Logo UAB

Genètica

Codi: 100891 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500252 Bioquímica FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jessica Arribas Arranz
Correu electrònic:
jessica.arribas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits oficials. Tot i així, són recomanables els coneixements bàsics de probabilitat, combinatòria i estadística. D'altra banda, per garantir el bon seguiment de l'assignatura per part de l'alumne i l'assoliment dels resultats d'aprenentatge plantejats, és indispensable conèixer exhaustivament els processos cel·lulars estudiats a citologia, més específicament el cicle cel·lular, la mitosi i la meiosi.

La comprensió de l'idioma anglès facilitarà l'ús de documentació complementària. 

 

 


Objectius

L'objectiu global d'aquesta assignatura és que els alumnes rebin una introducció general als  principis bàsics de la Genètica per entendre les lleis de l'herència, la seva base citològica i molecular, i la seva variació a nivell poblacional.

Els objectius formatius són els següents:

1) Comprendre la necessitat de l'estudi de la Genètica en el context de la Bioquímica.

2) Conèixer les lleis de la transmissió de la informació genètica, la teoria cromosòmica de l'herència, saber realitzar mapes genètics i interpretar pedigrís.

3) Conèixer l'estructura, organització i funció del material genètic.

4) Saber utilitzar i interpretar les dades genòmiques.

5) Conèixer les principals fonts de la variabilitat genètica en les poblacions. 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Aplicar els recursos informàtics per a la comunicació, la recerca d'informació, el tractament de dades i el càlcul.
  • Col·laborar amb altres companys de treball.
  • Demostrar que coneix els canvis bioquímics i genètics que es donen en moltes patologies i explicar els mecanismes moleculars implicats en aquests canvis.
  • Entendre el llenguatge i propostes d'altres especialistes.
  • Gestionar la informació, organització i planificació del treball.
  • Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Manejar bibliografia i interpretar la informació de les principals bases de dades biològiques, així com saber usar les eines informàtiques bàsiques.
  • Pensar d'una forma integrada i abordar els problemes des de diferents perspectives.
  • Tenir capacitat d'aprenentatge autònom demostrant la capacitat d'autodirigir-se en les activitats d'aprenentatge després de rebre instruccions específiques generals.
  • Tenir capacitat d'autoavaluació.
  • Tenir i mantenir un coneixement actualitzat de l'estructura, l'organització, l'expressió, la regulació i l'evolució dels gens en els éssers vius.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  2. Analitzar bé un pedigrí i definir el tipus d'herència d'un determinat genotip i fenotip.
  3. Aplicar els recursos informàtics per a la comunicació, la recerca d'informació, el tractament de dades i el càlcul.
  4. Calcular dades relacionades amb processos fisiològics en animals.
  5. Col·laborar amb altres companys de treball.
  6. Descriure alteracions genètiques que poden trobar-se com a base d'algunes patologies.
  7. Descriure els factors determinants de l'evolució.
  8. Entendre el llenguatge i propostes d'altres especialistes
  9. Explicar els fonaments de la genètica i de la reproducció.
  10. Gestionar la informació, organització i planificació del treball.
  11. Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  12. Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  13. Pensar d'una forma integrada i abordar els problemes des de diferents perspectives.
  14. Resoldre problemes pràctics de genètica (incloent-hi genètica de poblacions).
  15. Tenir capacitat d'aprenentatge autònom demostrant la capacitat d'autodirigir-se en les activitats d'aprenentatge després de rebre instruccions específiques generals.
  16. Tenir capacitat d'autoavaluació.

Continguts

Tema 1: Introducció a la genètica i els seus conceptes fonamentals. 

Tema 2: Material hereditari. 

Tema 3: Reproducció sexual i herència. 

Tema 4: Herència i sexe.

Tema 5: Sexe i epigenètica. 

Tema 6: Herència no mendeliana.

Tema 7: Interacció gènica i fenotip. 

Tema 8: El fenotip.

Tema 9: Lligament i recombinació. 

Tema 10: Cartografia cromosòmica.

Tema 11: Variació cromosòmica.

Tema 12: Mutacions gèniques.

Tema 13: Herència quantitativa. 

Tema 14: Genètica de poblacions i evolutiva.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes i seminaris 10 0,4 4, 11, 14, 3
Classes de teoria 30 1,2 2, 6, 7, 9, 11, 10, 15, 13
Tutories de grup 2 0,08 11, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals 9 0,36 11, 13
Tipus: Autònomes      
Cerca bibliogràfica 9 0,36 11, 15, 3
Consulta llibres recomenats 9 0,36 11, 10, 15, 13
Estudi 62 2,48 16, 10, 14, 15, 13
Resolució de problemes 15 0,6 2, 4, 5, 11, 14, 13

La metodologia docent es basa en dos enfocaments: un teòric i un pràctic. 

Enfocament teòric

La part teòrica proporcionarà a l'alumnat els coneixements bàsics inherents a l'assignatura. S'utilitzaran eines informàtiques que estaran a disposició de l'alumnat a través del campus virtual. Els coneixements impartits hauran de ser aprofundits autònomament per potenciar el desenvolupament d'estratègies d'aprenentatge no guiades. Per tal de facilitar aquesta tasca, es proporcionarà informació sobre material bibliogràfic, audiovisual i interactiu. Finalment, es preveuen tutories individuals amb els alumnes que ho desitgin. Aquestes tutories han de servir per calibrar l'avanç de l'alumnat i per ajudar en la comprensió dels conceptes més difícils o complexos.

Enfocament pràctic

La resolució de problemes servirà per aprendre a raonar i a aplicar els coneixements adquirits en les sessions teòriques. L'alumne trobarà al Campus Virtual els enunciats de problemes que es treballaran aplicant els conceptes teòrics juntament a eines matemàtiques i estadístiques. Com a pels coneixements teòrics, els alumnes que ho desitgin poden demanar tutories individuals per facilitar la comprensió dels problemes més complexos.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Dues proves parcials (1ª: 30%; 2ª: 30%) 60% 4 0,16 2, 4, 6, 7, 9, 11, 10, 14, 13
Presentaci? de treballs grupals 40% 0 0 1, 16, 4, 5, 12, 10, 14, 15, 13, 8, 3

AVALUACIÓ CONTINUADA:

Les competències d'aquesta matèria seran avaluadas mitjançant avaluació continua que inclourà 3 proves escrites corresponents a la teoria i als problemes. També es tindrà en compte la qualitat dels treballs dels alumnes. El sistema d'avaluació considerant el pes específic de cada part serà el següent:

1. Proves d'avaluació de l'adquisició de continguts de l'assignatura. Es realitzaran 2 proves eliminatòries per avaluar la comprensió i adquisició progressives dels continguts (teoria i problemes). El conjunt d'aquestes proves representa el 60% de la nota final de l'assignatura. Per superar cada prova i que aquesta faci mitja, cal tenir mínim un 5. 

2. Avaluació d'exercicis de classe i de treballs pel que fa a la seva presentació, estructura, claredat, contingut i capacitat de síntesi. Aquest concepte representa el 40% de la nota final de l'assignatura.

3. Examen de recuperació. Correspondrà a la part o parts no superades prèviament. També podrà servir per millorar la nota, en aquest cas, s'avaluarà el total de l'assignatura. Per superar la prova cal tenir un 5. Cal tenir un 5 en totes les activitats d'avaluació per superar l'assignatura.

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. 

Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitas d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% de la qualificació final.

AVALUACIÓ ÚNICA:

L'avaluación única consisteix en una única prova de síntesi en la que se en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de l'assignatura. La prova constarà de preguntes de tipus test (50%), problemes (30%), i temes per a desenvolupar (20%). La nota obtenida en aquesta prova de síntesis suposará el 100% de la nota final de l'assignatura. 

La prova d'avaluació única es farà coincidint amb la mateixa data programada al calendari per a la darrera prova d'avaluació continuada. Per a superar la prova i, per tant, l'assignatura, es necessari un 5.


Bibliografia

- Genetics : a conceptual approach / Benjamin Pierce. 2020. https://ebookcentral-proquest-com.are.uab.cat/lib/uab/detail.action?pq-origsite=primo&docID=6273959

Genetics for dummies by Tara Rodden. 2010. https://onlinelibrary-wiley-com.are.uab.cat/doi/book/10.1002/9781118269275

- 141 Problemas de genética resueltos paso a paso / César Benito Jiménez. 2015.

 

Es recomana consultar l’espai docent de l’assignatura. 


Programari

No hi ha programari específic.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 321 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 322 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 32 Espanyol primer quadrimestre matí-mixt