Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500249 Traducció i Interpretació | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
En iniciar l'assignatura, l'estudiant serà capaç de:
Demostrar que coneix els principis metodològics bàsics de la traducció, els seus aspectes professionals, aspectes bàsics instrumentals i els principals problemes contrastius trobats en aquesta combinació lingüística.
Aplicar aquest coneixement per resoldre problemes bàsics de traducció en una varietat de textos no especialitzats escrits en llenguatge estàndard.
Assimilar coneixements per formar opinions i judicis sobre la traducció de textos no especialitzats.
La funció d'aquesta assignatura és desenvolupar la capacitat de traducció de textos no especialitzats amb problemes de variació lingüística (mode, to i estil) i de referents culturals, de diversos àmbits i amb diverses funcions. En acabar l'assignatura, l'alumne/a serà capaç de:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats de traducció | 38,5 | 1,54 | 2, 4, 3, 1, 24, 9, 10, 26, 13, 14, 20, 16, 18, 17, 15, 19, 7, 6, 5, 21, 8, 23, 25, 11, 12, 22, 27 |
Resolució de problemes i avaluació d'exercicis | 14 | 0,56 | 2, 18, 7, 5, 21, 8, 23, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació autoavaluació | 1 | 0,04 | 1, 16, 8 |
Tasques relacionades amb la traducció | 14 | 0,56 | 2, 4, 3, 24, 9, 10, 26, 13, 14, 20, 18, 17, 15, 19, 7, 6, 5, 21, 23, 25, 11, 12, 22, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació | 10 | 0,4 | 2, 10, 18, 7, 6, 5, 21, 23, 25, 22 |
Preparació d'exercicis | 10 | 0,4 | 10, 6, 22 |
Preparació de traduccions | 55 | 2,2 | 2, 4, 3, 1, 24, 9, 10, 26, 13, 14, 20, 16, 18, 17, 15, 19, 7, 6, 5, 21, 8, 23, 25, 11, 12, 22, 27 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació. El llistat que es presenta a continuació aplega possibles tasques que caldrà precisar i adaptar a les circumstàncies i que es publicaran oportunament a la programació de l'assignatura:
-Classes teòriques
-Resolució d'exercicis dirigits, supervisats o autònoms
-Presentacions de treballs individuals o en grup
-Debats (en persona o en fòrums)
-Tècniques d'aprenentatge cooperatiu
- Recerques de documentació
- Fer treballs de lectura
- Tutorials
- Treballs escrits
- Tasques a realitzar fora de classe
- Exercicis a realitzar a classe
- Exercicis de traducció
- Projectes de traducció
- Preparació d'un portfolio
- Preparació de tasques de traducció
- Examen
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Carpeta de l'estudiant o síntesi de progressió de l'aprenentatge | 10% | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 3, 1, 24, 9, 10, 26, 13, 14, 20, 16, 18, 17, 15, 19, 7, 6, 5, 21, 8, 23, 25, 11, 12, 22, 27 |
Prova final | 30% | 2 | 0,08 | 2, 4, 3, 1, 24, 9, 10, 26, 13, 14, 20, 16, 18, 17, 15, 19, 7, 6, 5, 21, 8, 23, 25, 11, 12, 22, 27 |
Realització autònoma de traduccions i/o resolució d'exercicis relacionats amb la intertextualitat i els referents culturals | 30% | 2 | 0,08 | 2, 4, 3, 1, 24, 9, 10, 26, 13, 14, 20, 16, 18, 17, 15, 19, 7, 6, 5, 21, 8, 23, 25, 11, 12, 22, 27 |
Realització de traduccions de diferents tipologies textuals, a presentar acompanyades d'una reflexió sobre les dificultats trobades i els resultats de l'aprenentatge. | 30% | 2 | 0,08 | 2, 4, 3, 1, 24, 9, 10, 26, 13, 14, 20, 16, 18, 17, 15, 19, 7, 6, 5, 21, 8, 23, 25, 11, 12, 22, 27 |
Avaluació continuada
L’alumnat ha de demostrar el seu progres realitzant diverses activitats d’avaluació.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.
Recuperació
Podrà accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació.
Consideració de “no avaluable”
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d’avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Rúbrica de correcció:
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu avaluació única en els termes establerts en la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la facultat i enviar-ne una còpia al docent responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà presencialment en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió acadèmica publicarà la data i hora a la web de la facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI/NIE o passaport).
Activitats d’avaluació única
L’avaluació única inclourà un mínim de tres activitats d’avaluació d’almenys dues tipologies diferents, segons indica la normativa.
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura (segons escaigui) són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu més amunt en aquesta guia docent.
Diccionaris i obres de consulta bàsiques
1. Diccionaris
DICCIONARIS EN FRANCÈS:
- Nouveau petit Robert de la langue française 2010, París: Le Robert, Cd-Rom.
- Le petit Robert des noms propres, París: Le Robert, 2010
GRAMÀTIQUES :
- CHARAUDEAU, Patrick: Grammaire du sens et de l’expression, Hachette, Paris, 1992.
- GREVISSE, M. Le bon usage, París: Duculot, 1986
- WAGNER, R.L. Grammaire du français classique et moderne, París: Hachette, 1991
ENCICLOPÈDIES:
-Encyclopédie Universalis, Cd-Rom
DICCIONARIS EN ESPANYOL:
- CASARES, J. Diccionario ideológico de la lengua española, Barcelona: Gili, 1999
- MOLINER, M. Diccionario de uso del español, Madrid: Gredos, 2 vol., 2ª ed., 1998 (MOLINER, M. Diccionario de uso del español, Cd-Rom)
- R.A.E. Diccionario de la lengua española, Madrid: Espasa Calpe, 2 vol., 22ª ed., 2001, Cd-Rom (www. rae.es)
- R.A.E. Diccionario Panhispánico de dudas, Madrid, Santillana 2ª ed., 2006 (www. rae.es)
- SECO, M. ; ANDRES, O.; RAMOS, G. Diccionario del español actual, Madrid: Aguilar, 1999
MANUALS D'ORTOGRAFIA:
- MARTÍNEZ DE SOUSA, J. Ortografía y ortotipografía del español actual, Oviedo: Trea, 2004
- R.A.E. Ortografía de la lengua española, Madrid: Espasa Calpe, 2003
GRAMÀTIQUES:
- ALARCOS LLORACH, E. Gramática de la lengua española, Madrid: Espasa Calpe-R.A.E., 1994
- GILI GAYA, S. Curso superior de sintaxis española, Barcelona: SPES, 1993, 15ªed.
- R.A.E. Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Santillana, 2 vol. 2009
ALTRES DICCIONARIS:
-BOSQUE, I. (dtor.) Redes. Diccionario combinatorio del español contemporáneo, Madrid: SM, 2004
- CORRIPIO, F. Diccionario de ideas afines, Barcelona; Herder, 2000,7ª ed.
- MARSA, F. Diccionario normativo y guía práctica de la lengua española, Barcelona: Ariel, 1990
- MARTÍNEZ DE SOUSA, J. Diccionario de usos y dudas del español actual, Barcelona: Bibliograf, 1998, 2ª ed.
- SECO, M. Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española, Madrid: Espasa Calpe, 2000, 10 ed.
MANUALS DE REDACCIÓ I D’ESTIL:
· AGENCIA EFE, Manual de español urgente, Madrid: Cátedra, 1998, 12ª ed. (www.efe.es)
· MARTÍNEZ DE SOUSA, J. Manual de estilo de la lengua española, Oviedo: Trea, 1999
· MONTOLIO, E. (coord.) Manual de escritura académica, Barcelona: Ariel, 3 vol., 1999-2000
· PAIS, EL, Libro de estilo, Madrid: Ediciones El País S.A., 1994
ENCICLOPÉDIES:
- Enciclopedia Universal Larousse, 2003, Cd-Rom
OBRES DE REFERÈNCIA:
- ORTEGA, G.; ROCHEL, G. Dificultades del español, Barcelona: Ariel, 1995
- LÁZARO CARRETER, F. El dardo en la palabra, Barcelona: Círculo de lectores, 1997
- LÁZARO CARRETER, F. El nuevo dardo en la palabra, Madrid: Aguilar, 2003
DICCIONARIS BILINGÜES (FRANCÈS – ESPANYOL):
- ALLOA, H.D.; de Torres, S.M. Hacia una lingüística contrastiva francés – español, Córdoba(Argentina): Comunicarte editorial.
- Dictionnaire moderne français-espagnol, espagnol-français (García-Pelayo/Jean Tedstas), Librairie larousse, París: 1967
- ROCHEL, G.; POZAS ORTEGA, M.N. Dificultades gramaticales de la traducción al francés, Barcelona: Ariel, 2001
CERCADORS EN FRANCÈS:
· www.google.fr
· www.google.ca
· www.yahoo.fr
· www.voila.fr
· www.nomade.fr
· www.altavista.fr
· www.francesurf.net
· www.afrik.com
DICCIONARIS EN FRANCÈS (EN LÍNIA):
- Trésor de la langue française www.inalf.fr/cgi-bin/mep.exe?HTML=mep_tlfi.txt
· www.le-dictionnaire.com
· www.dicorama.com
· www.dicoweb.levillage.org
ENCICLOPÈDIES EN FRANCÈS:
- Encyclopédie Universalis www.universalis-edu.com
· http://www.quid.fr
DICCIONARIS EN ESPANYOL (en línia):
* www.rae.es
· www.elmundo.es/diccionarios
· tradu.scig.uniovi.es
2.ARTICLES I ASSAJOS SOBRE TRADUCCIÓ:
-BERMAN, Antoine. 1985. “La Traduction et la lettre ou l’auberge du lointain”, Les tours de Babel. Mauvezin, Trans-Europ-Repress: 35-150.
-BERMAN, Antoine. 1985. «El Albergue de lo lejano» (trad. N. d’Asprer). DOLETIANA, REVISTA DE TRADUCCIÓ LITERATURA I ARTS . Nº 4 “ Filosofia i traducció”, 2013 [http://webs2002.uab.es/doletiana/Catala/Doletiana4/Doletiana4.html].
-COSERIU, Eugenio. “Alcance y límites de la traducción”. LEXIS. Vol. XXI. W 2. 1997. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/7350/7568
-COSERIU, Eugenio (1977) : Lo erróneo y lo acertado en la teoría de la traducción. In : Eugenio Coseriu. El hombre y su lenguaje: Estudios de teoría y metodología lingüística. (Traducido por Marcos Martínez Hernández) Madrid: Gredos, 214-239.
-D’ASPRER, Núria. “Vers une critique du sens : sémiose en traduction”. Meta. Journal des traducteurs. Volume59, Issue1, Avril 2014, p. 8–23
-DELISLE, Jean. L’analyse du discours comme méthode de traduction, Ottawa, Editions de l’Université d’Ottawa, Cahiers de traductologie, 1980, nº 2.
- GARCÍA YEBRA, Valentín. En torno a la traducción. Teoría, Crítica, Historia, Madrid, Gredos, “Biblioteca Románica Hispánica”, 1983.
-HURTADO Albir, Amparo. Aprender a traducir del francés al español. Competencias y tareas para la iniciación a la traducción. Serie Aprender a traducir 6: Publicaciones de la Universidad Jaume I. 2015.
- LADMIRAL, Jean-René. Théorèmes pour la traduction, Paris, Payot, 1979
-MESCHONNIC, Henri. Poétique du traduire. Paris: Verdier, 1999
- MOUNIN, Georges. Les Belles Infidèles [Paris, Cahiers du Sud, 1955], Lille, Presses Universitaires de Lille, 1994.
- MOUNIN, Georges. Les problèmes théoriques de la traduction (1963), Paris, Gallimard, col.l. Tel, 1990.
- MUÑOZ Martin, Ricardo. Lingüística para la traducción, Vic, Eumo, Biblioteca de Traducció i Interpretació, 1995
- NIDA, E,/Taber,Ch. Towards a Theory and practice of Translation, Leiden, Bull, 1974.
-PYM, Anthony. Epistemological Problems in Translation and its Teaching, Calaceite: Caminade, 1993.
-PYM, Anthony. 2016. Translation solutions for many languages. Histories of a flawed dream. London:Bloomsbury.
-PYM, Anthony. 2018. “A typology of translation solutions”. Journal of Specialised Translation 30 (2018): 41-65
-PYM, Anthony. Exploring Translation Theories. London and New York; Routledge. 2010. Second edition: 2014. Google Books version here.
Spanish translation, Teorías contemporáneas de la traducción. Materiales para un curso universitario, Tarragona: Intercultural Studies Group, 2012; second edition 2016
-RASTIER, François (2006) : La traduction : interprétation et genèse du sens. In : Marianne Lederer et Centre de recherche en traductologie (Paris), dir. Le Sens en traduction. Caen : Lettres modernes Minard, 37-49.
- RICOEUR, Paul (2004) : Sur la traduction. Paris : Bayard.
- RODRÍGUEZ MONROY, Amalia. El saber del traductor, Barcelona, Montesinos, 1999.
-STECCONI, Ubaldo (2001) : Un mapa de la semiótica y sus aplicaciones a los estudios de traducción. Tonos digital. Revista electrónica de estudios filológicos. 2. Consulté le 21 mars 2011, http://www.um.es/tonosdigital/znum2/estudios/StecconiTonos2B.htm.
- STEINER, George. Después de Babel(Aspectos del lenguaje y la traducción), Mexico- Madrid-Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 1981.
- TRICÁS PRECKLER, M. Manual de traducción francés-castellano, Barcelona: Gedisa, 1995
Cap específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |