Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500502 Microbiologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials; no obstant es aconsellable que l’estudiantat revisi els conceptes que es refereixen al món microbià, estudiats prèviament.
Es tracta d’una assignatura obligatòria de segon curs del Grau de Microbiologia, que introdueix a l'estudiantat en el coneixement bàsic de la diversitat procariòtica, fent èmfasi especial en les características estructurals i ecofisiològiques dels grans grups de procariotes que coneixem, i en la seva importància.
L’objectiu principal de l’assignatura és proporcionar la formació bàsica per l’estudi de la diversitat microbiana, la fisiologia i el metabolisme dels principals grups de procariotes.
Els objectius concrets de l’assignatura són els següents:
Teoria
Tema 1. Introducció a la diversitat procariota
Què s'entén per diversitat en procariotes? Filogènia i implicacions en la taxonomia.
Tema 2. Sistemàtica microbiana
Classificació, nomenclatura i identificació. Sistemes de classificació. Taxonomia polifàsica: mètodes fenotípics, genotípics i filogenètics. Unitats de classificació. Concepte d’espècie. Manual Bergey de sistemàtica bacteriana. Col·leccions de cultius.
Tema 3. Arqueus
Particularitats estructurals dels arqueus. Filogènia i metabolisme. Principals grups i gèneres clau. Importància aplicada.
Tema 4. Els phyla bacterians més antics
Grups bacterians adaptats a la vida a temperatures elevades i alta radiació. Característiques ecofisiològiques i gèneres clau.
Tema 5. Bacteris gramnegatius I
Característiques dels principals grups fotròfics i quimiotròfics. Característiques generals, importància ecològica i gèneres clau.
Tema 6. Bacteris gramnegatius II
Proteobacteris. Diverstitat morfològica, fisiològica i metabòlica. Principals membres del grup i la seva importància.
Tema 7. Bacteris grampositius i micoplasmes
Característiques morfològiques i ecofisiològiques, principals grups i importància aplicada. generals i gèneres clau.
Tema 8. Extensió de la diversitat procariòtica
Què coneixem de la diversitat dels procariotes? Eines actuals disponibles per determinar la diversitat oculta de bacteris i arqueus. Grups filogenètics dominats per microorganismes no cultivats. Distribució i caracterització.
Seminaris
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 18 | 0,72 | CM09, KM15, SM13, SM14 |
Seminaris de resolució de problemes | 6 | 0,24 | CM10, KM15, SM13, SM14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories en grup i individuals | 2 | 0,08 | KM15, SM13, SM14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 20 | 0,8 | CM09, KM15, SM13, SM14 |
Lectures de textos | 10 | 0,4 | CM09, KM15, SM13, SM14 |
Preparació presentació oral | 9 | 0,36 | CM10, KM15, SM13, SM14 |
Recerca bibliogràfica | 5 | 0,2 | CM09, KM15, SM13, SM14 |
L’assignatura de Diversitat de Procariotes consta de dos mòduls, els quals s’han programat de forma integrada de manera que l’estudiantat haurà de relacionar al llarg de tot el curs el contingut i les activitats programades per tal d’assolir les competències indicades a l’apartat del mateix nom d’aquesta guia.
Es combinaran diverses estratègies d’aprenentatge:
Classes de teoria. Aquestes classes teòriques expositives representen la principal activitat a realitzar a l'aula, i permeten l’adquisició de conceptes bàsics per part d’un gran nombre d’alumnes, en relativament poc temps, assistint a aquestes classes; les quals s’hauran de complementar amb l’estudi dels temes explicats. Per la impartició de cada tema s’utilitzaran presentacions tipus Power Point i material didàctic divers que serà lliurat a l'alumnat.
Classes de seminaris. Són sessions de treball per grups amb un nombre reduït d’alumnes, basades en treballar aspectes metodològics, a través de l’estudi de casos pràctics. Per la realització dels casos pràctics es faran grups de 5 alumnes que treballaran un cas concret, el qual presentaran oralment i, posteriorment, serà discutit a l'aula col·lectivament. En aquesta metodologia, el professorat hi té un paper conductor, mitjançant preguntes que inciten a la reflexió i el debat entre l'estudiantat. L'assistència a les sessions de seminaris és obligatòria. En cas de falta d'assistència per causa no justificada hi haurà una penalització en la nota del mòdul de seminaris.
Tutories. Les tutories podran realitzar-se en grup o de forma individualitzada. Les primeres es programaran a petició de l'estudiantat. L’objectiu d’aquestes sessions és el de resoldre dubtes, clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part de l'alumnat. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes que l'estudiantat tingui sobre la preparació dels casos pràctics. Les sessions de tutories no seran doncs expositives. Així mateix, l'alumnat podrà realitzar tutories individuals al despatx de la professora (C3-329).
Informació addicional: L'estudiantat disposarà a l'aula Moodle de l'assignatura de tota la documentació que facilitarà la professora per a un bon seguiment de la mateixa. També podrà consultar l'espai docent de la Coordinació del Grau per obtenir informació actualitzada referent al mateix.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de seminaris | 30 | 1,5 | 0,06 | CM09, CM10, KM15, SM13, SM14 |
Examen final | 42 | 2 | 0,08 | CM09, KM15, SM13, SM14 |
Examen parcial | 28 | 1,5 | 0,06 | CM09, KM15, SM13, SM14 |
L’avaluació de l’assignatura serà continuada a través de les següents proves:
Mòdul d’avaluació de les classes teòriques (70% de la nota global). Al llarg del curs es programaran dues proves escrites, les quals seran acumulatives; es a dir, la segona prova inclourà tots els continguts teòrics de l’assignatura. La primera prova tindrà un pes del 40% i la segona del 60%. Si l’estudiantat obté en la segona prova una nota superior a la de la primera, la nota final d’aquest mòdul serà la de la segona prova. Cada prova inclourà preguntes de resposta curta i/o preguntes tipus test d’elecció múltiple i/o de cert/fals.
Mòdul d’avaluació de les classes de seminaris (30% de la nota global). L’avaluació d’aquesta activitat constarà de les següents proves: a) Presentació oral del cas pràctic, a classe de seminaris, per cada grup de treball, i b) Proves escrites consistents en preguntes tipus test que inclouran els diferents aspectes tractats a les classes de seminaris. Aquestes proves tindran un pes de 6 i 4 punts, sobre 10, respectivament. Només es ponderarà si la nota de les proves a) i b) és igual o superior a 4.
Consideracions finals:
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu el sistema d'avaluació única que consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La prova constarà de preguntes de respostacurta dirigides a valorar si s’han assolit els objectius conceptuals clau de l’assignatura i preguntes tipus test d'elecció múltiple i/o de cert/fals, que permetran valorar una gran part dels continguts. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 70% de la nota final de l’assignatura i haurà de ser igual o superior a 5 per fer mitjana amb el mòdul de seminaris. L’avaluació única es farà el mateix dia que el 2n parcial de l’assignatura.
L’avaluació del mòdul de seminaris seguirà el mateix procés que l’avaluació continua. La nota obtinguda suposarà el 30% de la nota final de l’assignatura. El mòdul de seminaris és d’assistència obligatòria a totes les sessions. És requisit tenir aprovat el mòdul de seminaris (nota igual o superior a 5) per a poder superar l'assignatura.
Llibres recomanats:
- Brown JW. 2015. Principles of microbial diversity. 1a ed. ASM Press.
- Madigan MT, Martinko JM, Bender KS, Buckley DH, Stahl DA. 2015. Brock Biología de los Microorganismos. 14a ed. Pearson Education. Recurs electrònic.
- Madigan MT, Bender KS, Buckley DH, Sattley WM, Stahl DA. 2021. Brock Biology of Microorganisms. 16th ed. Pearson SA.
- Martín A, Béjar V, Gutiérrez JC, Llagostera M, Quesada E. 2019. Microbiología Esencial. 1a ed. Editorial Médica Panamericana. Recurs electrònic.
- Ogunseitan O. 2008. Microbial diversity. Form and function in Prokaryotes. Blackwell Publishing. Recurs electrònic.
- Staley JT, Reysenbach AL. 2002. Biodiversity of microbial life: foundation of earth's biosphere. Willey-Liss, Inc, New York.
- Willey J, Sherwood LM, Woolverton CJ. 2009. Microbiología de Prescott, Harley y Klein. 7a ed. MacGraw-Hill.
- Willey JM, Sandman KM, Wood DH. 2023. Prescott's Microbiology. 12th ed. MacGraw-Hill.
- Willey JM, Sandman KM. 2021. Prescott's Principles of Microbiology. 2nd ed. MacGraw-Hill. Recurs electrònic.
Llibres complementaris:
- The Prokaryotes.
Rosenberg E, DeLong EF, Lory S, Stackebrandt E, Thompson F (Editors). 2013-14.The Prokaryotes. Fourth Edition. 11 vol. Springer, New York. Recurs electrònic.
- The Prokaryotes: a handbook on the biology of bacteria
Dworkin M, Falkow S, Rosenberg E, Schleifer KH, Stackebrandt E (Editors). 2006. Third Edition. 7 vol. Springer, New York. Recurs electrònic.
- Bergey's Manual® of Systematic Bacteriology
Garrity G (Ed.) 2001-2012. Bergey's Manual of Systematic Bacteriology. Second Edition. 5 vol. Springer, New York.
Volume package:
- Bergey's Manual® of Systematics of Archaea and Bacteria
Whitman WB (Ed.). 2015. Bergey's Manual of Systematics of Archaea and Bacteria (digital Ed.). First Edition. John Wiley & Sons, Inc. http://wileyonlinelibrary.com/ref/bergeysmanual
En aquest enllaç es pot trobar una infografia que ha preparat el Servei de Biblioteques per facilitar la localització de llibres electrònics: https://bibcercador.uab.cat/discovery/search?search_scope=CourseReserves&vid=34CSUC_UAB:VU1&query=course_code,contains,101027
Webs d'interès:
No es necessita un programari específic en aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 721 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 722 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 72 | Català | segon quadrimestre | tarda |