Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500244 Estudis d'Àsia Oriental | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen prerequisits concrets, però és desitjable que l'alumnat tingui un cert coneixement i interès per la política i les relacions internacionals. És recomanable un hàbit de lectura de notícies i articles d'anàlisi des de perspectives diverses. Cal que l’alumnat tingui nocions d'informàtica bàsica i un domini acceptable de la llengua anglesa (aprox. nivell B2 del MCER), que li permeti seguir adequadament les classes i la comprensió de documents escrits i audiovisuals en aquesta llengua.
Aquesta assignatura té un caràcter de formació bàsica: serveix de fonament per tal que l'alumnat adquireixi capacitats analítiques aplicables a la ciència política, la teoria política i les relacions internacionals. El curs pretén dotar l'alumnat dels instruments d'anàlisi bàsics per tal que sigui capaç de situar els debats i temàtiques de la seva especialització (Àsia Oriental) en un context més ampli, tant en l'àmbit teòric com dins de la realitat política global. Es treballarà sobre el desenvolupament i l'aplicabilitat de les eines bàsiques de la teoria i la ciència política amb l'objectiu d'entendre i analitzar processos, estructures, actors i discursos. Pel que fa a l'estudi de la realitat internacional, s'introduiran els debats i marcs teòrics que han contribuït a interpretar el món i a conformar-lo. S'aspira a potenciar la capacitat crítica de l'alumnat i que aquest pugui interpretar la relació dels comportaments polítics, esdeveniments, dilemes, canvis i contradiccions del món actual.
Bloc A: Introducció als conceptes bàsics.
Què és la Ciència Política?
Poder, autoritat i resistència.
Estat i sobirania. Gènesi de l'Estat occidental modern.
Divisions sociopolítiques: causes i dinàmiques del conflicte polític.
Bloc B: Ideologies i fonaments dels sistemes polítics.
Valors, ideologies i cultura política.
Liberalisme clàssic, neoliberalisme i liberalisme radical: Individus, estats i mercats.
Les esquerres i socialismes: Socialismes utòpics, marxisme(s), comunisme.
Anarquisme(s), ajuda mútua i cooperativisme.
Feixisme i totalitarisme.
Imperialisme i colonialisme.
Nacionalismes.
Feminismes.
Comunicació política i propaganda.
Bloc C: Règims, estructures, institucions i actors.
El sistema polític d'Easton.
Tipus de règims: poliarquies-democràcies, règims no democràtics, dictadures, autocràcies i sistemes totalitaris.
Formes d'organització política: Estructura i institucions de l'Estat. Formes de govern.
Participació i representació. Plebiscits, referèndums i sistemes electorals.
Els partits polítics: dels interessos de classe a la professionalització.
L'acció col·lectiva. Moviments socials, grups de pressió i corporacions.
Mitjans de comunicació: opinió pública.
Bloc D: Relacions internacionals: teories i debats.
La disciplina de les Relacions Internacionals i el debat paradigmàtic.
Realisme, Liberalisme i Constructivisme.
L'estructura del sistema internacional.
Les dinàmiques de les relacions internacionals: conflicte i cooperació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 2, 5, 10 |
Exercicis i pràctiques | 9,5 | 0,38 | 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballs individuals, lectures orientades i tutories | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i documentació | 71 | 2,84 | 3, 9 |
Es combinaran les classes magistrals amb el treball individual i la participació activa de l'alumnat. Les classes serviran per desenvolupar els continguts essencials de l'assignatura, que hauran de ser complementats per l'alumnat amb la realització de les lectures que el professorat indiqui per cadascun dels blocs. També es potenciarà la utilització de l'aula Moodle com espai comú per intercanviar informacions relatives al curs (informacions, debats, materials i recursos complementaris, etc.).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat de desenvolupament individual o en grup | 30% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Proves d'avaluació (2 tests) | 70% (35% x 2) | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 4, 5, 10, 11 |
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitatd'avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).
Activitats d’avaluació única
La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.
Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html
Bibliografia de consulta recomanada
Bibliografia addicional
No es farà ús de cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |