Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es dóna per suposat que l’estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes i teories treballats a l’assignatura “Ciència Política” de 1r de Grau. També es dóna per suposat que l’estudiant llegeix habitualment diaris de premsa generalista.
Aquesta assignatura és obligatòria en el segon curs del Grau de Ciència Política i Gestió Pública. Com a assignatura anual, pretén, d’una banda, treballar a fons els principals conceptes i models que actualment dominen el panorama en l’anàlisi de l’administració pública i de les polítiques públiques. D’altra banda, introdueix també la referència constant a l’experiència comparada en l’administració, la gestió pública i les polítiques públiques.
PRIMER SEMESTRE
BLOC 1 Introducció
Tema 1. Orígens històrics de l'administració pública
Tema 2. El model burocràtic i els intents de reforma de les administracions a Europa
Tema 3. Reformes de Governança
BLOC 2 De l’Administració a la Governança
Tema 4. Actors socials, grups d’interès i influència en l'agenda pública
Tema 5. Rendició de comptes governamental
Tema 6. Transparència i govern obert
Tema 7. Burocràcia representativa
Tema 8. Transformació digital de l'administració i les polítiques públiques: intel·ligència artificial i robotització
BLOC 3 Estat regulador i Estat de benestar
Tema 9. El paper regulador de les administracions: Regulació i agencialització en contextos multinivell
Tema 10. El paper proveïdor de les administracions: l’Estat del Benestar
Tema 11. Polítiques de salut
Tema 12. Polítiques de educació
Tema 13. Polítiques de ocupació
Tema 14. Polítiques de suport a les famílies i als infants
Tema 15. Polítiques de cura a la gent gran
SEGON SEMESTRE
BLOC 1 L’Administració pública avui
Tema 1. La relació Política-Administració i la direcció pública professional
Tema 2. L’evolució dels sistemes funcionarials a Europa, per què costa tant canviar de sistema
Tema 3. Panorama de les administracions públiques a Llatinoamèrica i Àsia
Tema 4. Reptes de l’Administració Pública avui: la orientació als ciutadans i els nous problemes amb l’administració digital
Tema 5. L’estructura administrativa i les seves dimensions: sistemes de coordinació i departamentalització
Tema 6. Projectes transversal en estructures verticals, problemes pels gestors de projectes
BLOC 2 Les estructures administratives europees, espanyoles i catalanes
Tema 7. L’Administració General de l’Estat
Tema 8. L’Administració de la Generalitat de Catalunya
Tema 9. L’Administració de les Diputacions i els Consells Comarcals
Tema 10. L’Administració de la ciutat de Barcelona i dels municipis
Tema 11. L’Administració Europea
BLOC 3 Els recursos de les administracions públiques i el seu control
Tema 12. Les persones: el model de selecció dels empleats públics a Espanya i Catalunya
Tema 13. Les diferents dimensions de la gestió dels recursos humans en les administracions públiques
Tema 14. Els recursos econòmics de les administracions: la gestió dels pressupostos i el control de la seva execució
Tema 15. El control de les administracions públiques: controls interns i externs. Administració i ètica.
Tema 16. Els sistemes de control per indicadors
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques (classes magistrals per part del professor/a) | 56 | 2,24 | 3, 2, 8, 9, 1, 20 |
Presentació pública de treballs | 8 | 0,32 | 7, 12, 16, 17 |
Seminaris de discussió de textos i de casos | 28 | 1,12 | 3, 4, 5, 2, 22, 7, 8, 9, 14, 1, 17, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 30 | 1,2 | 5, 7, 13, 14, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 4, 2, 22, 8, 9, 14, 12, 1, 17, 18 |
Lectura de textos | 50 | 2 | 2, 8, 9, 12, 1, 20, 18 |
Redacció de treballs | 28 | 1,12 | 3, 4, 5, 2, 22, 8, 9, 13, 14, 12, 1, 16, 17, 20, 18, 19 |
L’assignatura “Administració i Polítiques Públiques” de 2n de Grau, té 12 cr ECTS, és a dir, un total de 300 hores de dedicació de l’estudiant (25 hores per crèdit). Aquestes s’estructurarien en els següents tipus d’activitats formatives, recolzades en la metodologia docent que s’indica:
Activitats dirigides:
Classes magistrals: exposicions per part del professor/a amb recolzament de TIC i debat en gran grup.
Presentació pública de treballs: Presentacions individuals i de grup i ronda de valoracions.
Seminaris de discussió de textos i de casos: Introducció de la sessió, presentació del text, valoració i discussió. Resolució de casos pràctics. Elaboració de simulacions. Controls de lectura.
Activitats supervisades:
Tutories de recolzament a la realització dels treballs i de seguiment del curs
Activitats autònomes:
Lectura de textos: Exercici individual de lectura comprensiva de textos
Estudi Realització d’esquemes i resums
Redacció de treballs: Recensions, assajos bibliogràfics (individuals o en grup) a partir d’una guia per a la seva realització i preparació de casos pràctics.
Avaluació: Exercici individual de proves escrites.
Es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens (dos parcials i el de recuperació si s'escau) | 40% | 5 | 0,2 | 3, 5, 2, 6, 8, 9, 1, 17, 20 |
Participaciò activitats/Policy brief/Treball en group | 30% | 15 | 0,6 | 10, 11, 15, 21 |
Treballs en seminaris | 30% | 30 | 1,2 | 3, 4, 5, 2, 22, 7, 8, 9, 13, 14, 12, 1, 16, 17, 20, 18, 19 |
L'avaluació d'aquesta assignatura es realitzarà conforme als següents criteris:
Els dos semestres s’avaluen de manera independent i es recuperen de manera independent. Els/les estudiants han d’aprovar cada un dels dos semestres. La nota final del curs serà la mitjana de les notes obtingudes en cada semestre. Si un/a estudiant té una nota de 4 o superior en un dels dos semestres es valorarà que pugui passar el curs si la mitjana dels dos semestres és superior a 5.
Avaluació primer semestre
Avaluació segon semestre
Consideracions importants:
Avaluació única
BIBLIOGRAFIA GENERAL
Cada sessió tindrà les seves lectures obligatòries indicades al Campus virtual.
MANUALS EN CASTELLÀ (per ordre cronològic)
Colino, C. 2013. Gobiernos y Administraciones Públicas en Perspectiva Comparada. Valencia, Tirant lo Blanch.
Parrado, S. y Olmeda, J.A. 2013. Gobiernos y administraciones públicas en perspectiva comparada. Tirant lo Blanch
Ballart, X., G. Rico, G. Ripoll, 2016. La motivación en los servicios públicos: análisis empírico de sus antecedentes y de sus efectos. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.
Del Pino, E. and Rubio, Mª J. (eds.) 2016. Los Estados de Bienestar en la encrucijada: políticas sociales en perspectiva comparada. Madrid. Editorial Tecnos.
Olmeda, J.A. , Parrado, S. y Colino, C. 2017. Las Administraciones Públicas en España, Valencia, Tirant lo Blanch. ISBN 10: 8491434607 / ISBN 13: 9788491434603.
Gomà, R y Ubasart, G. (Coords.) 2021. Vidas en transición. (Re) construir la ciudadanía social. Madrid. Editorial Tecnos.
MANUALS EN ANGLÈS
Araral, E. and Fritzen, S. and Howlett, M. and Ramesh, M. and Wu, X (Ed) (2012). Routledge Handbook of Public Policy. Routledge Editor, 528 pages
Brandsma, G. J. (Ed.). (2024). Handbook on European Union Public Administration. Edward Elgar Publishing.
Charalabidis, Y., Medaglia, R., & van Noordt, C. (Eds.). (2024). Research Handbook on Public Management and Artificial Intelligence. Edward Elgar Publishing.
Chaqués-Bonafont, L., and Jordana, J. (2022). Policyanalysis in Spain: actors and institutions. InPolicy Analysis in Spain (pp. 1-18). Policy Press.
Dodds, A. (2018). Comparative Public Policy. United Kingdom: Bloomsbury Publishing.
Howlett, M., & Tosun, J. (Eds.). (2021). The Routledge Handbook of Policy Styles (1st ed.). Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324/9780429286322
Howlett, M. (Ed.). (2022). The Routledge Handbook of Policy Tools(1st ed.). Routledge. https://doi-org.are.uab.cat/10.4324/9781003163954
Hughes, Owen E. 2003. Public Management and Administration. An Introduction (Third Edition) Palgrave Macmillan: New York.
Moran, M., Rein, M., and Goodin, R. E. (Eds.). (2008). The Oxford handbook of public policy. Oxford University Press.
Knill, C., and Tosun, J. (2020). Public policy: A new introduction. Bloomsbury Publishing.
Kuhlmann, S.and Wollmann, H. 2014. Introduction to Comparative Public Administrations. Administrative Systems and Reform in Europe. Cheltenham and Northampton, MA: Edward Elgar
Painter, M. and Peters, B. G. 2010. (Eds). Administrative Traditions: Inheritances and Transplants in Comparative Perspective, Basingstoke: Palgrave.
Perry, J., and Christensen, R.K. 2015. Handbook of Public Administration, London: Routledge.
Pierre, J., y Peters G.B. 2020. Governance, Politics and the State. Bloomsbury Publishing, 2020.
Pollitt, C. and Bouckaert, G. 2004 Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA PER TEMES
Les professores i professor assignaran articles específics per cada tema/seminari.
PRINCIPALS REVISTES DEL SECTOR
Public Administration
Public Management Review
Journal of Public Administration Research and Theory
Governance
Journal of European Public Policy
Journal of European Social Policy
International Review of Administrative Sciences
International Journal of Public Administration
International Journal of Public Sector Management
International Public Management Journal
Journal of Policy Analysis and Management
Journal of Public Policy
.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 1 | Espanyol | anual | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Espanyol | anual | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | anual | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Espanyol | anual | tarda |