Logo UAB

Política catalana

Codi: 101082 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500259 Ciència política i gestió pública OT 3
2500259 Ciència política i gestió pública OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Argelaguet Argemí
Correu electrònic:
jordi.argelaguet@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És recomanble que els i les estudiants hagin assimilat els coneixements de l'assignatura Comportament Polític i Política Espanyola


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és dotar als estudiants de les eines per analitzar els elements principals que configuren la política a Catalunya, posant l'èmfasi en les transformacions que aquesta ha sofert en els darrers anys, tant pel que fa a l'evolució dels perfils de la societat, la cultura política i el comportament electoral.


Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar el coneixement de l'estructura i funcionament de les institucions polítiques a problemes i/o casos práctics, reals o simulats
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que coneix l'estructura i el funcionament de les institucions polítiques
  • Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  • Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Emprar les principals formulacions teòriques sobre les institucions polítiques i relacionar-les amb l'estructura global del sistema polític, tant en l'esfera interna com en la internacional
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  3. Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  4. Analitzar el processos electorals, incloent campanyes, estratègies electorals dels partits, escenaris polítics i l'anàlisi i interpretació dels resultats electorals
  5. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  6. Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  7. Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  8. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  9. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  10. Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  11. Explicar les actituds i els comportaments polítics, individuals i col·lectius, així com el procés de formació i expressió de les preferències polítiques
  12. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  13. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  14. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  15. Identificar i diferenciar el funcionament dels sistemes electorals
  16. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  17. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  18. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  19. Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  20. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  21. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  22. Treballar autònomament.
  23. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  24. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Continguts

1. Els antecedents històrics.

2. La societat catalana

3. Els valors i la cultura politica

4. El comportament electoral i competència política

5. Els sistema de partits

6. El desplegament de l'autonomia

7. La Dècada Sobiranista

8. Un nou sistema de partits?

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 45 1,8
Debat a l'aula sobre la lectura d'un element concret del temari 10 0,4 1, 4, 5, 3, 19, 6, 10, 11, 15, 12, 18, 2, 23
Tipus: Supervisades      
Tutories 5 0,2
Tipus: Autònomes      
Preparació d'un comentari escrit sobre les lectures 11 0,44 4, 19, 6, 9, 11, 15, 20, 22
Redacció de les respostes a les preguntes de l'examen final 35 1,4 1, 3, 8, 7, 10, 11, 15, 14, 13, 18, 2, 22, 21, 23
Redacció del treball final 35 1,4 5, 3, 8, 7, 10, 9, 14, 16, 13, 20, 2, 24, 22, 21

L'avaluació de l'assignatura es farà en base a la participació obligatòria dels estudiants en els quatre tipus d'activitats:

1. Participació en els DOS seminaris de lectures obligatòries i redacció d'un comentari sobre cadascuna d'elles (25%)

2. Treball en grup sobre el sistema electoral a Catalunya (20%)

3. Examen final (50%)

4. Assistència regular a classe (5%)

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència regular a classe 5% 0 0 19, 15
Dos controls de lectura i participació en els seminaris 25% 4 0,16 4, 5, 19, 8, 7, 6, 10, 15, 13, 12, 18, 20, 22
Examen final 50% 3 0,12 4, 5, 3, 19, 8, 6, 10, 11, 15, 16, 13, 18, 20, 2, 24, 22, 21
Treball final i debat públic 20% 2 0,08 1, 4, 5, 3, 19, 8, 7, 9, 15, 14, 16, 17, 13, 12, 18, 20, 2, 24, 22, 21, 23

L'avaluació de l'assignatura constarà de les següents activitats fixades en el programa: controls de lectura, treball en grup i examen final.

Es tindrà en compte l'assistència regular a classe.

La nota final és la mitjana ponderada de les diferents activitats d'avaluació.

Hi haurà DOS controls de lectura per escrit. També es valorarà la participació en el seminari associat. La nota de cada control tindrà un pes del 12.5% en la nota final.

Hom haurà de fer un treball de grup, seguint les instruccions del professor, sobre el sistema electoral de Catalunya. També es valorarà la participació en el debat que hi haurà associat.

La nota d'aquest treball tindrà un pes del 20% de la nota final.

Aquest treball s'haurà de lliurar en el termini que fixi el professor i que serà abans d'acabar el període lectiu.

Hi haurà un examen final sobre el conjunt del temari de l'assignatura, d'acord amb les instruccions del professor. La nota de l'examen final tindrà un pes del 50% en la nota final.

Per superar l'assignatura és condició NECESSÀRIA però NO SUFICIENT haver obtingut una qualificació igual o superior a 4/10 en l'examen final.

El fet d'haver fet una actitivtat d'avaluació impedirà que l'estudiant tingui a la qualificació final "NO PRESENTAT".

 

SOBRE L'AVALUACIÓ ÚNICA.

D'acord amb la normativa vigent a la UAB, els estudiants que així ho desitgin tenen dret a l'"avaluació única".

Han de sol·licitar d'acollir-s'hi durant les primeres sessions del curs, d'acord amb les instruccions del Deganat de la Facultat.

L'avalució única consistirà en el lliurament el dia de l'examen final d'un treball de curs (segons les instruccions donades pel professor) i en un examen final sobre el conjunt del temari de l'assignatura.

En aquest examen, hi haurà alguna(es) pregunta(es) sobre les dues lectures obligatòries.

Aquest examen tindrà un pes del 60% en la nota final i el treball tindrà un pes del 40%.

Per superar l'assignatura és condició NECESSÀRIA però NO SUFICIENT haver obtingut una qualificació global o superior a 4/10 en l'examen final.

El treball és de caràcter individual i es lliurarà el dia de l'examen final.

 

SOBRE LA REAVALAUCIÓ.

Per a tots els estudiants hi haurà la possibilitat de fer una prova de reavaluació de l'examen final o de l'examen final en la modalitat d'avaluació única (segons cada cas).

El treball de curs no és podrà reavaluar ni tampoc ho podran ser els controls de lectura vinculats als seminaris.

Aquesta prova de reavaluació serà el dia que fixi oficialment la Facultat.

La reavaluació es regirà pels següents criteris:

1. Els estudiants que hagin seguit l'avaluació continuada,

a. en el cas que hagin suspès l'examen final, podran tornar-lo a fer. Per aprovar l'assignatura, és condició necessària per no suficient haver obtingut una qualificació igual o superior a 4/10 en l'examen final.

b. en el cas que hagin suspès el conjunt de l'assignatura, però que hagin aprovat l'examen final, si han fet el treball de curs i s'han presentat als controls de lectura, el dia de l'examen de reavaluació respondran a unes preguntes relatives a les dues lectures obligatòires i al treball de curs. El conjunt d'aquest exercici valdrà el 50% de la nota final.

2. Els estudiants que hagin seguit l'avaluació única,

a. en el casque hagin suspès l'examen final, podran tornar-lo a fer. Per aprovar l'assignatura, és condició necessària però no suficient haver obtingut una qualificació igual o superior a 4/10 en l'examen final. Aquesta nota val el 60% de la nota final.

b. En el cas que hagin suspès el conjunt de l'assignatura, però que hagin aprovat l'examen final, els estudiants, si han presentat el treball de curs, el dia de l'examen de reavalaució respondran a unes preguntes relatives al treball de curs. El conjunt d'aquest exercici valdrà el 40% de la nota final.

 

 


Bibliografia

Bibliografia obligatòria:

 

Seminari 1: Lo Cascio, Paola (2008): Nacionalisme i autogovern. Catalunya, 1980-2003, Catarroja - Barcelona: editorial Afers

Seminari 2: Bartomeus, Oriol (2018): El terratrèmol silenciós. Vic: Eumo

 

 

Bibliografia recomanada:

 

Alquézar, Ramon; i altres: La pàtria dels humans. Història del socialisme català. Barcelona: Edhasa, 2003

 

Anduiza, Eva: ¿Individuos o sistemas? Las razones de la abstención en Europa Occidental. Madrid CIS 1999

 

Botella, Joan: “El comportament electoral” a Giner, Salvador (director): La societat catalana Barcelona Generalitat de Catalunya 1998

 

Cabré, M. Àngels: El llarg viatge de les dones. Feminisme a Catalunya. Barcelona Grup 62 2020.

 

Caminal, Miquel i Matas, Jordi (eds.): El Sistema Polític de Catalunya; Barcelona; Tecnos; 1998

 

Canals, Ramon M. i Virós, Rosa: “La geografia electoral de Catalunya” a Equip de Sociologia Electoral: Atlas electoral de Catalunya 1976-1980 Barcelona Fundació Jaume Bofill 1981

 

Canals, Ramon M. i Virós, Rosa: “L’estructura político-electoral de Catalunya 1977-1984” a Equip de Sociologia Electoral: Decisió electoral i cultura política Barcelona Fundació Jaume Bofill 1986

 

Colomé, Gabriel: El Partit dels Socialistes de Catalunya. Estructura, funcionalment i electorat (1978-1984), Barcelona: edicions 62. 1989

 

Culla, Joan B.: El pal de paller. Convergència Democràtica de Catalunya (1974-2000). Barcelona: Pòrtic. 2001

 

Culla, Joan B.: Esquerra Republicanade Catalunya (1931-2012). Una història política. Barcelona, La Campana, 2013.

 

Culla, Joan B.: El tsunami. Com i per què el sistema de partits català ha esdevingut irreconeixible. Vic: Eumo.

 

De Riquer, Borja: Identitats contemporànies: Catalunya i Espanya, Vic: Eumo editorial, 2000

 

Font, Joan; Conteras, Jesús; Rico, Guillem: L’abstenció en les eleccions al Parlament de Catalunya Barcelona Fundació Jaume Bofill-Editorial Mediterrània 1998.

 

Gomà, Ricard; Subirats, Joan (coords.): Govern i poítiques públiques a Catalunya (1980-2000), Barcelona: edicions de la UB - Servei de Publicacions de la UAB, 2001

 

Magre, Jaume: "Quaranta anys d'eleccions municipals a Catalunya: Nacionalització electoral i estabilitat política" a Revista Catalana de Dret Públic, (57), 51-71, 2018

 

Marcet, Joan i Casals, Xavier (eds.): Partidos y elecciones en la Cataluña del siglo XXI Barcelona ICPS 2011

 

Marcet, Joan i Medina, Lucía (eds.): La política del proceso: actores y elecciones (2010-2016). Barcelona: ICPS, 2017

 

Molas, Isidre i Bartomeus, Oriol: Estructura de la competència política a Catalunya Working Papers, num. 138 Barcelona ICPS 1998

 

Molas, Isidre i Bartomeus, Oriol: Els espais de frontera entre els electorats Working Papers, num. 165 Barcelona ICPS 1999

 

Pallarès, Francesc: “Electorats i geografia electoralde Catalunya” a Equip de Sociologia Electoral: Atlas electoral de Catalunya 1982-1988 Barcelona Fundació Jaume Bofill 1990

 

Pallarès, Francesc; Font, Joan: “Las elecciones autonómicasen Cataluña (1980-1992)” a Del Castillo, Pilar (ed.): Comportamiento político y electoral Madrid, CIS, 1994

 

Pallarès,Francesc (ed.): Eleccions i comportament electoral a Catalunya 1989-1999. Estudis electorals, 11 Barcelona Editorial Mediterrània/Fundació Jaume Bofill 1999

 

Riba, Clara: “Voto dual y abstención diferencial. Un estudio sobre el comportamiento electoral en Cataluña” Revista Espanola de Investigaciones Sociológicas, num. 91 CIS 2000

 

Risques, Manel (dir.): Història de la Catalunya Contemporània, Barcelona: Pòrtic, (1999)

 

Rodon, Toni i Orriols, Lluís (eds.): Cataluña en la encrucijada. Las elecciones catalanas de 2012, Madrid: Marcial Pons, 2014,

 

Termes, Josep: Història del Catalanisme fins al 1923. Barcelona: Pòrtic. 2000

 

Ubasart-González, Gemma i Martí, Salvador (coords.): Política i Govern a Catalunya; Madrid; Catarata; 2018

 

Verge, Tània. «On són les dones a les entitats de cultura popular?». Canemàs: revista de pensament associatiu, [en línia], 2018, Núm. 16, p. 30-45, https://raco.cat/index.php/canemas/article/view/381303

 

Verge, Tània: Dones a les institucions polítiques catalanes: el llarg camí cap a la igualtat (1977-2008); Barcelona; ICPS; 2009

 

Virós, M. Rosa, Canals Ramon M. i Pallarès, Francesc: “Influència d’alguns factors sòcio-demogràfics i polítics. Perfil dels electorats” a Equip de Sociologia Electoral: L’electorat català a les eleccions autonòmiques de 1988: opinions, actituds i comportaments Barcelona,Fundació Jaume Bofill, 1991


Programari

No es requereix d'un programari específic per cursar l'assignatura.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda