Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500502 Microbiologia | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana repassar els conceptes bàsics de Bioquímica de primer curs, sobretot les característiques física _químiques de les macromolècules.
Es recomana cursar aquesta assignatura a la vegada que l'assignatura de laboratori integrat III que s'imparteix en el mateix semestre d'aquest grau.
L'objectiu general és que l'alumnat que l'alumnat reconegui, compari i avaluï la utilitat de les principals tècniques les principals tècniques instrumentals que es desenvolupen en un laboratori de microbiologia i que poden necessitar al llarg dels seus estudis i activitat professional.
Aquest objectiu es pot concretar en:
Tema 1: Espectroscòpia d'absorció electrònica. Propietats de la radiació electromagnètica. Interacció de la radiació amb la matèria. Absorció / dispersió. Principis bàsics Espectroscòpia d'absorció electrònica Aspectes quantitatius de les mesures d'absorció (Llei de Lambert-Beer). Espectrofotòmetres. Anàlisi espectroscòpica de biopolímers. Fonaments de l'espectrofluorimetria. Espectrofluorímetre. Aplicacions.
Tema 2: Centrifugació. Fonaments. Coeficient de sedimentació. Factors de què depèn el coeficient de sedimentació. Equació de Svedberg. Instrumentació: ultracentrífuga preparativa i analítiques. Tècniques i tipus de centrifugació.
Tema 3: Tècniques cromatogràfiques. Introducció. Fonaments i característiques. Tipus de cromatografia: de repartiment, de filtració en gel, d'intercanvi iònic, hidrofòbica, afinitat. Cromatografia líquida d'alta resolució (HPLC). Cromatografia de gasos.
Tema 4: Estratègies de purificació de macromolècules. Etapes de purificació. Optimització de cada etapa. Tècniques preparatives de proteïnes. Tècniques preparatives d'àcids nucleics: DNA plasmídic, DNA de bacteriòfag, DNA genòmic, RNA total i RNA missatger.
Tema 5: Tècniques electroforètiques. Electroforesi de proteïnes i d'àcids nucleics.
Tema 6: Tècniques d’hibridació per la identificació específica de molècules: Western, Southern, Northern, Southwesthern, Microarrays, FISH, hibridació insitu, etc.
Tema 7: Reacció en cadena de la polimerasa: PCR. Fonaments de la tècnica. Especificitat i rendiment. Disseny dels encebadors. Optimització de la reacció. Tipus i tècniques basats en la reacció de PCR.
Tema 8: Tecnologia del DNA Recombinant.
Tema 9: Espectrometria de masses. Identificació Bacteriana per Maldi. Càlcul del pes molecular per espectrometria de masses. Tècniques per biopolímers.
Tema 10: Isòtops radioactius. Cinètica de desintegració. Marcatge. Detecció: Comptadors de centelleig i Autoradiografia. Protecció en l'ús d'isòtops radioactius. Sistemes quimioluminescència com a alternativa als isòtops radioactius.
Tema 11: Tècniques immunològiques. Preparació d'anticossos monoclonals i policlonals. Reacció antigen-anticòs. Tècniques basades en la reacció antigen-anticòs.
Tema 12: Microscòpica. Fonaments microscopi electrònic (TEM / SEM). Mètodes de preparació de les mostres. Millora del contrast.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe de problemes | 12 | 0,48 | CM08, SM11 |
Classes Teoria | 30 | 1,2 | KM13 |
Seminaris | 3 | 0,12 | CM07, CM08, SM11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorias per Seminaris i problemes | 10 | 0,4 | CM07, CM08, KM13, SM11 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració d'un treball escrit (seminari) | 9 | 0,36 | CM07, CM08, SM11 |
Estudi individual de la matèria impartida | 62 | 2,48 | KM13 |
Resolució de problemes plantejats a classe | 14 | 0,56 | CM08, SM11 |
Classes de Teoria:
Es faran classes magistrals (30 hores). Mitjançant aquest sistema s'introduiran els conceptes bàsics del temari.
S'intentarà, sempre que sigui possible, utilitzar material audiovisual i interactiu que ajudi a la comprensió dels conceptes.
Classes de problemes:
Durant el curs es dedicaran 12 hores a sessions de classes de problemes.
L'alumnat inscrit a la matèria es dividiran en dos subgrups, cadascun dels quals els hi pertocarà un dia concret per a realitzar aquesta sessió.
La llista d’aquests subgrups es farà pública en començar el curs.
Al seu torn cada subgrup se subdividirà en equips de treball de 3-4 persones que es mantindran durant tot el curs.
En iniciar-se el curs, es lliurarà un dossier de problemes al Campus Virtual, així com un calendari on es mostrarà el repartiment dels problemes al llarg de les diferents sessions.
Els equips d’estudiants hauran de resoldre els problemes en grup fora de l’horari de classe i a cadascuna de les sessions s’escolliran aleatòriament 2-3 equips de treball. Aquests equips de treball hauran d’exposar a la pissarra la resolució d’un dels problemes.
En acabar l’exposició, el problema serà discutit amb la resta de la classe.
El professor vetllarà durant el curs que tots els estudiants tinguin les mateixes oportunitats d’exposar públicament la resolució dels problemes.
Tal com s’indica en l’apartat d’avaluació, la resolució dels problemes a classe formaran part de la qualificació final. Sobretot es valorarà la claredat de l’exposició, la comprensió així com la participació de l'alumnat.
Seminaris:
Aquesta activitat és una activitat supervisada pel professor que es realitza en grups (3-4 persones) i consisteix en la lectura per part de l'alumnat d'articles seleccionats prèviament pel professor.
L'alumnat hauran de comprendre i analitzar les tècniques utilitzades en cada article.
L'objectiu d'aquesta metodologia és que l'alumnat vegi exemples reals de la utilització de les tècniques explicades a classe i sàpiga reconèixer-les i interpretar-les.
Durant les 3 sessions de seminaris programades es farà una presentació, discussió i debat de les figures dels articles treballats.
Aquestes sessions tenen com a finalitat facilitar el diàleg entre el professorat i l'alumnat, ajudant a la comprensió dels conceptes adquirits en les classes magistrals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de la participació als seminaris i del resum lliurat | 5% | 0,5 | 0,02 | CM07, CM08, SM11 |
Avaluació en equip dels problemes | 10% | 1 | 0,04 | CM07, CM08, SM11 |
proves escrites de teoria, problemes i seminaris | 85% | 8,5 | 0,34 | CM07, CM08, KM13, SM11 |
Avaluació continuada
1. Mòdul de Teoria (60%).
Dues proves escrites (60%). Les dues proves parcials contindran preguntes curtes que permetin relacionar conceptes i un bloc de preguntes tipus test. Les dues tipologies de preguntes tindran el mateix pes dins de cada parcial. La nota final s'obté per la mitjana de la nota obtinguda en les dues proves parcials. El pes de cadascun dels parcials en la nota final serà directament proporcional al nombre de classes durant les quals s'ha impartit la matèria que entra en l’examen, en qualsevol cas es garanteix que cada parcial sempre representarà un pes de la nota final dins de la forquilla 25%-35%.
2. Mòdul de Problemes (25%).
Aquest mòdul consta de dues parts:
2.1. Avaluació en equip (10% del total): Es basa en la resolució dels problemes treballats en equip i exposats a classe. Cada vegada que un equip exposa un problema rebrà una qualificació. Si un equip no és present a l'aula o es nega a exposar un problema rebrà una qualificació de 0.
2.2. Avaluació individual (15% del total) mitjançant dues proves escrites. Cadascuna de les proves parcials consistirà en la resolució d’1-2 problemes. La nota final s'obté per la mitjana ponderada de la nota obtinguda en cadascuna de les dues proves. El pes de cadascun dels parcials en la nota final serà directament proporcional al nombre de classes durant les quals s'ha impartit la matèria que entra en l’examen, en qualsevol cas es garanteix quecada parcial sempre representarà un pes de la nota final dins de la forquilla 5%-10%.
3. Mòdul de Seminaris (15%)
En aquest apartat s'avalua la capacitat d'anàlisi i de síntesi de l'alunnat, així com les habilitats del treball en grup. L'avaluació constarà de dues parts:
3.1 La participació en la presentació, discussió, i debat dels articles a la classe del seminari(5%).
3.2 Proves escrites individuals sobre les figures i taules dels articles treballats i discutits durant la classe del seminari. (10%). Les proves escrites dels seminaris tindran lloc al final de cada una de les sessions de seminaris.
Les dues parts (3.1 i 3.2) són indestriables, de manera que l'alumnat ha de participar, i ser avaluat, en totes dues per tal d’obtenir una qualificació dels seminaris. La nota obtinguda en aquest mòdul NO és susceptible de recuperació
Avaluació Única
1. Mòdul de Teoria (60%).
El dia marcat pel segon parcial en el calendari de l'assignatura l'alumnat que s'hagi acollit al sistema d'avaluació única realitzarà una única prova escrita sobre el conjunt de tot el temari de l'assignatura, i serac de dos tipus: preguntes curtes que permetin relacionar conceptes i un bloc de preguntes tipus test. El bloc de preguntes curtes i el del tipus test tindran el mateix pes dins d'aquesta prova única.
El pes d'aquesta prova d'avaluacióúnica de teoria serà del 60% de l'assignatura
La prova d'avaluació única de teoria és recuperable i es realitzarà el mateix dia que la recuperació de les proves d'avaluació continuada, en aquest cas la recuperació serà també una única prova escrita amb preguntes del conjunt de tot el temari de l'assignatura, amb el mateix format descrit en el paràgraf anterior.
2. Mòdul de Problemes (25%). Aquest mòdul consta de dues parts:
2.1. Avaluació en equip (10% del total): En aquesta tipologia docent s'aplicarà el mateix sistema descrit a l'avaluació contínua, tindrà el mateix pes que en l'avaluació continuada i no es pot recuperar.
2.2. Avaluació individual (15% del total). El dia marcat pel segon parcial en el calendari de l'assignatura l'alumnat que s'hagi acollit al sistema d'avaluació única realitzarà una única prova escrita consistirà en la resolució de 2-4 problemes del conjunt de problemes de tot el temari de l'assignatura. El pes d'aquesta prova d'avaluació única de problemes serà del 15% de l'assignatura. La prova d'avaluació única de problemes és recuperable i es realitzarà el mateix dia que la recuperació de les proves d'avaluació continuada, en aquest cas la recuperació serà també una única prova escrita amb problemes sobre el conjunt de tot el temari de l'assignatura, amb el mateix format descrit en el paràgraf anterior.
3. Mòdul de Seminaris (15%). En aquesta tipologia docent s'aplicarà el mateix sistema descrit a l'avaluació contínua. tindrà el mateix pes que enl'avaluació continuada. De la mateixa manera que la evaluació continuada NO es pot recuperar.
Consideracions generals per les dues tipologies d'avaluació (continuada iúnica)
-Creighton, T.E., The biophysical chemistry of nucleic acids & proteins, Helvetian Press, eBook | 2011
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/15r2rl8/cdi_knovel_primary_book_kpBCNAP002Sheehan
-Sheehan, D.,Physical biochemistry : principles and applications 2nd ed. Chichester: John Wilwy & Sons, eBook | 2009
https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=266019&site=eds-live
- Johann H. Peters;Horst Baumgarten;Johann H. Peters;Horst BaumgartenMonoclonal Antibodies, eBook | 2012
https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=2861880&site=eds-live
- Bartlett, John M. S.;Stirling, David;Bartlett, JohnM. S.;Stirling, DavidPCR Protocols eBook | 2003;
https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=103842&site=eds-live
-
-Reiner Westermeier; Electrophoresis in Practice : A Guide to Methods and Applications of DNA and Protein Separations eBook | 2016
https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_askewsholts_vlebooks_9783527695195
JoVE: The Journal of Visualized Experiments/JoVE: Science Education Collection.
-Metzemberg, S., Working with DNA, Ed, Taylord & Francis Group. California, 2007
-Freifelder, D. Técnicas de Bioquímica y Biología Molecular. Editorial Reverté. Barcelona. 1991
-García-Segura, JL Técnicas Instrumentales de Análisis en Bioquímica. Editorial Síntesis. Madrid. 1999
-Plummer, D.T. Introducció a la Bioquímica Pràctica. Publicacions UB. 1999
-Skoog, D.A., Holler, F.J., Nieman, A Principios de Análisis Instrumental. 6ª ed. McGraw-Hill. 2008
-Harlow, E., Lane, D, Antibodies: A Laboratory Manual. Cold Spring Harbor Laboratory. New York. 1988
Direccions de interès relacionades amb diferents tècniques instrumentals:
Aula Virtual de la Autònoma Interactiva: https://cv2008.uab.cat
Biorom 2008: http://www.um.es/bbmbi/AyudasDocentes/bIOromDISCO/indices/index.html
Roolpi. Tutorial explicativo de la PCR: http://palou.uib.es/roolpi/docencia/docencia.html
University of Akron: http://ull.chemistry.uakron.edu/analytical/index.html
Microsoft Word, PowerPoint, Excel.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 721 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 722 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 721 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 72 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |