Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana haver cursat amb suficiència l’assignatura de Metodologia i Disseny del primer curs del grau.
L’assignatura constitueix un curs d’introducció als mètodes i tècniques de producció (recollida) i anàlisi bàsica de dades centrada en una perspectiva metodològica quantitativa. L’objectiu principal és oferir a l’alumnat la informació i la capacitat d’aplicació dels principals mètodes i tècniques de producció i d’anàlisi de dades quantitatives en el camp de la sociologia.
En concret, amb l’assignatura es pretén que l’alumnat construeixi els seu aprenentatge en base a:
L’assignatura dóna continuïtat a l’itinerari de mètodes i tècniques. D’una banda és una continuació de Metodologia i Disseny de primer curs, en què es presenta la metodologia i la lògica el procés d’investigació en ciències socials. D’alta banda és un curs que s’imparteix de forma paral·lela a l’assignatura de metodologia qualitativa, i ambdues són l’antesala de l’assignatura de Mètodes d’Anàlisi del segon semestre.
PART I. LA PRODUCCIÓ DE DADES
Tema 1. Introducció a la perspectiva metodològica quantitativa
1.1. Objectius de l’assignatura, programa de continguts, dinàmica del curs i avaluació
1.2. Introducció a la perspectiva metodològica distributiva o quantitativa (experiments i "surveys").
Tema 2. L’enquesta
2.1. Del model d’anàlisi a l’operativització dels conceptes
2.1.1. Model d’anàlisi i disseny d’anàlisi
2.1.2. Procés d’investigació i etapes del mètode de l’enquesta
2.1.3. Operativització dels conceptes
2.1.4. La mesura. Concepte i tipus de mesura. Validesa i fiabilitat
2.2. Característiques generals de la investigació per enquesta
2.2.1. Definició i trets característics de l’enquesta
2.2.2. Tipus d’enquestes
2.2.3. El disseny de la mostra
2.3. La construcció del qüestionari: el context de l’enunciat
2.3.1. Tipus de preguntes
2.3.1. La formulació de les preguntes
2.3.3. Construcció d’escales
2.3.4. Organització del qüestionari: preguntes i discurs
2.4. Aplicació del qüestionari
2.4.1. Context de l’enunciació: situació social i contracte comunicatiu
2.4.2. El treball de camp: organització i planificació
2.5. Registre dela informació
2.5.1. La dada i la matriu de dades. Unitats i variables
2.5.2. La codificació i el registre de les dades
2.5.3 Identificació de les dades en suport informàtic
PART II. L’ANÀLISI DE DADES
Tema 3. Estadística descriptiva d’una variable
3.1. L’anàlisi de dades estadístiques
3.1.1. L’estadística a les Ciències Socials: estadística descriptiva i inferencial.
3.1.2. Representació gràfica: sistemes de referència al pla, funcions lineals-equació d’una recta, altres funcions.
3.2. Estadística descriptiva d’una variable
3.2.1. Distribucions de freqüències
3.2.2. Representacions gràfiques de variables qualitatives i quantitatives
3.2.3. Les característiques de posició central i no central
3.2.4. Les característiques de dispersió
3.2.5. Les característiques de forma
3.2.6. Anàlisi exploratòria de dades
Tema 4. Preparació de les dades per a l’anàlisi
4.1. Control i verificació de les dades
4.2. Transformació de variables
4.2.1. Recodificació de variables
4,2,2. Transformacions de variables: posició i dispersió. Puntuacions tipificades
4.2.3. Generació de variables: tipologies, índexs, taxes
Tema 5. Estadística inferencial
5.1. Mostra i població. Mostreig aleatori
5.2. Teoria elemental de la probabilitat
5.3. Distribucions estadístiques: la distribució Normal, t-de Student, khi-quadrat de Pearson i F de Fisher-Snedecor
5.4. Paràmetres i estadístics: estimacions puntuals i per intervals
5.5. Interval de confiança per a la mitjana i la proporció poblacionals
5.6. Introducció a la contrastació d’hipòtesis.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 38 | 1,52 | 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 20 |
Pràctiques a l'aula | 15 | 0,6 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories grupals programades | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures dels textos | 30 | 1,2 | 7, 8, 11, 12, 15, 18, 20 |
Preparació individual de les proves escrites | 30 | 1,2 | 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 18, 20 |
Treball en equip | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
El curs es planteja amb una dinàmica d’ensenyament i aprenentatge continuada, el que implica el seguiment dels ritmes del curs i dels diversos continguts que s’han dissenyat d’acord amb les diferents activitats lectives programades.
Els continguts de la matèria tenen un fil conductor lligat al procés d’investigació i, per tant, la continuïtat de l’aprenentatge es justifica per la incorporació progressiva de conceptes i d’instruments, així com per la resolució de problemes i qüestions, que es basen en l’assimilació i en la pràctica de cada tema de l’assignatura.
Atès que l’objectiu de la formació és que l’alumnat aprengui a investigar en sociologia des d’una perspectiva quantitativa, la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura resulten de la combinació de sessions expositives amb exercicis de resolució de problemes i pràctiques a l’aula que permetin aplicar els conceptes adquirits, així com tutories de seguiment i treball autònom.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
PART I. Exercicis pràctics de seguiment | 5 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 20 |
PART I. Prova escrita | 25 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
PART I. Treball de recerca en grup | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
PART II. Exercicis pràctics de seguiment | 5 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 20 |
PART II. Prova escrita | 25 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
PART II. Treball de recerca en grup | 20 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
L'assignatura s'avaluarà en dues parts diferenciades, les corresponents a la Part I i II del temari.
- Per a superar l'assignatura cal treure un mínim de 5 de cada part.
- Per a superar cadascuna de les dues parts cal obtenir un mínim de 4 de cadascuna de les 3 activitats de la part (tant de les proves escrites com del treball de grup i dels exercicis individuals).
Les activitats d’avaluació de cada part són les següents:
Activitats d’Avaluació Part I (50% del curs)
10% INDIVIDUAL: Exercicis i pràctiques realitzats i lliurats a classe al llarg del semestre.
50% INDIVIDUAL: Prova pràctica d’avaluació general de la primera part de l’assignatura, sobre els principals conceptes i el programari estadístic.
40% GRUPAL: Treball de recerca per enquesta en relació a un projecte d’investigació.
Activitats d’Avaluació Part II (50% del curs)
10% INDIVIDUAL: Exercicis i pràctiques realitzats i lliurats a classe.
50% INDIVIDUAL: Prova escrita que avaluarà l’adquisició de conceptes i l'ús d'instruments bàsics transmesos a l’assignatura.
40% GRUPAL: Anàlisi (univariant), descriptiu, exploratori i inferencial, de les dades de l’enquesta en relació a un projecte d’investigació.
L’examen, el treball i els exercicis/pràctiques tindran una opció de recuperació. La recuperació implicarà que cada activitat d’avaluació es puntuï sobre un màxim de 8.
A l'acta d'avaluació tindran la qualificació de "no presentades" aquelles persones que no hagin fet cap activitat d'avaluació.
Per a constituir els grups de treball:
- Només s’accepten grups de treball de 4 o 5 persones.
- Només s'accepten grups de treball amb persones del mateix grup de matriculació (matí o tarda). Es pot fer un canvi de grup de matriculació, si A) es sol·licita les 2 primeres setmanes del curs a la Gestió Acadèmica, B) aquesta ho aprova, i C) ho comunica al responsable docent de l'assignatura.
Sobre plagi als treball acadèmics o proves escrites:
Us recordem que, en el moment de signar la vostra matrícula us vau comprometre en el seguent sentit: “DECLARO que la Universitat Autònoma de Barcelona m'ha informat que (...) El plagi és l'acte de divulgar, publicar o reproduir una obra o part d'aquesta en nom d'un/a autor/a diferent de l'autèntic/a, fet que suposa una apropiació de les idees creades per una altra persona sense fer un reconeixement explícit del seu origen. Aquesta apropiació implicauna lesió del dret a la propietat intel·lectual d'aquesta persona que no estic autoritzat a fer en cap cas sigui quina sigui la circumstància: exàmens, treballs, pràctiques… Per tant, em COMPROMETO a respectar les disposicionsnormatives relatives als drets de la propietat intel·lectual en relació amb l'activitat docent i/o de recerca realitzada per la UAB en els estudis que estic cursant."
- En cas de detectar-se plagi l'avaluació de la prova, examen,treball individual o de grup serà 0.
Sobre alumnat amb dificultats lingüístiques (Acord Facultat Abril 2024).
A les respostes als exàmens i lliuraments avaluables s'accepta únicament l'ús del català, castellà o anglès (llengües de treball de la Facultat).
No es permet l'ús de dispositius electrònics per fer els exàmens, excepte en 2 casos justificats: matriculació d'assignatures fora del programa de Grau (ERASMUS), o adaptacions PIUNE.
Bibliografía principal:
López-Roldán, P.; Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Bellaterra (Barcelona): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 1a. edición. http://ddd.uab.cat/record/129382
Miguel, F.J.; Ajenjo, M.,; Griera, O. (2021). MUJADES: Manual d'us de jamovi per anàlisi de dades en estudis socials. Dipòsit Digital de Documents. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/238222
+ Recursos digitals (dossiers de pràctiques, documents, enllaços,...), programació i la resta d’informació de l’assignatura al Campus Virtual.
Bibliografía complementària:
Azofra, M. J. (1999) Cuestionarios. Madrid: CIS. Cuadernos metodológicos, 26. [ Descarga gratuita en la web del CIS ]
Bardina, X.; Farré, M.; López-Roldán, P. (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 2: Descriptiva i exploratòria bivariant. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. Col·lecció Materials, 166.
Cea D’ancona, M. A. (1998) Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Cea D’ancona, M. A. (2004). Métodos de encuesta. Teoría y pràctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis.
Domínguez, M.; Simó, M. (2003). Tècniques d’Investigació Social Quantitatives. Edicions de la Universitat de Barcelona. Col·lecció Metodologia, 13.
Farré, M. (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 1: Descriptiva i exploratòria univariant. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. Col·lecció Materials, 162.
García Ferrando, M. (1994) Socioestadística. Introducción a la estadística en sociología. 2a edició rev. i amp. Madrid: Alianza. Alianza Universidad Textos, 96.
López-Roldán, P. (2015). Recursos per a la investigació social. Dipòsit Digital de Documents. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona. http://ddd.uab.cat/record/89349 | http://pagines.uab.cat/plopez
Quivy, R.; Campenhoudt, L. Van (1997) Manual de Recerca en Ciències Socials. Barcelona: Herder.
Rial, A.; Varela, J.; Rojas, A. J. (2001). Depuración y análisis preliminares de datos en SPSS. Sistemas informatizados para la investigación del comportamiento. Madrid: RA-MA.
Rojas, A. J.; Fernández, S.; Pérez, C. (1998). Investigar mediante encuestas. Fundamentos teóricos y aspectos prácticos. Madrid: Síntesis.
Sánchez Carrión, J. J. (1999). Manual de análisis estadístico de los datos. Madrid: Alianza. Manuales 055.
Processador de documents: LibreOffice Writer, o MicroSoft-WORD
Suport a presentacions: LibreOffice Impress, o MicroSoft-POWERPOINT
Full de càlcul: LibreOffice Calc, o MicroSoft-EXCEL
Transformació i Anàlisi de dades quantitatives: jamovi
[ aconsegueix el programari lliure i gratuit a <https://ca.libreoffice.org/> i <https://www.jamovi.org/download.html>]
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 10 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 510 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |