Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 3 |
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 4 |
2500262 Sociologia | OT | 4 |
2503778 Relacions Internacionals | OT | 4 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No s'han establert.
Contextualització: Aquesta assignatura s´imparteix en el tercer i quart curs del Grau de C. Política i Gestió Pública, en el quart curs del Grau de Sociologia o en el quart curs del Grau de Relacions Internacionals.
Objectius: L’ assignatura constitueix una introducció a l’estudi de les poblacions humanes per a estudiants de ciències socials. S’orienta a l’aprenentatge de mètodes i tècniques bàsiques d’anàlisi demogràfica i al coneixement (empíric i teòric) de les transformacions demogràfiques contemporànies més rellevants.
Objectius formatius. La formació bàsica s'estructura al voltant dels següents eixos:
1. El creixement de la població
1.1 L’evolució de la població mundial i les projeccions de NNUU
1.2 La transició demogràfica en diferents grups de països
1.3 La justificació de les polítiques de població
1.4 Fonts i mètodes de comptar la població
1.5 La mesura del creixement: les taxes i el seu càlcul
1.6 Us de gràfiques amb escales aritmètica i logarítmica
2. Els canvis en la composició per sexes i edats de la població
2.1 La relació entre els efectius d’homes i dones: determinants i conseqüències
2.2 Indicadors i representacions gràfiques
2.3 Causes i perspectives de l’envelliment de la població a diferents regions del món
2.4 Conseqüències dels canvis en la composició per edats de la població
3. Components del creixement i l’ús de taxes brutes i específiques
3.1 Els registres del moviment natural i migratori, informació continua i retrospectiva
3.2 L’equació de balanç, les taxes brutes i el seu càlcul
3.3 La interpretació de les taxes brutes i l’ús de taxes específiques
3.4 La neutralització dels efectes d’estructura: els mètodes d’estandardització
4. La descripció dels fenòmens demogràfics
4.1 La referencia temporal dels fenòmens i l’ús del diagrama de Lexis
4.2 Tipus de magnituds (estoc, flux) i de mesures (proporcions, taxes i probabilitats)
4.3 Les òptiques d’anàlisi: longitudinal, transversal i per edat o durada
4.4 La interpretació de dades transversals: la distinció dels efectes d’edat, generació i moment. Anàlisi de variables sociodemogràfiques
5. Construcció de taules demogràfiques i
5.1 Funcions d’una taula i indicadors sintètics: el model de la taula de mortalitat
5.2 Construcció i interpretació de taules de mortalitat del moment
5.3 Aplicació a l’anàlisi de la fecunditat. Les taules del moment i de generacions
6.- Evolució i desigualtats de la salut, la mortalitat i la fecunditat
6.1 Els determinants de la salut i la mortalitat: evolució històrica, disparitats internacionals i internes en els països occidentals
6.2 Descens i fluctuacions de la fecunditat: la recerca de les variables immediates i dels factors causals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 13, 20, 52 |
Seminari (pràctiques) | 16,5 | 0,66 | 35, 6, 12, 62 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 14 | 0,56 | 22, 11, 38, 60 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 32 | 1,28 | 4, 6 |
Lectures | 23,5 | 0,94 | 22, 27, 42, 58 |
Resolució de les pràctiques | 24 | 0,96 | 35, 27, 41, 39, 12, 38, 62 |
El curs s'estructura a partir d'activitats formatives de tres tipus: les classes teòriques, les pràctiques i les lectures. Aquest conjunt d'activitats es duen a terme en tres nivells:
Activitats dirigides: classes teòriques i sessions de pràctiques dirigides pel professor.
Activitats supervisades: seguiment de les pràctiques i activitats sol·licitades a classe.
Activitats autònomes: finalització de les pràctiques, preparació de les proves escrites, estudi dels continguts teòrics i de lectures complementàries
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Control de lectura | 15 | 1 | 0,04 | 4, 5, 35, 15, 13, 14, 16, 22, 26, 25, 27, 28, 31, 34, 42, 39, 19, 33, 36, 53, 56, 57, 11, 51, 50, 49, 10, 62 |
Prova Escrita | 60 | 4 | 0,16 | 1, 6, 7, 4, 8, 5, 9, 3, 35, 15, 13, 14, 16, 20, 18, 21, 24, 23, 26, 25, 27, 29, 30, 28, 31, 17, 37, 40, 43, 32, 44, 48, 39, 47, 19, 36, 54, 52, 55, 56, 57, 12, 11, 51, 50, 38, 49, 58, 2, 10, 62, 59, 61 |
Pràctiques | 25 | 2 | 0,08 | 6, 9, 35, 16, 18, 21, 23, 26, 25, 30, 28, 34, 37, 40, 41, 45, 39, 47, 19, 33, 52, 53, 12, 46, 11, 51, 50, 49, 58, 10, 62, 60, 61 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
L'assignatura s’avaluarà de forma contínua a partir de les següents activitats i ponderacions:
Dues proves escrites al llarg del curs (la mitjana aritmètica d'aquestes dos notes és ponderarà un 60% per calcular la nota final)
Un control de lectures (la nota d'aquesta prova és ponderarà un 15% per calcular la nota final).
Dues pràctiques (la mitjana aritmètica d'aquestes dos notes és ponderarà un 25% per calcular la nota fin
Per participar al procés de recuperació l'alumne ha d'haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignatura entre 3,5 i 4,9. La data d'aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.
Els alumnes que no es presentin a una o més de les activitats sotmeses a avaluació al llarg del curs, a l'acta es considerara l'assignatura “no avaluable"
2. PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del Campus on es cursa el grau/màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia.
Presencialitat:
Ha de constar la següent informació referida a les característiques de l’avaluació única:
Tipologia Evidència (1) |
Pes a l’avaluació final (%) (2) |
Durada de l’activitat |
L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta? (SÍ/NO) (3) |
Examen |
100% |
3,5 hores |
SÍ |
(1) Títol descriptiu de cada evidència (examen, resolució llistes de problemes, anàlisi de casos, activitat realitzades amb un software específic que cal conèixer....)
(2) Pes de l’evidència en el conjunt de l’assignatura (especificarels percentatges de cada evidència d’avaluació que l’alumne ha de fer i/o presentar)
(3) Per a cada evidència: L’activitat que dona lloc a l’evidència es realitza presencialment en la data establerta per a l’avaluació única? SI/NO
RECUPERACIÓ:
“En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.”
REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:
“La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada”.
Introducció a la demografia:
POSTON, D. L i BOUVIER .F.2018 Population and Society, An Introduction to Demography. Cambridge University Press.
PRESSAT, R. 2000. Introducción a la Demogafía. Altaya.
PRESSAT, R. 1981. Demografía estadística. Ariel. Barcelona
VALLIN, J. 1995. La Demografía. Alianza Editorial. Madrid
Manuals d'anàlisi demogràfica:
HENRY, L. 1976. Demografía. Análisis y modelos. Barcelona, Ed. Labor
HINDE, Andrew. 1998. Demographic methods. Arnold.
LEGUINA, J. 1981. Fundamentos de demografía. Madrid, Siglo XXI
LERIDON, H. TOULEMON, L. 2014. Demografía. Cedua. Col Mex
LIVI BACCI, M. 1993. Introducción a la demografía. Barcelona, Ariel.
LUTZ, W- 2021. Advanced Introduction to Demography, Elgar Advanced Introductions series.
POSTON, D. L y MICKLIN, M. (eds).2009. Handbook of Population. Springer
PRB'S Population Handbook. 2011 https://www.prb.org/wp.../prb-population-handbook-2011
PRESSAT, R. 1983. El análisis demográfico. México, Fondo de Cultura Económica
PRESTON, S.H., HEUVELINE, P. i GUILLOT, M. 2001. Demography: measuring and modeling population processses, Blackwell Publishers.
ROWLAND, D. 2003. Demographic Methods and Concepts. Oxford University Press.
SIEGEL, J.S., SWANSON, D. 2004. The methods and materials of demography. Elsevier.
TAPINOS, G. 1990. Elementos de demografía. Madrid, Espasa Calpe
VALLIN, J. 1995. La demografía, Alianza Editorial, Madrid.
WACHTER, KW. 2014. Essential Demographic Methods.Harvard University Press
YAUKEY, D. 2015 . Demography, the study of human population. Waeland press
Temes de població:
CUTLER, D., DEATON, A. y LLERAS-MUNEY, A. 2006. “The determinants of mortality” Journal of Economic Perspectives, vol 20 nº3, pp: 97-120
EZEH, A.C., BONGAARTS J. y MBERU. B. 2012. “Global Population Trends and Policy Options” The Lancet (July 10) doi:10.1016/S0140-6736(12)60696-5.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140673612606965LIVI BACCI, M. 2009. Historia mínima de la población mundial. Ariel. Barcelona
LAM, D. 2011. “How the World Survived the Population Bomb: Lessons From 50 Years of Extraordinary Demographic History,” Demography, (nov.), pp. 1231-1262
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs13524-011-0070-z
LEE, R. 2003. “The Demographic Transition: Three Centuries of Fundamental Change,” Journal of Economic Perspectives v. 17, n. 4, Fall 2003, pp. 167–190.
http://pubs.aeaweb.org/doi/pdfplus/10.1257/089533003772034943
LIVI BACCI, M. 1998. Historia de la población europea. Crítica. Barcelona.
LIVI BACCI, M. 2012. Historia Mínima de la Población Mundial. Ariel Historia.
LIVI BACCI, M. 2012. Breve Historia de las Migraciones.Breve Historia de las Migraciones .Alianza Editorial.
LIVI BACCI, M. 2017. Our Shrinking Planet. Polity Press (traducción de “Il planeta stretto”.2015. Il Mulino)
MCFALLS, J.A. (5ºedició 2007) Population: A Lively Introduction. Population Bulletin,. vol 62, nº1. http://www.prb.org/pdf07/62.1LivelyIntroduction.pdf
SCIENCE, 29 july 2011, nºdedicat al creixement demogràfic (en particular articles de Bloom, Bongaarts, Lee i Malajkoff). http://www.sciencemag.org/site/special/population/
Dossier de curs :
a)Material estadístic fet servir i comentat a classe. Lectures relatives a alguns temes del programa, exercicis i material de les classes pràctiques. Aquest dossier està disponible a l’adreça electrònica del Campus Virtual.
b)Materials Docents: Apunts disponibles a l’ adreça electrònica del Campus Virtual
Adreces electròniques:
Consulteu la web del Centre d’Estudis Demogràfics de la UAB: http://www.ced.uab.es/. On hi ha links a altres centres de recerca i de producció de dades i estadístiques demogràfiques
Excel
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |