Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500254 Geologia | OT | 3 |
2500254 Geologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els coneixements previs necessaris per a la realització de l'assignatura queden assumits a partir de les assignatures obligatòries de la carrera.
Poden ajudar també les assignatures optatives següents:
- Hidrogeologia
- Engineyeria geològica
- Ambients geològics actuals
- Riscos geològics
- Reconèixer els principals efectes de les activitats humanes sobre el medi natural.
- Saber identificar i valorar impactes ambientals en el medi físic
- Estar capacitat per proposar mesures mitigadores d’impactes en el medi físic
- Saber analitzar críticament una avaluació ambiental.
1. El territori: Necessitat d'ordenació i planificació. El territori com a concepte.La intervenció al territori i en l'assignació de recursos. El context actual.
2. Tècniques matemàtiques bàsiques de gestió. Tècniques de control de operaciones. Ecuacions diferencials
3. Introducció al medi físic i informació bàsica per a la seva AIA. Factors. El medi físic inert. Causes d’impacte al medi físic. Informació general. Dades geològiques. Dades hidrològiques. Mapes de risc. Dades hidrogeològiques. SIG. Mapes de vulnerabilitat a les aigües subterrànies. Patrimoni geològic.
4. La gestió i planificació de la qualitat de l'aigua. Comportament de la contaminació. Models conjunts i distribuits.
5. La gestió i planificació de la quantitat de l'aigua. La problemàtica de la gestió de la qualitat i quantitat de l'aigua. Models de gestió. Garantia de producció
6. La gestió i planificació de l'energía. La problemàtica energètica i els models de gestió.
7. La gestió i conservació del paisatge. La Carta Europea del Paisatge. La llei de paisatge a Catalunya. Els Estudisd'impacte i d'Integració Paisatgística.
8. Casos pràctics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Casos pràctics | 21 | 0,84 | 4, 6, 5, 10, 7, 8, 1, 9, 2 |
Classes magistrals | 112 | 4,48 | 4, 6, 10, 7, 8, 1, 9, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i supervisió treball pràctic | 10 | 0,4 | 4, 10, 7, 8, 1 |
L'assignatura combina classes de teoria, treballs i classes pràctiques:
(1) classes magistrals o de teoria on s'expliquen els conceptes i els mètodes de la disciplina. A les sessions teòriques es destaquen i aborden els punts complicats i importants de cada unitat didàctica. Posteriorment, l'estudiant a partir de la informació bibliogràfica amb el seu treball personal haurà d’assimilar els conceptes explicats. Les sessions teòriques són de 50 minuts de durada i es faran emprant material audiovisual preparat pel professor i que l'alumne tindrà disponible al Campus Virtual.
(2) Classes pràctiques/Seminaris. Es treballaran diferents casos pràctics relacionats amb el temari tractats a l'assignatura. A més, en algunes de les classes s'ampliarà, comentarà i discutirà diferent informació per a la millora dels treballs pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació sorpresa | 35% Nota final | 2 | 0,08 | 6, 7, 9, 3 |
Evaluación continua (2 exámenes) | Cada examen 30% nota final | 4 | 0,16 | 4, 6, 5, 10, 7, 8, 1, 9, 3, 2 |
Presentació cas estudi | 5% Nota final | 1 | 0,04 | 6, 8 |
Totes les parts de l'assignatura son obligatòries.
Borrell J, Granyer O, Lleonart I, Tarruella X (2000) Recull d’accions per minimitzar l’impacte de les infraestructures viàries sobre el territori. Documents dels Quaderns de medi ambient Núm. 5. Departament de Medi Ambient. Generalitat de Catalunya.
Conesa Fernández-Vitora V (2010) Guía Metodológica para la Evaluación del Impacto Ambiental. Mundi-Prensa. 4ª edició. Madrid.
Garméndia, A. (2005) Evaluación de impacto ambiental. Ed Pearson Educación, Madrid, 396p.
Gómez Orea D (2003) Evaluación de Impacto Ambiental, un instrumento preventivo para la gestión ambiental. 2ª edició ampliada. Editorial Mundi-Prensa. Madrid, Barcelona, México, 749p.
Mallarach JM (1999) Criteris i mètodes d’avaluació del patrimoni natural. Documents dels Quaderns de medi ambient Núm. 2. Departament de Medi Ambient. Generalitat de Catalunya.
Conesa Fernández-Vitoria, V. (1997). Guía metodológica para la evaluación de impacto ambiental. 3ª ed. Mundi-Prensa.
Domenico, P.A. i F.W. Schwartz (1990). Physical and chemical hydrogeology. Wiley.
Gomez Orea D. (1999). Evaluación de impacto ambiental. 4a ed. Mundi-Prensa.
Keller, E.A and R.H. Blodgett (2007). Riesgos naturales. Procesos de la Tierra como riesgos, desastres y catástrofes. Person.
McCarthy, D (1997) Essentials of soil mechanics and foundations. Prentice-Hall.
Rau, J.G. and D. C. Wooten (1980). Environmental Impact Analysis Handbook. McGraw-Hill.
Soriano, M (1992). Evaluación de impacto ambiental.
Younger, P.L (2006). Groundwater in the Environment. An introduction. Blackwell Publishing.
Webs especialment recomanades sobre avaluació d’impacte ambiental
AIA, Departament de Medi Ambient (Generalitat): http://mediambient.gencat.net/cat/el_medi/avaluacio_ambiental/
Pàgina principal sobre AIA de la CE: http://europa.eu.int/comm/environment/eia/home.htm
Agència Europea del Medi Ambient: http://www.eea.eu.int
Asociación Española de Evaluación de Impacto Ambiental http://www.eia.es/
International Association for Impact Assessment. http://www.iaia.org/modx/
Ministerio de Medio ambiente y M. Rural y Marino http://www.mma.es/portal/secciones/evaluacion_ambiental/
Comissió Europea, Dir. Gral. Medi Ambient: http://europa.eu.int/comm/environment/index_es.htm
Web de la UICN (www.iucn.org) UICN (2001)]
Web de la Infra Eco Network Europe (IENE) (www.iene.info/ )
PROTNAT: Banc de dades de figures i instruments per a la protecció del patrimoni natural a Catalunya (www.gencat.net/mediamb/pn/2protnat.htm )
Legislació catalana, espanyola i europea:
http://mediambient.gencat.net/cat/el_departament/actuacions_i_serveis/legislacio/
LINGO
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |