Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500502 Microbiologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha cap prerequisit oficial, s'aconsella a l'estudiantat revisar els conceptes que es refereixen al món microbià, estudiats prèviament a les assignatures de Microbiologia i Ecologia Microbiana.
La Microbiologia Ambiental és una assignatura obligatòria, nuclear del grau de Microbiologia. Es tracta d’una disciplina diversa que va des de l'estudi de patògens en l'aigua potable a la relació crítica entre els microorganismes i la geoquímica. Els microorganismes estan íntimament implicats en el transport, la transformació i el cicle dels diferents elements i compostos químics, inclosos els contaminants. L'aprenentatge i la comprensió d'aquests processos ens permeten utilitzar els microorganismes per a la resolució de problemes mediambientals.
Els objectius de l'assignatura són:
1. Introducció a la microbiologia ambiental
Perspectiva històrica. Aspectes generals. Microorganismes a l’ambient natural.
2. Aerobiologia.
Característiques i estratificació de l'atmosfera. Troposfera. Dispersió de les partícules transmeses per l'aire. Microorganismes: característiques. Mètodes en aerobiologia. Home i ambient aeri.
3. Interaccions microbianes amb contaminants inorgànics.
Conversió microbiana de nitrats. Mines àcides. Metalls pesants: importància biològica, interaccions microbianes, mecanismes de resistència.
4. Adherència a superficies i biodeterioració
Colonització de superficies. Biofilms bacterians: estructura, caràcters físico-químics i biològics. Bioembrutiment. Biodeterioració. Aplicacions biotecnològiques.
5. Contaminació microbiana de les aigües.
Microorganismes i contaminació d'aigües. Potabilització de l'aigua. Concepte de microorganisme indicador de contaminació. Tècniques d'anàlisi i normativa vigent. Microorganismes patògens presents a l'aigua i malalties associades.
6. Control de la biodeterioració.
Tractament de residus sòlids: Abocadors, Compostatge. Tractament d'aigües residuals. Tractament primari. Tractament secundari: aerobi/anaerobi. Tractament terciari
7. Microorganismes i contaminants orgànics
Biodegradació. Paràmetres ambientals i biodegradació. Persistència i biomagnificació. Aproximació experimental. Biodegradació de contaminants orgànics. Bioremediació.
8. Control biològic
Estratègies pel control de plagues. Control de plagues per: bacteris, virus, protozous i fongs. Els microorganismes com a antagonistes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 30 | 1,2 | CM15, CM16, KM22, SM22 |
Seminaris | 16 | 0,64 | CM15, CM16, KM22, SM22, SM23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals | 3 | 0,12 | CM15, CM16, KM22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 36 | 1,44 | CM15, CM16, KM22 |
Lectura de textos | 15 | 0,6 | CM15, KM22, SM22 |
Preparació presentacions orals | 10 | 0,4 | CM15, CM16, KM22, SM22, SM23 |
Recerca Bibliogràfica | 20 | 0,8 | SM22 |
Redacció de treballs | 15 | 0,6 | CM15, CM16, KM22, SM23 |
Metodologia docent i activitats formatives
L'assignatura Microbiologia Ambiental consta de dos mòduls, els quals s'han programat de forma integrada, així doncs l'estudiantat haurà de relacionar al llarg de tot el curs el contingut i les activitats programades per tal d'assolir les competències indicades en aquesta guia.
Els dos mòduls són els següents:
Classes magistrals. Les classes magistrals o expositives representen la principal activitat a realitzar a l’aula i permeten transmetre conceptes bàsics a un gran nombre d’alumnes en relativament poc temps. Es complementaran amb presentacions tipus PowerPoint i material didàctic divers que serà lliurat a l'alumnat a través del Campus Virtual.
Seminaris. Són sessions de treball per grups amb un nombre reduït d’alumnes, basades en treballs proposats per l'equip docent, que l'alumnat treballarà de manera autònoma i que seran discutits o exposats posteriorment a l'aula. L'assistència a aquesta activitat és obligatòria.
Informació addicional:
Per tal de donar suport a les activitats formatives indicades anteriorment, l'alumnat podrà realitzar tutories individuals al despatx del professorat, concertades prèviament.
L'estudiantat disposarà en el Campus Virtual de l'assignatura de tota la documentació que facilitarà el professorat per un bon seguiment de la mateixa. També podrà consultar l'espai docent de la Coordinació de Grau per obtenir informació actualitzada referent al grau.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de seminaris: Treball realitzat i exposició oral | 15 | 0 | 0 | CM15, CM16, KM22, SM22, SM23 |
Avaluació de seminaris: elaboració de preguntes tipus test | 5 | 0 | 0 | CM15, CM16, KM22, SM22, SM23 |
Avaluació de seminaris: proves escrites | 10 | 1 | 0,04 | CM15, CM16, KM22, SM23 |
Avaluació de teoria: Parcial 1 | 35 | 2 | 0,08 | CM15, CM16, KM22, SM22, SM23 |
Avaluació de teoria: Parcial 2 | 35 | 2 | 0,08 | CM15, CM16, KM22, SM22, SM23 |
Avaluació continuada
L'avaluació de l'assignatura serà individual i continuada a través de les següents proves:
Mòdul d'avaluació de les classes teòriques (70% de la nota global): Al llarg del curs es programaran dues proves escrites d'avaluació d'aquest mòdul, les quals són eliminatòries. Cadascuna de les proves tindrà un pes del 35% de la nota global de la assignatura, però només es farà mitja si la nota de les proves és superior a 4, en cas contrari l’estudiant haurà de recuperar la part no superada en l’examen final.
Cada prova constarà de dos tipus de preguntes:
Preguntes de resposta curta dirigides a valorar si s’han assolit els objectius conceptuals clau.
Preguntes tipus test d'elecció múltiple i/o de cert/fals, que permetran valorar una gran part dels continguts.
Mòdul d'avaluació dels seminaris (30% de la nota global): L'avaluació inclourà els següents aspectes:
Elaboració i exposició oral del treball realitzat (15% de la nota global).
Realització de proves escrites (10% de la nota global).
Elaboració de 10 preguntes test corresponents al seminari (5% de la nota global).
Per superar l'assignatura s'ha d'obtenir una qualificació de 5 o superior en cada mòdul.
L'estudiantat que no superi alguna de les proves escrites, les podrà recuperar en la data programada per l'avaluació final de l'assignatura, sempre i quan s'hagin avaluat en un mínim de 2/3 d'aquestes activitats.
Es considerarà que un alumne obtindrà la qualificació de No Avaluable si realitza menys d'un 67% de les activitats d'avaluació.
L'estudiantat que vulgui millorar nota renunciarà a la qualificació obtinguda prèviament de l'assignatura. L'examen de millora de nota serà un examen global que inclourà preguntes de totes les activitats de l’assignatura.
L'alumnat que desitgi realitzar la prova de millora de nota ha de comunicar-ho per escrit, via mail, en la data que el professorat estableixi.
Avaluació Única
L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La prova constarà de preguntes de resposta curta dirigides a valorar si s’han assolit els objectius conceptuals clau de l’assignatura i preguntes tipus test d'elecció múltiple i/o de cert/fals, que permetran valorar una gran part dels continguts. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 70 % de la nota final de l’assignatura i ha de ser igual o superior a 5. L’avaluació única es farà el mateix dia que el 2n parcial de l’assignatura.
L’avaluació del mòdul de seminaris seguirà el mateix procés que l’avaluació continuada. La nota obtinguda suposarà el 30 % de la nota final de l’assignatura. El mòdul de seminaris és d’assistència obligatòria a totes les sessions. És requisit tenir aprovat el mòdul de seminaris (nota de 5 o superior) per a poder fer la prova d’avaluació única. De la mateixa manera, el lliurament d’evidències dels seminaris seguirà el mateix procediment que a l’avaluació continuada.
Atlas RM, Bartha R (2002). Ecología microbiana y microbiologia ambiental. 4ª ed., Pearson Educación SA.
Alexander, M. 1999. Biodegradation and Bioremediation. 2d ed. Academic Press
Bitton, G. 2003. Encyclopedia of environmental microbiology. Wiley , John & sons.
Bitton, G. 1999. Wastewater microbiology. 2d ed. Wiley Series in Ecological and applied microbiology.
Doyle, R.J. 2001. Methods in Enzymology. Microbial growth in biofilms. Volume 337. Academic Press.
Hurst, Crawford, Garland, Lipson, Mills & Stetzenbach. 2007. Manual of environmental microbiology. 3th Edition. ASM Press.
Jenkins, D. et a. 1993. Manual of the causes and control of activated sludge bulking and foaming. 2nd edition. Lewis Publishers, Inc.
Jjemba, PK. 2004. Environmental Microbiology. Principles and applications.. Science Publishers.
Lynch, J.M. & J.E. Hobbie. 1988. Micro-organisms in action: concepts and applications in Microbial Ecology. Blackwell Scientific Publications.
Madigan M, et al., (2015). Brock, biología de los microorganismos, 14ª ed., Pearson Educación SA.
Madigan MT, Bender KS Buckley DH, Sattley WM, Stahl DA (2021). Brock. Biology of microorganisms, 16ª ed., Pearson SA.
Madsen, E.L. 2008. Environmental Microbiology: from genomes to biogeochemistry. Blackell Publishing.
Pepper, I. L., Gerba, C. P. & Gentry T. J. 2015. Environmental Microbiology. 3th ed. Academic Press.
Maier, R. M. , Pepper, I. L. & Gerba, C. P. 2009. Environmental Microbiology. 2nd ed. Academic Press.
Palmisano, A.C. & M.A. Barlaz. 1996. Microbiology of solid waste. CRC.
Rittmann, B. E. & P.L. McMarty. 2001. Biotecnologia del medio ambiente. Principios i aplicaciones. McGraw Hill.
Senior, E. 1995. Microbiology of landfill sites. 2nd ed. CRC.
Wiley J, Sherwood LM, Woolverton CJ (2008). Microbiología de Prescott, Harley y Klein, 7ª ed., MacGraw-Hill.
En aquest enllaç, es pot trobar una infografia que ha preparat el Servei de Biblioteques per facilitar la localització de llibres electrònics: https://ddd.uab.cat/pub/guibib/224929/bibrecdigitals.pdf
No es necessita un programari específic en aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 731 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 732 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 73 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |