Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No té prerequisits.
Assignatura de tercer any del Grau en Antropologia Social i Cultural, s'imparteix durant el primer semestre i forma part de la matèria Àmbits temàtics generals de l’ Antropologia, i a més a més forma part del Minor d'Estudis de Gènere, de caràcter interdisciplinari i transversal, coordinat per la Facultuat de Filosofia i Lletres, que té els següents objectius:
Bloc 1: Introdució i conceptes claus
Tema 1: Què el gènere, Sexe/Gènere, Antropologia dels sistemes sexe/gènere
Tema 2: Antropologia, gènere i feminismes.
Bloc 2: Dualismes
Tema 3: natura / cultura
Tema 4: producció / reproducció
Tema 5: públic / privat - treball /família
Tema 6: masculí / femení
Bloc 3: Antropologia del Gènere en l'actualitat
Tema 7: Raça, gènere i interseccionalitat
Tema 8: Antropologia de les masculinitats
Tema 9: Antropologia de les sexualitats
Tema 10: Les aportacions de la teoria queer a l'antropologia
Tema 11: Gènere i violències
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats, visionats i conferències en gran grup | 20 | 0,8 | 2, 4, 6, 5, 7, 16, 1, 8, 12, 15, 14, 3 |
Classe magistral del professorat i experts convidats | 30 | 1,2 | 2, 4, 6, 5, 16, 1, 11, 9, 10, 13, 12, 3, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i/o grupals (presencials i/o virtuals) | 2 | 0,08 | 2, 7, 16, 8, 10, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de materials i preparació proves | 16 | 0,64 | 4, 6, 5, 1, 11, 9, 10, 13, 12, 15, 3, 17 |
Lectures, anàlisi, preparació i redacció de treballs individuals i grupals i estudi | 18 | 0,72 | 4, 6, 5, 7, 1, 8, 9, 10, 12, 15, 3 |
Aquesta Guia Docent conté tota la informació relacionada amb l'assignatura, per tant, és l'únic document a consultar davant qualsevol dubte relacionat amb l'assignatura i la seva avaluació.
El/la protagonista del procés de ensenyament-aprenentatge és l'estudiant i sota aquesta premissa s'ha planificat una metodologia basada en el treball continuat.
Sobre les sessions:
Treball autònom:
Tutories:
Les sessions supervisades seran presencials o virtuals (amb cita prèvia) especialment orientades a contribuir al seguiment de l'assignatura i realitzar les activitats d'avaluació. Es recomana fer un mínim d'una tutoria al llarg del curs per fer un seguiment adequat de l'assignatura.
Sobre la comunicació:
Sobre els treballs escrits:
Aquestes seccions i títols son flexibles, per tant, es pot optar per escollir-ne d'altresque s'adeqüin millor a l'objectiu de proporcionar el major sentit lògic i presentació al treball.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig de les lectures obligatòries | 25% | 20 | 0,8 | 2, 4, 5, 7, 16, 8, 11, 9, 10, 13, 3 |
Examen final | 30% | 20 | 0,8 | 2, 4, 6, 8, 11, 12, 14 |
Examen parcial | 10% | 5 | 0,2 | 2, 4, 7, 16, 8, 11, 9, 15, 14 |
Fotoveu | 15% | 5 | 0,2 | 7, 8, 13, 12, 15, 14, 3 |
Tests de lecutes obligatòries | 20% | 14 | 0,56 | 4, 6, 7, 1, 8, 11, 9, 12, 15, 14, 17 |
ACTIVITAT 1: Qüestionaris sobre cada lectura obligatòria: (20%)
Aquesta activitat individual té com objectiu fomentar la lectura dels textos obligatoris i extreure’n els conceptes clau, i té un pes del 20% de la nota final de l’assignatura.
A través de l’eina qüestionari del campus virtual es dissenyen 10 tests on l’alumnat ha de respondre entre vuit i deu preguntes de cada lectura. Els qüestionaris es respondran en les hores de treball autònom de l’estudiant, i les respostes es coneixeran a l’inici de la sessió dedicada a cada lectura, on es comentaran les preguntes i s’aprofundirà en l’anàlisi del text.
Les dates de realització dels tests són: 18 de setembre, 25 de setembre, 2 d’octubre, 14 d’octubre, 23 d’octubre, 11 de novembre, 18 de novembre, 25 de novembre, 2 de desembre i 9 de desembre.
ACTIVITAT 2: Assaig individual (25%)
Es tracta d’una activitat individual que té per objectiu aprendre a reconèixer i relacionar tres conceptes clau sorgits de tres lectures obligatòries, a través d’un assaig de màxim 500 paraules. Té un pes del 25% de la nota final de l’assignatura.
Les instruccions detallades d’aquesta activitat, així com la seva rúbrica d’avaluació, es penjaran al campus virtual a principi de curs.
La data de lliurament d’aquesta activitat és el 16 d’octubre.
ACTIVITAT 3: Examen col.laboratiu (10%)
Aquesta activitat té com objectiu treballar la responsabilitat individual per la constitució d’un objectiu col·lectiu. Es tracta d’una activitat grupal de tres persones, on cada persona tindrà un número assignat (1,2 o 3). Totes les personesdel grup hauran de realitzar un examen parcial individual, però la docent només corregirà un dels tres exàmens (1, 2 o 3).
L’activitat consistirà respondre cinc preguntes de les lectures obligatòries llegides fins al moment.
Per tant, el treball en grup consisteix en assegurar que tot el grup ha entès i pot relacionar els conceptes clau dels cinc articles, ja que l’avaluació es realitzarà només d’una de les persones del grup, però la nota serà col·lectiva.
Les instruccions detallades d’aquesta activitat, així com la seva rúbrica d’avaluació, es penjaran al campus virtual a principi de curs.
La data de realització de l’examen parcial col.lectiu és el 4 de novembre.
ACTIVITAT 4: Foto veu (15%)
Es tracta d’una activitat participativa, inspirada en la metodologia de recerca-acció, fotoveu, que té com a objectiu crear espais de diàleg fomentant la reflexión crítica mitjançant imatges. És una activitat grupal on cada persona, de manera individual, ha de realitzar una fotografia relacionada amb un tema tractat durant l'assignatura i reflexionar-hi a través d’una fotografia posada en diàleg amb la literatura treballada durant el curs.
L’activitat té una durada de tres sessions (4,5 hores) on es podrà veure tot el procés relacionat amb la metodologia proposada. En la primera sessió (16/12/24) es farà una classe teòrica on les docents explicaran la metodologia, què és i com funciona, i també es seleccionarà el grup, el tema, i la premissa concreta del treball. En la segona sessió (18/12/24) cada persona haurà de portar la seva fotografia, realitzada per ella mateixa, que compleixi amb els requisits establerts en la sessió anterior. A partir d’aquesta fotografia es realitzaran grups focals temàtics on es compartiran les reflexions. Per últim, en l'última sessió (08/01/25) es realitzarà una exposició a l’aula a través d’un pòster acadèmic on es presentarà la imatge i el grup focal realitzat analitzat.
Continguts i aspectes formals del pòster:
Criteris d’avaluació:
ACTIVITAT 5: Examen final (30%)
Es tracta d’un examen final que pretén tenir una visió general de l’assignatura i que consisteix en:
La data d’aquesta activitat és el 15 de gener.
AVALUACIÓ ÚNICA
L’avaluació única consistirà en una prova sincrònica de tres parts (examen).
A1. Examen (100%): realització sincrònica eldia i hora establert per la facultat
Abu-Lughod, Lila (2019). ¿Puede haber una etnografía feminista? En Alhena Caicedo (Ed.), Antropología y feminismo (pp.15-48). Popayán-Colombia: Asociación Colombiana de Antropología.
Aixelà, Yolanda (2005). Género y antropología social. Sevilla: Editorial Doble J.
Ardener, Shirley (1985). The Social Anthropology of Women and Feminist Anthropology. Anthropology Today, 1(5), 24-26.
Essed, Philomena; Goldberg, David Theo and Kobayashi, Audrey (2009). A companion to Gender Studies. Oxford: Wiley-Blackwell.
Harris, Olivia y Young, Kate (1979). Antropología y feminismo. Barcelona: Editorial Anagrama.
Héritier, Françoise (1991). La sangre de los guerreros y la sangre de las mujeres. Alteridades, (2), 92-102.
Jabardo, Mercedes y Ródenas, Beatriz (2017). Más allá de las dicotomías. Un análisis de la actividad del trenzado en la diáspora senegalesa desde el feminismo negro. Revista Española de Sociología, 26 (3), 373-384.
Lamas, Marta (comp.). El género. La construcción cultural de la diferencia sexual. Universidad Autónoma de México.
Lewin, Ellen (Ed.). (2006). Feminist Anthropology. A Reader. Blackwell Publishing.
Martín Casares, Aurelia (2006). Antropología del género: Culturas, Mitos y Estereotipos sexuales. Madrid: Cátedra.
Mead, Margaret (1972 [1968]) “La educación del niño samoano”, en Adolescencia, sexo y cultura en Samoa, (54-69). Barcelona: Ed. Laia.
Méndez, Lourdes. (2007). Antropología feminista. Madrid: Síntesis.
Moncó, Beatriz. (2011). Antropología del género. Madrid: Síntesis.
Moore, Henrieta [1988] (1991). Antropología y feminismo. Madrid: Cátedra.
Reiter, Rayna R. (1975). Toward an Anthropology of Women. Monthly Review Press.
Rosaldo, Michelle and Lamphere, Louise (1974). Woman, Culture and Society. Stanford University Press.
Segato, Rita Laura (2003). Las estructuras elementales de la violencia. Contrato y estatus en la etiología de la violencia. En Las estructuras elementales de la violencia. Ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos (p. 131-149). Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Stolcke, Verena. (2003). La mujer es puro cuento: la cultura del género. Quaderns de l'Institut Català d'Antropologia, (19), 69-95.
Suarez, Liliana. (coord.) (2008). Feminismos en la antropología. Nuevas propuestas críticas. San Sebastián: Ankulegi.
No es requjereix programari específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |