Logo UAB

Política comparada II

Codi: 101080 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500259 Ciència política i gestió pública OB 3
2503778 Relacions Internacionals OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Kristine Ostergaard-Nielsen
Correu electrònic:
eva.ostergaard@uab.cat

Equip docent

Eva Kristine Ostergaard-Nielsen

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Política Comparada I.


Objectius

L'objectiu principal d'aquest curs és proporcionar eines teòriques i metodològiques rellevants per a l'anàlisi comparativa de la política a tot el món. El curs inclou un ampli ventall de tipus de règims polítics que inclouen tant la democratització com la resiliència autocràtica i els factors que ens poden ajudar a entendre aquests processos. Els estudiants participaran amb conferències sobre diferents temes, en particular a Amèrica, Àfrica i Àsia.

 

Aquest curs segueix la política comparada 1 que se centra en l'estudi dels països de la UE principalment.

 

 


Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Aplicar el coneixement de l'estructura i funcionament de les institucions polítiques a problemes i/o casos práctics, reals o simulats
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que coneix l'estructura i el funcionament de les institucions polítiques
  • Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  • Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Emprar les principals formulacions teòriques sobre les institucions polítiques i relacionar-les amb l'estructura global del sistema polític, tant en l'esfera interna com en la internacional
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
    Relacions Internacionals
  • Analitzar casos i fenòmens de l'esfera internacional i interpretar textos polítics diversos fent servir les teories polítiques contemporànies.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el processos electorals, incloent campanyes, estratègies electorals dels partits, escenaris polítics i l'anàlisi i interpretació dels resultats electorals
  2. Analitzar polítiques públiques de diferents països i sistemes polítics.
  3. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  4. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  5. Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  6. Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  7. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  8. Elaborar anàlisis comparatives de diferents sistemes polítics, identificant de manera argumentada diferències i semblances.
  9. Explicar les actituds i els comportaments polítics, individuals i col·lectius, així com el procés de formació i expressió de les preferències polítiques
  10. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  11. Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament de diferents sistemes polítics.
  12. Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional des d'una perspectiva comparada.
  13. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  14. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  15. Identificar i diferenciar el funcionament dels sistemes electorals
  16. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  17. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  18. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  19. Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  20. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  21. Treballar autònomament.
  22. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.

Continguts

 

Introducció

- Formació de l'estat i democràcia

-Teories del desenvolupament democràtic

-Teories de la resiliència autocràtica

-Com mesurar i comparar la democràcia

 

Règims polítics, institucions i mobilització

-El presidencialisme en perspectiva comparada

-Federalisme i secessionisme

-Populisme a Amèrica Llatina i Àsia

-Migració internacional i democratització

 

Més perspectives regionals

-Democràcia i autocràcia a l'Orient Mitjà

-Democràcies electorals i autocràcies a l'Àfrica

-Desenvolupament polític asiàtic, Xina i Índia.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases teoricas i seminaris 49,5 1,98 2, 3, 19, 5, 11, 12, 18, 22
Tipus: Supervisades      
Tutoria 4 0,16
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 30 1,2 13, 14, 16, 17, 20, 21
Lectura de textos 30 1,2 16, 10, 17
Redacció de treballs 15 0,6 3, 7, 14, 18, 20, 4, 22

Activitats dirigides:

- Classes magistrals: exposicions per part del professor/a amb recolzament de TIC i debat en gran grup.

- Seminaris de discussió de lectures i d'exercicis.

- Presentació de treballs: presentacions en grup i ronda de valoracions.

 

Activitats supervisades:

- Tutories de recolzament per a la realització dels treballs i de seguiment del curs.

 

Activitats autònomes:

- Lectura de textos: exercici individual de lectura de textos.

- Estudi: realització d’esquemes i resums.

- Redacció de treballs: recensions de lectures, anàlisi comparatiu de diversos països a partir d’una guia per a la seva realització.

- Avaluació: Exercici individual de proves escrites.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Controls de lectura i presentacions 30% 8 0,32 2, 1, 3, 19, 7, 5, 8, 9, 13, 11, 12, 15, 14, 16, 10, 18, 17, 20, 4, 22
Examen 40% 3,5 0,14 2, 3, 19, 7, 6, 5, 8, 13, 11, 12, 14, 16, 10, 18, 17, 20, 4, 21, 22
Presentació de treballs 30% 10 0,4 2, 1, 3, 19, 7, 6, 5, 8, 9, 13, 11, 12, 15, 14, 16, 10, 18, 17, 20, 4, 21, 22

L’avaluació d’aquesta assignatura es realitzarà a partir dels següents lliuraments per part de l’estudiant:

  • Examen: 40% de la nota. És condició necessària però no suficient aprovar l’examen per aprovar l’assignatura.
  • Controls de lectures i exercicis: 30% de la nota
  • Treball de curs: 30% de la nota (treball en grup de dues o tres persones sobre un dels temes proposats).

 

Consideracions importants

  • L'assignatura no es pot aprovar sense una qualificació en les tres modalitats d'avaluació d'aquesta assignatura: seminaris, treball en grup i examen. Si un estudiant no ha fet els seminaris o el treball de grup, no es presentarà a l'examen ja que no podrà aprovar l'assignatura.
  • No es pot aprovar l'assignatura sense aprovar l'examen. L'examen pot no ser exactament el mateix per als grups de matí i tarda.
  • Aplicació estricta de la norma de presència al seminari per accedir al control de lectura.
  • Presentació obligatòria de les diferents parts del treball de grup durant el curs en la data indicada. Els que no hi participin, perdran 1 punt de 10 per cada lliurament que no facin.
  • Hi ha dues dates d'examen. Els que passin a la primera cita no podran presentar-se a la segona. Només els que hagin fallat en la primera data podran aparèixer a la segona data.

 

  • Avaluació única 
  • Hi haurà una prova d'avaluació única en la data fixada per la Facultat.
  • L’avaluació única inclourà un mínim de tres activitats avaluadores de tipus diferent. No es limitarà a una prova teòrica d'adquisició de conceptes ja que l’estudiant ha de demostrar haver adquirit lesmateixes habilitats i competències que els estudiants que optin per l’avaluació continuada.
  • Les proves consistiran en un examen, un control de totes les lectures del curs i un treball individual amb pesos idèntics als de l'avaluació continua.
  • Els detalls de l’avaluació única s’explicaran en la primera classe de l’assignatura

Bibliografia

Basica: 

 

Boix, Carles and Susan C. Stokes (eds.) (2007). The Oxford Handbook of Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press.

Croissant, Aurel and Philip Lorenz (2018), Comparative Politics of Southeast Asia, Amsterdam: Springer

Levitsky, Steven and Daniel Ziblatt (2019), How Democracies Die, New York: Crown.

Linz, Juan (1990) “The Perils of presidentialism” Jornal of democracy, Vol 1, N.1

Meredith, Martin (2005) The State of Africa, A History of Fifty Years of Independence. Free press 

Roitman Rosenmann, Marcos (2019) Por la Razón o la Fuerza. Historia y Memoria de los Golpes de Estado, Dictaduras y Resistencias en América Latina, Ed. Siglo XXI España.

Siaroff, A. (2022). Comparing Political Regimes: A Thematic Introduction to Comparative Politics. University of Toronto Press.

 


Programari

 Freedom House, VDEM, Polity IV, Economist Inteligence Unit 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEM) Seminaris 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(SEM) Seminaris 51 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 51 Català segon quadrimestre tarda