Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 |
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Ser estudiant de 3r o 4rt curs del Grau d'Antropologia.
El fenomen de les migracions i les relacions interculturals és enormement ampli i complex. L'objectiu general d'aquest curs és oferir un utillatge fonamental i eines d'anàlisi crítica per poder comprendre i aproximar-se de forma organitzada a l'anàlisi d'aquesta realitat.
Els objectius concrets són els següents:
1. Familiaritzar-se amb els conceptes fonamentals i les principals teories explicatives del fenomen migratori, la diversitat cultural i les relacions interculturals implicades
2. Conèixer les etapes fonamentals i tendències actuals de les migracions internacionals
3. Conèixer els principals debats sobre gestió de la immigració i la diversitat
4. Desenvolupar una perspectiva d'anàlisi holístic, interseccional, reflexiva i crítica
5. Desenvolupar habilitats escrites i comunicatives a través del treball individual i grupal
Aquesta és una assignatura de segon semestre de tercer i quart curs del Grau en Antropologia Social i Cultural, dedicada a oferir formació sobre migracions (mobilitat humana) i relacions interculturals. S'abordaran conceptes bàsics, teories, dades i tendències sobre migracions internacionals i relacions interculturals relacionades amb el fet migratori.
El curs s'estructura en dues parts: la primera per a l'explicació de continguts teòrics, i la segona per a les presentacions grupals en classe. La primera part, d'explicació de continguts teòrics, es divideix al seu torn en dos blocs: 1) Migracions internacionals, i 2) Relacions interculturals:
Migracions:
- Conceptes fonamentals sobre antropologia de les migracions.
- Teories i tipologies sobre migracions.
- Context global, etapes històriques, i tendències de les migracions internacionals.
- Transnacionalisme i glocalitat (local i global).
- Panorama sociodemogràfic de les migracions internacionals. El cas d'Espanya.
- Mobilitat i control: migracions clandestines i ilegalitat
- Migracions forçades: refugiats polítics i climàtics
Relacions interculturals:
- Conceptes fonamentals sobre cultura i diversitat. Interseccionalitat: origen, classe i gènere.
- Teories i models de gestió de la diversitat en contextos d'immigració. Integració, assimilació, multiculturalisme i interculturalisme.
- Claus i tendències en gestió de la immigració i la diversitat. El cas del Canadà.
- “Segones generacions”. Ascendència i classificació i identitats múltiples / mixticitat.
- Decolonialitat, racisme, antiracisme i reivindicació ètnica
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i debats a classe | 30 | 1,2 | 1, 4, 17, 6, 12, 11, 7, 10, 8, 13, 15, 16 |
Exposició oral de treball en grup | 15 | 0,6 | 2, 3, 1, 4, 9, 17, 6, 11, 7, 10, 8, 13, 14, 16, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Examen final d'avaluació continua | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 6, 11, 7, 10, 8, 13, 16 |
Selecció del tema de treball en grup i feedback durant el procés | 16 | 0,64 | 3, 1, 4, 6, 11, 7, 10, 8, 13, 15, 16 |
Tutories individuals | 15 | 0,6 | 6, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del treball en grup (presentació oral) | 36 | 1,44 | 3, 1, 4, 17, 6, 11, 7, 10, 8, 13, 14, 16 |
Lectura de la bibliografia fonamental obligatòria i estudi | 36 | 1,44 | 3, 1, 4, 11, 7, 10, 8, 13 |
La metodologia del curs es basa en: classes teòriques amb suport audiovisual, lectura de textos (obligatoris i recomanats), treball en grup i presentació oral, debats guiats en classe, i examen final escrit.
El curs s'estructura en dues parts: la primera per a l'explicació de continguts teòrics per part del professor, i la segona per a les presentacions grupals en classe per part de l'alumnat.
El material fonamental del curs és, a més de les classes teòriques, una bibliografia seleccionada i organitzada temàticament, una part de la qual és de lectura obligatòria (fonamental) per al seguiment i avaluació del curs, i l'altra part complementària.
Es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació de l’actuació del professorat i d’avaluació de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència / Pràctiques d'aula | 15% | 0 | 0 | 2, 3, 1, 4, 5, 6, 12, 11, 7, 10, 8, 13, 14, 15, 16, 18 |
Examen final | 50% | 0 | 0 | 3, 1, 4, 5, 6, 11, 7, 10, 8, 13, 14, 16 |
Exposició oral de Treball en grup | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 1, 4, 9, 17, 5, 6, 12, 11, 7, 10, 8, 13, 14, 15, 16, 18 |
AVALUACIÓ CONTINUADA:
Aquest curs està dissenyat per ser avaluat amb avaluació continuada i presencialment.
L'avaluació continuada es basa en els següents criteris i distribució percentual:
Per ser avaluat per avaluació continuada cal fer i puntuar en tots els criteris d'avaluació (assistència, exposició oral i examen). D'altra forma, l'alumne constarà com a “No avaluable”.
Tota activitat presentada serà avaluada, i la que no es presenti constarà com a "No presentada".
Per participar en el procés de recuperació, l’estudiant haurà d’haver obtingut una qualificació mitjana final de 3,5.
Els/les alumnes són responsables de matenir-se informats a través del Campus Virtual, pel que fa els continguts, lliuraments, avaluació, avisos i qualsevol canvi que es pugui produïr en el calendari.
Assistència:
L’assistència a classe és fonamental per dur a terme l'avaluació continuada, i els dies de les presentacions orals en grup tindràn el caràcter de Pràctiques d’aula, i es comptabilitzarán dins el criteri d'assistència.
Les no assistències sense justificació documental no es comptabilitzaran com a assistències. I en casos de baixa assistència (per sota del 80%), es podrà requerir fer un treball compensatori o aplicar una reducció en la qualificació final.
Tanmateix, s'exigeix puntualitat en l'assistència a classe. El professor pot establir a partir de quina hora ja no es pot entrar a classe.
Exposició oral en grup:
Es realitzarà en grups d’aproximadament de 2-3 persones (ellímit s'ajustarà a l'inici del curs), i consistirà en una exposició oral a classe, que caldrà lliurar també en PDF (a través de l’espai habilitat Campus Virtual) el mateix dia.
Com a mínim dues setmanes abans de l'inici de les exposicions, els grups de treball hauran d'haver lliurat al professor (a través de l’espai habilitat del Campus Virtual) una breu proposta de tema per elaborar el treball, seguient el model disponible al Campus virtual. Aquesta proposta ha de contenir els aspectes bàsics del treball/exposició: nom i cognoms dels components del grup, tema (qualsevol tema dins dels àmbits tractats en el curs), justificació de la seva rellevància, estructura/índex preliminar de continguts, i bibliografia preliminar.
La programació de les exposicions es penjarà a l'espai del Campus Virtual. Una vegada programades, no s'acceptaran canvis en les dates d'exposició sense raó ben justificada.
Després de cada exposició, i seguint una guía amb els criteris d'avaluació, el professor donarà un feedback avaluatiu al grup, i donarà peu al debat obert amb tot el grup classe, que podrà plantejar preguntes al grup. Finalment, el professor avaluarà la presentaciófeta pel grup.
El treball/exposició serà avaluat sobre la base dels següents criteris,tots amb el mateix pes:
La nota que s'obtingui deltreball en grup serà la mateixa per a tots els seus components.
Qualsevol indici deplagi en els treballs(para el quin s'utilitzen diversos programes informàticsa l'ús), suposarà el suspens automàtic de l'assignatura.
Examen final individual:
L'examen final serà individual i sense apunts. L’examen es basarà en els continguts globals del curs, i podrà ser un exàmen tipus test, o amb combinació de definicions de conceptes clau del curs, preguntes temàtiques de desenvolupament, o comentari sobre la base d'un paràgraf/text de lectura obligatòria.
Per a la seva preparació s'utilitzaràn tant els apunts de classe, la bibliografia obligatòria i complementària, i els materials extra disponibles al Campus virtual.
La data de l'examen final es comunicarà durant el curs.
AVALUACIÓ ÚNICA*
*AVÍS PREVI: Aquest curs està dissenyat com a eminentment presencial i per ser avaluat amb avaluació continua. Es desaconsella, doncs, la opció d’avaluació única.
Per acollirse a l’avaluació única, l’estudiant haurà de comunicar-ho amb un formulari a l’ús dins del període oficial establert.
Les activitats d'avaluació única consistiràn en:
1) Exposició oral individual: 25%
Amb les mateixes característiques que la avaluació única i a realitzar el dia de l’examen final.
2) Treball escrit individual: 25%
A entregar en paper i en PDF el dia de l’examen final, on es desdenvoluparà més a fons la temàtica de la exposició oral.
Format: Índex de continguts numerat, Introducció, Apartats descriptius, Conclusions, Bibliografia i Anexox. Max. 25 pàgines (sense comptar els Anexos), marges 2,5 Times New Roman, interlineat senzill.
3) Examen final individual: 50%
Amb característiques similars i en el mateix periode que l’examen d’avaluació continua.
En el cas de suspendre l’avaluació única, s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada (veure a sota).
RECUPERACIÓ:
Per poder accedir a la recuperació, cal haver realitzat l'avaluació continuada i haver suspès amb una nota mitjana de mínim 3,5.
La recuperació no tindrà en compte les proves davaluació continuada (ni la exposició oral ni l'examen ni l'assistència són recuperables per separat), i constarà d'un examen únic que suposarà el 100% de la nota final.
BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL DE LECTURA OBLIGATÒRIA:
Manuals de referència (mínim un manual):
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
1. Migracions
Manuals i lectures generals:
Immigració al Sud d'Europa, Espanya, Catalunya:
Webgrafia:
2. Relacions interculturals
Cultura i diversitat:
Integració d'immigrants i minories:
Decolonialitat i negritud
Webgrafia:
Declaración Universal de losDerechos Humanos: http://www.unhchr.ch/udhr/lang/spn.htm
A concretar a l'inici del curs.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |