Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OB | 3 |
2503778 Relacions Internacionals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Estudiants del Grau en Ciència Política i Gestió Pública: Es dona per suposat que l’estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes, les teories i els coneixements treballats a les assignatures ‘Ciència Política’ i ‘Administració i Polítiques Públiques’. A més, és recomanable que l’estudiant hagi cursat i superat l’assignatura ‘Política Comparada I'.
Estudiants del Grau en Relacions Internacionals: Es dona per suposat que l’estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes, les teories i els coneixements treballats a les assignatures 'Ciència Política'. A més, és recomanable que l’estudiant hagi cursat i superat l’assignatura 'Anàlisi de les Polítiques Públiques' (2n de Grau).
Es dona per suposat que l'estudiant té capacitat per llegir textos en anglès. També es dona per suposat que l’estudiant té l’hàbit de llegir regularment diaris de premsa generalista, blogs i d'altres fonts d'informació periòdiques.
Aquesta assignatura és obligatòria en el 3r curs de Grau de Ciència Política i Gestió Pública i en 2n curs de Grau en Relacions Internacionals. Globalment, l’assignatura té com a objectiu principal que l'alumnat conegui els principals referents empírics i teòrics sobre la Unió Europea i que sigui capaç d’utilitzar-los en l’anàlisi i la interpretació dels processos polítics europeus. Els objectius més específics són: primer, treballar el procés històric de construcció europea, l'evolució i el funcionament actual de les principals institucions polítiques i les relacions inter-institucionals; segon, desgranar les principals dinàmiques polítiques i els processos decisoris de la UE a través de l'anàlisi d'alguns dels esdeveniments polítics recents més rellevants a nivell europeu; tercer, familiaritzar-se amb fonts institucionals de dades sobre la Unió Europea i aprendre a utilitzar-les per realitzar estudis empírics; finalment, conèixer les principals aproximacions teòriques que actualment dominen el panorama dels estudis europeus.
TEMARI
BLOC 1. Creació de les Comunitats Europees i evolució del procès d'integració europea
Tema 1. Orígens històrics de les Comunitats Europees. La CECA, la CEE i la EURATOM
Tema 2. L’Acta Única Europea i el Tractat de Maastricht
Tema 3. El Tractat d’Amsterdam, el Tractat de Niça, el fallit 'Tractat Constitucional'
Tema 4. El Tractat de Lisboa
BLOC 2. Principals institucions i organismes de la Unió Europea
Tema 5. El Consell Europeu
Tema 6. El Consell de la Unió Europea
Tema 7. La Comissió Europea
Tema 8. El Parlament Europeu
Tema 9. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea
Tema 10. El Banc Central Europeu
Tema 11. Altres organismes de la Unió Europea
BLOC 3. El procés decisori en la Unió Europea
Tema 12. El triangle institucional Comissió – Parlament - Consell. El procès legislatiu
BLOC 4. Teories de la integració europea
Tema 17. El debat neofuncionalisme - intergovernamentalisme; el debat intergovernamentalisme liberal - constructivisme; el nou institucionalisme; la governança mutlinivell; la Unió Europea com a sistema polític
BLOC 5. La UE en temps de crisi
Tema 13. Actituds, euroescepticisme i extrema dreta
Tema 14. La UE i Turquia
Tema 15. La UE i Ukraina
Tema 16. La UE davant dels desafiaments globals
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques (classes magistrals per part del professor/a) | 30 | 1,2 | 23, 7, 6 |
Presentació pública de treballs | 7,5 | 0,3 | 4, 8, 7, 16, 17, 24, 28, 26, 25 |
Seminaris i classes pràctiques | 15 | 0,6 | 4, 7, 13, 19, 24, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 15 | 0,6 | 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 30 | 1,2 | 7, 17, 14, 24, 26 |
Lectura de textos | 30 | 1,2 | 7, 17, 24 |
Preparació d'un treball en grup | 15 | 0,6 | 4, 7, 16, 24, 26, 27 |
La metodologia de la matèria Institucions i Política de la Unió Europea consisteix en combinar un conjunt d'activitats formatives dissenyades perquè els/les estudiants assoleixin els resultats d'aprenentatge. Aquestes estan integrades per activitats autònomes, dirigides i supervisades. Les activitats autònomes inclouen l'estudi individual (30 hores), la lectura de textos (30 hores) i la preparació de treballs en grups (15 hores). Les activitats dirigides inclouen classes magistrals (30 hores), seminaris i sessions pràctiques (15 hores) i la presentació pública de treballs (7,5 hores). Les activitats supervisades inclouen tutories (15 hores).
Tipus d'activitat | Activitat | Hores | Resultats d'aprenentatge |
Dirigides 52,5 hores (35%) |
Classes magistrals amb suport TIC i debat en gran grup | 30 | Comprensió del procés històric d'integració europea, del funcionament de les institucions, dels processos polítics de la UE i de les principals teories d'integració europea |
Presentació pública de treballs | 7,5 | Exposició pública dels coneixements assolits de forma adequada | |
Seminaris i classes pràctiques |
15 | Participació activa, informada i conceptualment correcta en els debats i sessions pràctiques |
|
Supervisades 15 hores (10%) |
Tutoria | 15 | Aclariments de dubtes i orientació complementària per a la formació en els temes de l'assignatura |
Autònomes 75 hores (50%) |
Lectura de textos | 30 | Comprensió de les principals aportacions en la teoria i la pràctica sobre la Unió Europea |
Estudi | 30 | Comprensió de conceptes i dinàmiques institucionals de la Unió Europea | |
Preparació de treballs en grups |
15 | Demostrar la comprensió dels processos polítics europeus |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Controls de lectura | 20% | 2 | 0,08 | 1, 4, 3, 23, 7, 6, 10, 9, 11, 17, 18, 14, 22, 24, 2 |
Participació oral en els seminaris i classes | 5% | 0,5 | 0,02 | 1, 4, 3, 8, 7, 10, 9, 15, 16, 17, 18, 13, 19, 21, 24, 2, 5, 28, 25, 27 |
Preparació d'un treball i exposició oral | 25% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 7, 10, 9, 15, 16, 17, 18, 14, 13, 19, 24, 2, 5, 28, 26, 25, 27 |
Prova escrita | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 4, 3, 23, 8, 7, 6, 10, 9, 11, 12, 18, 14, 22, 20, 24, 2 |
Avaluació continuada
L'avaluació de l'assignatura representa aproximadament un 5% de les hores totals, equivalent a unes 7,5 hores.
L’avaluació consistirà en les següents evidències per part dels/les estudiants:
Consideracions importants:
Avaluació única
L'avaluació única de l'assignatura representa aproximadament un 5%de leshorestotals, equivalent a unes 7,5 hores.
A l'avaluació única consistirà en les següents evidències per part dels/les estudiants:
Consideracions importants:
Bibliografia bàsica de curs
Michelle Cini & Nieves Perez-Solorzano, European Union Politics, Oxford University Press, pp 157-175
Hix, S. & B. Hoyland (2022), El Sistema Político de la Unión Europea. McGraw Hill
Hix, S. & B. Hoyland (2022), The Political System of the European Union. McGraw Hill. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6992939
Ripoll Servent, A. (2017), The European Parliament, Palgrave MacMillan
Bibliografia complementària
Anghel, V. & Erik Jones (2023) Is Europe really forged through crisis? Pandemic EU and the Russia – Ukraine war, Journal of European Public Policy, 30:4, 766-786, DOI: 10.1080/13501763.2022.2140820
Ares, C. & L. Bouza García (2019), Política de la Unión Europea. Crisis y continuidad, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Genschel, P. (2022) Bellicist integration? The war in Ukraine, the European Union and core state powers, Journal of European Public Policy, 29:12, 1885-1900, DOI: 10.1080/13501763.2022.2141823
Morata, F. (1998), La Unión Europea, Barcelona: Ariel. Caps. 1, 2.
Zestos, G. K., & Benedict, J. M. (2018). European Monetary Integration: A History. Encyclopedia of International Economics and Global Trade. https://www.researchgate.net/profile/George-Zestos/publication/325070683_European_Monetary_Integration_A_History/links/5d715d79299bf1cb808abaa5/European-Monetary-Integration-A-History.pdf
Zeitlin, J., F. Nicoli & B. Laffan (2019), 'Introduction: the European Union beyond the polycrisis? Integration and politicization in an age of shifting cleavages', Journal of European Public Policy 26(7): 963-976. https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13501763.2019.1619803
Webs institucionals
Portal de la UE: http://europa.eu/
Parlament Europeu: http://www.europarl.europa.eu/news/public/default_en.htm?redirection
Parlament Europeu, Handbook on the Ordinary Legislative Procedure: https://www.europarl.europa.eu/olp/en/ordinary-legislative-procedure/handbook-on-the-ordinary-legislative-procedure
Consell Europeu: http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/european-council/index_es.htm
Consell de la UE: http://consilium.europa.eu/showPage.ASP?lang=es
Comissió Europea: http://ec.europa.eu/index_es.htm
Tribunal de Justícia de la UE: http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/court-justice/index_es.htm
Observatori Legislatiu de la UE: http://www.europarl.europa.eu/oeil/home/home.do
Web European Parliament on EU institutions: https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/section/187/las-instituciones-y-los-organos-de-la-union-europea
EUR-Lex: https://eur-lex.europa.eu/homepage.html?locale=es
Webs sobre la UE:
Politico: https://www.politico.eu/
Eurobserver: http://www.euobserver.com
Eupolitix: http://www.eupolitics.com
Programa Excel
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 10 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 51 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 510 | Anglès | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |