Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 3 |
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És altament recomanable tenir coneixements bàsics de l'assignatura "Introducció a l'Economia"
Es tracta d’una assignatura optativa de quart curs.
El seu temari ofereix una visió integrada de l’economia espanyola des de cinc perspectives: l’evolució econòmica i la política econòmica dels últims trenta anys, el sector públic, el mercat de treball, l’estructura productiva i el sistema financer.
En aquelles lliçons del programa on sigui rellevant s’inclourà l’anàlisi des de la perspectiva de gènere
Els objectius formatius de l’assignatura són els següents:
Tema 1. Trets bàsics del creixement econòmic espanyol: 1975-2024
Tema 2. Els components del PIB. Balança de Pagaments i el sector exterior: definició dels conceptes.
Tema 3. El creixement econòmic a partir de 1995 i el compliment de les condicions de convergència nominal per a la UEM
Tema 4. La continuïtat del creixement en els anys 2000, l’assumpció de la política monetària pel BCE, l’accentuació del desequilibri exterior i la creació de la bombolla immobiliària
Tema 5. Crisi financera i recessió econòmica en el període 2008-2013. Les respostes davant la crisi: de les polítiques expansives a l'austeritat. La crisi del deute i el rescat bancari.
Tema 6. Els problemes d’estabilitat de l’eurozona i el reforçament de la governança econòmica europea. El debat sobre la consolidació fiscal. El camí cap a les unions bancària i fiscal
Tema 7. La recuperació econòmica 2014-2019: creixement amb equilibri exterior. Anàlisi de les principals variables macroeconòmiques
Tema 8. 2020-2024. De la crisi de la COVID19 a la recuperació. Inflació i política monetària. Les noves regles fiscals. El pla de Recuperació
Tema 9. La perspectiva distributiva: personal i territorial
Tema 10. El sector públic: dimensió, característiques i agents
Tema 11. Les figures impositives principals. La despesa pública, els saldos pressupostaris i el deute.
Tema 12. El sistema de pensions i les seves reformes.
Tema 13. Les comunitats autònomes i el seu finançament. El finançament de la Generalitat de Catalunya
Tema 14. La dinàmica demogràfica i els moviments migratoris. La població activa, evolució i diferències segons edat i gènere. El paper dels ERTO a les etapes de crisi
Tema 15. El mercat de treball: Anàlisi de la població ocupada i aturada segons característiques (edat, gènere i nivell d’estudis). Factors determinants de l’ocupació. La bretxa salarial. Reformes del marc legal
Tema 16. L'estructura productiva i els factors de competitivitat
Tema 17. El sistema financer i la reestructuració bancària
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 3, 2, 4, 6, 7, 1, 5, 27, 10, 11, 12, 13, 14, 9, 16, 17, 18, 20, 19, 23, 22, 15, 24, 25 |
Pràctiques i casos | 15 | 0,6 | 3, 2, 4, 6, 7, 1, 5, 27, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 9, 16, 17, 18, 21, 20, 19, 23, 22, 15, 24, 25, 26 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 6 | 0,24 | 3, 2, 4, 6, 7, 1, 5, 27, 10, 11, 12, 13, 14, 9, 17, 18, 23, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i activitats recomanades | 92 | 3,68 | 3, 2, 4, 6, 7, 1, 5, 27, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 9, 20, 23, 15, 24, 25 |
El desenvolupament del curs es basa en les activitats següents:
Classes magistrals: en aquestes sessions el professor transmet als estudiants els coneixements bàsics de cadascun dels temes de l'assignatura. L'assistència a classe és, per tant, essencial per a adquirir aquests coneixements, que els alumnes hauran d'assimilar i d'aprofundir amb l'estudi personal.
Pràctiques i casos: es tracta d'activitats que realitzen conjuntament l'estudiant i el professor. Inclouen el tractament de les fonts d’informació estadística, la resolució de problemes, la familiarització amb determinades tècniques d'anàlisi econòmica, el debat sobre l'actualitat amb la documentació pertinent i la presentació per part dels alumnes de treballs o pràctiques diverses.
Activitats autònomes: a diferència de les activitats dirigides o de les supervisades, les autònomes són les que els estudiants desenvolupen per ells mateixos, a través de l'estudi dels textos proporcionats u obtinguts (manuals, lectures i apunts) i la realització d'exercicis.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen parcial | 35% | 2 | 0,08 | 3, 2, 6, 5, 27, 10, 13, 14, 9, 16, 18, 20, 23, 22, 24, 25 |
2. Examen final (2n parcial) | 35% | 2 | 0,08 | 3, 4, 7, 1, 5, 11, 12, 14, 9, 16, 17, 19, 23, 22, 15, 24, 25 |
3. Assaig sobre l'economia espanyola | 15% | 1 | 0,04 | 21, 20, 24, 25, 26 |
4. Avaluació pràctiques, assistència i participació | 15% | 2 | 0,08 | 3, 2, 4, 6, 7, 1, 5, 27, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 9, 16, 17, 18, 19, 23, 22, 15, 25 |
L'avaluació es realitzarà de manera continua al llarg del curs, d'acord amb les valoracions següents:
1. Examen parcial 1: 35%.
2. Examen final (2n parcial): 35%
3. Assaig sobre l'economia espanyola: 15%
4. Avaluació pràctiques, assistència a classe i participació: 15%
L'avaluació del contingut teòric de l'assignatura es farà mitjançant dues proves escrites. La primera es farà aproximadament a la meitat del curs i la segona en la data fixada per la facultat per l'examen final.
Per tant, la qualificació mitjana de l’assignatura s'obté com:
qualificació mitjana de l’assignatura = 35% (nota primera prova escrita) + +35% (nota segona prova escrita) + 15% (nota assaig) + 15% (nota pràctiques, assistència i participació)
L'assignatura es considerarà superada si es compleixen els dos requisits següents:
D'acord amb l'article 117.2 de la Normativa de la UAB, l'avaluació de l'alumnat repetidor prodrà consistir en una sola prova de síntesi. L'alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Avaluació única
Un / una estudiant pot sol·licitar l’avaluació única. L’avaluació única consisteix en un examen sobre el contingut de tot el curs i que, per tant, serà el 100% de la qualificació final. La durada de l’examen serà de dues hores.
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica de la Facultat dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat.
La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data de l’examen serà la que fixi la Facultat en el calendari oficial.
En la recuperació no es fa distinció entre els estudiants que han fet avaluació contínua i aquells que han optat per l’avaluació única, tots s’avaluen amb la mateixa prova o evidència d’avaluació.
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.
Els no avaluables
Tindran la condició de no avaluables els alumnes que no hagin realitzat cap de les dues proves escrites .
Procés de Recuperació
L’estudiant es pot presentar a la recuperació sempre que s’hagi presentat a un conjunt d’activitats que suposin un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l’assignatura. D’aquests, es podran presentar a la recuperació aquells estudiants que tinguin com a mitjana de totes les activitats d’avaluació una qualificació igual o superior a 3,5.
L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Bibliografia bàsica:
García Delgado, J.L. i Myro, R. (2023): Lecciones de economía española, Ed. Thomson Reuters, 17a edició. Disponible en format electrònic a la pàgina web de la biblioteca de la UAB.
Banc d'Espanya. Informe anual. Disponible a: https://www.bde.es/bde/es/secciones/informes/Publicaciones_an/Informe_anual/
M.J. Moral Rincón (2022), Manual de Economía Española, FUNCAS. Disponible a: https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2022/10/Manual-de-Economia-Espanola.pdf
Per a cada lliçó del programa s'entregarà bibliografia específica
Full de càlcul
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 51 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |