Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És necessari poder llegir textos acadèmics en anglès.
Introducció a l'Antropologia Social i Cultural està dedicada al coneixement de la diversitat cultural, les relacions interculturals i la problemàtica de l’etnocentrisme, així com a diversos aspectes relacionats amb la comunicació i la mediació intercultural, com un eix bàsic pel foment del respecte per la diversitat i la igualtat. Aquesta és una assignatura imprescindible i necessària per a abordar els Estudis de l’Àsia Oriental que s'aproximen al coneixement de cultures i societats diferents a les de la majoria dels estudiants. Els objectius específics consisteixen en l'anàlisi del concepte de cultura, el coneixement de la metodologia i les tècniques d’investigació antropològiques, i la comprensió dels mecanismes de construcció de l’alteritat social i cultural. També s’aprofundirà en les conseqüències del contacte intercultural en temes com el racisme, la xenofòbia i els estereotips; l’etnicitat; l’aculturació; la hibridació i el mestissatge; la marginació, l’exclusió i la discriminació, entre d'altres.
1. El inicis de l'antropologia: la noció de "cultura"
2. Antropologia social I: l’escola evolucionista i la diferència
3. Antropologia social II: les escoles funcionalista / estructural-funcionalista, la diversitat i semblança
4. Antropologia cultural: l’escola de cultura i personalitat
5. La construcció socio-política de l’alteritat: exotisme i orientalisme, etnicitat i gènere
6. Una mirada antropològica a la cultural material: agència i relacions socials
7. Interculturalitat i cultures híbrides: migracions i transnacionalisme
8. Mètode i tècniques: la metodologia etnogràfica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 50 | 2 | 1, 6, 15, 7, 3, 8, 9, 10, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte en grup | 18 | 0,72 | 1, 4, 6, 15, 7, 12, 3, 8, 9, 10, 11, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i treball escrit | 73 | 2,92 | 1, 6, 5, 15, 7, 3, 8, 9, 10, 13, 14 |
Per a assolir els objectius establerts, aquesta assignatura inclou tant classes teòriques com pràctiques. La professora informarà als estudiants sobre les característiques de les activitats d'avaluació el primer dia de classe. El treball que realitzen els estudiants se centra principalment en presentacions individuals o en grup, debats a classe sobre les lectures, anàlisi de documentals, cerques documentals, treballs escrits i exàmen. Els estudiants han de mantenir-se al dia de les notícies i la informació publicades al Campus Virtual / Moodle.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 6, 15, 7, 3, 8, 9, 10, 13, 14 |
Projecte en grup | 25% | 3 | 0,12 | 1, 2, 4, 6, 15, 7, 12, 3, 8, 9, 10, 11, 13, 14 |
Treball escrit (individual) | 35% | 4 | 0,16 | 1, 2, 4, 6, 5, 15, 7, 3, 8, 9, 10, 13, 14 |
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s'indiquen en el calendari el primer dia de classe.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació l'alumnat que s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
L'alumnat es presentarà exclusivament a les activitats o proves no presentades o suspeses.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el professorat comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professorat pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas es podrà recuperar nota mitjançant una prova final equivalent al 100% de la nota.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumnat equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).
Activitats d’avaluació única
La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:
Examen de tot el contingut teòric (40%)
Treball escrit individual (35%)
Presentació oral del treball (25%)
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.
Beltrán Antolín, Joaquín. "La diversidad cultural y el poder". UOC, Barcelona, 2007.
Boivin, Mauricio; Rosato, Ana y Arribas, Victoria. Constructores de otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Antropofagia, Buenos Aires, 2007.
Guarné, Blai. "Mirades intencionades: representació i alteritat". UOC, Barcelona, 2002.
Guarné, Blai. "Oralitat i escriptura: tecnologies de l'intel·lecte". UOC, Barcelona, 2016.
No es preveu l'ús de programari
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |