Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500253 Biotecnologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs oficials, però s’entén que l'estudiant que ha de cursar els estudis d'immunologia ha d'haver assolit les competències d'aprenentatge d'assignatures programades al primer i segon cursos del Grau en matèries com biologia cel·lular, fisiologia i bioquímica.
D'altra banda, en un disciplina científica com la Immunologia, on les fonts d'informació més actualitzades estan en anglès, és recomanable que els/les estudiants tinguin uns coneixements bàsics d'aquest idioma.
Contextualització:
La Immunologia es la branca de la Biotecnologia que estudia els mecanismes fisiològics i patològics de resposta específica dels organismes davant la presència d'agents estranys que potencialment poden causar dany, com ara microorganismes i toxines. Es tracta d'una assignatura obligatòria específica del grau de Biotecnologia i està inclosa dins la Matèria "Immunologia". La immunologia és una assignatura integradora i permet a l'estudiant entendre la interrelació que s'estableix entre el patogen i l'hoste a partir dels coneixements prèviament adquirits de biologia cel·lular, bioquímica, microbiologia, virologia, genètica i genètica molecular, fisiologia i biologia animal.
Objectius de l'assignatura:
L'assignatura d'Immunologia de 6 ECTS, es dividirà en quatre blocs temàtics pels que s'han definit unes competències d'aprenentatge específiques que l'estudiant assolirà quan hagi cursat l'assignatura d'Immunologia.
Bloc I. Immunologia Bàsica. Elements del Sistema Immunitari
- conèixer els conceptes d'immunitat innata i immunitat adaptativa així com reconèixer la importància del paper de cadascuna d'elles a la resposta immunològica
- identificar els elements que intervenen en ambdues respostes
- enumerar i explicar les característiques estructurals i funcionals de cadascun dels components moleculars i cel·lulars de la immunitat innata i l'adaptativa
- conèixer la connexió entre components del sistema immunitari a través de la circulació sanguínia i limfàtica,aixícom la localització anatòmica d'inici de la resposta immunitària
Bloc II. Organització de la Resposta Immunològica
- integrar els elements moleculars i cel·lulars descrits en els temes del Bloc I a les tres fases de la resposta immunològica: 1) fase d'activació; 2) fase efectora; i 3) fase de regulació i d'homeòstasi de la resposta
Bloc III. Resposta a patògens
- determinar el tipus de resposta immunològica que s'inicia en funció del tipus d'agent infecciós: bacteri, virus, fong i paràsit
- identificar els mecanismes d'evasió que usen els diferents patògens per evitar la resposta immunològica
- descriure les conseqüències patològiques de la resposta immunitària
Bloc IV. Immunopatologia i immunoteràpia
- identificar les disfuncions del sistema immunitari causants de cadascuna de les immunopatologies: hipersensibilitat, autoimmunitat i immunodeficiència
- conèixer estratègies immunoterapèutiques per a la manipulació de la resposta immunològica, tant la potenciació com la supressió
CONTINGUTS
Cada bloc està dividit en unitats docents (UD) que defineixen els descriptors d'aprenentatge específics associats a les competències.
Bloc I. IMMUNOLOGIA BÀSICA: ELEMENTS DEL SISTEMA IMMUNITARI
UD-1: Introducció. Què és la Immunologia? Elements del sistema immunitari: òrgans, cèl·lules i molècules. Definiciód'immunitat innata i immunitat adaptativa. Tipus de resposta adaptativa: resposta humoral i cel·lular. Concepte d’immunogenicitat, especificitat, clonalitat i memòria.
UD-2: Immunitat Innata. Elements moleculars, de membrana i solubles, de la immunitat innata. Inflamació. El sistema del Complement. Cèl·lules de la Immunitat Innata.
UD-3: Immunitat Adaptativa. Reconeixement d'antigen. Limfòcits B. Reconeixement d’antigen. Receptor d'antigen de les cèl·lules B (BCR). Estructura de les Immunoglobulines. Organització dels gens de les immunoglobulines. Ontogènia i maduració dels limfòcits B a la medul·la òssia. Subpoblacions de limfòcits B.
UD-4: Immunitat Adaptativa. Reconeixement d'antigen per limfòcits T. Receptor d'antigen de les cèl·lules T (TCR). Desenvolupament dels limfòcits T al timus. Selecció tímica. Generació del repertori de limfòcits T. Subpoblacions de limfòcits T.
UD-5: Immunitat Adaptativa. Processament i presentació d'antigen. Molècules del Complex Principal d'Histocompatibilitat. Estructura i genètica. Processament i presentació d'antigen. Cèl·lules presentadores d'antigen.
UD-6: Òrgans del Sistema Immunitari i recirculació dels limfòcits. Citocines i Quimiocines. Sistema limfàtic. Organització dels òrgans limfoides primaris i secundaris. Recirculació dels limfòcits.
Bloc II. ORGANITZACIÓ DE LA RESPOSTA IMMUNITÀRIA
UD-7: Resposta cel·lular. Activació del limfòcits T i generació de limfòcits T efectors. Transmissió de senyals intracel·lulars d'activació. Mecanismes efectors de les diferents poblacions de limfòcits T. Generació de limfòcits T de memòria.
UD-8: Resposta humoral. Activació i generació de limfòcits B efectors. Cèl·lules plasmàtiques. Transmissió de senyals intracel·lulars d'activació. Formació de centres germinatius. Mecanismes efectors de les diferents poblacions de limfòcits B. Funció efectora dels limfòcits B: producció d'anticossos.
UD-9: Regulació de la resposta immunitària. Tolerància immunològica: tolerància central i tolerància perifèrica. Mecanismes i elements de regulació de la resposta immunitària.
Bloc III. RESPOSTA A PATÒGENS
UD-10: Resposta immunitària enfront de bacteris. Mecanismes efectors de la resposta (innata i adaptativa) enfront de bacteris extracel·lulars i intracel·lulars. Mecanismes d'evasió de la resposta immunitària. Conseqüències patològiques de la resposta a bacteris.
UD-11: Resposta immunitària enfront de virus. Mecanismes efectors de la resposta innata i adaptativa als virus. Mecanismes d'evasió. Conseqüències patològiques de la resposta als virus.
UD-12: Resposta immunitària enfront de fongs i paràsits. Mecanismes de la resposta innata i adaptativa a fongs i paràsits. Mecanismes d'evasió. Conseqüències patològiques de la resposta.
Bloc IV. IMMUNOPATOLOGIA I IMMUNOTERÀPIA
UD- 13: Reaccions d'Hipersensibilitat. Concepte d'hipersensibilitat i tipus de reaccions d'hipersensibilitat. Mecanismes efectors del sistema immunitari. Exemples.
UD-14: Autoimmunitat. Tolerància i autoimmunitat. Factors de predisposició. Mecanismes efectors de l'autoimmunitat. Malalties autoimmunitàries.
UD-15: Immunodeficiències. Immunodeficiències primàries (congènites) o secundàries (adquirides). Immunodeficiències que tenen efecte sobre la immunitat innata. Immunodeficiències que tenen efecte sobre la immunitat adaptativa humoral o cel·lular. Immunodeficiències combinades.
UD-16: Vacunes i Immunomanipulació. Sistemes de potenciació de la resposta del sistema immunitari.Vacunes. Tipus de vacunes i resposta que generen. Vies d’administració. Adjuvants. Immunomoduladors. Sistemes d’immunosupressió de la resposta.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
1. Classes expositives | 30 | 1,2 | KM26, KM26 |
2. Tècniques experimentals (TE) | 2 | 0,08 | KM26, SM24, KM26 |
3. Desenvolupament projecte recerca (DPR) | 8 | 0,32 | CM25, KM26, SM24, CM25 |
4. Presentació projecte recerca (PPR) | 2 | 0,08 | SM24, SM24 |
5. Sessions d'autoavaluació | 2 | 0,08 | KM26, KM26 |
Tipus: Autònomes | |||
1. Consolidació de l'aprenentatge classes teòriques | 60 | 2,4 | KM26, KM26 |
2. Consolidació aprenentatge tècniques experimentals | 4 | 0,16 | KM26, SM24, KM26 |
3. Recerca de bibliografia | 7 | 0,28 | SM24, SM24 |
4. Lectura de textos i proposta de projecte de recerca | 6 | 0,24 | SM24, SM24 |
5. Desenvolupament de la proposta de projecte | 10 | 0,4 | CM25, KM26, SM24, CM25 |
6. Redacció i presentació del projecte | 8 | 0,32 | SM24, SM24 |
7. Preparació sessions autoavaluació | 3 | 0,12 | KM26, KM26 |
L'assignatura d'Immunologia consta de classes teòriques, pràctiques d’aula i tutories. A continuació es descriu l'organització i la metodologia docent que se seguirà en aquestes activitats formatives.
Classes expositives
Els temes de les Unitats Didàctiques s'impartiran en 30 sessions.
El contingut del programa de teoria serà impartit principalment per la professora en forma de classes magistrals amb suport audiovisual. Les presentacions utilitzades per a les classes estaran disponibles al Campus Virtual de l'assignatura. S'aconsella que l'estudiant consulti de forma regular els llibres recomanats a l'apartat de Bibliografia d'aquesta guia docent per tal de consolidar i clarificar els continguts explicats a classe. En aquest sentit també és aconsellable que l'estudiant utilitzi els enllaços indicats al Campus Virtual, que contenen vídeos i animacions relacionats amb els processos explicats a classe.
Seminaris
S'inclouran les activitats següents:
1.- Seminaris de tècniques experimentals (TE) (2 sessions)
Per a aquests seminaris el grup es dividirà en dos subgrups amb un nombre aproximat de 40 alumnes per grup.
La Immunologia és una ciència experimental i per això un dels objectius de l'assignatura és que l'estudiant adquireixi les competències necessàries per a comprendre un treball de recerca. Es treballaran problemes relacionats amb les tècniques explicades. Els exàmens inclouran preguntes sobre aquests seminaris. Caldrà conèixer aquestes tècniques per al desenvolupament del projecte de recerca.
S'han programat dues sessions per explicar els conceptes sobre els quals es basen les tècniques i quina dada experimental s'obté amb cadascuna d'elles. Cada sessió inclourà l'exposició dels conceptes i la discussió de resultats que se’n poden obtenir:
- TE1 (1h), té com a objectiu aprofundir en la interacció antigen- anticòs i l'ús d'aquesta com a sistema de detecció específica d'un antigen en diferents substrats. S'analitzaran les tècniques d'immunohistoquímica i immunofluorescència, ELISA i ELISPOT.
- TE2 (1h), té com a objectiu l'estudi de la resposta immunològica cel·lular a partir de les tècniques que permeten determinar la funcionalitat de les diferents subpoblacions de limfòcits T. Es descriuran assajos per a mesurar la proliferació i la citotoxicitat cel·lular usant la tècnica de citometria de flux, entre d’altres.
2.- Seminaris de desenvolupament de projecte de recerca (DPR) (4 sessions)
Per a aquests seminaris el grup es dividirà en 4 subgrups amb un nombre aproximat de 20 alumnes per grup. Aquesta serà una activitat d’aprenentatge cooperatiu, per tant els estudiants s’organitzaran en Grups de Treball de quatre persones que es formaran en iniciar el semestre.
L'objectiu d'aquests seminaris és ajudar a consolidar els continguts prèviament treballats a les classes de teoria i permetre la integració d'aquests coneixements al desenvolupament d’un projecte de recerca per a resoldre un problema real. Es buscarà la bibliografia actual sobre el problema, es plantejarà una hipòtesi, uns objectius i una metodologia per a respondre als objectius plantejats.
Per assolir aquest objectiu, es programaran 4 seminaris per cada subgrup en la primerade les quals es proposarà el projecte a desenvolupar i es distribuiran els aspectes que haurà de treballar cada grup (4 membres). La preparació del projecte suposarà la recerca d'informació teòrica i experimental a les bases de dades públiques. A les sessions següents els alumnes posaran en comú la informació recollida, es plantejaran i discutiran els dubtes i es discutiran les estratègies desenvolupades per cada grup de treball. Per tant la participació a la discussió és un dels aspectes que es valorarà en aquests seminaris.
3.- Seminaris de presentació del projecte de recerca (PPR) (2 sessions)
L'objectiu d'aquests seminaris és presentar el projecte de recerca desenvolupat per cadascun dels 4 subgrups. S'exposarà la hipòtesi de partida, el disseny experimental i els resultats esperats per a poder-los discutir amb la resta dels subgrups. Els estudiants presentaran el projecte final amb suport audiovisual. La presentació serà avaluada per la professora i la resta de Grups de Treball. L'avaluació de la presentació és la mitjana de la valoració de cada membre del Grup de Treball i per tant cal la seva presència el dia de la presentació. També es valorarà l'aportació dels altres estudiants del curs a la discussió i per això es requereix la seva assistència a aquestes sessions. Cal una assistència mínima del 80% d’aquests seminaris per a ser avaluat.
4.- Autoavaluació i tutoria (2 sessions)
Es programarà una sessió d'autoavaluació al final dels blocs I i IV. Es publicarà un exemple d’examen al CV i es resoldrà durant aquestes sessions argumentant el perquè de les opcions correctes i incorrectes i es resoldran els dubtes.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen parcial 1 | 35 | 2 | 0,08 | KM26 |
2. Examen parcial 2 | 35 | 2 | 0,08 | KM26 |
3. Avaluació desenvolupament projecte de recerca | 25 | 2 | 0,08 | CM25, KM26, SM24 |
4. Avaluació de la presentació del projecte de recerca | 5 | 2 | 0,08 | CM25, SM24 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
Les activitats d'avaluació continuada programades a l'assignatura d'Immunologia són:
Aprenentatge individual:
Els alumnes han d'assolir un mínim de 1.5 punts a cada examen parcial per poder sumar la nota d'ambdós. La suma ha de ser igual o superior a 3.2 punts per a poder sumar amb la nota de pràctiques d'aula.
Aprenentatge cooperatiu:
L'objectiu d'aquesta activitat és fomentar el treball en grup dels estudiants, que tots participin activament en el projecte. Per això la nota final de l’activitat serà funció de la participació de cada membre a les tasques realitzades.
La nota final de pràctiques d'aula (30% del total) serà el sumatori de la nota d'DPR (25% màxim) més l'assolida a PPR (5% màxim).
La nota de les pràctiques d'aula es guardarà només fins al curs acadèmic següent. A partir d'aquell curs, s'hauran de tornar a fer les pràctiques d'aula per a ser avaluades.
Per a poder sumar la nota dels exàmens teòrics amb la de les pràctiques d’aula els estudiants han d'assolir unmínim del 32% en el Mòdul de treball individual (veure Taula II). Els estudiants que no l’hagin assolit duran el curs, podran recuperar aquesta part (un o ambdós parcials) a la data programada per a la recuperació de l'assignatura. Si no s’assoleix el mínim de punts per a fer el sumatori la nota que figurarà a l’expedient és la de les proves teòriques. Des del moment que accedeixen a presentar-se a l’examen de recuperació els estudiants renuncien a la nota aconseguida prèviament en el treball individual.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final".
AVALUACIÓ ÚNICA
Aprenentatge individual
L’avaluació única consisteix en una única prova amb preguntes de tipus test sobre els continguts de tot el programa de teoria i que suposa el 70% de la nota final de l’assignatura. La prova d’avaluació única es farà coincidint amb la darrera prova d’avaluació continuada de l’assignatura i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada. Per aprovar l’assignatura cal obtenir una nota final mínima de 3,2 punts en aquesta prova.
Aprenentatge cooperatiu
El 30% restant de la nota de l’assignatura correspondrà a l’aprenentatge cooperatiu i s’avaluarà tal i com s’ha descrit per a l’avaluació continuada.
Taula II. Activitats d'avaluació programades a l'assignatura d'Immunologia
AVALUACIÓ CONTINUADA |
TIPUS PROVES |
TIPUS D'ACTIVITAT |
Nº proves |
% de la nota final |
% nota mínima |
APRENENTATGE INDIVIDUAL |
EXÀMENS PARCIALS |
examen |
1er EXAMEN |
35% |
15% |
2n EXAMEN |
35% |
15% |
|||
TOTAL PARCIALS |
70% |
32% |
|||
EXAMEN FINAL |
examen |
1 |
70% |
35% |
|
APRENENTATGE COOPERATIU |
DESENVOLUPAMENT PROJECTE |
rúbriques |
5 |
25% |
|
PRESENTACIÓ PROJECTE |
presentació |
1 |
10% |
|
|
TOTAL PAUL |
30% |
||||
TOTAL |
100% |
50% |
LLIBRES EN ANGLÈS:
Janeway’s Immunobiology by K Murphy, P. Travers, M. Walport. Ltd/Garland Science, NY & London, 8th ed., 2011.
Kuby Immunology by J Owen, J Punt, S Stranford. W.H. Freeman Co., 7th ed, 2012.
Cellular and Molecular Immunology by Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, Shiv Pillai. Saunders, 7th ed., 2012.
Immunology by David K. Male, Jonathan Brostoff, David B. Roth, Ivan Roitt. Elsevier, 8th ed., 2013.
Essential Immunology, by Peter J. Delves, Seamus Martin, Dennis Burton, Ivan Roitt. Wiley-Blackwell Ed., 12th ed, 2011.
Immunology, Infection and Immunity by gb Pier, JB Lyczak, LM Wetzler. ASM Press, 2004.
Medical Microbiology and Immunology by Warren Levinson. Lange Medical Books / McGraw-Hill, 10 th ed., 2006.
Review of Medical Microbiology and Immunology by Warren Levinson. Lange Basic Sicence / McGraw – Hill Education, 13th ed., 2014.
LLIBRES EN CASTELLÀ:
Inmunobiología: el sistema inmunitario en condiciones de salud y enfermedad de C. Janeway Jr., P. Travers, L. Walport, M. J. Shlomchik. Traducción de la 4ª edición. Editorial Masson, S.A. Barcelona, 2003.
Inmunología Celular y Molecular de A.Abbas, W. Lichtman, S Pillai. Elsevier Saunders Co., 7ª ed., 2012.
Introducción a la Inmunología Humana de L. Faimboim, J. Geffner.Ed Medica Panamericana, 6ª ed., 2011.
Inmunología de Kuby de J Owen, J Punt, S Stranford. McGraw-Hill, 7ª ed., 2014.
Inmunología de P. Parham. Ed. Médica Panamericana, 2ª ed., 2006.
Roitt- Inmunología. Fundamentos de I. Roitt. Ed Médica Panamericana,12ª ed., 2014.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA.A continuació s'indiquen algunes de les revistes de revisions i WEBS més relacionades amb els continguts de la Immunologia.
1. Revistes especialitzades
Advances in Immunology: http://www.sciencedirect.com/science/bookseries/00652776
Annual Review of Immunology: http://arjournals.annualreviews.org/loi/immunol
Current Opinion in Immunology: http://www.sciencedirect.com/science/journal/09527915
Nature Reviews in Immunology: http://www.nature.com/nri/index.html
Nature Biotechnology: http://www.nature.com/nbt/index.html
Seminars in Immunology: http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622945/description#description
Trends inImmunology: http://www.cell.com/trends/immunology/
Frontiers in Immunology: http://journal.frontiersin.org/journal/immunology
2. WEBS relacionades
Immunobiology by C. A. Janeway, P. Travers, M. Walport and M. Shlomchik. Garland Science, 2001; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/bookshelf/br.fcgi?book=imm
Essential Immunology, by Peter Delves, Seamus Martin, Dennis Burton, Ivan Roitt. Wiley-Blackwell Ed., 12th ed, 2011; http://www.roitt.com/
Kuby Immunology (with web support) by T.J. Kindt, R.A. Goldsby, B.A. Osborne. W.H. Freeman Co., 6 th ed, (2006); http://www.whfreeman.com/kuby/
Janeway's animations (també podeu trobar animacions del llibre Janeway's Immunology al web de youtube http://www.blink.biz/immunoanimations/
No s'utilitzarà un programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 431 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 432 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 43 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |