Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502758 Humanitats | OT | 3 |
2502758 Humanitats | OT | 4 |
La professora responsable i de contacte d’aquesta assignatura és la Gemma Cànoves Valiente (gemma.canoves@uab.cat).
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap en concret i d’específic. Només tenir una idea general de què passa avui dia arreu pel que fa a àmbits com el turisme i problemàtiques diverses relacionades, recursos culturals més rellevants, què s’hi fa arreu a nivell turístic, actualitat en general, geografia, etc. En altres paraules, tenir una mica de cultura general i seguir mínimament l'actualitat, general i també turística.
L’assignatura pretén oferir una breu exposició del que s’entén per Turisme cultural des del punt de vista geogràfic.
Això implica, entre altres aspectes, la situació del turisme contemporani i les darreres tendències (i com s’inscriu el turisme cultural en aquestes), les àrees geogràfiques que “aposten” més fort per aquesta opció turística, estratègies de desenvolupament local a través del turisme cultural, la gestió del patrimoni i els recursos culturals, etc. Tanmateix, es pretén que aquestes qüestions, que es desplegaran d’una manera molt més concreta al llarg del semestre, s’exemplifiquin en la mesura del possible, a partir de casos d’estudi propers a l’estudiant (catalans i espanyols).
És per això que, malgrat no es necessiti un coneixement acurat de l’activitat turística en general, si convindria que l’estudiantat tingués un cert domini pel que fa a coneixements geogràfics, que d’altra banda és una qüestió del que podríem dir “coneixements generals”.
Així,en acabar, caldria:
Els continguts de l’assignatura es divideixen en aspectes més teòrics i d'altres de caràcter més pràctic.
1) Introducció al turisme i turisme cultural
2) Turisme cultural i el seu paper en el desenvolupament local.
3) Tipologies i modalitats de turisme cultural
4) Turisme d'interior i turisme cultural
5) Turisme en destinacions urbanes i de patrimoni.
6) Turisme de patrimoni industrial.
7) Noves formes de turisme
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Debats de participació a classe | 6 | 0,24 | 1, 5 |
Explicacions del temari | 32 | 1,28 | 2, 1, 4, 3, 5 |
Explicacions exercicis pràctics | 2 | 0,08 | 2, 1 |
Exposició oral de treballs | 2 | 0,08 | 2, 1 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis pràctics | 8 | 0,32 | 2, 1, 4, 3, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball d'estudi i exercis tutoritzat individualment. | 82 | 3,28 | 2, 1, 4, 3, 5 |
Activitats dirigides: sessions presencials per explicar el temari i per a la revisió a l’aula dels exercicis efectuats al llarg del curs.
Activitats supervisades: revisió dels exercicis proposats com a eina d’avaluació i que estaran disponibles a la plataforma virtual de l'assignatura.
Activitats autònomes: tot allò que caldria fer per compte de l’estudiantat de cara a la preparació de l’assignatura. Inclou la consulta de material divers (articles, informes, etc.) disponible a la plataforma virtual de l'assignatura, així com també de bibliografia especialitzada, tant la més general com la que incidentalment es vagi citant. Val a dir que hauria de quedar clar d'entrada que, com es podrà comprovar, el docent no segueix cap manual de turisme, malgrat haver-n'hi diversos d'excel·lents en el mercat. Es podrà fer servir qualsevol material adequat, com per exemple, articles de diari, de revistes de premsa, etc.
Activitats d’avaluació: especificades a l'apartat corresponent.
En aquesta assignatura no es permetrà un ús sexista del llenguatge a les contribucions orals i escrites de l’alumnat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
2 Pràctiques | 20% | 8 | 0,32 | 2, 1, 4, 3, 5 |
Informe escrit | 15% | 2 | 0,08 | 2, 1, 5 |
Participació a classe | 10% | 1 | 0,04 | 2, 1, 3 |
Presentació oral | 20% | 5 | 0,2 | 4, 3, 5 |
Prova escrita | 35% | 2 | 0,08 | 2, 1, 4, 3, 5 |
Aquesta assignatura preveu el sistema d’avaluació única, que s'explica al final de l'apartat.
L’avaluació de l’assignatura es concreta de la següent forma:
Aquestes activitats pràctiques tenen un caràcter optatiu (però no es podran recuperar si no s'han presentat).
Requisits per a l’avaluació (1ª convocatòria):
Requisits per a la recuperació:
Segons normativa de la UAB, per participar en el procés de recuperació s'ha d'haver obtingut una qualificación mínima en lamitjana de l'assignatura no superior al 3,5. (Aquestes condicions s'adapten a la normativa sobre l'avaluació de la UAB en el l'Article 112 ter. La recuperació http://www.uab.cat/doc/Modificacio_normativa_academica_CG120717).
Consideració de “No Avaluable”:
L’estudiantat rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més d'1/3 de les activitats d’avaluació.
La còpia o plagi:
En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi sense citar les fonts, siguin en paper o en format digital. Veure documentació sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Procediment de revisió de les qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, s’informarà l’alumnat (a través de Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació única no suposa cap canvi en relació al model de docència ni té relació amb la presencialitat, l'alumnat pot continuar assistint a classe com habitualment. Suposauna única data d'avaluació, però no una única activitat d'avaluació.
Així, aquells alumnes que hagin sol·licitat el sistema d'avaluació única en el termini establert (18 de setembre a 6 d'octubre) podran acollir-se a la següent avaluació que serà de caire individual:
Les condicions de reavaluació es mantenen tal i com han estat explicades a la part general d'aquest apartat.
L'equip docent de l'assignatura no segueix cap manual en concret. Per a informació específica sobre qualsevol tema de l'assignatura, l'estudiant haurà de consultar-ho directament amb ell i se li proporcionarà referències en forma d'article de premsa, de revista acadèmica, web, llibres i manuals de referència, etc.
Al llarg del curs, a cada tema es proporcionarà la bibliografia adequada a través del moodle de l'assignatura.
Bibliografia bàsica
Aymerich, Ramon (2021). La fàbrica de turistes. El país que va canviar la indústria pel turisme. Edit. Pòrtic
Bravo, Pedro. (2018). Exceso de equipaje. Por qué el turismo es un gran invento hasta que deja de serlo. Editorial DEBATE.
Cañada, Ernest & Murray, Ivan. (2019). Turistificación global. Perspectivas críticas en turismo. Editorial Icaria.
Cañada, Ernest, Murray, Ivan, & dit Chirot, Clément Marie (eds.) (2024). el malestar enla turistificación. Editorial Icaria.
López Palomeque, Francisco; Vera Rebollo, J. Fernando; Torres Delgado, Anna & Ivars Baidal, Josep A. (2022). El turismo, ¿fin de época?. dEsafíos de españa como destino turístico en un nuevo escenario. Edit. PUV. Universitat de València.
Bibliografia complementària
Atchison, Cara, MacLedod, Nicola.E. & Shaw, Stephen J. (2002). Leisure and tourism landscapes: social and cultural geographies. Routledge, Londres.
Blanco-Romero, Asuncion, et al. (2021). Diccionario de turismo. Editorial Cátedra.
Blanco-Romero, Asunción; Blázquez-Salom, Macià; Cànoves, Gemma. (2018). “Barcelona, Housing Rent Bubble in a Tourist City. Social Responses and Local Policies”. Sustainability, 10(6), 2043. DOI: https://doi.org/10.3390/su10062043.
Boniface, Brian, Cooper, Robyn, & Cooper, Chris. (2012) (6th ediition). Worldwide destinations. The geography of travel and tourism. Routledge, Londres.
Cànoves, Gemma; Blanco-Romero, Asunción; Prats, Josep M.; Villarino, Montserrat. (eds.) (2017). Turismo deinterior en España. Productos y dinámicas territoriales. València: Publicacions de la Universitat de València. Colección de Desarrollo Territorial, número 19.
Crouch, David. (ed) (1999). Leisure/tourism geographies: practices and geographical knowledge. Routledge, Londres.
Hall, C.Michael & Page, Stephen J. (2005). The geography of tourism and recreation: environment, place, and space. Routledge, Abingdon, Oxon; New York.
Jurdao, F.rancisco (ed) (1992). Los mitos del turismo. Endymion, Madrid
Mowforth, Martin & Munt, Ian (2009) (3ª ed.). Tourism and sustainability: new tourism in the Third World. Routledge, Londres.
Murray, Ivan (2012). Geografies del capitalisme balear: poder, metabolisme socioeconòmic i petjada ecològica d'una superpotència turística. Departament de Ciències de la Terra, Universitat de les Illes Balears.
Pulido, Juan I. (2013). Turismo cultural. Editorial Síntesis.
Rullan, Onofre (2008). "Reconversión y crecimiento de las zonas turísticas. Del fordismo al postfordismo". en Troitiño, M.A.; García, J.S. i García, M. (coord.). Destinos turísticos: viejos problemas, ¿nuevas soluciones?. Cuenca: Ediciones de la Universidad deCastilla-La Mancha, p. 587-624.
Sharpley, Richard & Telfer, David.J. (ed) (2002). Tourism and development. Concepts and issues. Channel View Publications, Clevedon.
Shaw, Gareth & Williams, Allan.M. (2004). Tourism and tourism spaces. SAGE, London.
Smith, Melanie k. & Richards, Greg (2013). The Routledge Handbook of Cultural Tourism. Routledge.
Urry, John. (1990). The tourist gaze. Sage, London
Vera, Fernando; López, Francisco; Marchena, Manuel & Anton, Salvador (coord.) (2013). Análisis territorial de turismo y planificación de destinos turísticos. Tirant lo Blanch, Valencia.
Cap especialment excepte les eines office habituals i el Teams en cas de realitzar les connexions on-line.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |