Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’assignatura s’imparteix el segon semestre del segon curs de grau, després d’Antropologia econòmica i Antropologia del parentiu (el primer semestre) i simultàniament a Antropologia política (el mateix semestre), que juntes conformen la matèria Camps Clàssics de l’Antropologia. Tracta de desenvolupar la teoria antropològica i l’anàlisi de la diversitat cultural de la religió, el ritual i els sistemes simbòlic-cognitius. També, se centra en saber aplicar el coneixement disciplinari en aquests dominis per a la identificació i l’estudi de la realitat sociocultural contemporània, especialment l’anàlisi de rituals "tradicionals" i actuals. Així, el seu objectiu és plantejar de forma crítica alguns supòsits, conceptes i teories relacionats amb aquests camps del coneixement.
El temari d’aquesta assignatura se centra, principalment, en: les teories clàssiques de la religió, el símbol, el mite i el ritual. Tracta de revisar qüestions clau per a la comprensió del fenomen religiós i realitzar una aproximació antropològica a les diferents formes de comunicació simbòlica i de classificació, el simbolisme, el procés ritual i els drames rituals. També, el curs se centra en la ritualitat, tractant de mostrar alguns exemples actuals sobre la representació simbòlica en general i la seva eficàcia simbòlica.
Bloc temàtic I sobre la religió
Tema 1: L’antropologia social i l’estudi de la religió.
Tema 2: Revisió de conceptes clau: natural/sobrenatural, sagrat/profà, naturalesa/cultura, visible/invisible, etc.
Tema 3: Definició del fenomen religiós.
Bloc temàtic II sobre el símbol i les formes de classificació
Tema 4: El pensament simbòlic. L’estudi antropològic del símbol. Símbol, estructura i formes de classificació.
Tema 5: L’anàlisi simbòlica. La noció d’eficàcia simbòlica.
Bloc temàtic III sobre el mite i d’altres formes de comunicació simbòlica
Tema 6: Les teories clàssiques del mite. L’anàlisi estructural del mite.
Tema 7: Exemples de mites i d’altres formes de comunicació simbòlica.
Bloc temàtic IV sobre el ritual, el seu contingut i la seva eficàcia
Tema 8: L’estudi antropològic del ritual (aproximacions teòriques). Simbolisme, procés i drames rituals.
Tema 9: Definició del ritual (característiques, contingut simbòlic i funcions). Exemples etnogràfics sobre la ritualitat en diferents societats. La ritualitat contemporània i els actes simbòlics de classificació problemàtica. Procés de canvi i de creativitat constants.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i pràctiques dirigides pel professor | 45 | 1,8 | 14, 2, 4, 8, 10, 13 |
Visionat i discussió de documentals | 5 | 0,2 | 14, 2, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió del professor a través de tutories en grup de l'observació, descripció i anàlisi d'un ritual. Exposició oral i pública de l'anàlisi del ritual | 5 | 0,2 | 6, 3, 1, 5, 9, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 25 | 1 | 2, 7, 4, 8, 11, 13 |
Lectura comprensiva de textos | 25 | 1 | 2, 4, 8, 11 |
Observació, descripció i anàlisi d'un ritual, de forma autònoma, individual o en grup | 20 | 0,8 | 14, 16, 6, 3, 1, 5, 11, 13, 15 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en discussió teòrica, treballs pràctics, tutorització i/o presentació pública d'un ritual | 20% | 5 | 0,2 | 14, 2, 4, 5, 8, 10, 13, 12 |
Prova escrita (treball teòric individual) | 50% | 10 | 0,4 | 14, 2, 7, 4, 5, 9, 8 |
Treball pràctic individual o col·lectiu sobre l'anàlisi d'un ritual | 30% | 10 | 0,4 | 14, 16, 6, 3, 1, 4, 5, 11, 15 |
Avaluació continuada
El sistema d’avaluació contínua s’organitza en 3 mòduls, on cadascun té un pes específic en la qualificació final:
Al principi de curs es donaran les dates de lliurament dels treballs, així com les instruccions per desenvolupar-los. En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora/el professor informarà l’alumnat del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació (com ara plagi o còpia), es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
Aquesta modalitat d'avaluació preveu tres activitats avaluadores en una data fixada a finals del semestre.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada.
Recomanació als estudiants a l'hora de citar bibliografia: Com citar i elaborar la bibliografia: https://www.uab.cat/web/estudia-iinvestiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html
Lectures obligatòries (Dossier)
Bloc temàtic sobre la religió
Evans-Pritchard, Edward E. (1991 [1965]). “Las teorías psicológicas” i “Las teorías sociológicas”. A: Las teorías de la religión primitiva. Madrid: S.XXI, pp. 41-82 i 83-128.
Delgado, Manuel (1993). “La religiosidad popular. En torno a un falso problema”. Gazeta de Antropología, 10.
Godelier, Maurice (2000 [1972]). “Hacia una teoría marxista de los hechos religiosos”. A: Economía, fetichismo y religión en las sociedades primitivas. Madrid: S.XXI, pp. 346-354.
Durkheim, Émile (2003 [1912]). “Definición del fenómeno religioso y de la religión”. A: Las formas elementales de la vida religiosa. Barcelona: Alianza, pp. 57-93.
Godelier, Maurice (2000 [1972]). “Lo visible y lo invisible en los baruya de Nueva Guinea”. A: Economía, fetichismo y religión en las sociedades primitivas. Madrid: S. XXI. pp. 355-365.
Sarró, Ramon (2007). “Cómo los pueblos sin religión aprenden que ya tenían religión: notas desde la costa occidental africana”. A: C. Salazar (coord.) Religió, Cultura i cognició. Perspectives des de l’antropologia, Quaderns de l’Institut Català d’Antropologia, 23, pp.103-121.
Bloc temàtic sobre el simbolisme
Douglas, Mary (1991 [1966]). “La profanación secular”. A: Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid:S. XXI, pp. 27-41.
Durkheim, Émile & Mauss, Marcel (1969 [1903]). “Sobre algunas formas primitivas de clasificación. Contribución al estudio de las representaciones colectivas”. A: Durkheim E. (1996). Clasificaciones primitivas (y otros ensayos de antropología positiva). Barcelona: Ariel, pp. 25-103.
Turner, Victor (1980 [1967]). “Símbolos en el ritual Ndembu” i “La clasificación de los colores en el ritual Ndembu: un problema de clasificación primitiva”. A: La selva de los símbolos. Aspectos del ritual Ndembu. Madrid: S. XXI, pp. 21-52 i 65-102.
Bloc temàtic sobre el mite
Lévi-Strauss, Claude (1971 [1962]). “La ciència del concret”. A: El pensament salvatge. Barcelona: Edicions 62, pp. 19-50.
Bidou, Paul (1989 [1979]). “A propósito del incesto y de la muerte. Un mito de los indios tatuyo del noroeste de la Amazonia. A: Izard M. i Smith P. (eds.) La función simbólica. Madrid: Júcar, pp.113-145.
Bloc temàtic sobre el ritual
Lévi-Strauss, Claude (1987 [1958]). “La eficacia simbólica”. A: Antropología Estructural. Barcelona: Paidós, p. 211-227.
Douglas, Mary (1991 [1966]). “Magia y milagro”. A: Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid: S. XXI, pp. 61-79.
Turner, Victor (1988 [1969]). “Niveles de clasificación de un ritual devida y muerte”. A: Proceso ritual. Madrid: Taurus, pp. 13-53 i 101-136.
Geertz, Clifford (1987 [1973]). “Ritual y cambio social: un ejemplo javanés”. A: La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, pp. 131-151.
Delgado, Manuel (1997). “Exorcismo y martirio de las imágenes. La iconoclastia como violencia corporal en las sociedades mediterráneas”. A: Checa F. i Molina P. (eds.), La función simbólica de los ritos. Rituales y simbolismo en el Mediterráneo. Barcelona: Icaria/ICA, pp. 367-398.
Christian, William (1995). “La devoció a les imatges brunes a Catalunya. La Mare de Déu de Montserrat”, Revista d’Etnologia de Catalunya, 6, pp. 24-33.
Obres generals
Cantón Delgado, Manuela (2001). La razón hechizada. Teorías antropológicas de la religión. Barcelona: Ariel.
Díaz Cruz, Rodrigo (1998). Archipiélagos de rituales. Teorías antropológicas del ritual. Barcelona: Anthropos.
Duch, Lluís (1997). Antropologia de la religió. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Izard, Michel & Smith, Pierre (eds.) (1989 [1979]). La función simbólica. Madrid: Júcar.
Leach, Edmund (1978 [1976]). Cultura y comunicación. La lógica de la conexión de los símbolos. Madrid: S.XXI.
Morris, Brian (1995 [1987]). Introducción al estudio antropológico de la religión. Barcelona: Paidós.
Salazar, Carles (2009). Antropologia de les creences. Religió, simbolisme, irracionalitat. Barcelona: Ed. Fragmenta.
Sperber, Dan (1980 [1974]). El simbolismo en general. Barcelona: Anthropos.
Vallverdú, Jaume (2008). Antropología simbólica.Teoría y etnografía sobre religión, simbolismo y ritual. Barcelona: UOC.
Waal Malefijt, Annemarie de (1975). Introducción a la antropología religiosa. Estella: Verbo Divino.
*Per aprofundir en els autors clàssics també us poden ser útils els diccionaris enciclopèdics d’antropologia, com:
Barnard, A. & J. Spencer (eds) (1996). Encyclopedia of Social and Cultural Anthropology. London & NY: Routledge.
Bonte, P. & M. Izard (eds) (1991). Dictionnaire de l’Ethnologie et de l’Anthropologie. Paris: PUF (Hi ha traducció al castellà editat per Akal el 1996).
Obres recomanades (disponible una bibliografia extensa per temes)
Augé, Marc (1998). Dios como objeto. Símbolos-cuerpos-materias-palabras. Barcelona: Gedisa.
Balandier, Georges (1994 [1992]). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Paidós.
Douglas, Mary (1991 [1966]). Pureza y peligro. Un análisis de los conceptos de contaminación y tabú. Madrid: S. XXI.
Douglas, Mary (1998 [1996]). Estilos de pensar. Barcelona: Gedisa.
Geertz, Clifford (1994 [1968]). Observando el islam, Barcelona: Paidós.
Geertz, Clifford (1987 [1973]). La interpretación de las culturas. Buenos Aires: Gedisa.
Gledhill, John (2000 [1999]). El poder y sus disfraces. Barcelona: Edicions Bellaterra.
Griaule, Marcel (1987 [1948]). Dios de agua. Barcelona: Alta Fulla.
Leenhardt, Maurice (1997 [1947]). Do Kamo. La personne et le mythe dans le monde mélanésien. Paris: Gallimard.
Lévi-Strauss, Claude (1987 [1958]). Antropología estructural. Barcelona: Paidós.
Mallart, Lluís (1983). La dansa als esperits. Itinerari iniciàtic d’un medecinaire africà. Barcelona: La Llar del Llibre.
Turner, Victor (1990 [1967]). La selva de los símbolos. Madrid: Siglo XXI.
Turner, Victor (1988 [1969]). El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Madrid. Taurus.
Ventura i Oller, Montserrat (2012). En el cruce de caminos. Identidad, cosmología y chamanismo Tsachila. Quito: FLACSO / Abya-Yala/ IFEA.
Processador de textos (tipus Word), Powerpoint.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |