Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Abans de matricular-se a Biologia i Diversitat d’Artròpodes és convenient tenir aprovades les assignatures de Matemàtiques, Bioestadística, Prospecció del Medi Natural, Ecologia, Zoologia i Ampliació de Zoologia. A més a més, és molt recomanable repassar els conceptes generals de Zoologia així com les característiques dels principals grups d’artròpodes estudiats a Ampliació de Zoologia.
L’objectiu d’aquesta assignatura és donar els coneixements, les eines i les habilitats per:
(1) comprendre l’èxit evolutiu i la importància ecològica del grup d’organismes multicel·lulars més diversificat del planeta des d’una perspectiva anatòmica, funcional, sistemàtica i filogenètica
(2) analitzar la seva diversitat en comunitats reals i obtenir un coneixement bàsic de la seva ecologia i evolució.
Programa de Teoria
Què és un artròpode? Sistemàtica i filogènia del grup.
Artropodització: estudi detallat de les adaptacions morfològiques i fisiològiques com l'ècdisi, l'anatomia interna, l'intercanvi gasós i l’osmoregulació. Evolució del sistema nerviós als diferents llinatges d'artròpodes.
Diversitat, ecologia i evolució dels principals grups d'artròpodes (Chelicerata, Myriapoda, Crustacea i Hexapoda).
Evolució del vol i metamorfosi en insectes.
Coevolució insecte-planta.
Entomologia aplicada.
Les emocions als insectes.
Evolució de la sociabilitat en insectes.
Conservació d'artròpodes.
Programa de Seminaris
En els seminaris explorarem temes complementaris a les classes teòriques de biologia i diversitat d'artròpodes. A més, parlarem de temes científics generals rellevants.
Programa de Pràctiques
Pràctiques de camp: Aprenentatge de tècniques i disseny de mostreig per l’estudi de la diversitat d’artròpodes en comunitats reals.
Pràctiques de laboratori: Estudi detallat de les característiques morfològiques dels principals grups d’artròpodes. Identificació i classificació de comunitats d’artròpodes reals.
Pràctiques de bioinformàtica: Posarem en pràctica el que hem après a classe i en al camp analitzant dades reals d’espècies i comunitats d’artròpodes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 22 | 0,88 | 5, 7, 4, 6, 9 |
Pràctiques de bioinformàtica | 3 | 0,12 | 8, 7, 4, 6 |
Pràctiques de laboratori | 17 | 0,68 | 8, 5, 9 |
Práctiques de camp | 8 | 0,32 | 8, 5, 7, 9 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 5, 7, 6, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 4 | 0,16 | 5, 4, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i resolució de problemes | 50 | 2 | 5, 7, 4, 6, 9 |
Preparació de treballs, resolució de qüestions | 33 | 1,32 | 5, 7, 4, 6, 9 |
Classes teòriques
Les classes teòriques oferiran a l'alumne la formació necessària sobre taxonomia, sistemàtica, ecologia i evolució dels grups d'artròpodes principals. S'espera que els alumnes complementin aquesta sessió estudiant tant el material proposat com els recursos addicionals.
Seminaris
Durant el seminari discutirem no sols temes actuals rellevants en la investigació d'artròpodes sinó també ciències en general, en particular el paper de la dona a la ciència. L'objectiu d'aquesta sessió és que els estudiants comprenguin l'estat de l'art de la investigació en llegir i avaluar críticament els treballs de recerca al camp d'estudi.
Pràctiques de laboratori
Els alumnes faran un estudi morfològic detallat dels grups d'artròpodes principals. Durant les pràctiques de laboratori els alumnes tindran l'oportunitat de treballar el material recol·lectat durant el mostreig de camp, cosa que els permetrà aprendre a preparar i identificar espècimens per a una col·lecció científica. Durant les sessions de camp i de laboratori construirem un conjunt de dades complet de la biodiversitat d'artròpodes del Campus Universitari. Combinarem la metodologia clàssica i la moderna per mostrar, identificar i compartir les nostres troballes públicament mitjançant aplicacions web d'accés obert. Si hi ha prou interès per part dels estudiants, podem tenir un grup de pràctiques ensenyades en anglès.
Pràctiques de camp
L'objectiu de les pràctiques de camp és ensenyar als alumnes la metodologia bàsica de mostreig de camp així com fer un estudi longitudinal de la diversitat d'artròpodes del campus universitari.
Pràctique de bioinformàtique
A la pràctica d'informàtica analitzarem les dades recol·lectades durant el mostreig de camp amb especial èmfasi en els patrons de distribució de les espècies. L'objectiu principal d'aquesta pràctica és que els alumnes aprenguin a analitzar les dades recollides al camp i treguin conclusions sobre la base de la distribució i ecologia de les espècies.
Tutoria
En aquesta sessió, els estudiants tindran l'oportunitat de fer preguntes relacionades amb el curs ja sigui en privat o en grups. Aquesta sessió també es pot fer servir per dissenyar i fer un seguiment de la col·lecció d'artròpodes, així com dels estudis teòrics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de les seminaris | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 8, 7, 4, 9, 3 |
Avaluació del treball pràctic | 20% | 2,25 | 0,09 | 1, 8, 5, 7, 4, 6, 9, 3 |
Avaluació del treball teòric | 20% | 2,25 | 0,09 | 1, 2, 8, 5, 7, 4, 6, 9, 3 |
Examen parcial I (examen final I) | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 7, 4, 6, 9, 3 |
Examen parcial II (examen final II) | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 7, 4, 6, 9, 3 |
Aquesta assignatura té un procés d’avaluació continua al llarg de tot el curs que inclou cinc activitats d’avaluació principals, de tipologies diferents, distribuïdes al llarg del curs, i cap d’elles representa més del 50% de la qualificació final.
A. Avaluació de les classes teòriques
Exàmens parcials: En aquesta part s’avaluen individualment els coneixements adquirits per l’alumnat, així com la seva capacitat d’anàlisis, de síntesis i de raonament crític. Al llarg del curs es realitzaran dos exàmens parcials eliminatoris de matèria, cadascun amb un pes del 25% de la nota global.
Examen final: L’alumnat que no superi un dels dos exàmens parcials (nota mínima de 3 sobre 10), pot recuperar l’examen no superat a l’examen final. Igualment, l’alumnat que desitgi millorar nota d’una o de les dues parts ho pot fer presentant-se a l’examen final, però perdrà la nota obtinguda prèviament.
B. Avaluació de les classes pràctiques
La assistència a totes les sessions de pràctiques de laboratori, de camp i d’informàtica és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
Les pràctiques s’avaluaran mitjançant la observació de l’actitud i participació de l’alumnat duran el desenvolupament de les pràctiques. S’identificarà si l’alumnat realitza correctament els exercicis proposats i si assoleix degudament els coneixements previstos.
D’altra banda, les pràctiques de laboratori s’avaluaran mitjançant una sèrie d’exercicis morfològics pràctics que s’entregaran al final de cada pràctica. Aquesta activitat no té possibilitat de recuperació.
C. Treball pràctic
Els alumnes faran una col·lecció d'artròpodes en grups de 3-4 que s'entregaran al final de l'assignatura. Es podrà fer servir el material recollit durant les pràctiques de camp. Aquesta sessió compta pel 20% de la puntuació final.
D. Treball teòric
Al final del curs, els estudiants lliuraran un treball teòric detallat sobre un grup d'artròpodes que heu triat en termes d'una pàgina de Wikipedia. L'objectiu d'aquesta sessió no és només que els alumnes aprenguin a redactar un informe detallat, sinó que produeixin continguts de qualitat que puguin ser avaluats públicament sobre la taxonomia, la sistemàtica, l'ecologia i l'evolució dels artròpodes. Aquesta sessió compta pel 20% de la puntuació final.
E. Seminaris
La presència als seminaris és obligatòria i s'avaluarà mitjançant exercicis que cobreixin el tema del seminari.L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades. Aquesta sessió compta pel 10% de la puntuació final.
Hi ha una avaluació constant durant aquest curs, i durant les classes teòriques faré preguntes en forma de qüestionaris en línia que poden augmentar la qualificació final amb un màxim dun punt extra.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final
Brusca, R., et al. (2016). Invertebrates (3rd edn), Sinauer Associates Inc., Publishers, Sunderland.
Chapman, R., et al. (2013). The insects: structure and function, Cambridge University Press, New York.
Engel, M. S., and D. Grimaldi (2005). The Evolution of Insects, Cambridge University Press.
Fortey, R. A., and R. H. Thomas (1997). Arthropod relationships, Springer Science & Business Media.
Gullan, P. J., and P. S. Cranston (2014). The insects: an outline of entomology, John Wiley & Sons.
Harrison, J. F., et al. (2012). Ecological and environmental physiology of insects, OUP Oxford.
Koenemann, S., and R. Jenner (2005). Crustacea and arthropod relationships, CRC Press.
Minelli, A., et al. (2016). Arthropod biology and evolution, Springer.
Romoser, W. S. (2000). Introduction to arthropods: structure, function and development. In Medical Entomology, Springer: 13-51.
Snodgrass, R. E. (1952). Textbook of arthropod anatomy, Cornell University Press.
Stamou, G. P. (2012). Arthropods of Mediterranean-type ecosystems, Springer Science & Business Media.
Recursos electrónicos:
Comisión Internacional de Nomenclatura Zoológica: http://www.iczn.org/
Ibero Diversidad Entomológica Accesible: http://sea-entomologia.org/IDE@/
Museo Nacional de Ciencias Naturales de Madrid (CSIC): http://www.mncn.csic.es/
Natural History Museum, Londres: http://www.nhm.ac.uk/
The Ant Wiki: https://www.antwiki.org/wiki/Welcome_to_AntWiki
The Bug Guide: https://bugguide.net/node/view/15740
Wikiversidad zoo artrópodos: https://es.wikiversity.org/wiki/Zoolog%C3%ADa_de_los_artr%C3%B3podos
Durant les pràctiques de bioinformàtica d'aquesta assignatura es farà servir el programari lliure R.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 241 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 242 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 243 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 241 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 242 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 243 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 241 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 24 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |