Logo UAB

Economia Aplicada de l'Àsia Oriental

Codi: 101532 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500244 Estudis d'Àsia Oriental OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Rosell Foxa
Correu electrònic:
jordi.rosell@uab.cat

Equip docent

Maria del Roser Alvarez Klee

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cal tenir capacitat per llegir i comprendre textos acadèmics en anglès. És convenient, encara que no és obligatori, tenir superada l'assignatura "Introducció a l'Economia" de primer curs.


Objectius

Al finalitzar l’assignatura, l’alumne serà capaç de: 

- Comprendre texts econòmics de revistes i diaris generals d’economia amb especial referència a l'Àsia Oriental.

- Comprendre la posició i el paper de l'Àsia Oriental a l'economia mundial.

- Conèixer i comprendre l'economia política de les diferents pautes de creixement i desenvolupament dels països de l'Àsia Oriental.

- Presentar un informe sobre algun aspecte concret d'un país o sector econòmic de l'Àsia Oriental.


Competències

  • Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  • Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar les estructures i els processos econòmics de l'Àsia oriental i la seva inserció en l'economia global.
  • Descriure i analitzar de manera contrastiva el sistema d'organització, administració i gestió d'empreses a l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Dissenyar i gestionar projectes.
  • Promoure el desenvolupament sostenible.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  • Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar seguint un codi deontològic propi de la pràctica professional.
  2. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de ciències polítiques, economia i sociologia.
  3. Conèixer i comprendre les relacions socials, el protocol i la negociació en els processos de presa de decisions a l'Àsia oriental.
  4. Conèixer, comprendre, descriure, analitzar i valorar les estructures i els processos econòmics de l'Àsia oriental i la seva inserció en l'economia global.
  5. Descriure i analitzar de manera contrastiva el sistema d'organització, administració i gestió d'empreses a l'Àsia oriental.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  8. Dissenyar i gestionar projectes.
  9. Promoure el desenvolupament sostenible.
  10. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  11. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  12. Treballar en equip en un context internacional multilingüe i multicultural.
  13. Treballar en grups interdisciplinaris i interculturals.
  14. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques, l'economia i la sociologia.
  15. Utilitzar la terminologia específica de ciències polítiques, economia i sociologia.
  16. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Tema 1: Entorn econòmic de l'Àsia Oriental. Integració regional i globalització.

Tema 2: Japó: La Restauració Meiji. Imperialisme i economia de postguerra.

Tema 3: Japó: El miracle econòmic japonès i les dècades perdudes.

Tema 4: Els quatre tigres asiàtics: Corea del Sud, Taiwan, Hong-Kong i Singapur.

Tema 5: Xina: Economia planificada. Reformes i desenvolupament econòmic.

Tema 6: La Xina i l'economia global. Comerç, inversió i projecció exterior.

Tema 7: Les economies emergents del sud-est asiàtic.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes, exercicis teòrics i pràctics, presentacions i debats. 50 2 2, 4, 5, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Exercicis, lectures obligatòries. 34 1,36 1, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16
Tipus: Autònomes      
Lectures i treballs escrits. 45 1,8 1, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16

1. Activitats dirigides:

- Exposició del professor/a dels temes generals. A fi i efecte d’assolir els objectius establerts, aquesta assignatura se centra en classes teòriques.

- Resolució d’exercicis teòrics-pràctics amb els estudiants, en grup o individualment.

- Debats entre estudiants sobre el tema exposat i prèviament llegit o explicat.

- Presentacions.

2. Activitats supervisades:

- Exercicis per casa, lectures obligatòries.

3. Activitats autònomes:

- Treball de lectura i redacció, individualment o en grup. 

- Resum de les classes, comentari sobre texts, articles, llibres, etc.

L'estudiant ha de tenir en compte les notícies i les informacions publicades al Campus Virtual / Moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial I 40% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 9, 14, 15
Examen parcial II 40% 2 0,08 2, 3, 4, 5, 9, 14, 15
Treball individual o col·lectiu 20% 17 0,68 1, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 16

 

Avaluació continuada

L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.

Recuperació

Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació. En cas de recuperació, la nota màxima que pot obtenir l’estudiant és un 5 .

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

 

Avaluació única Aquesta assignatura preveu avaluació única en els termes establerts en la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.

L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la facultat i enviar-ne una còpia al docent responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.  

L’avaluació única es farà presencialment en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió acadèmica publicarà la data i hora a la web de la facultat.

El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI/NIE o passaport).

Activitats d’avaluació única  

L’avaluació única inclourà un mínim de tres activitats d’avaluació de dues tipologies diferents, segons indica la normativa.

Els processos de revisió deles qualificacions i de recuperació de l’assignatura (segons escaigui) són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu més amunt en aquesta guia docent.



Bibliografia

International economics : theory and policy / Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld / Pearson / 2018 (document electrònic i llibre en paper disponible a la Biblioteca de Ciències Socials)

El Nuevo orden internacional en Asia-Pacífico / coordinadores Pablo Bustelo, Fernando Delage / Piramide / 2002 (llibre en paper disponible a la Biblioteca de Ciències Socials)


Programari

No es farà ús de programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt