Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500894 Turisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta és una assignatura optativa de 4t curs i no cal cap prerequisit específic, només estar informat de l'actualitat turística i tenir certs coneixements sobre dinàmiques turístiques, que segurament ja s'han adquirit en anteriors cursos. Es una assignatura que manté punts de contacte, més o menys explícits, amb altres de caire més geogràfic i territorial de tota l’oferta del Grau, com són Geografia Turística, Recursos territorials turístics, Productes turístics, Destinacions Turístiques i Promoció Pública, Turisme i sostenibilitat i Fonaments de turisme.
En aquest cas es posa èmfasi en el caràcter sectorial i també territorial de polítiques turístiques de tot el món. L’enfocament de l’assignatura és teòrico-pràctic, ja que incorpora una sèrie d’activitats i l’anàlisi de casos d’estudi concrets. Segons l'elecció que faci l'estudiant, pot estar relacionada amb el seu treball de fi de Grau.
A través dels continguts de l'assignatura, l’estudiant serà capaç de:
1. Introducció
1.1. Conceptes bàsics de la planificació turística des d'una perspectiva territorial: visions del món, tradicions de planificació, planificació (estratègica), governança.
1.2. Estructura de l'assignatura: Els elements clàssics (terra, aigua, aire, foc... i vida). Gènere, sostenibilitat i desigualtats com a temes transversals.
2. Terra: polítiques turístiques en terra ferma
2.1. Desenvolupament urbà. Polítiques turístiques en zones urbanes i rurals.
2.2. Turisme a escala global i regional: turisme i inversions; turisme i alimentació
2.3. Patrimoni: turisme i identitat en un món globalitzat.
3. Aigua: polítiques turístiques en entorns líquids
3.1. Polítiques litorals (resorts).
3.2. Polítiques de turisme i aigua.
3.3. Els oceans, destinació turística i pati del darrere. Residus i contaminació.
4. Aire: Reflexions sobre salut i accessibilitat
4.1. El turisme com a activitat per desconnectar i respirar.
4.2. Turisme i qualitat de l'aire.
4.3. Mobilitats. Distància i proximitat.
5. Foc: Turisme i riscos
5.1. Polítiques turístiques per mitigar o adaptar-se al canvi climàtic.
5.2. Riscos a les destinacions turístiques.
6. Vida: El turisme des d'una perspectiva sistèmica
6.1. Polítiques de paisatge.
6.2. Turisme i natura.
6.3. Enfocaments alternatius per organitzar el turisme: comunitats autòctones i visions del món. Reflexions finals sobre governança.
7. Conclusions
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presentacions orals | 15 | 0,6 | 3, 7, 10, 12, 14 |
Sessions de teoria | 43 | 1,72 | 7, 6, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 14 | 0,56 | 9, 7, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 30 | 1,2 | 3, 9, 7, 10, 6 |
Preparació i elaboració d'exercicis | 17 | 0,68 | 3, 9, 7, 10, 6, 13, 11 |
IDIOMES
Aquesta assignatura s'impartirà en anglès.
METODOLOGIA
L’assignatura té diverses dinàmiques de funcionament paral·lel:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 4 |
Exercicis | 40% | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 8, 9, 7, 10, 5, 6, 12, 4, 14 |
Presentació oral | 20% | 10 | 0,4 | 1, 3, 8, 10, 5, 13, 4, 11, 14 |
1. AVALUACIÓ CONTÍNUA
L’avaluació CONTINUADA d’aquesta assignatura consta del següent sistema:
S'estableixen les següents condicions per a superar l’assignatura:
Atenció: al calendari d’exàmens publicat pel Centre hi ha una data d'examen final i una segona data de re-avaluació. L'examen final dona l’opció de recuperar la prova escrita (si ha estat suspesa) i presentar una activitat no entregada.
Pel que fa a la prova de re-avaluació, i d’acord amb la normativa de la UAB, cal tenir en compte:
2. AVALUACIÓ ÚNICA
L'avaluació ÚNICA d'aquesta assignatura consta del sistema següent:
La recuperació de l'assignatura per avaluació única serà la mateixa que la de la resta d'estudiants i, per presentar-se a la re-avaluació, caldrà haver obtingut com a mínim un 3,5 a la nota final de l'avaluació única.
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti amenys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.
Blanco, Asunción; Blázquez, Macià; De la Calle, Manuel; Fernández, Alfonso; García, María; Lois, Rubén C.; Mínguez, M.a del Carmen; Navalón, Rosario; Navarro, Enrique & Troitiño, Libertad. Diccionario de turismo 1a edición. Madrid: Ediciones Cátedra, 2021.
Buzinde, Christine N. & Caterina-Knorr, Tanner (2022). Tourism policies and inclusive development: the case of Kenya and Rwanda. Journal of Sustainable Tourism, DOI: 10.1080/09669582.2022.2076107
Cañada, Ernest & Murray, Ivan (eds.) (2021). #TourismPostCOVID19. Lockdown touristification. Albasud. https://www.albasud.org/publicacion/en/103/tourismpostcovid19-lockdown-touristification
Condevaux, Aurélie, Djament-Tran, Géraldine & Gravari-Barbas, Maria (2016). Before and after tourism(s). The trajectories of tourist destinations and the role of actors involved in "off-the-beaten-track" tourism: a literature review. Via, 9. https://doi.org/10.4000/viatourism.413
Edgell, David L. (ed.) (2008). Tourism policy and planning: yesterday, today and tomorrow. Amsterdam: Butterworth-Heinemann.
Fletcher, Robert, Murray, Ivan, Blanco-Romero, Asunción & Blàzquez-Salom, Macià (2019). Tourism Degrowth. Journal of Sustainable Tourism, 27(12). https://www.tandfonline.com/toc/rsus20/27/12
Gautam, Vikas (2022). Why local residents support sustainable tourism development? Journal of Sustainable Tourism. DOI: 10.1080/09669582.2022.2082449
Hall, C. Michael (2000). Tourism Planning: Policies, Processes and Relationships. Harlow: Prentice Hall.
Higgins-Desbiolles, Freya; Chew Bigby, Bobbie (2022). The Local Turn in Tourism: Empowering Communities. Channel View Publications. ISBN: 9781845418786
Higham, James; Font, Xavier; & Wu, Jialin (Snow) (2022). Code red for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 30:1, 1-13, DOI: 10.1080/09669582.2022.2008128
Jenkins, John M. and Dredge, Dianne (eds.) (2011). Stories of practice: tourism policy and planning. Farnham, Surrey: Ashgate Pub. Company.
Jeuring, Jelmer & Diaz-Soria, Inmaculada (2017). Proximity and Intrarregional Aspects of Tourism. Tourism Geographies, 19:1, 4-8. https://doi.org/10.1080/14616688.2016.1233290
Lemelin, Harvey; Dawson, Jackie; Steward, Emma J. (2017). Last Chance Tourism. Adapting Tourism Opportunities in a Changing World. Oxford: Routledge.
Lindberg, Malin, Lindgren, Monica & Packendorff, Johann. Quadruple Helix as a Way to Bridge the Gender Gap in Entrepreneurship: The Case of an Innovation System Project in the Baltic Sea Region. Journal of the Knowledge Economy, 5, 94–113 (2014). https://doi.org/10.1007/s13132-012-0098-3
Mason, Peter (2020). Tourism Impacts, Planning and Management. 4th Edtion. Oxford: Routledge.
Pechlaner, Harald; Innerhofer, Elisa; Erschbamer, Greta (2019). Overtourism. Tourism Management and Solutions. Oxford: Routledge.
Saarinen, Jarkko; Rogerson, Christian M. & Hall, C. Michael (2017). Geographies of tourism development and planning. Tourism Geographies, 19:3, 307-317, DOI: 10.1080/14616688.2017.1307442
Scheyvens, Regina & Cheer, Joseph M. (2021). Tourism, the SDGs and partnerships, Journal of Sustainable Tourism, DOI: 10.1080/09669582.2021.1982953
Simancas, Moisés; Hernández-Martín, Raúl; Padrón, Noemí (2023). Transición hacia un turismo sostenible. Perspectivas y propuestas para abordar el cambio desde la Agenda 2030”. Fundación Fyde CajaCanarias. DOI: 10.25145/b.2023.04
Smith, Melanie; MacLeod, Nicola & Hart Robenson, Margaret (2010). Key concepts in Tourist Studies. London: SAGE.
Moodle serà utilitzat pel correcte seguiment i avaluació de l'assignatura. L'estudiant haurà d'utilitzar processadors de textos i programes per preparar presentacions (tipus PowerPoint o Canva).
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |