Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 3 |
2500256 Antropologia Social i Cultural | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cal haver cursat primer i segon curs del grau d'Antropologia Social i Cultural
Aprofundiment en els camps clàssics de l'Antropologia a través del cas etnogràfic dels pobles indígenes de les terres baixes d’Amèrica del Sud, per proporcionar una aproximació holista a la diversitat cultural, exemples concrets d’aplicació dels enfocaments teòrics estudiats en les matèries troncals, i un aprofundiment en temes emergents de l’antropologia dels pobles indígenes, enfocats al desenvolupament professional de l’alumnat.
Els alumnes han de reconèixer i identificar la realitat complexa i canviant dels pobles indígenes de les terres baixes d’Amèrica del Sud, des del passat pre-colonial fins a la situació social actual, marcada per processos de globalització. L’alumnat ha de ser capaç de detectar i analitzar les dimensions socioculturals centrals, així com els principals canvis i continuïtats de les societats indígenes en els àmbits econòmic, ecològic, polític, social i ritual. A partir d'aquí es presentaran estudis de cas, i s’oferiran eines per analitzar aquesta àrea des d'un punt de vista dinàmic, tot considerant la permanent tensió entre la lluita per la conservació de la particularitat i el que la fa possible per excel·lència, el territori, la llengua, i la inserció en un món global.
PART I: Etnologia regional a l’Amazònia: camps clàssics
1.Història, Categories ètniques, i classificacions culturals
2.Ecologia, economia, organització social i política
3.Persona, cos, xamanisme i simbolisme
PART II: Etnologia regional a l’Amazònia: camps emergents
4. Museus, cinema i societat
5. Antropologia col·laborativa
6. Llengua, cultura, formes indígenes de coneixement
7. Etnoecologia, Tecnologia local, canvi climàtic
8. Territori, drets de la natura, pobles no contactats
9. Pau, resolució de conflictes, i mediació
10. Antropologia, desenvolupament i turisme
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals de la professora | 30 | 1,2 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 20, 1, 5, 11, 10, 13, 12, 14, 16, 17, 9, 19, 21 |
Discussió sobre temes emergents | 3 | 0,12 | 4, 8, 1, 11, 10, 13, 17, 9, 19, 21 |
Visionat i discussió de documentals | 3 | 0,12 | 3, 4, 6, 10, 15, 13, 12, 14, 17 |
Visita a Museu o similar | 5 | 0,2 | 3, 4, 1, 13, 17, 9, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories per comprensió de textos i continguts i de preparació del treball escrit | 2 | 0,08 | 3, 4, 7, 1, 5, 10, 15, 12, 16, 18, 19, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 20 | 0,8 | 3, 4, 6, 7, 1, 5, 11, 14, 16, 17, 18, 19, 21 |
Lectura de textos i documentació etnogràfica | 25 | 1 | 2, 4, 6, 7, 5, 15, 13, 12, 14, 17, 18, 21 |
Redacció de treballs | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 6, 7, 8, 1, 5, 11, 10, 15, 12, 14, 17, 18, 19 |
Activitats formatives i metodologia docent
Classes teòriques i pràctiques dirigides: classes magistrals amb suport audio-visual
Lectura de textos i anàlisi de productes audiovisuals de contingut etnogràfic, incloent una visita a un museu o similar: lectura de textos i visionat de documentals etnogràfics
Redacció i presentació de treballs; estudi individual: redacció de treballs de síntesi i d'anàlisi a partir d'una guia que serà publicada durant el curs en el Campus virtual, i presentació pública.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Presentació pública | 10% | 2 | 0,08 | 4, 6, 8, 1, 11, 10, 15, 12, 16, 18, 19, 21 |
Prova escrita de síntesi y reflexió | 30% | 10 | 0,4 | 2, 3, 6, 7, 8, 20, 5, 10, 15, 13, 12, 14, 16, 9, 18, 19 |
Treball de recerca | 30% | 20 | 0,8 | 3, 6, 7, 8, 1, 11, 10, 15, 16, 9, 18, 19, 21 |
Treball pràctic | 30% | 10 | 0,4 | 3, 4, 6, 8, 5, 11, 10, 13, 16, 17, 9, 18, 19 |
L'estudiant realitzarà una prova escrita de reflexió a partir dels continguts de tres blocs temàtics i de les lectures proposades amb un pès del 30%.
L'estudiant haurà de lliurar un treball pràctic a partir d'una visita a un museu o equivalent relacionat amb els coneixements adquirits a l'aula, amb un pès del 30%
L’estudiant haurà de lliurar un treball de recerca d’un tema emergent sobre l’àrea a partir de lectures de textos i altres fonts, amb un pès del 30%
L’estudiant participarà en una sessió de presentació de treballs amb un pès del 10%.
Les lectures obligatòries, optatives i les pautes dele treballs es publicaran al Campus virtual al llarg del curs.
Cal presentar tots els treballs en el termini establert per a ser avaluat.
Per poder ser avaluat amb avaluació continuada cal presentar 2/3 de les activitats avaluadores.
L'alumnat que hagi suspès una (o més) de les proves amb una nota inferior a 5, podrà recuperar-la presentant-la de nou en la data prevista per la Facultat per a re-avaluació.
Avaluació única, Els alumnes que s'acullin a l'avaluació única ho han de comunicar com a molt tard el dia límit previst per la Facultat. L'avaluació única consistirà en una prova escrita a partir dels continguts de tres blocs temàtics i de les lectures proposades amb un pès del 30%. A més, haurà de lliurar un treball de recerca relacionat amb l'anàlisi de les àrees culturals i els coneixements impartits a l'aula amb un pès del 30%; i la recerca sobre un tema emergent a partir de lectures de textos i altres fonts, que presentarà oralment, amb un pès del 40%. Aquesta prova escrita , la prova oral i el lliurament del treball tindran com a data el primer dia després de la finalització de la docència. La pauta es penjarà al campus virtual .
- Recuperació en cas d'avaluació única: S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada - Revisió de la qualificació final: La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Bibliografia de referència
ALBERT, B. & A. R. RAMOS (ORG) 2000 Pacificando o Branco. Cosmologias do contato no Norte-Amazônico, Sao Paulo: Editores UNESP.
BERGMAN , R .1990(1980) Economia Amazónica Lima: CAAP.
CALAVIA, O. 2020 Tierras bajas de América del Sur. Ensayos de Etnografía teórica, Madrid: Nola Editores.
CANALS, R, CELIGUETA, Gemma. Y Gemma OROBITG (Eds.) 2012 La paz desde abajo. Perspectivas antropológicas sobre la paz en contextos indígenas y afroamericanos, Barcelona: UBe.
CARNEIRO DA CUNHA, Manuela, 1986 Antropologia do Brasil, Sao Paulo: editora brasiliense.
CHAUMEIL, J.-P. 1983 Voir, savoir, pouvoir. Le chamanisme chez les Yagua du Nord-Est péruvien, Paris: Ed. de l'E.H.E.S.S.
CLASTRES, P. 1986(1972) Crónica de los indios Guayaquis, Barcelona:Alta Fulla.
1981(1980) Investigaciones en antropología política, Barcelona:Gedisa.
CLUA, Montserrat, VENTURA, Montserrat, Josep Lluis Mateo (eds) 2022 Áreas culturales. Antropología en un mundo de fronteras, Barcelona: Bellaterra
CORREA, F.(ed) (?) La selva humanizada. Ecología alternativa en el trópico húmedo colombiano, Bogotá: instituto Colombiano de Antropología / Fondo FEN de Colombia / Fondo Editorial CEREC.
DECLARACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS SOBRE LOS DERECHOS DE LOS PUEBLOS INDÍGENAS
DESCOLA, Ph. 1986 La nature domestique: symbolisme et praxis dans l'écoloqie des Achuar, Paris: Fondation Singer-Po1ignac / Editions de la Maison des Sciences de l'Homme. Trad: La selva culta, Quito: IFEA/ Abya-Ya1a.
ERIKSON, Ph. 1996 La griffe des Aïeux. Marquage du corps et démarquages ethniqueschez les Matis d’Amazonie, Paris: Éd. Peeters.
GORDON, C. 2006 Economia selvagem. Ritual e mercadoria entre os índios Xikrin-Mebêngôkre, Sao Paulo: UNESP
HALBMAYER, E. (ed.) 2020 Amerindian Socio-cosmologies between the Andes, Amazonia and Mesoamerica, London & New York: Routledge.
HAMES, R.B. &,VICKERS, W.T.(eds.) 1983 Adaptive Responses of Native Amazonians, N.Y.:Academic Press.
KENSINGER, K.M. (ed) 1984 Marriage Practices in Lowland South America, Urbana & Chicago: University of Illinois Press.
KOHN, E. 2021 [2013] Cómo piensan los bosques. Hacia una antropología más allá de lo humano, Quito: Abya-Yala.
KOPENAWA, D. & B. ALBERT 2010 La chute du ciel. Paroles d'un chaman yanomami, Paris: Plon.
L'HOMME, Avril-Décembre 1993 La remonté e de l'Amazone. Anthropologie et Histoire des Sociétés Amazoniennes, nums.126-128.
LATHRAP, D.W. 1970 The Upper Amazon, London: Thames and Hudson.
LEVI-STRAUSS, C. 1955 Tristes Tropiques, Paris: Plon. Trad: 1969 Tristos Tròpics, Barcelona: Anagrama.
1985 La potière Jalouse, Paris: Plon. Trad: 1986 La alfarera celosa, Barcelona, Buenos Aires:Paidos.
LÓPEZ GARCÍA, J. y P. PITARCH (eds.) 2006 Lugares indígenas de la violencia en Iberoamérica, Madrid, Madrid: AECI
McCALLUM, Cecilia 2001 Gender and Sociality in Amazonia. How real People are Made, Oxford & New York: Berg.
MEGGERS, Betty 1971 Amazonia: Man and Culture in a Counterfeit Paradise, Chicago: Aldine. Trad: 1984 Amazonía. Un paraíso ilusorio, Mexico: Siglo XXI.
METRAUX, A. 1967 Réligions et magies indiennes d'Amérique du Sud, Paris: Gallimard.
MORÁN, E. 1993 La ecología humana de los pueblos de la Amazonía, México: FCE.
NUGENT, S. Amazonian Caboblo Society. An Essay on Invisibility and Peasant Economy, Providence / Oxford: Berg.
PERRUCHON, Marie 2003 I am Tsunki. Gender and Shamanism among the Shuar of Western Amazonia, Uppsala: Acta Universitatis Uppsaliensist, Uppsala Studies in Cultural Anthropology n.33.
REICHEL-DOLMATOFF, G. 1968 Desana. Simbolismo de los indios Tukano del Vaupés, Bogotá: Universidad de los Andes.
1978(1975) El chamán y el jaguar, Mexico:Siglo XXI.
RENARD-CASEVITZ, France-Marie, SAIGNES, Th. TAYLOR, Anne Christinne. 1986 L'Inca, l'espagnol et les sauvages, Paris: Recherches sur les civilisations. Trad: 1988 Al este de los Andes, Quito:Abya-Yala.
REYES-GARCÍA, Vicky. Y T. HUANCA (Eds.) 2014 Cambio global, cambio local. La sociedad Tsimane' ante la globalización, Barcelona: ICaria/ICA.
RIVERA ANDÍA, J.J. (ed.) 2019 Non-Humans in Amerindian South America, New York and Oxford: Berghahn.
RIVIERE, P. 1984 Individual and Society in Guiana. A comparative Study of social organization, N.Y., Cambridge U.P.
SANTOS, F. (ed.) 1996 Globalización y cambio en la Amazonía indígena, Quito: Abya-Yala.
SANTOS, F. (ed.) 2012 La vida oculta de las cosas. Teorías indígenas de la materialidad y la personeidad, Quito: Abya-Yala
STEWARD, J. (ed) 1948 Handbook of South American Indians, Washington D.C.: Smithsonian Institution.
SURRALLÉS, A. 2009 [2003] En el corazón del sentido. Percepción, afectividad, acción en los candoshi, Alta Amazonía, Lima: IFEA / IWGIA.
SURRALLÉS, A. y P. GARCÍA HIERRO (eds) 2004 Tierra adentro. Territorio indígena y percepción del entorno, Copenhague: IWGIA.
VARGAS CANELOS, L. 2022 La posición achuar: la corriente de mi vida, Quito: Abta-Yala
VENTURA I OLLER, Montserrat 2009 Identité, cosmologie et chamanisme des Tsachila de l’Équateur. À la croisée des chemins, Paris: L’Harmattan.
VIVEIROS DE CASTRO, E. 1993 From the Enemy’s Point of View. Humanity and Divinity in an Amazonian Society, Chicago & London: The University of Chicago Press.
A l'inici de curs es lliurarà una llista de textos per blocs temàtics on hi constarà la bibliografia específica i l'obligatòria
Microsoft Word, PowerPoint
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |