Logo UAB

Gestió del patrimoni cultural

Codi: 101219 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500894 Turisme OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Abril Sellarés
Correu electrònic:
maria.abril@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits


Objectius

  • Reconèixer les diferents tipologies i usos del patrimoni
  • Apropar-se al Patrimoni Cultural de manera directa a través de llur interpretació
  • Posar en valor el Patrimoni Cultural a partir de la perspectiva de les diferents institucions que el tracten
  • Conèixer, analitzar i aplicar, els mètodes i tècniques relatius a la interpretació, difusió i dinamització relacionat amb el patrimoni
  • Comprendre el paper que té el patrimoni com element d’estratègies socials: inclusió, gestió de la immigració, col·lectius en risc d’exclusió entre d’altres
  • Valorar el paper de les tecnologies de la informació i comunicació i els dispositius mòbils i xarxes socials en la conservació, gestió i difusió del patrimoni

Competències

  • Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics del turisme en totes les seves dimensions i àrees.
  • Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  • Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  • Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
  • Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  • Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  • Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  • Presentar i negociar davant dels diferents organismes projectes i plans de desenvolupament turístic aplicats a zones i regions determinades.
  • Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  • Treball en grup.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i presentar projectes de gestió i explotació del patrimoni.
  2. Aplicar els conceptes de gestió del patrimoni i de recursos turístics.
  3. Definir i relacionar els principis bàsics del turisme des de l'àmbit del patrimoni i de la seva gestió i explotació.
  4. Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
  5. Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
  6. Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
  7. Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
  8. Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
  9. Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
  10. Treball en grup.

Continguts

Per apropar-se als objectius marcats, els continguts temàtics de l’assignatura són:

  1. El Patrimoni Cultural: concepte, evolució i transformació
  2. La gestió pública i privada del Patrimoni Cultural en els diferents models existents
  3. Evolució del Patrimoni Cultural a través de les TIC, tècniques, elements i xarxes
  4. El Patrimoni Cultural com eina de transformació sociocultural i desenvolupament territorial
  5. Els públics reals i potencials del Patrimoni Cultural

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Dirigides 48 1,92 2, 4, 3, 5, 7, 6, 10
Tipus: Supervisades      
Supervisades 11 0,44 1, 2, 7, 8, 9, 10
Tipus: Autònomes      
Elaboració de tallers 30 1,2 1, 2, 4, 8, 6, 10
Estudi 33 1,32 1, 4, 3, 5, 7, 8, 9, 10
Tutoria 14 0,56 2, 5, 7, 9

Idiomes d'impartició.

Aquesta assignatura s'impartirà en espanyol

Elements

1- En impartir les sessions, d’aquesta matèria, es fusiona la teoria i la pràctica. Per tal que l’aprenentatge es desenvolupi correctament cal que l’alumnat hi participi activament. D’aquesta manera els temes conceptuals es fusionen en els diferents taller que es preveuen, on l’alumnat té necessàriament haurà de participar, doncs esdevindrà protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.

2- La plataforma del campus virtual Moodle serà l’eina principal de tot l’aprenentatge, a més d’esdevenir l’eina de comunicació entre la professora i alumnat i viceversa. En aquest espai virtual a banda de penjar el programa de l’assignatura, serà el lloc on els debats tindran presència constant, on l’alumnat tindrà el material visible, els enllaços d’interès, les tasques a realitzar ja siguin de manera individual o col·lectiva i finalment on l’alumnat coneixerà la seva evolució tant qualitativa com quantitativa.

Nota: es reservaran 15 minuts d’una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l’alumnat de les enquestes d’avaluació del professorat i d’avaluació de l’assignatura/mòdul

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a la classe 10% 0 0 8, 6, 10
Elaboració de Tallers 35% 6 0,24 2, 5, 7, 8, 6, 10
Examen 20% 2 0,08 3, 9
Visites al patrimoni 35% 6 0,24 1, 2, 4, 5, 7

1) Avalauació Continua se efectuarà en base als següents criteris:

  1. Hi ha examen, que representa el 20% de la nota. L'examen integrarà la part més teórica, així com lectures contemporànies i documents referenciats. El professorat publicarà les notes al Moodle
  2. Visitas al Patrimonio amb activitats per l'estudiantat, que representa el 35% de la nota. (aquestes activitats es realitzaran al mateix temps que es fan les visites. 
  3. L'elaboració y posada in situ dels tallers signifiquen el 35% de la nota. 
  4. Finalment, la participació es pondera en un 10% de la nota, sempre hi quan s'hagi assistit a un 80% de les classes taller-visita que es fan al llarg de l'assignatura. 
  5. Per aprovar l’assignatura és obligatori obtenir una nota mitjana mínima de 5 sobre 10.
  • 1) Examen Final

                En el cas que es suspengués l'avaluació continua, s'hauria de fer un examen final amb la resolució de 3 dels tallers que s'han realitzat al llarg del curs. L'a data de l'examen serà establerta en base el que te previst el programa oficial de l'Escola (EUTDH)

  • 1) Reavaluació de l'avaluació continua 

               Es preveu una reavaluació per l'alumnat que, no havent aprovat l'assignatura, hagi tret més d'un 3,5 en l'examen previst La data serà establerta en base el que te previst el programa oficial de l'Escola (EUTDH).

 2) Avaluació única

  • Aquesta assignatura NO contempla l'avaluació única

   Nota important: el plagi parcial o total, enalgun dels treballs, suponsarà la no-acreditació de la assignatura.


Bibliografia

Bibliografia Bàsica

Garcia Morales, Mª Victoria; Soto Caba, Victoria, Martínez Pino, Joaquín (2017) El estudio del Patrimonio Cultural. Ed. Universitaria Ramon Areces 

Sánchez Fernández, Mª Dolores, Azpelicueta-Criado, Mª del Carmen, Abril-Sellarés, Maria (2019) Religious Tourism and Accessibility: Cathedrals of Palma and Barcelona en Socio-economic Impacts of Religious Tourism and Pilgrimage. IGI-Global DOI: 10.4018/978-1-5225-5730-2.ch018 

Hernández Rojas, Ricardo D. (dir) (2022) La gestión turística del patrimonio: una visión multidisciplinar. Ed. Aranzadi, S.A.U. (Navarra)

Gómez Villa, Jose Luis, Espino Hidalgo, Blanca del (2022). Guía básica para el uso, la gestión y la intervención en el patrimonio cultural de Andalucía. España: Consejera de Turismo, Cultura y Deporte.

 

Bibliografia complemèntaria

Querol, Maria Ángeles (2020) Manual de gestión del patrimonio cultural. Akal

 

Pàgines Web

Una bona pàgina web per veure com es treballa el tema de la gestió: https://proyectosculturales.eu  (revisió juny 24) 

 


Programari

Model i Teams


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt