Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 3 |
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 4 |
2503778 Relacions Internacionals | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits acadèmics.
Cal estar en condicions de llegir regularment anglès i d'assistir a classe de forma continuada.
Cal disposar de l'habilitat i del costum de llegir, veure, escoltar i consultar diversos mitjans de comunicació d'informació general, així com seguir particularment les notícies relacionades amb l'agenda i la conflictivitat internacional i els processos de pau
L'assignatura, optativa, té com a principal objectiu familiaritzar l'alumnat amb l'evolució, els conceptes, l'instrumental teòric i l'aplicació pràctica de diverses subàrees de les Relacions Internacionals, en un sentit ampli, així com amb els seus principals biaixos o enfocaments específics per analitzar i intervenir en els conflictes amb ànim de gestionar-los, resoldre'ls o transformar-los.
Concretament, els objectius específics són:
1. Situar l'estudi dels conflictes internacionals i de la manera d'intervenir-hi en el marc general de les ciències socials, i també en perspectiva històrica i evolutiva.
2. Estudiar la noció de conflicte, els seus tipus i la seva lògica i dinàmica a la política internacional.
3. Disposar de marcs conceptuals i analítics per emmarcar els conflictes socials i internacionals, així com la seva naturalesa, la recurrència i la ubicació, en particular amb lògiques regionals i subregionals. Concretament, aprehendre una pauta d'anàlisi aplicable a diferents conflictes internacionals, en particular a conflictes armats, o susceptibles d'esdevenir fàcilment conflictes d'aquest tipus.
4. Aplicar la pauta a diversos conflictes dels darrers cinquanta anys
5. Conèixer de forma succinta els diversos instruments per a la prevenció, gestió, resolució i transformació de conflictes.
BLOC I. EL MARC SISTÈMIC I CONCEPTUAL
Lliçó 1. Guerra i poder al segle XX i XXI: l'evolució de la guerra i del sistema internacional
a) Relacions Internacionals versus política interna
b) Evolució del sistema internacional i de la conflictivitat armada
c) Canvis en la concepció, regulació i pràctica de la guerra i els conflictes armats i letals
d) La situació actual: postguerra freda, el debat sobre les “noves guerres”, les noves cares de la violència
Lliçó 2. El mapa canviant dels conflictes armats
a) Instituts de recerca i identificació de les guerres: els principals criteris
b) Guerres internacionals, guerres per delegació (proxy wars), la internacionalització dels conflictes intraestatals
c) Canvis en la presència regional dels conflictes armats: Amèrica Llatina, Àsia i Àfrica
d) Canvis en la presència regional dels conflictes armats: Europa
e) Canvis en la presència regional dels conflictes armats: Orient Mitjà
Lliçó 3. Les ciències socials, els conflictes internacionals i la violència
a) Les Relacions Internacionals i les explicacions de la guerra i la violència: grans enfocaments
b) Marcs explicatius individuals i socials de les ciències socials
d) Marcs explicatius estructurals de les ciències socials
e) Investigació per a la pau i estudis sobre la pau (peace studies); resolució de conflictes
Lliçó 4. Feminisme i anàlisi de conflictes
a) La incorporació del gènere a l'anàlisi dels conflictes i la violència
b) El paper de les dones en els conflictes armats
c) La crítica feminista a la concepció tradicional de la guerra i la violència
d) L'enfocament feminista a la justícia de gènere i la reparació en contextos postconflicte
Lliçó 5. Entendre la naturalesa i l'evolució dels conflictes armats, la guerra, la seguretat i la pau
a) Aclariments terminològics i conceptuals: conflicte (i tipus), violències, guerra, pau, seguretat, gestió/resolució/transformació
b) Pau i seguretat, conceptes interrelacionats i noves concepcions a la postguerra freda
c) L'evolució del dilema de seguretat i de la securitització: La concepció de la seguretat com a procés multidimensional i la seguretat humana
d) Anàlisi de les causes de les guerres: i) tipologies causals; ii) causes estructurals, acceleradors i detonants; iii) explicacions recents: estats febles i fallits; cobdícia i greuge (greed and grievance); estructures d'oportunitat i lluita pels recursos (acumulació diferencial)
ESTUDIS DE CAS: TIMOR ORIENTAL I EL SÀHARA OCCIDENTAL
BLOC II. ANÀLISI DELS CONFLICTES
Lliçó 6. Com abordar l’estudi dels conflictes
a) Els elements del conflicte: triangles i icebergs
b) Actors i motius de disputa i antagonisme
c) La dinàmica dels conflictes: fases i cicles de violència
d) Una pauta d’anàlisi per cartografiar processos conflictius
Lliçó 7: Tipologies de conflictes
a) Tipus de conflictes segons la presència de la violència (armats i no armats, conflictes no violents).
b) Conflictes "intractables", conflictes socials prolongats i/o els conflictes sociointernacionals
c) Conflictes de naturalesa política i/o territorial
d) Conflictes ambientals, etnopolítics i religiosos
Lliçó 8: Tipologies de combatents
a) Combatents regulars i forces militars convencionals
b) Grups insurgents i combatents no estatals, grups paramilitars
c) Mercenaris i empreses militars i de seguretat privades (EMSP)
d) Actors híbrids i grups criminals
e) Grups terroristes
ESTUDI DE CAS: GUERRES A ALGÈRIA
Bloc III: L’acció de la societat internacional: la contenció dels conflictes violents i l’establiment de la pau
Lliçó 9: Els estudis i la pràctica d'anàlisi, resolució i transformació de conflictes
a) Fonaments i context de sorgiment, les institucions
b) Fases i etapes de desenvolupament
c) Els enfocaments comprehensius i interactius: instruments pràctics
d) El consens liberal sobre la construcció de la pau
Lliçó 10: Instruments internacionals: Nacions Unides i la seguretat internacional
a) Les provisions de la Carta i del dret internacional sobre seguretat col·lectiva i ús/amenaça de la força
b) La dimensió regional dels conflictes armats i les organitzacions regionals de seguretat
c) La postguerra freda: un Programa per a la pau (1992) i el seu suplement; desenvolupaments posteriors
d) Nocions canviants: "guerra justa", emergències complexes, "responsabilitat de protegir"
Lliçó 11: La contenció de conflictes violents, el manteniment i l'establiment de la pau
a) L'ús de la Carta. Operacions de manteniment de la pau (“capítol VI i mig”)
b) Operacions de pau de segona i tercera generació
c) El debat sobre la intervenció i el deure d’ingerència
d) Formes de finalitzar conflictes violents i preparar la pau: negociació, facilitació, mediació, arbitratge
e) Els acords de pau
ESTUDI DE CAS: LÍBIA
Bloc IV: Resolució i transformació de conflictes: construcció de la pau
Lliçó 12: La preparació per a la pau: processos i acords de pau
a) Significats amplis i restringits
b) Fases i cicles dels processos de pau i diplomàcies multinivell
c) Debat actual sobre: esculls, maduresa, sabotejadors
d) Les tres "Rs": reconstrucció, resolució i reconciliació
Lliçó 13: La reconstrucció postbèl·lica
a) Operacions d'intervenció, reconstrucció i retirada
b) Desarmament, Desmobilització i Reinserció (DDR)
c) Reforma del sector de seguretat
d) El negoci de la reconstrucció
Lliçó 14: La construcció de la pau
a) Significats de l'expressió
b) Construcció de la pau des de baix i transformació de conflictes
c) Estudis de cas i balanç d'operacions deconstrucció de pau
d) Les crítiques al "consens liberal per a la consolidació de la pau"
Lliçó 15. La reconciliació i la resolució de les causes profundes
a) Significats de reconciliació
b) Justícia en períodes de transició: de les comissions de la veritat als tribunals
c) El Tribunal Penal Internacional (TPI)
d) Polítiques de memòria i de passat: Esclavisme, colonialisme, crims contra la humanitat
e) La resolució de les causes profundes: pau i desenvolupament
ESTUDI DE CAS: LES GUERRES A L'IRAQ
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Practiques a l'aula avaluables: 2 sessions | 4 | 0,16 | |
Seminaris a l'aula: 2 sessions | 6 | 0,24 | |
Sessions magistrals amb ús de les TIC i debats : 20 sessions | 40 | 1,6 | |
Tipus: Supervisades | |||
Bloc examen, treball final avaluació, i avaluació de recuperació | 7,5 | 0,3 | |
Controls de lectura, comentaris de text, 3 pràctiques, tutories pels treballs, comentaris dels exàmens i dels treballs | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom de l'alumne (estudi i treball a casa i/o biblioteca) | 67,5 | 2,7 |
Metodologia docent i activitat formatives
La dedicació de l’estudiant a l’assignatura es divideix en diversos tipus d’activitats, que, en coherència, es materialitzen en diverses exigències i metodologies diferenciades. Es tracta d’una assignatura de 6 ECTS, per tant a 150 hores.
Aquestes 150 hores es reparteixen en activitats articulades de la forma següent:
a) Presencials o dirigides (50 hores, 33,3 %)
Sessions magistrals amb ús de les TIC i debats : 20 sessions (40 hrs)
Seminaris a l’aula: 2 sessions (6 hrs)
Practiques a l’aula avaluables: 2 sessions (4 hrs)
b) Activitats supervisades: controls de lectura, comentaris de text, 3 pràctiques, tutories pels treballs, comentaris dels exàmens i dels treballs: 25 hrs (16,7%)
c) Avaluació: Bloc examen, treball final avaluació, i avaluació de recuperació: 7,5 hrs (5%)
d) Treball autònom de l'alumne (estudi i treball a casa i/o biblioteca): 67,5 hrs (45%)
2. Instruccions pràctiques per al material del campus virtual i l’activitat a l’aula
Cada lliçó teòrica comptarà amb: a) un esquema específic per guiar les sessions presencials/dirigides i les altres activitats relacionades; b) una o dues lectures obligatòries; i c) algunes referències addicionals
Les lectures, obligatòries i addicionals (fora de referències a llibres o pàgines web) estaran disponibles al campus virtual, agrupades en pestanyes específiques relatives a cada lliçó.
Hi haurà material addicional optatiu, agrupat en carpetes amb títols ad hoc: llibres electrònics, material sobre transformació de conflictes, estudi de cas, etc.
A cada sessió s'usarà un ppt, dels quals es podrà obtenir còpia en pdf, per lliçó, al campus virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
controls de lectura o comentaris a classe | 15% | 0 | 0 | 2, 6, 31, 9, 14, 20, 16, 15, 24, 26, 27 |
Dos estudis de cas | 35% | 0 | 0 | 5, 6, 30, 10, 9, 18, 17, 19, 20, 16, 12, 11, 28, 15, 22, 23, 21, 24, 7, 29, 26, 25, 27 |
Un examen final en acabar el isemestre, que inclou una part take-home, per fer a casa. Cal treu un mínim de 5 | 50% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 30, 31, 9, 32, 18, 19, 20, 4, 16, 28, 22, 21, 24, 26, 13, 8 |
L'avaluació d'aquesta assignatura es compon de les parts següents:
1. Un examen parcial dels dos primers blocs del programa (temes 1-8), que constitueix el 35% de la nota final
2. Un examen parcial de la resta del temari (temes 9-15), el 35% de la nota final, que es realitzarà el darrer dia de classe
3. Dues pràctiques, cadascuna d'elles amb un valor equivalent al 10% de la nota final (el 20% en conjunt). Una de les pràctiques consistirà en una exposició a classe i l’altra en l’aplicació de la pauta d’anàlisi a un conflicte armat
4. Avaluació continuada: participació a classe i debats, comentaris de text, i altres activitats programades pel professorat, el 10% de la nota final.
Consideracions importants:
Per tal de poder superar l'assignatura serà condició necessària que no suficient obtenir com a mínim una nota de 4 a cadascun dels exàmens de cada semestre. En aquest sentit, es demana que l'alumne demostri un coneixement bàsic i equilibrat dels continguts teòrics d'ambdós semestres. Un cop assolida aquesta nota mínima de 4 als exàmens es procedirà a fer mitjana ponderada amb les notes de les pràctiques.
Quan la nota ponderada final d'ambdues parts (exàmens i pràctiques), més els treballs i activitats programades sigui igual o superior a 5 es considerarà l'assignatura com superada.
Per aprovar l'assignatura, és condició necessària però no suficient obtenir un mínim de 4 a ambdós exàmens parcials. Si hom suspèn un dels dos exàmens amb menys d'un 4, l'assignatura no està aprovada.
El fet de presentar-se a un dels dos exàmens o haver-se presentat a UNA de les pràctiques eximeix l'estudiant de la qualificació de "NO PRESENTAT".
Els estudiants de grau que no haguessin superat el primer o el segon examen (o ambdós exàmens) tindran l'oportunitat d'acollir-se a les activitats de compensació, és a dir, podran tornar a fer els exàmens suspesos el dia que determini la Facultat per a l’examen de l’avaluació ordinària (NO per la compensatòria), havent acabat el període lectiu del segon quadrimestre.
Les dates de les pràctiques, altres activitats i dels controls s'especificaran en el marc de la programació de l'assignatura (Campus Virtual). Les pràctiques no es poden tornar a fer.
Els estudiants de programes d'intercanvi tindran les mateixes condicions d'avaluació que la resta dels estudiants.
Avaluació única:
L’alumnat que així ho hagi demanat en temps i forma, podrà acollir-se a una avaluació única que consistirà en un exercici compost per un examen (70% de la nota) i una activitat pràctica (30%)
Aquest exercici tindrà lloc el darrer dia de classe al final del quadrimestre. En cas de no superar aquesta prova amb una puntuació de 5 punts sobre 10, l’exercici podrà recuperar-se en la data fixada per la Facultat per a l’avaluació ordinària (NO la compensatòria) i es farà públic amb antelació suficient.
Manuals bàsics
COHN, C. (2017) Women & Wars, PolityPress: Cambridge, USA.
MIALL; H; Ramsbotham, O:;Woodhouse, T (2005 segunda edición), ContemporaryConflictResolution.Theprevention, management and transformationofdeadlyconflicts, Londres, PolityPress,2005. Edició castellana ICIP/Bellatera, octubre de 2011
GRASA, R. (2010). Cincuenta años de evolución de la investigación para la paz. Tendencias para observar, investigar y actuar. Barcelona, Oficina de Promoció de la Pau i delsDretsHumans (versión en castellano y catalán. PDF de ambas en el campus virtual).
Recomenables per alguns temes/Recomendables para algunos temas
BAYLIS, J/ J. Wart, E.Cohen,. C:S.Gray (2002). Strategy in theContemporaryWorld. AnIntroduciontoStrategicStudies, Oxford, Oxford UP.
BARASH, D. P. (2000). ApproachestoPeace. A Reader in PeaceStudies, Oxford, Oxford UP.
BERCOVITCH, J/V. Kremenyuk/ W. Zartmann (2009).The Sage HandbookofConflictResolution, Londres, Sage.
FISAS, V. (2002). Cultura de paz y gestión de conflictos, Barcelona, París: Icaria: UNESCO. Introducción general.
GALTUNG, J. (19969). Peacebypeacefulmeans. Peace and Conflict, Development and Civilization, Londres, Sage, 1996 (al menos los apartados I y II y las conclusiones) (existe edición castellana a cargo de editorial Bakeaz).
- Ho-Won Jeong, Conflict Management and Resolution. AnIntroduction, Londres, Routledge, 2010.
.WALLENSTEEN, P. (2007). UnderstandingConflictResolution.lSystemWar, Peace andthe Global Syste.. Londres: Sage. Excelentre presentación, desde la peaceresearch pero con buen conocimiento de los temas de relaciones internacionales
Bibliografiagenral/Bibliografía general
BERDAL, M. y MALONE, D. (eds.) (2000).Greed and Grievance. Economic Agendas in Civil Wars. Boulder: LynneRienner.
BROWN, S., The Causes and PreventionofWar, Nueva York, St. Martin'sPress, 1994.
CENTRO DE INVESTIGACIÓN PARA LA PAZ, Anuario CIP 19-, Madrid, Icaria, 19-.
DUFFIELD, M., Las nuevas guerras en el mundo global. La convergencia entre desarrollo y seguridad. Madrid: La Catarata, 2004 [ed. Orig. 2001].
FISAS, V. Procesos de paz y negociación en conflictos armados, Barcelona, Paidós, 2004.
HOLSTI, K. J., Thestate, war, and thestateofwar, Cambridge, Cambridge UniversityPress, 1996.
JOB, B. (ed.) (1992). TheInsecurityDilemma: National Security ofThirdWorldStates. Boulder, CO: LynneRienner.
KAGAN, D., Sobre las causas de la guerra y la preservación de la paz. Madrid, México DF: Turner: FCE, 2003 [ed. Orig. 1995].
KALDOR, M. Las nuevas guerras. Barcelona: Tusquets, 2001.
PRUITT y KIM, S.H. (2004). Social Conflict: Escalation, Stalemate and Settlement. Nueva York: McGraw-Hill.
ROMEVA i RUEDA, R., Guerra, posguerra y paz. Pautas para el análisis y la intervención en contextos posbélicos o postacuerdo. Barcelona: Icaria, 2003.
SIPRI, SIPRI Yearbook: Worldarmaments and disarmament, 209 , Oxford, Oxford UniversityPress, 20--
TORTOSA, J. M. El juego global: maldesarrollo y pobreza en el sistema mundial. Barcelona: Icaria, 2000.
WALZER, M. Guerras justas e injustas. Un razonamiento moral con ejemplos históricos, Barcelona: Paidós, 2001.
Bibliografiaaddicional/Bibliografía adicional
BEJARANO, J. A., Una agenda para la paz: Aproximaciones desde la teoría de la resolución de conflictos, Bogotá, Tercer Mundo, 1995.
BROWN, M. E. (ed.), EthnicConflict and International Security, Princeton, Princeton UniversityPress, 1993.
BURTON, J.; DUKES, F. (ed.), Conflict: Readings in Management & Resolution, Londres, Macmillan, 1990.
BURTON, J. W., Conflict: Resolutionand Prevention, Nova York, St. Martin'sPress, 1990.
CAMILLERI, J. A.; FALK, J., Theendofsovereignty?: Thepoliticsof a shrinkimg and fragmentingworld, Aldershot, Edward Elgar, 1992.
COHN, C. Women & Wars. PolityBooks. 2017
ENZENBERGER, Hans Magnus. Perspectivas de guerra civil. Barcelona: Anagrama, 1994.
FISHER, Roger. Más allá de Maquiavelo. Herramientas para afrontar conflictos. Barcelona: Granica, 1996.
FISHER, R. y URY W. Obtenga el sí. El arte de negociar sin ceder. Ed. gestión, 2000.
GALTUNG, J., Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización. Bilbao: Bakeaz/GuernikaGogoratuz, 2003.
___________, Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Bilbao: Bakeaz/GuernikaGogoratuz, 1998.
GOERTZ, G.; DIEHL, P. F., Territorial changes and internationalconflict: studies in internationalconflict, London, Routledge, 1992.
GOTTHEIL, J. y SHIFFRIN, A. Mediación: una transformación en la cultura. Barcelona: Paidós mediación, 1996.
GOTTLIEB, G., Nationagainststate: new approachestoethnicconflicts and the decline ofsovereignty, Nueva York, Council onForeignRelationsPress, 1993.
GURR, T., Minorities at Risk: A Global View ofEthnopoliticalConflicts, Washington, DC, UnitedStatesInstituteofPeacePress, 1993.
GURR, T.; HARFF, B., EthnicConflictand WorldPolitics, Boulder, CO, WestviewPress, 1994.
HOLSTI, K. J., Peace and War: ArmedConflicts and International order, 1648 1989, Cambridge, Cambridge UniversityPress, 1991.
IGNATIEFF, M. El honor del guerrero. Guerra étnica y conciencia moderna. Madrid: Taurus, 1999.
JIMÉNEZ, J. J. La socialización del miedo. Madrid. Los libros de la catarata, 1998.
JUDSON, E. Aprendiendo a resolver conflictos. Los libros de la catarata, 2000.
LEDERACH, J. P., El Abecé de la paz y los conflictos educación para la paz, Madrid, La Catarata, 2000.
______________, Construyendo la paz. Reconciliación sostenible en sociedades divididas. Bilbao: Bakeaz/GuernikaGogoratuz, 1998.
MARTÍN BERISTAIN, C. Y PAÉZ, D. Violencia, apoyo a las victimas y reconstrucción social. Fundamentos, 2000.
MATTHEWS, R. O.; RUBINOFF, A. G.; SETEIN, J. G. (eds.), International Conflict and Conflict Management: Readings in WorldPolitics, Ontario, Prentice Hall, 1988.
MITCHELL, C. R., Thestructureof International Conflict, Nueva York, St. Martin'sPress, 1989.
MOORE, Christopher. El proceso de mediación. Bueno Aires: Granica, 1995.
MOREAU DEFARGES, Philippe. Un mundo de injerencias. Editorial Bellaterra, 1999.
MULDOON, B. El corazón del conflicto. Barcelona: Paidós, 1998.
MUÑOZ, F. A. La paz imperfecta. Universidad de Granada, 2001.
NICHOLSON, M., Rationality and theAnalysisof International Conflict, Cambridge, Cambridge UniversityPress, 1992.
PRINCEN, T., Intermediaries in InternationalConflict, Princeton, Princeton UniversityPress, 1992.
RICE, E., WarsoftheThirdKind: Conflict in UndervelopedCountries, Berkeley, Universityof California Press, 1988.
ROJAS MARCOS, L. Las semillasde la violencia. Madrid: Espasa Calpe, 1995,
RUBIO, A. (ed.), Presupuesto teóricos y éticos sobre la Paz. Universidad de Granada, 1994.
RYAN, S., EthnicConflict and International Relations, Aldershot, Darmouth, 1990.
SANDOLE, D. J. D.; MERWE, H. v. d. (eds.), ConflictResolutionTheory and Practice: Integration and Application, Manchester, Nueva York, Manchester UniversityPress, 1993.
SEGURIDAD HUMANA: CONCEPTOS, EXPERIENCIAS Y PROPUESTAS. Número monogràficcoordinatper Rafael Grasa i Pol Morillas de la revista AfersInternacionals, núm 76 (febrer 2007).
SILVA, K. M. d.; MAY, R. J. (eds.), InternationalizationofEthnicConflict, Londres, Pinter, 1991.
SINGER, M.; WILDAVSKY, A., The Real WorldOrder: ZonesofPeace / ZonesofTurmoil, Chatham, N.J., Chatham House, 1993.
SUARES, M. Mediación, conducción de disputas, comunicación y técnicas. Barcelona: Paidós mediación, 1996.
TOURAINE, A. ¿Podremos vivir juntos? Madrid: Editorial PPC, 1997.
URRA, J. Violencia. Memoria amarga. Madrid: Siglo XXI de España, 1997.
VÄYRYNEN, R. (ed.), New Directions in ConflictTheory: ConflictResolution and ConflictTransformation, Londres, etc., Sage, 1991.
Publicaciones periódicas
Nomésalgunsanuaris i/o revistes especialitzades/sólo algunas revistas y anuarios especializados:
Anuario Internacional Cidob
AfricanJournal in ConflictResolution
Arms Control Today
Cooperation and Conflict: NordicJournalof International Studies.
Foreignaffairs
ForeignAffairs Latinoamérica
International Security .
JournalofConflictResolution: Researchonwar and peacebetween and withinnations.
JournalofPeaceResearch: aninterdisciplinary and internationalquaterlyofscholarlywork in peaceresearch.
Low IntensityConflict and LawEnforcement.
MilitaryReview.
NegotiationJournal: ontheprocessof dispute settlement.
Online JournalofArbitration, Mediation, Negotiation and Complementary Dispute ResolutionTechniques
Peace and ConflictStudies
Security Dialogue
SipriYearbook
WorkingPapers ICIP (InstitutCatalà Internacional per a la Pau).Accesibles enwww.icip.cat
PÀGINES ELECTRÒNIQUES
Organitzacionsinternacionals/Organizaciones internacionales
http://www.osce.org/, OSCE
http://www.nato.int/home.htm, OTAN/NATO
http://europa.eu.int/, Unió Europea/EuropeanUnion
http://www.un.org/, Nacions Unides, ONU
http://www.unhcr.ch/, ACNUR (Alt Comissionat NNUU per alsrefugiats)/
Instituts i centres de recerca especialitzats/Institutos y centros de investigación
www.delas.org Centre Delàsd’Estudis per la Pau
https://ucdp.uu.se/ Uppsala Conflict Data Program
www.sipri.orgSIPRI
http://www.opendemocracy.com/home/index.jsp, Open Democracy
http://www.incore.ulst.ac.uk/cds/countries/, Universitat de NNUU i de l’Ulster
http://www.cip.fuhem.es/, ICIP/Madrid
http://www.icip.cat, ICIP, Barcelona
http://www.ecfr.eu/, European Council onForeignRelations
http://www.ifri.org/F/accueil.htm, InstitutFrançais des RelationsInternationales
http://www.iai.it/, Instituto AffariInternazionali
http://www.iecah.org/espanol/home.html, Instituto de estudios sobre conflictos y acción humanitaria/Iecah
http://www.intl-crisis-group.org/, International Crisis Group
http://www.isn.ethz.ch/, International Relations and Security Network
http://www.prio.no/, PeaceResearchInstituted’Oslo
http://www.realinstitutoelcano.org, Real Instituto Elcano
http://www.sipri.se/, Stockholm International PeaceResearchInstitute/Sipri
http://www.tni.org/, TransnationalInstituteofAmsterdam
http://www.stratfor.com/, temas estratègicos
http://www.fsk.ethz.ch/,estudios de seguridad
http://www.cia.gov/, CIA
http://www.hrw.org/, Human RightsWatch
No n'hi ha d'específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |