Logo UAB

Gestió de projectes d'intervenció social I

Codi: 101124 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500262 Sociologia OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Oscar Rebollo Izquierdo
Correu electrònic:
oscar.rebollo@uab.cat

Equip docent

Jose Oscar Rebollo Izquierdo
Daniel Tarrago Sanfeliu

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

L’assignatura Gestió de Projectes I es situa en el segon quadrimestre del segon curs com a resposta a la necessitat d’introduir la dimensió professionalitzadora dins del grau de Sociologia. Conjuntament amb Gestió de Projectes II, respon a l’objectiu d’oferir a l’alumnat els coneixements i competències necessàries per l’exercici professional de la sociologia dins del món de la intervenció social i la gestió de polítiques públiques. Es parteix del fet que bona part dels estudiants de sociologia treballen, o poden treballar, en diversos àmbits de l’administració pública dissenyant, gestionant, implementant i avaluant projectes d’intervenció social. A partir d’aquesta constatació, l’assignatura Gestió de Projectes I respon a l’objectiu d’oferir una mirada integral  al context on es desenvolupen els projectes d’intervenció social. Mentre que l’assignatura Gestió de Projectes II té per objectiu preparar els estudiants per a ser capaços de dissenyar, gestionar i desenvolupar un projecte d’intervenció social.


Competències

  • Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  • Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
  • Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  2. Demostrar fins a quin punt la seva influència és important per al disseny o l'avaluació d'un projecte d'intervenció social.
  3. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  4. Distingir les desigualtats subjacents a unes polítiques o a uns conflictes determinats.
  5. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  6. Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  7. Relacionar aquests conceptes, mètodes i tècniques amb els debats teòrics i metodològics generals.
  8. Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la cultura amb els debats teòrics i metodològics generals.
  9. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Continguts

 

Mòdul 1. MARC INSTITUCIONAL I TEMÀTIC DE LA INTERVENCIÓ SOCIAL: presentació del marc institucional de la intervenció social, particularment dels principals actors que intervenen, dels diferents tipus de projectes socials que desenvolupen, i de les temàtiques que volen abordar

1. Els actors institucionals, associatius i empresarials que impulsen o intervenen en la gestió de projectes: Administracions públiques (especialment àmbit local), Tercer sector i món associatiu; Empreses i consultoria

2. Les temàtiques actuals i reptes socials que demanen intervenció i innovació: Habitatge; Soledats no volgudes; Regeneració urbana i política de barris; Inclusió – cohesió social; altres...

3. Els projectes i estratègies que s’estan posant en pràctica per abordar-los. Oportunitats i límits d’aquestes estratègies i projectes. Els paradigmes d’intervenció tecnocràtic i relacional. Noves perspectives d’intervenció: innovació, interseccionalitat, participació.

  

Mòdul 2. MARCS CONCEPTUALS, ESTRATÈGICS I ORGANITZATIUS DE LA INTERVENCIÓ SOCIAL: presentació dels marcs conceptuals i estratègics de la intervenció social i la gestió de projectes, de les condicions organitzatives necessàries per posar-los en pràctica, i de les competències professionals.

1. Construint la nostra posició professional: Convivències i connivències entre tècnica y polític. Ètica i ideologia de la intervenció social. Les bases politico-metodològiques d’un projecte.

2. Què és un problema social o públic i com es defineix.

3. Què és un projecte d’intervenció social i com es construeix: Intencionalitat, marcs conceptuals i teories del canvi.

4. La implementació de projectes socials. Contextos organitzatius i condicionants socials de la intervenció.

5. Habilitats per a la resolució de problemes públics. Treballar en equips, treballar en organitzacions, treballar amb organitzacions.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals: Sessions expositives dels continguts del temari. Es realitza amb tot el grup classe, a través de la potenciació de la participació activa dels estudiants. 38 1,52 2, 3, 4, 5, 8, 9
Pràctiques a l'aula: Espais de treball amb grup dins l’aula per tal d'identificar, aplicar i exemplificar tot procés d'intervenció social en la gestió de polítiques públiques a partir d’activitats i exercicis que es resoldran a clase. 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories grupals programades:Tutories a l’aula amb els equips de treball per tal de fer el seguiment de les pràctiques grupals 10 0,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos: lectura comprensiva 29 1,16 1, 6, 8
Preparació individual de la prova escrita: redacció d'esquemes, mapes conceptuals i resums. Estudi i comprensió dels coneixements transmesos a l'assignatura 9 0,36 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Treball en equip: Cerca d'informació, anàlisi de la informació, redacció de les activitats que s’han de lliurar per escrit. Preparació de l’exposició en grup 29 1,16 1, 2, 6, 7, 8

Atès el caràcter pràctic de l’assignatura, el procés d’ensenyament-aprenentatge que proposem: la metodologia docent i les activitats formatives de l’assignatura, pivoten al voltant de tres tipus d’estratègies: (1) experimentació: casos i pràctiques a l’aula, (2) conceptualització: exposicions i debats de contingut teòric, i (3) treball autònom en grup i individual. Més enllà de les dinàmiques docents, aquesta proposta incorpora les següents...

 

Activitats avaluables: 

  • Participació i treball individual (25%)
  • Prova parcial Mòdul 1: d’1 hora fet a la franja horària de classe (25%)
  • Treball grupal a partir d’un cas treballat a l’aula (35%)
  • Prova parcial Mòdul 2: d’1 hora fet a la franja horària de classe (15%)

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a les pràctiques, lliuraments individuals i presentacions orals 25% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Lliuraments grupals relatius a cada un dels temes que integren el programa 35% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Prova escrita individual per avaluar l'adquisició de conceptes i instruments bàsics de l'assignatura 40% 3 0,12 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9

Activitats avaluables:

  • Participació i treball individual (25%)
  • Prova parcial Mòdul 1: d’1 hora fet a la franja horària de classe (25%)
  • Treball grupal a partir d’un cas treballat a l’aula (35%)
  • Prova parcial Mòdul 2: d’1 hora fet a la franja horària de classe (15%)

 

Avaluació continuada

Seguint el criteri de la Facultat de CCPP i Sociologia, en coherència amb l’estratègia docent, aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única

Condicions per ser superar l’assignatura:

- Que al final del curs, cadascuna de les activitats d'avaluació superi la mínima de 5: s’obté la qualificació segons les puntuacions obtingudes i els criteris de ponderació.

- Que al final del curs, encara que una de les activitats d'avaluació obtingui una puntuació <5, la puntuació final obtinguda, un cop aplicats els criteris de ponderació al conjunt de les activitats, sigui de Notable

 

Recuperació

Les activitats individuals (treballs o proves parcials) seran recuperables mitjançant activitats similars. A través de les recuperacions no es podrà obtenir una qualificació final superior a l’aprovat

No presentats

A l’acta d’avaluació tan sols tindran la qualificació de “no presentades” aquelles persones que no hagin fet més activitats d’avaluació que les corresponents al 50% del total de les activitats avaluables

Plagi: En cas de detectar-se plagi l'avaluació de l'activitat serà 0


Bibliografia

La Bibliografia obligatoria i avaluable serà presentada a classe i els textos estaran disponibles al CV

 

Bibliografia complementària

Agència catalana de joventut (2011) Guia breu de tècniques i eines d’anàlisi per a les polítiques de joventut. Barcelona

Aguilar Idánez, M.J.; Ander-Egg (1966). Cómo elaborar un proyecto. Buenos Aires: Ed. Lumen/Humanitas.

Aguilar Idánez, M.J.; Ander-Egg (1994). Evaluación de servicios y programas sociales. Buenos Aires: Ed. Lumen.

Batchelor, S, Fischer, C, Beynon, P (2013). Learning about Theories of Change and Embedding Reflection. IDS practice paper In Brief.

Botella, J. (1992). ; “La galaxia local en el sistema político español”. Revista de Estudios Políticos, 76:145-160.

Brugué, J.; Gomà, R. (1998); Gobiernos locales y políticas públicas: bienestar social, promoción económica y territorio. Barcelona: Ariel

Diputació de Barcelona (2012) Com comuniquem els plans de barris. Barcelona: Diputació de Barcelona

García Herrero, G-A.; Ramírez navarro, J.M. (1996). Diseño y evaluación de proyectos sociales. Zaragoza: Ed. Libros Certeza.

Hancock, A.-M. (2007). When Multiplication Doesn’t Equal Quick Addition: Examining Intersectionality as a Research Paradigm. Perspectives on Politics, 5(1), 63–79.

Martí, J. (2000). “La investigación acción participativa: estructura y fases. A: Villasante, T.R.; Montañes, M; Martí, J. La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía. Vol I. Barcelona: El Viejo Topo.

Martí, J. (2004). “Els diagnòstics comunitaris: estratègies metodològiques”. A Quaderns d’Educació Contínua, 11: 18-47.

Meny, I & Thoening, J.C. (1992) Las políticas públicas. Barcelona: Ariel. 

Mille Galán, J.M. (2004). Manual bàsic d’elaboració i avaluació de projectes. Barcelona: Participació ciutadana.

Mir, J. (2015) Ajuntament fácil. Barcelona: FMC https://www.fmc.cat/documents/20461/doc/AJUNTAMENT%20FACIL%202015.pdf

Nirenberg, O., Brawerman, J.; Ruiz, V. (2000).Evaluar para latransformación. Buenos Aires: Ed. Piados.

Palom Izquierdo, F.J.; Tort Raventós, Ll. (1991). Manegament en organitzacions al servei del progrés humà. Madrid: Ed. Espasa-Calpe.

Pérez Serrano, G. (1996). Elaboración de proyectos sociales. Madrid: Narcea S.A. de Ediciones.

Tayntor, C. (2010) Project Management Tools and Techniques for Success. Nova York: Taylor & Francis Group

Ubasart, G., Bonet, J. (2010) Guia de Govern Local. Barcelona: Icaria

Van Es, M, Guijt, I,  Vogel, I (2015). Theory of Change. Thinking in practice.  Hivos ToC Guidelines. The Hague:HIVOS.

Villafañe, J. (1999). La gestión profesional de la imagen corporativa. Madrid: Ed. Piràmide.

 

Enllaços:

Cercador d'Informació de Diaris Oficials: http://www.diba.cat/cido/NCIDO_2_3_1b.asp

Municat:http://www.gencat.cat/municat/

gestiodeprojectes.blogspot.com/

 

 

 


Programari

Cap


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda