Sociologia del coneixement
Codi: 101131
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500262 Sociologia |
OT |
4 |
Equip docent
- Esperanza Bielsa Mialet
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No n'hi ha cap.
Objectius
L’objectiu de l’assignatura és interrogar-se sobre el coneixement des d’una perspectiva sociològica. Durant el curs ens farem preguntes com les següents: què és allò que considerem “coneixement” en la nostra societat? Com decideixen les persones en què creure, i sobre el què val la pena creure? Quines paper juguen institucions com la universitat en la producció de coneixement? A qui considerem expert en la nostra societat? Quina relació entre el coneixement i la realitat? I quin paper té el coneixement en la manera com imaginem, i com construïm, els possibles escenaris de futur?
L’assignatura abordarà aquestes qüestions combinant les aproximacions dels autors clàssics, amb aportacions contemporànies. Aprofitarem, també, per relacionar les contribucions teòriques amb els resultats de les recerques empíriques. La metodologia docent combinarà classes magistrals amb seminaris sobre lectures.
Competències
- Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Comunicar de manera efectiva, mitjançant un nivell bàsic de llengua anglesa, les anàlisis bàsiques dels fenòmens socials.
- Demostrar que es comprenen els enfocaments de la teoria sociològica, així com els diversos vessants, interpretacions i el context històric.
- Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
Resultats d'aprenentatge
- Avaluar la qualitat del propi treball.
- Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
- Comparar els diferents enfocaments teòrics sobre la cultura.
- Comparar la lectura dels fenòmens culturals des de diferents ideologies presents en la realitat social d'Espanya i de Catalunya.
- Comunicar de manera efectiva, mitjançant un nivell bàsic de llengua anglesa, les anàlisis bàsiques dels fenòmens socials.
- Definir els conceptes sociològics que interpreten els fenòmens culturals.
- Definir els fenòmens socials subjacents a les polítiques i els conflictes culturals.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Explicar les interpretacions socials de la cultura d'acord amb aquests enfocaments.
- Expressar els debats al voltant d'aquests enfocaments, pel que fa a la cultura.
- Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
- Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
- Relacionar els debats entorn d'aquests enfocaments, referits a la cultura, amb el context històric en el qual han sorgit.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
Continguts
Bloc principals del programa:
- Introducció: la sociologia del coneixement
- La universitat en un context de globalització neoliberal
- Els intel·lectuals i els experts
- Producció i difusió del coneixement: qüestions de traducció
- Coneixement, bens comuns i institucions d’acció col·lectiva
- La datificació de la vida i el pensament sobre el futur
El programa podria ser modificat lleugerament.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Bloc 1 i 2 |
20
|
0,8 |
3, 4, 6, 10, 14
|
Bloc 3 i 4 |
20
|
0,8 |
3, 6, 7, 10
|
Bloc 5 i 6 |
20
|
0,8 |
3, 6, 7, 8, 5, 10, 11, 14, 15, 2, 1, 13
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Debats a classe i preparació de l'assaig |
30
|
1,2 |
3, 6, 7, 9, 8, 10, 11, 14, 15, 2, 1
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Lectura i comentari dels textos |
60
|
2,4 |
3, 4, 6, 7, 9, 8, 5, 10, 11, 12, 14, 15, 2, 1, 13
|
L'assignatura combinarà classes magistrals, seminaris de lectura i presentacions sobre temes concrets. A més, l'alumnat desenvoluparà un assaig sobre un tema que s'acordarà inicialment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assaig |
30 |
0
|
0 |
3, 4, 6, 7, 9, 8, 5, 10, 11, 12, 14, 15, 2, 1, 13
|
Examen Final |
50 |
0
|
0 |
3, 4, 6, 9, 10, 11, 15
|
Presentació a classe |
20 |
0
|
0 |
3, 6, 9, 8, 10, 11, 2, 13
|
Avaluació contínua
Un assaig que es definirà al començar el curs (30%)
Un examen (50%)
Una presentació a classe (20%)
Avaluació única
Un examen memorístic (70%)
Un assaig (30%)
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
**Serà necessari treure un mínim de 4,75 en totes les parts de l'avaluació (examen, assaig i presentació a classe) per tal de poder fer mitjana.
Bibliografia
- ADLER-NISSEN, Rebecca; KROPP, Kristoffer, A Sociology of Knowledge of European Integration, London/New York: Routledge, 2016.
- BERGER, Peter L. ; LUCKMANN, Thomas. La construcció social de la realitat : un tractat de sociologia del coneixement. Barcelona: Herder, 1996.
- DESPRET, V.¿Qué dirían los animales… si les hiciéramos las preguntas correctas?, Madrid: Cactus, 2018.
- DESPRET, V. A la salud de los muertos, Madrid: La oveja roja, 2016.
- FRASER, Heather; TAYLOR, Nik. Neoliberalization, Universities and the Public Intellectual. London: Palgrave Macmillan, 2016.
- HACKING, Ian. ¿La construcción social de qué?. Barcelona [etc.]: Paidós, cop. 2001
- HESS, Charlotte ; OSTROM, Elinor (eds.). Los bienes comunes del conocimiento. Madrid :Traficantes de Sueños, 2016.
- HOROWITZ, I.L. , Historia y elementos de sociología del conocimiento, Buenos Aires: EUDEBA, 1964.
- LAKOFF, George ; JOHNSON, Mark. Metáforas de la vida cotidiana. Madrid: Cátedra, DL 1986
- LÖWY, M., ¿Qué es la sociología del conocimiento?, México: Fontamara, 2000.
- MANHEIM, K. Ideologia i Utopia, Barcelona: Ed.62, 1987.
- MANNHEIM, Karl. Ideología y utopía: introducción a la sociología del conocimiento. México,D.F.: Fondo de Cultura Económica, 2010.
- MERTON, R.K. Estudios sobre sociología de la ciencia a R. K. Merton, Teoría y estructuras sociales, México: FCE, 1965.
- MERTON, Robert K., La sociologia de la ciencia: investigaciones teóricas y empíricas, Madrid:Alianza Universidad, 1977.
- PFADENHAUER, M. The New Sociology of Knowledge: The Life and Work of Peter L. Berger, New York: Routledge, 2013.
- SCHÜTZ, A. Estudios sobre teoría social, Buenos Aires: Amorrortu, 1974.
- SEARLE, J. R. La Construcción de la realidad social, Barcelona: Paidós, 1997
- SEARLE, John R. La construcción de la realidad social. Barcelona [etc.]: Paidós, 1997
- SIEGEL, K., Women's Autobiographies, Culture, Feminism, New York: Peter Lang, 2011.
- STEPANOVA, M. En memoria de la memoria, Madrid, El acantilado, 2022.
Programari
No hi ha un prorgramari específic.
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(PAUL) Pràctiques d'aula |
51 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
51 |
Català |
primer quadrimestre |
matí-mixt |