Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500249 Traducció i Interpretació | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
En començar l'assignatura l'alumne ha de ser capaç de:
La funció d’aquesta assignatura és desenvolupar la capacitat de resolució de problemes de traducció propis de la combinació lingüística de textos no especialitzats de diferents tipus amb problemes de variació lingüística (mode, to i estil) i de referents culturals, així com la capacitat de resolució de problemes de textos especialitzats senzills de diversos camps.
En acabar l'assignatura l'estudiant haurà de ser capaç de:
. Demostrar que posseeix i comprèn coneixements sobre els aspectes contrastius de la combinació lingüística i els principis metodològics de la traducció.
. Aplicar aquests coneixements per resoldre problemes de traducció de textos no especialitzats de diferent tipus amb problemes de variació lingüística i de referents culturals, i de textos especialitzats senzills de diversos camps.
. Integrar coneixements per emetre judicis sobre qüestions relacionades amb la traducció de textos no especialitzats de diferents tipus amb problemes de variació lingüística i de referents culturals, i de textos especialitzats senzills de diversos camps
La resolució de problemes de traducció derivats dels referents culturals: en guies turístiques, còmics, fragments de novel·les, etc.
. La resolució de problemes de traducció derivats del to textual (vulgar, informal, formal, solemne, etc.): en cartes informals i formals, còmics, guions de telefilms per a adolescents, etc.
. La resolució de problemes de traducció derivats del mode textual (escrit per a ser llegit en veu alta, escrit per a ser dit, etc.): en conferències, discursos (d’obertura, de clausura, etc.), guions de telefilms, etc.
. La resolució de problemes de traducció derivats de l’estil del text (clar/obscur, concís/ampul·lós, rígid i arcaic/natural, etc.): en articles de premsa, fragments d’assaigs, novel·les, etc.
. La resolució de problemes de traducció de gèneres administratius senzills: certificats acadèmics, documents de registre civil, etc.
. La resolució de problemes de traducció de gèneres jurídics senzills: lleis, sentències, contractes, documents notarials, etc.
. La resolució de problemes de traducció de gèneres econòmics senzills: memòria anual de comptes, informe financer, etc.
. La resolució de problemes de traducció de gèneres tècnics senzills: article tècnic de premsa, article de revista tècnica de divulgació, manual didàctic, entrada d’enciclopèdia tècnica, descripcions tècniques per a destinataris no experts, manual d’usuari, etc.
. La resolució de problemes de traducció de gèneres científics senzills: article científic de premsa, manual didàctic, entrada d’enciclopèdia tècnica, article de revista científica de divulgació, etc.
. Ús d’eines (tecnològiques i de documentació) per a la traducció de textos no especialitzats amb problemes de variació lingüística (mode, to i estil) i de referents culturals, i de textos especialitzats senzills.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprofundir les tasques relacionades amb la traducció | 22 | 0,88 | 1, 2, 4, 3, 20, 7, 8, 23, 10, 16, 14, 12, 13, 11, 15, 6, 5, 17, 19, 21, 9, 18, 24, 25 |
Consolidar les tècniques de resolució d'exercicis | 18 | 0,72 | 1, 2, 5, 21 |
Consolidar les tècniques de resolució de problemes | 18 | 0,72 | 15, 6, 24 |
Preparació de traduccions i treballs | 70 | 2,8 | 1, 2, 4, 3, 20, 7, 8, 23, 10, 16, 14, 12, 13, 11, 15, 6, 5, 17, 19, 21, 9, 18, 24, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió d'exercicis i altres tasques relacionades amb la traducció | 23 | 0,92 | 1, 2, 4, 3, 20, 7, 8, 23, 10, 16, 14, 12, 13, 11, 15, 6, 5, 17, 19, 21, 9, 18, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació | 15 | 0,6 | 4, 7, 10, 16, 14, 15, 17, 9, 18 |
Preparació de traduccions i treballs | 25 | 1 | 1, 2, 4, 3, 20, 7, 8, 23, 10, 16, 14, 12, 13, 11, 15, 6, 5, 17, 19, 21, 9, 18, 24, 25 |
Preparació d'exercicis | 28 | 1,12 | 1, 2, 8, 5 |
-Consolidar les tècniques de resolució d’exercicis
-Aprofundir les tasques relacionades amb la traducció
-Consolidar les tècniques de resolució de problemes
-Aprofundir les tècniques d’aprenentatge col·lectiu
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen de traducció 1 | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 3, 20, 7, 8, 23, 10, 16, 14, 12, 13, 11, 15, 6, 5, 17, 19, 21, 9, 18, 24, 25 |
Examen de traducció 2 | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 3, 20, 7, 8, 23, 10, 16, 14, 12, 13, 11, 15, 6, 5, 17, 19, 21, 9, 18, 24, 25 |
Examen de traducció 3 | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 3, 20, 7, 8, 23, 10, 16, 14, 12, 13, 11, 15, 6, 5, 17, 19, 21, 9, 18, 24, 25 |
Traducció comentada | 25% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 3, 20, 7, 8, 23, 10, 16, 14, 12, 13, 11, 15, 6, 5, 17, 19, 21, 9, 18, 24, 25, 22 |
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progres realitzant diverses activitats d’avaluació.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu avaluació única en els termes establerts en la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la facultat i enviar-ne una còpia al docent responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà presencialment en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió acadèmica publicarà la data i hora a la web de la facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI/NIE o passaport).
Activitats d’avaluació única
L’avaluació única inclourà un mínim de tres activitats d’avaluació d’almenys dues tipologies diferents, segons indica la normativa.
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura (segons escaigui) són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu més amunt en aquesta guia docent.
1. Diccionaris monolingües italians
De Mauro, Tullio, Il dizionario della lingua italiana, Torí, Paravia, 2000.
Devoto, Giangiacomo i Giancarlo Oli, Il dizionario della lingua italiana, Florència, Le Monnier, 2002.
Dizionario Garzanti (recurs en línia).
Vocabolario Treccani (recurs en línia).
Squillacioti, Paolo (dir.), Tesoro della lingua italiana delle origini (recurs en línia).
Zingarelli, Nicola. Lo Zingarelli 2024: Vocabolario della lingua italiana, Bolonya, Zanichelli, 2023 (hi ha versió electrònica).
2. Diccionaris monolingües en castellà
Asociación de Academias de la Lengua Española, Diccionario de americanismos, Madrid, Santillana, 2010 (hi ha versió electrònica).
Bosque, Ignacio (dir.), Redes. Diccionario combinatorio del español contemporáneo, Madrid, SM, 2004.
Buitrago, Alberto, Diccionario de dichos y frases hechas, Madrid, Espasa, 2009.
Casares, Julio, Diccionario ideológico de la lengua española, Madrid, Gredos, 2013.
Clave. Diccionario de uso del español actual, Madrid, SM, 2012 (hi ha versió electrònica).
Corripio, Fernando, Diccionario de ideas afines, 7a ed., Barcelona, Herder, 2009.
Diccionario de sinónimos y antónimos del español actual, Madrid, SM, 2001.
Moliner, María, Diccionario de uso del español, 4a ed., 2 vols., Madrid, Gredos 2016 (hi ha versió en CD-ROM).
Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, 23a ed., Madrid, Espasa-Calpe, 2014 (hi ha versió electrònica).
Seco, Manuel, Olimpia Andrés i Gabino Ramos, Diccionario del español actual, 2a ed., 2 vols., Madrid, Aguilar, 2011 (hi ha versió electrònica).
3. Consulta en castellà
Martínez de Sousa, José, Diccionario de uso de las mayúsculas y minúsculas, 2a ed., Gijón, Trea, 2010.
--, Manual de estilo de la lengua española [MELE5], 5a ed., Gijón, Trea, 2015.
--, Diccionario de usos y dudas del español actual [DUDEA4], 4a ed., Gijón, Trea, 2008.
Real Academia Española, Diccionario panhispánico de dudas, Madrid, Santillana, 2005 (hi ha versió electrònica).
--, Nueva gramática de la lengua española, 3 vols., Madrid, Espasa Calpe, 2011 (hi ha edició electrònica. També en versió abreujada: Nueva gramática de la lengua española [Manual], Madrid, Espasa Calpe, 2010.)
--, Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa Calpe, 2010 (hi ha edició electrònica).
Seco, Manuel, Nuevo diccionario de dudas y dificultades de la lengua española, Barcelona, Espasa, 2011.
4. Diccionaris monolingües en català
Franquesa, Manuel, Diccionari de sinònims Franquesa, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1998 (hi ha versió electrònica).
Gran diccionari de la llengua catalana, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1998 (hi ha versió electrònica).
Institut d'Estudis Catalans, Diccionari de la llengua catalana, Barcelona, IEC, 2009 (hi ha versió electrònica).
Pey, Joan, Diccionari de sinònims, idees afins i antònims, Barcelona, Teide, 1997.
Ruaix, Josep, Diccionari auxiliar, Moià, J. Ruaix, 1996.
5. Consulta en català
Badia, Jordi et al., El llibre de la llengua catalana, 2a ed., Barcelona, Castellnou, 1997.
Direcció General de Política Lingüística, Criteris de traducció de noms, denominacionis i topònims, Barcelona, Generalitat de Catalunya, 1999.
Ginebra i Serrabou, Jordi, La nova normativa de l'Institut d'Estudis Catalans, Tarragona, URV, 2017.
Institut d'Estudis Catalans, Gramàtica de la llengua catalana, Barcelona, IEC, 2016.
--, Ortografia catalana, Barcelona, IEC, 2017.
Mestres, Josep Maria et al., Manual d'estil, Barcelona, Eumo, 2000 (hi ha versió electrònica).
6. Diccionaris bilingües italià-català/castellà
Arqués, Rossend(dir.), Diccionari català-italià, italià-català, 2 vols., Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 2002 (hi ha versió electrònica).
Arqués, Rossend i Adriana Padoan (dir.), Il grande dizionario di spagnolo: dizionario italiano-spagnolo, español-italiano, Milà, Zanichelli, 2012 (hi ha versió electrònica).
Carbonell, Sebastián, Dizionario fraseologico completo italiano-spagnolo e spagnolo-italiano, 2 vols., Milà, Hoepli, 1986 i 1989.
Tam, Laura, Grande dizionario Hoepli spagnolo-italiano italiano-spagnolo, Milà, Hoepli, 2013 (hi ha versió electrònica).
Les eines específiques es presentaran a l'aula.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Italià | segon quadrimestre | matí-mixt |