Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No són necessaris coneixements previs d'economia. Es requereix un nivell mínim d'anglès per tal de poder llegir textos en aquesta llengua i els coneixements mínims d'àlgebra lineal i d'anàlisi gràfica de nivell d'ESO.
Es tracta d’una assignatura de primer curs, primer semestre, per tant, de formació bàsica.
L’assignatura proporciona els instruments bàsics de l’anàlisi econòmica que han de permetre analitzar i entendre els fets històrics i socials dels països de l'àrea d'estudi del Grau. Aquests instruments també han de permetre seguir adequadament la matèria de segons curs Economia Aplicada de l'Àsia Oriental.
Els objectius formatius de l’assignatura es poden sintetitzar en els següents punts:
1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de la micro i macroeconomia
2. Conèixer les institucions econòmiques internacionals fonamentals
3. Poder fer una anàlisi crítica de la realitat econòmica actual
4. Demostrar l’adquisició dels coneixements a través de l’expressió escrita.
El contingut de l'assignatura serà sensible als aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Part 1: Microeconomia
Tema 1. L'economia i la ciència econòmica. Definició d'economia. La ciència econòmica. Les grans branques del pensament econòmic.
Tema 2. L'activitat econòmica. Les necessitats humanes i la seva satisfacció. L'intercanvi. La producció i els factors productius. Escassetat, elecció òptima i desigualtat. Què, com i per a qui produir.
Tema 3. L'economia de mercat i la teoria elemental de la demanda i l'oferta. L'economia de mercat. Els subjectes que intervenen en el mercat. Demanda, oferta i preus.
Tema 4. Diferents tipus de mercats. Competència perfecta. Els errors del mercat de competència perfecta. La concentració de capital: monopoli i oligopoli. La diferenciació del producte: competència monopolística.
Tema 5. Els límits de l'economia de mercat. Béns públics. Externalitats. Eficiència vs. equitat: la intervenció pública. Pros i contres de l'economia capitalista.
Tema 6. Els mercats de factors i la distribució de la renda. La retribució dels factors productius. La retribució dels recursos naturals, del capital i del treball. La desigualtat de la renda.
Part 2: Macroeconomia
Tema 7. Relacions i magnituds macroeconòmiques. La perspectiva macroeconòmica. La mesura dels fluxes macroeconòmics. Els agregats macroeconòmics. El quadre macroeconòmic i la política econòmica.
Tema 8. La demanda interior. Consum i estalvi. Inversió. El sector públic i l'economia. La política fiscal i la demanda agregada.
Tema 9. El diner i la política monetària. El diner i el sistema financer. Els bancs comercials i la creació de diner bancari. El banc central i el mercat de diner. La política monetària.
Tema 10. Atur i inflació. Definició i teories de l'atur. Definició i teories de la inflació.
Tema 11. El comerç exterior i desenvolupament internacional. Comerç internacional. Balança de pagaments. Divises i pagaments internacionals. Els problemes del desenvolupament internacional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 48 | 1,92 | 2, 3, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració d'un treball | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11 |
Dirigides 33% |
Classes magistrals |
|
Classes de resolució d’exercicis i comentaris de text |
Supervisades 33% |
Elaboració d'un treball |
Autònomes 33% |
Estudi de la matèria |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova escrita de macro | 30% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11 |
Prova escrita de micro | 40% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11 |
Treball | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
L’avaluació de l’assignatura es durà a terme de manera continuada al llarg del curs amb els següents criteris:
1. Una prova escrita de micro, que es realitzarà en la data especificada pel professorat (40%)
2. Una prova escrita de macro, que es realitzarà en la data especificada pel professorat (30%)
3. Treballs realitzats al llarg del curs amb la supervisió del professorat (30%)
Les ponderacions exactes les comunicarà el professorat al llarg del curs en funció de l'evolució del mateix.
La qualificació final s’obtindrà de la mitjana d’aquests tres elements avaluadors, amb les ponderacions finals que corresponguin.
Altres consideracions
La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes sobre l’assignatura és a títol informatiu. El professorat responsable de l’assignatura la concretarà en començar-ne a impartir la docència.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el professorat comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el professorat i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'alumnat es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota. En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professorat pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). Es considera com a "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a, i com a "plagi" el fet de presentar part o tot un text d'un autor com a propi, és a dir, sense citar-ne les fonts, sigui publicat en paper o en forma digital. En el cas de còpia entre dos estudiants, si no es pot saber qui ha copiat qui, s'aplicarà la sanció a ambdós.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Avaluació única
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
Bibliografia bàsica:
Krugman, P., Wells, R. and Graddy, K. (2015) Fundamentos de Economía, Ed. Reverté.
Mankiw, G. (2010): Principios de Economía. Ed. Paraninfo.
Mochón, F. (2009): Economía. Teoría y Política. Ed. McGraw-Hill.
Samuelson, P. i Nordhaus, W. (2010): Economía. Ed. McGraw-Hill.
Torres López, J. (2017): Introducción a la economía. Ed. Pirámide.
E-Book del Projecte CORE: https://www.core-econ.org/
BM Banc Mundial http://www.worldbank.org
NNUU Nacions Unides http://www.un.org
OMC Organització Mundial de Comerç http://www.wto.org
UNCTAD http://www.unctad.org
CIDOB Fundació CIDOB http://www.cidob.org/
CEIC (Centro Español de Investigaciones Coreanas) http://www.uclm.es/area/fae/ceicws/home.asp
INE Instituto Nacional de Estadística http://www.ine.es/
FMI Fons Monetari Internacional http://www.imf.org
Elcano Real Instituto Elcano http://www.realinstitutoelcano
No és necessari utilitzar un programari específic pel seguiment del curs.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | No definit | primer quadrimestre | tarda |