Fonaments de l'educació sociocomunitària
Codi: 101663
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500260 Educació social |
OB |
3 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Aquesta és una assignatura obligatòria de tercer. Requereix tenir aprovades les assignatures d'Antropologia i Filosofia de l'Educació i de Bases sociopolítiques de l'educació.
Objectius
1. Conèixer la genesi i la conceptualització bàsica de l’educació sociocomunitaria i les seves relacions amb altres dimensions socioeducatives
2. Conèixer els fonaments teórics de l’educació sociocomunitaria
3. Conèixer les diferents tradicions acadèmiques i professionals de l’educació sociocomunitària.
4. Aprendre a dissenyar un projecte d’educació sociocomunitària
5. Conèixer i saber aplicar els mètodes, tècniques i activitats d’educació sociocomunitaria.
6. Conèixer experiències i projectes d’educació sociocomunitària
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
- Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
- Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
- Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
- Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
- Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
- Utilitzar informació i coneixement de les diferents fonts i contextos (informes, articles, etc.) propis de les ciències socials.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar diferents tipus de comunitats i les principals característiques que les defineixen i configuren.
- Analitzar experiències i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari des de la perspectiva de diferents paradigmes teòrics.
- Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
- Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
- Comprendre els marcs teòrics que possibiliten el desenvolupament d'accions responsables i sostenibles per valorar la responsabilitat individual i col·lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
- Conèixer la conceptualització bàsica i les principals metodologies i tècniques de l'animació sociocultural i el desenvolupament comunitari.
- Conèixer la dimensió pedagògica de la interacció amb els iguals i els adults i saber promoure la participació en activitats col·lectives, el treball cooperatiu i l'esforç individual mostrant una actitud ètica front als processos de mediació en diferents contextos i circumstàncies.
- Conèixer la investigació existent sobre animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
- Conèixer la legislació bàsica que emmarca l'educació sociocomunitària.
- Desenvolupar funcions professionals adaptades a les diferents situacions sociocomunitàries de manera que estimulin l'empoderament de les persones participants.
- Dissenyar activitats, programes i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Fomentar l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític fomentant la col·laboració amb les famílies, organismes i institucions amb incidència en la formació ciutadana.
- Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a l'equitat i inclusió.
- Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
- Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
- Treballar en equips multidisciplinars desenvolupant processos d'educació sociocomunitària.
- Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
Continguts
1. Conceptualització bàsica en educació *sociocomunitària 2. Bases sociopedagógiques de l'acció a la comunitat 2.1. Educació comunitària, societat civil i xarxes socioculturals 2.2. La comunitat 2.3. La participació 2.4. Acció comunitària i treball socioeducatiu en xarxa 2.5. Metodologia comunitària 2.6. Capital social 2.7. Intel·ligència col·lectiva 3. La tradició francòfona: l'animació sociocultural 3.1. Corrents teoricopràctics en l'animació sociocultural 3.2. La metodologia de l'animació sociocultural 4. La tradició anglosaxona: el desenvolupament comunitari 4.1. Comunitat, desenvolupament i canvi social 4.2. Organització de la comunitat i desenvolupament comunitari 5.Tècniques de dinamització comunitària 6. Disseny i avaluació participativa d'iniciatives d'educació sociocomunitària 7. Experiències i projectes d'educació *sociocomunitària 8. Rol de l'educador/a social en l'àmbit comunitari
|
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes i seminaris |
45
|
1,8 |
5, 2, 3, 4, 24, 1, 12, 11, 13, 16, 15, 19, 20, 21, 22, 9, 7, 10, 25, 18
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Disseny i elaboració d' un projecte d' educació sociocomunitària |
30
|
1,2 |
5, 3, 16, 19, 10, 25, 18, 23
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi i recerca d'informació |
75
|
3 |
3, 4, 16, 9, 10, 8, 6, 18
|
El protagonista en el procés d'ensenyament - aprenentatge és l'estudiant i en aquest sentit s'ha planificat una metodologia activa i participativa, fonamentada en la recerca. Hi ha 4 tipus d'activitats:
1.-Dirigides, presencials en gran grup: inclouen exposicions per part del professorat dels continguts del temari i presentacions puntuals d'experiències i estudis de casos per part de professionals en actiu (30 hores)
2.-Superivisades: en els seminaris els/ les estudiants realitzaran activitats pràctiques en petits grups sobre tècniques i accions específiques sobre el temari. Tant les activitats pràctiques de recerca, com el desenvolupament del treball són supervisades pel professorat. (15 hores)
3.-Autònomes: els / les estudiants tindran espais de treball autònom individual i en parella per analitzar una experiència comunitària i per elaborar un projecte sociocomunitari respectivament (75 hores)
4.-Avaluatives: destinades a la verificació i qualificació dels assoliments aconseguits.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Anàlisi d'un projecte o una iniciativa comunitària |
10% |
0
|
0 |
5, 2, 3, 13, 19, 20, 21, 9, 25, 18
|
Disseny i elaboració d'un projecte d'educació sociocomunitària |
25% |
0
|
0 |
2, 3, 24, 1, 12, 11, 16, 22, 9, 7, 10, 8, 23
|
Examen final |
45% |
0
|
0 |
3, 12, 11, 14, 9, 10, 6
|
Participació a l'aula i implicació en les dinàmiques |
5 % |
0
|
0 |
3, 15, 17, 7, 6
|
Treball de recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula |
15% |
0
|
0 |
2, 4, 12, 22, 9, 7
|
L'assignatura contempla dues modalitats d'avaluació: única i continua. Ambdues modalitats requereixen lliurar les mateixes evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d'aprenentatge establerts a l'assignatura.
Són requisits obligatoris:
1.-Realitzar totes les activitats d’avaluació requerides. Es considerarà no avaluable sinó es fan totes.
2.- L'assistència, com a mínim, al 80% de les classes i dels seminaris, en el cas contrari es considerarà no avaluable.
3.-Cal advertir que el plagi de qualsevol text en els treballs de curs o la còpia a les activitats avaluatives serà motiu de suspens
S’avaluarà l’actitud positiva vers l’aprenentatge i la participació a les sessions.
L'avaluació continua implica la regularitat en el lliurament de les tasques i treballs:
-análisi projecte comunitari: 25 d'octubre
-treball recerca i aplicació de tècniques: per grups des del 11 d'octubre fins al 10 de gener
-disseny projecte comunitari: 24 de gener
L'avaluació única implicarà l'entrega de totes les activitats el 24 de gener.
L'examen final serà el 24 de gener, i l'examen de recuperació serà el 31 de gener. Aquest últim consistirà en un una prova amb 15 preguntes sobre el total de continguts de l'assignatura.
|
Activitats d’Avaluació
|
% de la nota
|
PART GRUPAL
|
Treballde recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula
|
15%
|
Disseny i elaboració d’un projecte d’educació sociocomunitària
|
25%
|
PART INDIVIDUAL
|
Participació a l’ aula i implicació a les dinàmiques
|
5%
|
Anàlisis d'una iniciativa o un projecte comunitari
|
10%
|
Examen final
|
45%
|
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
Bibliografia
- AAVV. (2001). Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Madrid: Editorial Popular.
- ANDER-EGG (1989) La animación y los animadores. Ed. Narcea. Madrid.
- AYUSO, I. (2004) Animación sociocultural. Intervención multidisciplinar. Jaen: Formación Alcalá.
- BARBERO,J.M.; CORTES, F. (2005) Trabajo comunitario, organización y desarrollo social. Madrid: Alianza.
- BARBOSA, E. Y MOURA, D.(2018) Proyectos educativos y sociales. Madrid. Editorial Narcea
- BLANCO, I. Y GOMÀ, R. – coordinadores (2022). ¿Vidas segregadas? Reconstruir fraternidad. Valencia. Tirant Humanidades
- CALVO, A. (2002), La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación. Madrid: Alianza
- CIVIS, M. ; RIERA, J. (2007) La nueva pedagogía comunitaria. Un marco para la acción sociopedagógica e interprofesional. Valencia : Nau Llibres.
- CHARRY, C. ; CONTRERAS.IBAÑEZ, C. (2015) Capital social: enfoques alternativos. Barcelona, Anthropos
- CHECKOWAY, B.N.; GUTIÉRREZ, L. M. (Eds.). (2009) Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario. Barcelona: Graò.
- DELANTY, G. (2006) Community. Barcelona : Graò.
- DIAZ-GIBSON, J. (2017)Projectes d'innovació educativa comunitària: ingredients d'éxit i reptes.Barcelona: Fundació Jaume Bofill
- FIGUERAS, P. (2011) Los Técnicos Superiores en Animación Sociocultural y su inserción en el mercado de trabajo. Madrid: Editorial CCS.
- FROUFE, S.; SANCHEZ, M.A. (1994) Construir la animación. Salamanca : Amaru.
- GARCÍA ROCA, J. (2004) Políticas y programas de participación social. Madrid. Síntesis.
- GILLET, J. C. (2006) La animación en la Comunidad. Un modelo de animación socioeducativa. Barcelona : Graò.
- GOMÀ, R. (2008). La acción comunitaria: transformación social y construcción de ciudadanía. En Res. Revista de Educación Social. Monográfico de Educación Social y trabajo con la comunidad, núm. 7. [en línea]. enllaç. [14 de marzo de 2014]
- HERAS, P. (Coord.) y otros (2008). La acción política des de la comunidad. Barcelona: Graò.
- HOMBRADOS, M.I. ; GARCÍA, M.A. ; LÓPEZ, T. (Coord.) (2006) Intervención social y comunitaria. Málaga : Ediciones Aljibe
- HOMBRADOSs, M. I. (2011).“Sentido de comunidad”. En Fernández, I.; Morales, J. F. y Molero, F. (coords.). Psicología de la intervención comunitaria, págs. 97-128.
Bilbao. Editorial Desclée de Brouwer
- JARAIZ, G. (2011). Intervención social, barrio y servicios sociales comunitarios. Madrid. Cáritas.
- LILLO, N. ; ROSELLO, E. (2001) Manual para el trabajo social comunitario. Madrid : Narcea.
- LLENA, A.; PARCERISA, A.; ÚCAR, X. (2009) 10 Ideas clave. La acción comunitaria. Barcelona: Graò.
- LOZANO, J. O. (2007) Jóvenes educadores. Tribus educadoras entre loslugares y las redes. Barcelona: Graò.
- MARCHIONI, M. (Coord.) (2001) Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Madrid: Popular.
- MARTINEZ, L. & ÚCAR, X. (2022) The generation of community social capital in the Poble Sec community plan (Barcelona), Community Development, DOI: 10.1080/15575330.2021.1987487
- MORALES, E. y REBOLLO, O. (2014). Potencialitats i límits de l’acció comunitària com a estratègia empoderadora en el context de crisi actual. Revista de Treball Social, 203
- MORATA, T. (Coord.) (2016) Pedagogia social comunitaria y exclusión social. Madrid, Popular
- NAVARRO, S. (2004) Redes sociales y construcción comunitaria. Madrid. CCS
- NUÑEZ, H. (2015) Evaluación participativa en la acción comunitaria. Madrid. Popular
- PEÑA-LÓPEZ, I.; BALAGUÉ PUXAN, F. (coords.) Acción comunitaria en red. Barcelona: Graò.
- PÉREZ SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMAN, Mª V. (2006) El animador. Buenas prácticas de acción sociocultural. Madrid: Narcea
- PÉREZ SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMAN, Mª V. (2006) Qué es la animación sociocultural. Epistemología y valores. Madrid : Narcea
- PÉREZ SERRANO, M. (coord). (2011). Intervención sociocomunitaria. Mardid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.
- POSE, H.M. (2006) La cultura en las ciudades. Un quehacer cívico-social. Barcelona: Graò
- REBOLLO, O. y PINDADO, F (2022): La segregación cívica comunitaria, en Blanco, I. y Gomà, R: ¿Vidas segregades? Reconstruir fraternidad. Valencia. Tirant lo Blanc.
- REY, A. (2022)El libro de la inteligencia colectiva. Madrid Alzmuzara Editorial
- SÁNCHEZ, A. (2007): Manual de psicología comunitaria. Un enfoque integrado.Madrid: Pirámide.
- SANTIBÁÑEZ GRUBER, R.; MARTÍNEZ-PAMPLIEGA, A. (Coords.) (2013) La intervención comunitària con adolescentes y familias en riesgo. Barcelona. Graó.
- SARRATE, M.L. (Coord.) (2002), Programas de animación sociocultural. Madrid: UNED
- SOLER, P. (Coord.) (2011) La animación sociocultural. Una estrategia para el desarrollo y el empoderamiento de comunidades. Barcelona: UOC.
- TRILLA, J. (Coordinador) (1997). Animación sociocultural. Teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Ariel.
- ÚCAR, X. (Coord.) (2009) Enfoques y experiencias internacionales de acción comunitaria. Barcelona : Grao.
- ÚCAR, X. (Edit.) (2005) Participación, animación e intervención socioeducativa. Actas del 1er. Congreso Internacional e Interdisciplinar. Ponencias y comunicaciones. Barcelona.
- ÚCAR, X.; LLENA, A. (Coords.) (2006) Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Barcelona: Graò.
- ÚCAR, X. (2016). Relaciones socioeducativas . La acción de los profesionales. Barcelona, UOC
- VENTOSA, V.J. (Coord.) (2008) Los agentes de la animación sociocultural. El papel de las instituciones, de la comunidad y de los profesionales. Madrid: Editorial CCS.
- ZAMBRANO, A.; BERROETA, H. (Comps.) Teoría y práctica de la acción comunitaria. Aportes desde la psicología comunitaria. Santiago de Chile: Ril Editores.
Disseny i metodologia de la intervenció
- CASACUBERTA, D. ; RUBIO, N. ; SERRA, L. (Coord.) (2011) Acción cultural y desarrollo comunitario. Barcelona : Graó
- CASTRO, M.M. y otros (2007) La escuela en la comunidad.La comunidad en la escuela. Barcelona : Grào.
- CEMBRANOS, F. y otros (1988) La animación sociocultural: una propuesta metodológica . Madrid: Popular.
- CEMBRANOS, F. Y MEDINA, J.A. (2014) Grupos inteligentes. Teoría y práctica del trabajo en equipo. Madrid. Editorial Popular
- DELTORO, E. (1991) Como hacer proyectos de animación. Zaragoza : Trajecte associats.
- FRANCIA, A. y otros (1993) Análisis de la realidad. Ed. CCS. Madrid.
- JARA, O.(1998) Para sistematizar experiencias. Una propuesta teórica y práctica. Costa Rica: Alforja
- MARTÍ, J. ; PASCUAL, J. ; REBOLLO, O. (Coord.) (2005) Participación y desarrollo comunitario en medio urbano. Experiencias y reflexiones. Madrid : Ipala Editorial/Cimas.
- NUÑEZ, H. (2016) Evaluación participativa en la acción comunitaria. Madrid : Editorial Popular
- PEREZ SERRANO, G. (1993) Elaboración de proyectos sociales. Casos prácticos. Madrid: Narcea.
- PEREZ-CAMPANERO, M.P. (1991) Como detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Madrid: Narcea.
- Red Cimas(2015) Metodologías participativas. Sociopraxis para la creatividad social.Madrid Dextra Editorial
- RECIO, C. y otros (2009) Los bancos de tiempo. Barcelona: Grao.
- VENTOSA, J.V. (2001) Desarrollo y evaluación de proyectos socioculturales. Madrid: CCS
- VILLASANTE, T.R. y otros (Coord.) (2001) La investigación social participativa. Barcelona : El viejo Topo.
Llibres de tècniques d’intervenció
- AGUILAR, Mª.J. (1991) Cómo animar un grupo. Barcelona : El Ateneo.
- AREA, M. ; PARCERISA, A. ; RODRIGUEZ, J. (Coord.) (2010) Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios.Barcelona : Graò.
- BASCONES, L.M. (1992) Juegos para la animación de ambientes. Madrid: CCS.
- COSTA, M.;LOPEZ, E. (1991) Manual del educador social 1 y 2. Madrid: Ministerio de asuntos sociales.
- CHAVES, A.; MESALLES, LL. (2001) El animador. Cómo organizar las actividades de los clientes en un hotel divertido. Barcelona: Laertes
- FROUFE, S. (1998) Técnicas de grupo en animación comunitaria. Salamanca: Amaru.
- GUTIERREZ, L. (1997) Métodos para la animación sociocultural. Madrid: CCS.
- PEREZ SERRANO, G. (2000) Modelos de investigación cualitativa en Educación social y animación sociocultural. Aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea
- SANCHEZ, M. (1986) Metodología y práctica de la participación. Madrid: Popular.
- UCAR, X. (1992) El teatro en la animaciónsociocultural. Zaragoza: Diagrama.
- VILLASANTE, T.R. y otros (Coord.) (2001) Prácticas locales de creatividad social. Barcelona : El viejo Topo.
- VILLASANTE, T.R. y otros (2000). La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1. Madrid: El Viejo Topo
- ZAMORA, A. (1993) Recursos lúdico-festivos. Madrid: CCS.
Revistes i enllaços web
1. Educación Social. Revista de Intervención socioeducativa. Institut de formació Pere Tarrés.
2. Pedagogia social. Revista Interuniversitaria. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
3. Quaderns d’animació i educació social. http://www.quadernsanimacio.com
4. Quaderns d'educació social. Col.legi d'educadores i educadors socials de Catalunya
5. Community Development Journal
6. European Journal of Social work
7. Social work education
8. Social Education
9. International Journal of Social Education
10.El Pas. http://www.diba.es/elpas/index.asp
11.Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/
12.Eduso. Net el portal de l’educació social. http://www.eduso.net/
13. Dixit Centre de Documentació de Serveis Socials. http://dixit.gencat.cat/portal/index.html
14. Coordinadora per a l’Animació Sociocultural de Catalunya http://www.cascat.org/
15. International Journal of Social Pedagogy
16.Xarxanet: entitats i voluntaris per un món millor http://xarxanet.org/
17. https://trabajosocialaquiyahoraonline.wordpress.com/
18. https://www.trama.confavc.cat/acci%C3%B3-comunit%C3%A0ria
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
311 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
312 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
3 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |