Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500252 Bioquímica | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials, però es recomanable que els alumnes hagin superats gran part de les asignatures del grau de C. Biomédiques o Bioquímica dels tres últims cursos.
En el context de la Matèria Fisiologia Molecular, l'assignatura Neuroquímica està dissenyada per entendre la funció del sistema nerviós central i perifèric en condicions fisiològiques i patològiques. Aquesta assignatura compren l'estudi dels diferents tipus cel.lulars i regions implicades en el funcionament del cervell durant l'estadi adult. L'assignatura fa èmfasi en l'ensenyament dels processos bioquímics i cel.lulars implicats en el funcionament i les interrelacions de diferents regions del cervell. Un punt central del temari és el coneixement dels diferents tipus i etapes de la neurotransmissió, així com els mecanismes moleculars que regulen l'alliberament de neurotransmissors i la seva acció postsinàptica (plasticitat neuronal i expressió gènica). Es veu amb detall els procesos moleculars implicats en el metabolisme, regulació i alliberament dels neurotransmissors més comuns (glutamat, GABA, acetilcolina, catecolamines, serotonina, neuropèptids i altres), així com els seus mecanismes d'acció en la cèl.lula postsinàptica. Finalment, s'estudien els mecanismes bioquímics i fisiopatològics implicats en algunes malalties del sistema nerviós i cerebrals, entre elles les malalties mentals i neurodegeneratives. L'objectiu final de l´assignatura és aprofundir en aspects bioquímics i moleculars del funcionament del cervell en condicions fisiològiques i patològiques per a que l'alumne pugui desenvolupar un raonament critic del funcionament i disfunció del sistema nerviós.
Els objectius educatius concrets d'aquesta assignatura de Neuroquímica són:
PROGRAMA:
CAPÍTOL I: FONAMENTS DEL SISTEMA NERVIOS
TEMA 1. ESTRUCTURA ANATÒMICA DEL SISTEMA NERVIÓS. Nocions sobre l´organització anatòmica del sistema nerviós central i perifèric.
TEMA 2. ESTRUCTURA CEL·LULAR DEL SISTEMA NERVIÓS. Caracteristiques moleculars, morfològiques i funcionals de les cèl.lules del sistema nerviós: neurones i glia.
TEMA 3. HOMEOSTASI DEL SISTEMA NERVIÓS. Compartimentalització i metabolisme cel.lular. Barrera hematoencefàlica. Líquid cefaloraquidi.
CAPÍTOL II: VISIÓ GLOBAL DE LA NEUROTRANSMISSIÓ
TEMA 4. NEUROTRANSMISSIÓ EN EL SISTEMA NERVIÓS. Tipus de neurotransmissió: química i elèctrica. Estructura, funció i morfologia de la sinapsi. Alliberament de neurotransmissors. Estructura i cicle de les vesícules sinàptiques. Processos de plasticitat associats a l'alliberament de neurotransmissors. Estructura dels receptors de neurotransmissors. Sistemes efectors i desensibilització associats a la transmissió sinàptica. Mecanismes moleculars implicats en la plasticitat neuronal.
CAPÍTOL III: BASES DE LA EXCITABILITAT NEURONAL
TEMA 5. BASES ELÈCTRIQUES I BIOQUÍMIQUES DE L'EXCITABILITAT NEURONAL. Transmissió elèctrica de senyals. Potencial de repòs. Potencial d'acció. Funció i estructura de canals iònics. Potencials locals i integració neuronal.
CAPÍTOL IV: PRINCIPALS NEUROTRANSMISSORS
TEMA 6. PRINCIPALS SISTEMES DE NEUROTRANSMISSIÓ. Principals neurotransmissors: aminoàcids (glutamat i GABA), acetilcolina, catecolamines, serotonina, histamina, neuropèptids i altres. Principis generals: metabolisme, emmagatzemament, inactivació, receptors i patologies del cervell associades.
CAPÍTOL V: ASPECTES NEUROQUIMICS i PATOLOGICS DE MALALTIES NEURODEGENERATIVES
TEMA 7. BASES NEUROQUÍMIQUES DE MALALTIES NEURODEGENERATIVES. Malaltia d'Alzheimer. Malaltia de Parkinson. Corea de Huntington. Esclerosi lateral amiotròfica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 31 | 1,24 | 3, 7, 8, 10, 12, 13, 14, 16 |
Exercicis comentats d'autoaprenentage | 5 | 0,2 | 5, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
Pràctiques de laboratori | 12 | 0,48 | 1, 2, 4, 5, 7, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21 |
Seminari/Presentació oral | 6 | 0,24 | 4, 5, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació d'exercicis comentats | 6 | 0,24 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21 |
Preparació informe i presentació oral de les pràctiques de laboratori | 6 | 0,24 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
Tutories | 5 | 0,2 | 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 20, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 72 | 2,88 | 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
La METODOLOGIA DOCENT constarà de: 1) Classes teòriques, que inclouran tant classes de contingut teòric com seminaris de recerca; 2) Exercicis comentats d´autoaprenentatge; 3) Seminaris i 4) Pràctiques de laboratori.
1.Classes teòriques s'imparteixen en forma de classes magistrals a tot el grup, en les quals el professorat explicarà els fonaments teòrics de l'assignatura i subministrarà el material docent que cregui necesari, incloent materials per l'autoaprenentatge. El material docent per les diferents activitats es subministrarà basicament a través del Campus Virtual. La docència de les classes teòriques es realitzará de forma PRESENCIAL, i només en algún cas excepcional i previ avís es faria via Teams.
2. Exercicis comentats d'autoaprenentage: En acabar cada capítol, els alumnes resoldran individualment uns casos teòrico-pràctics que haurà plantejat el professor amb antel.lació i que els alumnes entregaran previament per escrit en anglès al professor via el Campus Virtual. Els exercicis són discutits en anglès a classe entre els companys amb la tutorització del professor.
3. Seminaris/presentacions orals: consisteixen en una presentació oral per grups, preferentment en anglès, del contingut de les práctiques i/o casos científics o cllínics relacionats amb el temari practic-teòric. La docència d´aquesta part serà PRESENCIAL.
4. Pràctiques de laboratori consisteixen en el disseny i realització d'un procediment experimental per resoldre una qüestió científica relacionada amb el sistema nerviós. Els alumnes realitzaran la part pràctica PRESENCIAL tutoritzatsper un professor i hauran de fer posteriorment un informe de la pràctica de laboratori. Adicionalment, els alumnes podran disposar, si fos necesari, de tutories específiques. Les pràctiques de laboratori són obligatories per examinar-se i aprovar l´assignatura, excepte en avaluació única. Les pràctiques de laboratori es realitzen en part de forma PRESENCIAL (Horari:15:00h-19:00h) en grups reduits als laboratoris de la Unitat de Bioquímica del Dept. de Bioquímica i Biologia Molecular de la Facultat de Medicina (Facultat de Medicina, Torre M2), i en part de forma NO PRESENCIAL en forma de treball personal relacionat amb la pràctica (cerca bibliogràfica, preparació resultats, redacció informe, etc...).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Final | 50 % de la nota final | 3 | 0,12 | 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 16, 17, 20, 21 |
Exercicis comentats | 20 % de la nota final | 2 | 0,08 | 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
Pràctiques de laboratori | 15 % de la nota final | 1 | 0,04 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Seminaris | 15 % de la nota final | 1 | 0,04 | 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21 |
Els coneixements adquirits al llarg de l'assignatura s'avaluaràn en diferents proves de manera continuada, excepte els alumnes que optin per avaluació única al principi del curs. Al finalitzar les clases teòriques l'alumne s'examinarà obligatòriament d'un examen final que constarà d'una prova escrita de 10 preguntes curtes de tota la matèria del curs. La nota de l'examen escrit final suposarà un 50% (100% evaluació única) de la nota de l'assignatura, la resta vindrà donat per les activitats que s'hagin fet de manera continuada al llarg del curs excepte avaluació única (veure a sota). L'examen final és obligatori i unicament els alumnes suspesos podran assistir a l´examen de recuperació mantenint les notes de les activitats realitzades al llarg del curs. L'examen de recuperació mai serà per pujar nota. El "no avaluable" reflectirà la no assistència a l'examen final obligatori.
Format de les avaluacions
Avaluació única:
- Examen escrit final: Els estudiants no estan obligats a realitzar: les pràctiques de laboratori, els exercicis comentats i seminaris/presentacions orals, i la seva avaluació constistirà només en un examen escrit final que es realitzará el mateix moment i dia que la darrera activitat d'avaluació de l'alumnat d'avaluació continuada i en cas de suspendre tindran dret a anar a examen de recuperació.
Càlcul de la nota final: 100% de la nota de éxamen final escrit.
Avaluació continuada:
- Examen escrit final:
L'examen escrit obligatori presencial constarà de 10 preguntes curtes que els alumnes hauran de contestar de manera individualitzada en aproximadament ½ pàgina cadascuna d´elles. En aquesta provaespot preguntar sobre qualsevol part de l'assignatura que s'hagi donat explicitament o tingui relació amb les classes teòriques, exercicis comentats, pràctiques o seminaris. La nota del examen escrit comptabilitzarà un 50 % de la nota final.
- Exercicis comentats d'autoaprenentage:
Exercicis que es realitzaran pels alumnes i corregits pel professorat en clases d'autoaprenentatge tutoritzades. L'avaluació es farà mitjançant proves escrites en anglèsque pretenen reflectir l'assoliment de competències, a més del coneixement de concepts explicats a les classesteòriques. Cada exercici tindrà una nota d'1 a 10. La nota global d'aquests exercicis comptabilitzarà un 20 % en la nota final.
- Pràctiques de laboratori:
Les pràctiques de laboratori són obligatories. L'avaluació de les pràctiques comprendrà la realització de la part pràctica de laboratori utilitzant metodologia experimental (PRESENCIAL) i la cerca d'informació i realització de l'informe/memòria escrita dels resultats obtinguts (NO PRESENCIAL). La nota de pràctiques correspondrà a un 15% de la nota final de l'assignatura. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% del temps presencial o nota 0 en aquesta activitat.
- Seminari/Presentació oral:
Cada grup d'alumnes exposarà oralment de forma PRESENCIALa classe i davant la resta d'alumnes i professors els resultats obtinguts en les pràctiques de laboratori o de casos clinics o científics que hagin realitzat.Elsalumnes i professors podran realitzar preguntes i aquests últims avaluaran la presentació de cada alumne de forma individualitzada. La nota del seminari correspondrà a un 15 % de la nota final.
Requisists per aprovar: Per aprovar l'assignatura caldrà que la nota final de l'assignatura sigui igual o superior a 5 sobre 10. Serà també imprescindible obtenir almenys 4.5 sobre 10 punts a l'examen escrit final.
Càlcul de la nota final:La nota final de l'assignatura es calcularà de la següent manera: la nota de l'examen final escrit serà el 50 % de la nota final de l´assignatura, mentre que la nota dels exercicisd'avaluació continuada (exercicis comentats, pràctiques de laboratori i seminaris) representarà el 50% de la nota final de l´assignatura.
Recuperació:
L'unica activitat d'avaluació recuperable es l'examen escrit, mentre que els exercicis comentats, pràctiques de laboratori i seminaris NO són recuperables. Aquells alumnes que no hagin superat l´examen escrit amb una nota igual o superior a 4.5 sobre 10 tindran dret a unaprova de recuperació escrita.Els alumnes suspesos podran sotmetre's voluntàriament a aquesta prova, la nota de la qual substituirà a l'obtinguda a l'examen escrit final i serà inapelable. La nota final de l´assignatura será calculada com es detalla en l´apartat anterior de Càlcul de la nota final. En cap cas, l'examen de recuperació donarà dret a matrícula d Honor.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjuntd'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qüalificació final.
Per consultar disponibilitat de documents, revistes i llibres digitals a les biblioteques de la UAB:
https://ddd.uab.cat/
LLIBRES
BASIC NEUROCHEMISTRY: Molecular, Cellular and Medical Aspects (Seven edition) 2005. Scott Brady; George Siegel; R. Wayne Albers; Donald Price.
NEUROSCIENCE (5th edition) 2012. D Purves, GJ Augustine, D Fitzpatrick, WC Hall, AS LaMantia, LE White. Sinauer Associates, Inc.
FUNDAMENTAL NEUROSCIENCE (4th Edition) (2013). Squirre, LR, Berg, D., Bloom, F., du Lac, S., Gosh, A. and Spitzer, N. Academic Press, Elsevier Science.
MOLECULAR NEUROPHARMACOLOGY (2nd edition) 2009. EJ Nestler, SE. Hyman, RC. Malenka. McGraw-Hill Medical.
PRINCIPIOS DE NEUROCIENCIA (2001) (4ª edició). E.R. Kandel, J.H. Schwartz & T.M. Jessell. McGraw-Hill Interamericana
CELLULAR AND MOLECULAR NEUROPHYSIOLOGY (2015) (4a Edició). C. Hammond. Academic Press
https://www.sciencedirect.com/book/9780123970329/cellular-and-molecular-neurophysiology
ALTRES RECURSOS ELECTRONICS: Videos reals i animats
JoVe
https://www.jove.com
https://www.jove.com/education/5/neuroscience
https://www.jove.com/research/journal/neuroscience
Excel, Word, Microsoft Teams
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 341 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 341 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 34 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |