Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500894 Turisme | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
Amb aquesta assignatura es pretén aportar una reflexió en profunditat sobre la gastronomia i l'enologia i la importància que té actualment en el sector turístic.
Els objectius de l'assignatura estan basats a aconseguir els coneixements gastronòmics i enològics existents al nostre país, així com les principals tècniques per dinamitzar la cultura gastronòmica i enològica com a atractiu turístic.
1. CONCEPTES ENOLÒGICS INTRODUCTORIS
Geografia vitivinícola a Catalunya, varietats principals de raïm, efectes de la climatologia i el terrer.
2. EL PROCÉS DE VINIFICACIÓ
Verema, maceració, fermentació, filtrat, criança, embotellat i maceració carbònica.
3. VINIFICACIONS NO COMUNS I ALTRES PROCESSOS D’ELABORACIÓ DE BEGUDES ALCOHÒLIQUES
Elaboració d'espumosos, mètode champenoise, elaboració de vins dolços naturals, fortificació, chaptalizació, destil·lació, diferents formes de criança.
4. VITICULTURA
Cicle de la vinya, mètodes de poda, sistemes de conducció, optimització de l'exposició solar i resultats sobre el patrimoni paisatgístic.
5. ANÀLISI ORGANOLÈPTICA
Conceptes vinculats al tast, tècnica de tast, significat de la diferents característiques organolèptiques, evolució temporal del vi i temps de criança.
6. CREACIÓ I MECANISME DE TRANSMISSIÓ DEL GUST
Mecanismes inter-generacionals i intra-generacionals de transmissió del gust, habitus, gust de necessitat. Fases per a la posada en valor d'un producte turístic enogastronòmic.
7. CULTURA I TERRITORI
Revisió dels conceptes vinculants entre cultura i idiosincràsia terriotrial: Religió; Classe, status social; Nació, poble, grup; Gènere (Endocuina i exocuina); Edat.
8 PRODUCTES AGROALIMENTARIS AMB DOP I IGP A CATALUNYA
Repasso i tast dels diferents productes agroalimentaris denominats amb IGP o DOP a Catalunya. En aquesta sessió s'obvien les DO vinícoles per haver estat tractades en el tema 1.
9. TENDÈNCIES GASTRONÒMIQUES
Estudi de les tendències gastronòmiques actuals, repàs mitjans en els quals s'expandeixen, aproximació a possibles tendències futures.
10. PRINCIPALS DESTINACIONS ENOGASTRONÒMIQUES MUNDIALS
Localització i caracterització de les principals destinacions enogastronòmiques en l'àmbit internacional. Revisió concreta de les destinacions designades per la UNESCO com a patrimoni cultural de la humanitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 45 | 1,8 | 6, 3, 5, 1 |
Presentació casos pràctics | 5 | 0,2 | 6, 7, 3, 5, 1, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Resolució de casos pràctics | 15 | 0,6 | 2, 6, 7, 3, 5, 4, 1, 8 |
Tutories | 12 | 0,48 | 2, 7, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Desenvolupament dels casos pràctics | 15 | 0,6 | 2, 6, 7, 3, 5, 4, 1, 8 |
Elaboració de projectes | 30 | 1,2 | 2, 6, 7, 3, 5, 4, 1, 8 |
Estudi | 25 | 1 | 2, 6, 7, 3, 1 |
Idiomes d'impartició: Castellà (Grau de Turisme) i Anglès (Grau de Turisme en Anglès).
Metodologia:
• Classes magistrals on el professor comentarà la matèria, que prèviament l'alumne haurà treballat, i resoldrà alguns casos pràctics.
• Exposició en grup de parts del temari que l'alumne haurà preparat coordinadament amb el professor.
• Presentació d'un treball assignat pel professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Enologia | 35% | 1 | 0,04 | 2, 7, 3, 5, 1 |
Examen Gastronomia | 35% | 1 | 0,04 | 2, 7, 3, 5, 4, 1 |
Tasques d'Avaluació Contínua | 30% | 1 | 0,04 | 2, 6, 7, 3, 4, 1, 8 |
S'ofereixen dos sistemes d'avalaució, avaluació contínua i avaluació única. La tria d'un sistema d'avalaució suspèn l'altre.
Avaluació contínua: El sistema d'avaluació s'organitza en mòduls distribuïts en treballs individuals o en grup, en la presentació i avaluació conjunta d'aquests treballs i exàmens (la nota mitjana foinal haurà de ser igual o superior a 5 sobre 10).
Sistemes i tècniques d'avaluació previstes:
• Realització de treballs i exercicis amb un pes global del 30%
• Proves escrites, amb un pes global del 70%
Avaluació única: L'assignatura sí incorpora l'avaluació única. S'hauran d'aprovar els exàmens de les dues parts de l'assignatura (enologia i gastronomia) amb un mínim de 5 sobre 10.
La qualificació de l’assignatura serà NO AVALUABLE quan l’estudiant es presenti a menys de la meitat de les activitats d’avaluació i/o no es presenti a l’examen final.
“La recuperació de l’assignatura per avaluació única serà el mateix que el de la resta d’alumnat i per presentar-se a la re-avaluació serà necessari que aquest hagi obtingut com a mínim un 3,5 en el conjunt de les evidències de les que consti l’avaluació única”.
Es contemplen dues proves d'avaluació per opció, la triada més la re-avalaució.
Alonso, Abel, & O'Neil, Martin (2009). Wine tourism in Spain: the case of three wine regions. Tourism: An International Interdisciplinary Journal(57), 405-420.
Bourdieu, Pierre (2002). La Distinción: Criterio y bases sociales del gusto. México D.F.: Taurus.
Charters, Steve, & Ali-Kngiht, Jane (2002). Who is the wine tourist? Tourism Management, 7(2), 311-319.
Fischler, Claude (1995). El (h)omnívoro. Barcelona: Anagrama.
Getz, Donald (2000). Explore Wine tourism, management, development and destinations. New York: Cognizant communication corporation.
Medina, Francesc Xavier, & Tresserras, Jordi (2008). Turismo enológico y rutas del vino en Catalunya. Análisis de casos: D.O. Penedès, D.O.Q. Priorat, D.O. Montsant. Pasos revista de Turismo y Patrimonio Cultural(6), 493-509.
Bruwer, Johan, Pratt, Marlene, Saliba, Anthony, & Hirche, Martin (2017). Regional destination image perception of tourists within a winescape context. Current Issues in Tourism, 20:2, 157-177.
Scorrano, Paola, Fait, Monica, Iaia, Lea, Rosato, Pierfelice, (2018) The image attributes of a destination: an analysis of the wine tourists’ perception. EuroMed Journal of Business.
Dixit, Saurabh Kumar (2021). The Roudledge handbook of gastronomic tourism. New:York: Roudledge.
Prezi
Quizizz
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |