Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500262 Sociologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L’assignatura Introducció a l’Antropologia Social i Cultural és una primera aproximació a l’estudi de la variabilitat sociocultural humana, des d’una perspectiva comparativa.
Al llarg del semestre es presenten i desenvolupen els conceptes bàsics i els temes clau de l’Antropologia Social i Cultural. Es tractaran els àmbits temàtics clàssics, s’introduiran les perspectives antropològiques sobre diferència i desigualtat i alguns dels desenvolupaments més recents de la disciplina. Mitjançant l’estudi de casos etnogràfics que permeten il·lustrar la diversitat cultural i posen de manifest els contrastos i similituds amb el propi context sociocultural, i amb el suport de materials de lectura i audiovisuals, els i les estudiants assoliran un coneixement bàsic sobre la metodologia antropològica i les seves tècniques etnogràfiques que podran integrar en la seva formació sociològica.
Objectius per al desenvolupament sostenible (ODS)
Davant dels reptes que les diferents societats afronten, l’any 2015 les Nacions Unides (ONU) van definir el 17 objectius per al desenvolupament sostenible (ODS), que es desglosen en 169 metes. Els ODS aborden qüestions que afecten diferents àmbits, des de l'eradicació de la pobresa fins a la preservació de la vida marina. Aquests són els objectius que s’han d’assolir de cara a l’any 2030, i que interpel·len a tota la societat.
Els ODS inclosos en aquesta assignatura són els següents:
ODS 1: Fi de la pobresa
ODS 5: Igualtat de gènere
ODS 10: Reducció de les desigualtats
ODS 11: Ciutats i comunitats sostenibles
ODS 12: Consum i producció responsables
ODS 16: Institucions sòlides de Pau i Justícia
Tema 1. Introducció:
- Diversitat cultural, alteritat, naturalització, etnocentrisme, relativisme.
- El mètode antropològic i les tècniques etnogràfiques
Tema 2. Classificacions sociopolítiques, construcció de l'alteritat i naturalització:
- Racisme
- Fonamentalisme cultural
- Exotisme, orientalisme
- Gènere
- Castes
- Altres classificacions: per edat, capacitats, orientació sexual, classe
Tema 3. Parentiu:
- Terminologia, filiació i aliança
- Diversitat dels models de matrimoni: poliginia, poliandria, sororat, levirat, matrimonis del mateix sexe
- Nous models de familia a Occident
Tema 4. Economia:
- Estratègies d'adaptació: caça-recol·lecció, horticultura, agricultura, ramaderia
- Modes de producció
- Distribució i intercanvi: mercat, redistribució i reciprocitat
- Altres sistemes econòmics
Tema 5. Política:
- Estructures polítiques
- Autoritat i poder
- Desigualtats
- Resistències i agència
Tema 6. Religiositat:
- Ritual i rites de pas
- Composició dels fenòmens religiosos
- Ontologies
- Modes de comunicació amb l'intangible: possessió i xamanisme
- Sincretisme
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals amb suport TIC | 30 | 1,2 | 1 |
Discussió de textos escrits i audiovisuals | 25 | 1 | |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis i discusions a classe. Treball grupal. | 35 | 1,4 | |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i ressenya de textos i treballs grupals | 60 | 2,4 | 1 |
Partint de la idea que en el procés d'ensenyament-aprenentatge el protagonisme el té l'alumnat, aquesta assignatura espera el seu rol actiu i la participació. La metodologia inclou:
- Classes magistrals amb suport TIC.
‐ Lectura i discussió de capítols de llibre o articles científics a cada tema (especificats al campus virtual).
- Visionat i discussió d'audiovisuals a l'aula (reportatges etnogràfics, ficció...)(especificats al campus virtual).
- Exercicis de classe realitzats en petit grup. Discussió i presentació de comentaris, qüestions i conclusions.
- Projecte grupal. L'alumnat treballarà en grups cooperatius, aprofundint en un repte actual en relació al temari treballat a l'aula. Es realitzarà la presentació oral a classe del mateix (grups i calendari de presentacions al campus virtual).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig analític | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 5 |
Examen escrit | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Treball grupal de síntesi de lectures | 25% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5 |
Avaluació contínua:
L'avaluació de l'assignatura es realitzarà de manera processual a través de diverses proves:
- Treball grupal de síntesi a partir de diverses lectures: 25%
- Assaig analític a partir de la lectura d'una monografia: 25%
- Examen escrit sobre el contingut de la matèria explicada a l'aula: 50%
La nota final serà la mitjana de la nota obtinguda en tots els apartats anteriorment detallats.
Qui no arribi a una nota de 5 es considerarà suspès i podrà optar a la recuperació en el cas d'haver estat prèviament avaluat en activitats que equivalgui a un mínim de dues terceres parts (60%) de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en una prova de síntesi final.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat un mínim de 60% de les activitats d’avaluació.
El professorat té el dret d'exigir haver obtingut una nota mínima (que en cap cas excedirà 3,5/10) per poder presentar-se a la reavaluació.
Avaluació única:
- L'alumnat es fa responsable de realitzar tots els tramits necessaris per poder acollir-se a aquesta opció dins dels terminis establerts per la UAB.
- S'entregaran les tres proves el mateix dia, quan ho especifiqui el professorat.
- Les tres proves seràn: Examen (50%), treball individual de síntesi (25%) i assaig analític individual (25%).
- En cap cas el nivell d'exigència serà inferior a l'avaluació contínua.
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
AGUIRRE, A. (ed.) (1982) Conceptos clave de la antropología cultural. Barcelona: Daimón.
AUGÉ M. - COLLEYN J.P. (2005) Qué es la antropología. Barcelona: Paidós.
AZCONA, J. (1987) Para comprender la antropología (vol. 1: “La historia”, vol. 2: “La cultura”), Estella, Verbo Divino.
BARRET, S. R. (1997) Anthropology: A student’s guide to Theory and Method. Toronto: University of Toronto Press.
BEALS, R. – HOIJER, H. (1978) Introducción a la antropología. Madrid: Aguilar.
BEATTIE, J. (1972) Otras culturas. México: F.C.E.
BOCK, Ph. (1977) Introducción a la moderna antropología cultural. México: F.C.E. BOHANNAN, P. (1996) Para raros, nosotros: introducción a la antropología cultural. Madrid: Ediciones Akal.
BOHANNAN, P. - GLAZER, M. (eds.) (1992) Antropología: lecturas. Madrid: McGraw-Hill. BOIVIN, M. – ROSATO, A. – ARRIBAS, V. (1998) Constructores de Otredad. Una introducción a la Antropología Social y Cultural. Buenos Aires: Eudeba.
BONTE, P. i IZARD, M. (2008 [1991]) Etnología y Antropología. Madrid: Akal.
EMBER, C. (2003) Introducción a la Antropología. Madrid: McGraw-Hill.
EMBER, C. R.- EMBER, M. (2004) Antropología cultural. Madrid: Prentice Hall.
ESPINA BARRIO, A. B. (1992) Manual de Antropología cultural. Salamanca: Amarú ediciones.
FRIGOLÉ, J. (et al.) (1995) Antropología Social. Barcelona: Edicions Proa.
HARRIS, M. (2004) Introducción a la Antropología General. Madrid: Alianza Editorial. HARRIS, M. (2009 [1983]) Antropología cultural. Madrid: Alianza Editorial.
HENDRY, J. (1999) An Introduction to Social Anthropology. Other People’s Worlds. Macmillan Press: London.
HERSKOVITS, M. J. (1964) El hombre y sus obras. México: F.C.E.
KAPLAN, D. – MANNERS, R.A. (1979) Introducción crítica a la teoría antropológica. México: Nueva Imagen.
KOTTAK, C. Ph. (2002) Antropología cultural. Espejo para la humanidad. Madrid: McGraw-Hill.
KOTTAK, Conrad Phillip (2006) Antropología cultural. Madrid: McGraw-Hill.
LINTON, R. (1972) Estudio del hombre. México: F.C.E., Breviarios.
LISÓN C. (ed.) (2007) Introducción a la Antropología Social y Cultural. Teoría, método y práctica. Madrid: Akal.
LLOBERA, J. R. (1975) La antropología como ciencia. Barcelona: Anagrama.
LLOBERA, J. R. (1999) Manual d'antropologia social: estructura i evolució de les societats humanes. Edicions de la Universitat Oberta de Catalunya: Pòrtic, Barcelona.
LUQUE BAENA, E. (1985) Del conocimiento antropológico. Madrid: Siglo XXI editores. MALLART, Lluís (2009) Sóc fill dels evuzok, Barcelona, La Campana.
ROSSI, I. - O’HIGGINS, E. (1981) Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona: Anagrama. Diccionaris
No es requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |