Logo UAB

Introducció a les Ciències Polítiques i a les Relacions Internacionals

Codi: 101519 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500244 Estudis d'Àsia Oriental FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Just Castillo Iglesias
Correu electrònic:
just.castillo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen prerequisits concrets, però és desitjable que l'alumnat tingui un cert coneixement i interès per la política i les relacions internacionals. És recomanable un hàbit de lectura de notícies i articles d'anàlisi des de perspectives diverses. Cal que l’alumnat tingui nocions d'informàtica bàsica i un domini acceptable de la llengua anglesa (aprox. nivell B2 del MCER), que li permeti seguir adequadament les classes i la comprensió de documents escrits i audiovisuals en aquesta llengua.


Objectius

Aquesta assignatura té un caràcter de formació bàsica: serveix de fonament per tal que l'alumnat adquireixi capacitats analítiques aplicables a la ciència política, la teoria política i les relacions internacionals. El curs pretén dotar l'alumnat dels instruments d'anàlisi bàsics per tal que sigui capaç de situar els debats i temàtiques de la seva especialització (Àsia Oriental) en un context més ampli, tant en l'àmbit teòric com dins de la realitat política global. Es treballarà sobre el desenvolupament i l'aplicabilitat de les eines bàsiques de la teoria i la ciència política amb l'objectiu d'entendre i analitzar processos, estructures, actors i discursos. Pel que fa a l'estudi de la realitat internacional, s'introduiran els debats i marcs teòrics que han contribuït a interpretar el món i a conformar-lo. S'aspira a potenciar la capacitat crítica de l'alumnat i que aquest pugui interpretar la relació dels comportaments polítics, esdeveniments, dilemes, canvis i contradiccions del món actual. 


Competències

  • Conèixer i comprendre les estructures, els agents, les institucions i els organismes que configuren els processos polítics i les relacions internacionals en relació amb l'Àsia.
  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  • Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Avaluar els resultats obtinguts en el procés de cerca de la informació per documentar-se i actualitzar els coneixements de les ciències polítiques.
  2. Demostrar un coneixement dels conceptes clau i els marcs teòrics de les ciències polítiques.
  3. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  4. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  5. Identificar i descriure les principals estructures, agents, institucions i organismes del sistema polític internacional.
  6. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  7. Ser flexible i saber adaptar-se a noves situacions.
  8. Tenir habilitats en les relacions interpersonals.
  9. Utilitzar eines diferents per a fins específics en el camp de les ciències polítiques.
  10. Utilitzar la terminologia bàsica de les ciències polítiques.
  11. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

Bloc A: Introducció als conceptes bàsics.

Què és la Ciència Política? 
Poder, autoritat i resistència.
Estat i sobirania. Gènesi de l'Estat occidental modern.
Divisions sociopolítiques: causes i dinàmiques del conflicte polític.

Bloc B: Ideologies i fonaments dels sistemes polítics.

Valors, ideologies i cultura política.
Liberalisme clàssic, neoliberalisme i liberalisme radical: Individus, estats i mercats.
Les esquerres i socialismes: Socialismes utòpics, marxisme(s), comunisme.
Anarquisme(s), ajuda mútua i cooperativisme.
Feixisme i totalitarisme.
Imperialisme i colonialisme.
Nacionalismes.
Feminismes.
Comunicació política i propaganda.

Bloc C: Règims, estructures, institucions i actors.

El sistema polític d'Easton.
Tipus de règims: poliarquies-democràcies, règims no democràtics, dictadures, autocràcies i sistemes totalitaris.
Formes d'organització política: Estructura i institucions de l'Estat. Formes de govern.
Participació i representació. Plebiscits, referèndums i sistemes electorals.
Els partits polítics: dels interessos de classe a la professionalització.
L'acció col·lectiva. Moviments socials, grups de pressió i corporacions. 
Mitjans de comunicació: opinió pública.

Bloc D: Relacions internacionals: teories i debats.

La disciplina de les Relacions Internacionals i el debat paradigmàtic.
Realisme, Liberalisme i Constructivisme.
L'estructura del sistema internacional.
Les dinàmiques de les relacions internacionals: conflicte i cooperació.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 40 1,6 2, 5, 10
Exercicis i pràctiques 9,5 0,38 2, 4, 6, 7, 8, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Treballs individuals, lectures orientades i tutories 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura i documentació 71 2,84 3, 9

Es combinaran les classes magistrals amb el treball individual i la participació activa de l'alumnat. Les classes serviran per desenvolupar els continguts essencials de l'assignatura, que hauran de ser complementats per l'alumnat amb la realització de les lectures que el professorat indiqui per cadascun dels blocs. També es potenciarà la utilització de l'aula Moodle com espai comú per intercanviar informacions relatives al curs (informacions, debats, materials i recursos complementaris, etc.).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitat de desenvolupament individual o en grup 30% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Proves d'avaluació (2 tests) 70% (35% x 2) 7,5 0,3 2, 3, 4, 5, 10, 11

Avaluació continuada

L’alumnat ha de demostrar el seu progrés fent diverses activitats d’avaluació. Aquestes activitats apareixen detallades a la taula del final d’aquesta secció de la Guia Docent.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.

Recuperació

Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.

Consideració de “no avaluable”

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

Irregularitats en les activitats d’avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitatd'avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

Avaluació única

Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.

L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.

L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.

El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).    

Activitats d’avaluació única  

La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:

  • Prova tipus test. L’estudiant haurà de respondre una bateria de preguntes tipus test amb una única opció correcta. Les respostes errònies descomptaran punts. Aquesta prova correspon al 35% de la nota final.
  • Prova examen de desenvolupament. L’estudiant haurà de desenvolupar de forma escrita un tema o pregunta a triar entre dues opcions. Aquesta prova correspon al 35% de la nota final.
  • Anàlisi d’un sistema polític. L’estudiant haurà d'analitzar un sistema polític fent servir el model de sistemes polítics d’Easton. El professor proposarà els possibles casos d’anàlisi i proporcionarà la informació que l’estudiant necessitarà per aplicar el model i realitzar l’exercici. Aquesta tasca correspon al 30% de la nota final.

 Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html


Bibliografia

Bibliografia de consulta recomanada

  • Roskin, M.G., R.L. Cord, J.A. Medeiros, i  W.S. Jones. Political Science: An Introduction. Nova York: Pearson, 2016.
  • Baylis, John, Steve Smith, i Patricia Owens (eds.) The Globalization of World Politics: An Introduction to International Relations. 7a edició, Nova York: Oxford University Press, 2017.
  • Vallès, Josep M., i S. Martí Puig. Ciencia política: un manual. Edició actualitzada. Barcelona: Ariel, 2020.

Bibliografia addicional

  • Ball, Terence i Richard Bellamy (eds.), Historia del pensamiento político del siglo XX. Madrid: Akal, 2013.
  • Caminal, Miquel (ed.), Manual de Ciència Política. Madrid: Tecnos, 2005.
  • Del Arenal, Celestino, Introducción a las relaciones internacionales. 4a edició, Madrid: Tecnos, 2007.
  • Eccleshall, Robert, et al. (eds.). Political Ideologies: An Introduction. Londres: Routledge, 1994.
  • Goodin, Robert E. (ed.). The Oxford Handbook of Political Science. Oxford: Oxford University Press, 2009.
  • Kelly Paul i Rod Dacombe (eds). El Libro de la Política. Tres Cantos: Akal, DL 2014.
  • Mellón, Joan Antón (ed.), Ideologías y movimientos políticos contemporáneos. Barcelona: Ariel, 2006.
  • Simon, Robert L. (ed.), The Blackwell guide to social and political philosophy. Oxford: Blackwell Publishers, John Wiley & Sons, 2008.  En línia a: https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9780470756621

Programari

No es farà ús de cap programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt