Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 3 |
2500259 Ciència política i gestió pública | OT | 4 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap requisit per cursar aquesta assignatura
El principal objectiu de l'assignatura és endinsar l'alumne en el concepte, però també en la importància a la política actual, de la comunicació política i, derivat d'aquesta, de l'opinió pública (i l'opinió publicada).
Es tracta d'una assignatura que proposa un aprenentatge a partir de la reflexió sobre la comunicació política, l'estratègia i l'opinió pública. Exposant els principals conceptes i la 'teoria' necessària, però també lligant això amb l'actualitat política i també casos ja succeïts.
Si bé l'espai de debat públic clàssic era el Parlament, on govern i oposició s'enfrontaven, ara, malgrat aquest Parlament continua sent essencial, la política ha donat un gir cap una democràcia d'opinió, on fins i tot les enquestes son importants però on, sobretot, la relació entre govern i oposició ha traspassat les cambres legislatives i es trasllada als mitjans de comunicació.
Precisament un altre dels principals objectius de l'assignatura és comprendre la importància d'aquests mitjans de comunicació (també de les xarxes socials) i, més enllà, saber com els partits polítics i els seus líders poden aprofitar aquests mitjans per influir en l'opinió pública.
En definitiva, opinió pública i opinió publicada son dos conceptes que veurem durant el curs com evolucionen per convertir-se en un debat sobre la comunicació. Una comunicació política que també aprendrem com ha evolucionat en marketing polític, on és més important el somriure del candidat que no pas les idees que expresa.
Malgrat tot, la pregunta que ens hem de formular es si realment els polítics, els experts en comunicació, els periodistes i enquestadors, en part com opinió publicada, son els que construeixen l'Opinió Pública, els que fixen l'agenda política i, per tant, son els responsables del debat polític en l'espai públic.
L'opinió pública, i més concretament els electors, perceben la política com una pugna, no tant d'uns programes dels partits sinò com la visualització de la imatge pública dels liders que representen al partit i les seves idees, a través dels mitjans de comunicació.
L'agenda política se planifica en funció del seu impacte mediàtic i de l'impacte que tindrà en l'opinió pública. Això seria un cas clàssic de manual de planificació de la comunicació. El tema de debat es quan els mitjans i l'opinió publicada s'atribueixen el rol reservat al parlament i es converteixen en peça fonamental del sistema polític sense tenir la legitimitat democràtica otorgada al poder executiu i legislatiu pels ciutadans.
1. Escola de Chicago
2. Paul Lazarsfeld: La hipòtesi del reforç
3. Walter Lippmann: Opinió pública i els esterotips
4. Elisabeth Noelle-Neuman. La espiral del silenci
5. Message Box: tècnica de redacció d'una discurs.
6. Sondejos: lectura i interpretació política
7. Opinió Publicada. Opinió Pública
8. Comportament electoral
9. Imatge i Política: Publicitat
10. Agenda Setting i els debats de televisió
11. Democràcia d'Opinió
12. Campanyes electorals
13. Estratègia electoral
14. Candidats i partits: polítc-educador-polític-seductor
15. El poder dels Mitjans de comunicació.
16. Big Data
17. Anàlisi de cas: Eleccions catalanes 2024
Lectures amb assaig i Seminari posterior:
G Sartori. Homo Videns
C. Casajuana. Las leyes del castillo
seminaris: Anàlisi i discussió documentals
a/ El triunfo de la voluntad. 1934
b/ 15 junio 1977
c/ 72 horas. Del 11 al 14 marzo
d/ The War Room. Campanya B Clinton 1992
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Estudii i lectura de material | 75 | 3 | 1, 2, 3, 5, 7, 11, 13, 16, 10, 6, 17, 19, 23, 21, 20, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
classes magistrals i seminaris participatius | 50 | 2 | 1, 2, 7, 11, 13, 16, 6, 19, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball final de curs | 25 | 1 | 1, 2, 7, 11, 6, 22 |
La metodologia de l'assignatura obliga a l'estudiant a reflexionar sobre els seus coneixements adquirits des de primer curs. La base del curs serà una reflexió sobre els temes de la política i la comunicació i la construcció de l'Opinió pública.
Opinió Pública i Opinió Publicada són dos conceptes que veurem durant el curs com evolucionen per convertir-se en un debat sobre la comunicació.
Aprenentatge en l'anàlisi com a part de la reflexió sobre la matèria impartida.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Seminaris de treball a classe | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 18, 4, 5, 7, 12, 14, 11, 13, 15, 16, 10, 6, 8, 17, 19, 9, 23, 21, 20, 22 |
Treball de Curs | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 18, 4, 5, 7, 12, 14, 11, 13, 15, 16, 10, 6, 8, 17, 19, 9, 23, 21, 20, 22 |
examen de recuperació pels alumnes que hagin suspès el treball final de curs amb una nota inferior a 3.5 | 100% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 18, 4, 5, 7, 12, 14, 11, 13, 15, 16, 10, 6, 8, 17, 19, 9, 23, 21, 20, 22 |
treball en grup i exposició a classe | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 18, 4, 5, 7, 12, 14, 11, 13, 15, 16, 10, 6, 8, 17, 19, 9, 23, 21, 20, 22 |
L'avaluació de l'assignatura constarà de tres notes.
Treball obligatori (50%). De manera individual o en parelles (màxim), es realitzarà un treball de desenvolupament d'una pregunta d'investigació sobre un tema relacionat amb l'assignatura, sigui des d'un punt de vista d'investigació acadèmica o més d'aplicació pràctica en algun cas d'estudi. La tria del tema és lliure, però tant aquesta tria com el disseny del treball s'han de consultar amb el professor durant les quatre primeres setmanes de classe. El resultat d'aquest treball serà un document escrit (però no hi haurà presentació davant la classe)
Seminaris i classes pràctiques (35%). Diverses sessions de l'assignatura es dedicaran, a classe, a fer o bé seminaris (pels quals es llegiran una sèrie de lectures ja indicades) o bé es visualitzarà algun tipus de vídeo o bé s'aplicarà, en la pràctica, alguna lliçó apresa (com la interpretació d'enquestes). La suma de les qualificacions obtingudes (algunes son individuals i altres en grup), així com la proactivitat i participació a classe, conformen aquesta segona branca d'avaluació.
Treball de cas en grup (15%). La classe quedarà dividida en vuit grups, cadascun dels quals tindrà una missió de cara a finals de semestre: analitzar com va ser la comunicació política i l'estratègia electoral dels vuit principals partits a Catalunya per a les eleccions al Parlament de maig de 2024. Aquest treball NO té part escrita, només una presentació (d'entre 30 i 40 minuts per partit) a la part final del semestre. Es valorarà no només la presentació (contingut, formalitat, expressió...) sinò les preguntes i comentaris que es facin a la resta de grups quan un no estigui presentant.
La nota final és el conjunt de les tres activitats.
La nota final pot ser comentada en horari de tutoria fixat per a tal finalitat.
No es pot aprovar l'assignatura sense entregar el treball final de curs.
El cas de l'avaluació única consistèix en l'entrega, en la data assignada des de la Facultat per a l'avaluació final, d'un treball d'igual característiques que el treball obligatori abans descrit, així com un assaig crític per cadascuna de les tres lectures que formen part de les diferents sessions de seminaris: La espiral del silencio, Homo videns i Las leyes del castillo
Bibliografia principal
Casajuana, Carles (2014). Las leyes del castillo. Notas sobre el poder, Barcelona (Península)
Colomé, Gabriel (2020). Silencio, se vota, Granada (Comares)
Faucheux, Ron (ed.) (1998). The road to victory, Dubuque (Kendall/Hunt)
Noelle-Neuman, Elisabeth, (1995). La espiral del silencio, Barcelona (Tecnos)
Sartori, Giovanni (2018) Homo videns, Barcelona (DeBolsillo)
Street, John (2011). Mass media, politics & democracy, Nova York (Palgrave Macmillan)
Bibliografia complementaria
Blumler, Jay G. i Gurevitch, Michael (1995). The crisis of public communication, Londres (Routledge)
Gergen, David-Lewis, Ann-Izurieta, Roberto (2005). Cambiando la escucha, Buenos Aires (La Crujía)
Lippmann, Walter (2003). La Opinión Pública, Madrid (Langre)
Maarek, Philippe, (2009). Marketing político y Comunicación, Barcelona (Paidós)
Martin Salgado, Lourdes (2002). Marketing Político, Barcelona (Paidós)
Morris, Dick (2003). Juego de poderes, Buenos Aires (El Ateneo)
Programa java per visualitzar videos via google.
Youtube
Programari per l'anàlisi de dades d'enquestes (des d'Excel a Jamovi, passant per R o SPSS)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |