Política comparada II
Codi: 101080
Crèdits: 6
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
2500259 Ciència política i gestió pública |
OB |
3 |
2503778 Relacions Internacionals |
OB |
3 |
Equip docent
- Eva Kristine Ostergaard-Nielsen
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
Política Comparada I.
Objectius
L'objectiu principal d'aquest curs és proporcionar eines teòriques i metodològiques rellevants per a l'anàlisi comparativa de la política a tot el món. El curs inclou un ampli ventall de tipus de règims polítics que inclouen tant la democratització com la resiliència autocràtica i els factors que ens poden ajudar a entendre aquests processos. Els estudiants participaran amb conferències sobre diferents temes, en particular a Amèrica, Àfrica i Àsia.
Aquest curs segueix la política comparada 1 que se centra en l'estudi dels països de la UE principalment.
Competències
Ciència política i gestió pública
- Aplicar el coneixement de l'estructura i funcionament de les institucions polítiques a problemes i/o casos práctics, reals o simulats
- Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
- Demostrar que coneix l'estructura i el funcionament de les institucions polítiques
- Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
- Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
- Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
- Emprar les principals formulacions teòriques sobre les institucions polítiques i relacionar-les amb l'estructura global del sistema polític, tant en l'esfera interna com en la internacional
- Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
- Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
- Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
- Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
- Treballar autònomament.
- Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
Relacions Internacionals
- Analitzar casos i fenòmens de l'esfera internacional i interpretar textos polítics diversos fent servir les teories polítiques contemporànies.
- Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar el processos electorals, incloent campanyes, estratègies electorals dels partits, escenaris polítics i l'anàlisi i interpretació dels resultats electorals
- Analitzar polítiques públiques de diferents països i sistemes polítics.
- Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
- Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
- Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
- Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
- Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
- Elaborar anàlisis comparatives de diferents sistemes polítics, identificant de manera argumentada diferències i semblances.
- Explicar les actituds i els comportaments polítics, individuals i col·lectius, així com el procés de formació i expressió de les preferències polítiques
- Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
- Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament de diferents sistemes polítics.
- Identificar els principals actors, l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional des d'una perspectiva comparada.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
- Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
- Identificar i diferenciar el funcionament dels sistemes electorals
- Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
- Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
- Treballar autònomament.
- Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
Continguts
Introducció
- Formació de l'estat i democràcia
-Teories del desenvolupament democràtic
-Teories de la resiliència autocràtica
-Com mesurar i comparar la democràcia
Règims polítics, institucions i mobilització
-El presidencialisme en perspectiva comparada
-Federalisme i secessionisme
-Populisme a Amèrica Llatina i Àsia
-Migració internacional i democratització
Més perspectives regionals
-Democràcia i autocràcia a l'Orient Mitjà
-Democràcies electorals i autocràcies a l'Àfrica
-Desenvolupament polític asiàtic, Xina i Índia.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Clases teoricas i seminaris |
49,5
|
1,98 |
2, 3, 19, 5, 11, 12, 18, 22
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Tutoria |
4
|
0,16 |
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi individual |
30
|
1,2 |
13, 14, 16, 17, 20, 21
|
Lectura de textos |
30
|
1,2 |
16, 10, 17
|
Redacció de treballs |
15
|
0,6 |
3, 7, 14, 18, 20, 4, 22
|
Activitats dirigides:
- Classes magistrals: exposicions per part del professor/a amb recolzament de TIC i debat en gran grup.
- Seminaris de discussió de lectures i d'exercicis.
- Presentació de treballs: presentacions en grup i ronda de valoracions.
Activitats supervisades:
- Tutories de recolzament per a la realització dels treballs i de seguiment del curs.
Activitats autònomes:
- Lectura de textos: exercici individual de lectura de textos.
- Estudi: realització d’esquemes i resums.
- Redacció de treballs: recensions de lectures, anàlisi comparatiu de diversos països a partir d’una guia per a la seva realització.
- Avaluació: Exercici individual de proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Controls de lectura i presentacions |
30% |
8
|
0,32 |
2, 1, 3, 19, 7, 5, 8, 9, 13, 11, 12, 15, 14, 16, 10, 18, 17, 20, 4, 22
|
Examen |
40% |
3,5
|
0,14 |
2, 3, 19, 7, 6, 5, 8, 13, 11, 12, 14, 16, 10, 18, 17, 20, 4, 21, 22
|
Presentació de treballs |
30% |
10
|
0,4 |
2, 1, 3, 19, 7, 6, 5, 8, 9, 13, 11, 12, 15, 14, 16, 10, 18, 17, 20, 4, 21, 22
|
L’avaluació d’aquesta assignatura es realitzarà a partir dels següents lliuraments per part de l’estudiant:
- Examen: 40% de la nota. És condició necessària però no suficient aprovar l’examen per aprovar l’assignatura.
- Controls de lectures i exercicis: 30% de la nota
- Treball de curs: 30% de la nota (treball en grup de dues o tres persones sobre un dels temes proposats).
Consideracions importants
- L'assignatura no es pot aprovar sense una qualificació en les tres modalitats d'avaluació d'aquesta assignatura: seminaris, treball en grup i examen. Si un estudiant no ha fet els seminaris o el treball de grup, no es presentarà a l'examen ja que no podrà aprovar l'assignatura.
- No es pot aprovar l'assignatura sense aprovar l'examen. L'examen pot no ser exactament el mateix per als grups de matí i tarda.
- Aplicació estricta de la norma de presència al seminari per accedir al control de lectura.
- Presentació obligatòria de les diferents parts del treball de grup durant el curs en la data indicada. Els que no hi participin, perdran 1 punt de 10 per cada lliurament que no facin.
- Hi ha dues dates d'examen. Els que passin a la primera cita no podran presentar-se a la segona. Només els que hagin fallat en la primera data podran aparèixer a la segona data.
- Hi haurà una prova d'avaluació única en la data fixada per la Facultat.
- L’avaluació única inclourà un mínim de tres activitats avaluadores de tipus diferent. No es limitarà a una prova teòrica d'adquisició de conceptes ja que l’estudiant ha de demostrar haver adquirit lesmateixes habilitats i competències que els estudiants que optin per l’avaluació continuada.
- Les proves consistiran en un examen, un control de totes les lectures del curs i un treball individual amb pesos idèntics als de l'avaluació continua.
- Els detalls de l’avaluació única s’explicaran en la primera classe de l’assignatura
Bibliografia
Basica:
Boix, Carles and Susan C. Stokes (eds.) (2007). The Oxford Handbook of Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press.
Croissant, Aurel and Philip Lorenz (2018), Comparative Politics of Southeast Asia, Amsterdam: Springer
Levitsky, Steven and Daniel Ziblatt (2019), How Democracies Die, New York: Crown.
Linz, Juan (1990) “The Perils of presidentialism” Jornal of democracy, Vol 1, N.1
Meredith, Martin (2005) The State of Africa, A History of Fifty Years of Independence. Free press
Roitman Rosenmann, Marcos (2019) Por la Razón o la Fuerza. Historia y Memoria de los Golpes de Estado, Dictaduras y Resistencias en América Latina, Ed. Siglo XXI España.
Siaroff, A. (2022). Comparing Political Regimes: A Thematic Introduction to Comparative Politics. University of Toronto Press.
Programari
Freedom House, VDEM, Polity IV, Economist Inteligence Unit
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(SEM) Seminaris |
1 |
Anglès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(SEM) Seminaris |
51 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |
(TE) Teoria |
1 |
Anglès |
segon quadrimestre |
matí-mixt |
(TE) Teoria |
51 |
Català |
segon quadrimestre |
tarda |