Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500251 Biologia ambiental | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Abans de matricular-se a Ecologia Forestal és convenient tenir aprovades les següents assignatures: Matemàtiques, Bioestadística, Prospecció del Medi Natural, Botànica, Ecologia i Anàlisi de la Vegetació.
L'objectiu d'aquesta assignatura és donar els coneixements i les eines metodològiques necessaris per (1) conèixer la realitat dels boscos, especialment de l’àrea mediterrània; (2) entendre la seva dinàmica i el seu funcionament en un context de canvi ambiental global; i (3) adquirir unes nocions de les eines i aproximacions bàsiques en gestió forestal. L’assignatura es durà a terme des del respecte per la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions.
El temari consta dels següents temes, estructurats en quatre blocs:
Bloc 1. Què són els boscos i com s'estudien?
1. De l'arbre al bosc. Introducció a l'assignatura. Introducció al treball ApS. Què és un arbre? Característiques bàsiques dels boscos. Escales espacio-temporals en Ecologia Forestal. Importància global dels boscos.
2. L'estat global dels boscos. Les principals espècies i formacions forestals a Catalunya, a Espanya i al món, i la seva situació actual. El Laboratori Forestal Català.
3. Com descriure un bosc. Composició i estructura dels boscos. Breu introducció a la dendroecologia i als inventaris forestals.
4. Com es planifiquen i gestionen els boscos? Els plans tècnics de gestió i millora forestal.
Bloc 2. Funcionament dels boscos
5. Producció primària i estocs de carboni als boscos. Principals fluxos de carboni als boscos i com quantificar-los. Efectes dels factors ambientals (clima, sòls). Grans patrons de variació en la producció primària.
6. Els fluxos d'aigua i nutrients als boscos. L'estudi dels fluxos d'aigua i nutrients a nivell de conca. Fluxos i compartiments principals dels nutrients al bosc. Descomposició de la MO i nutrients.
7. Models forestals. Definició i descripció dels principals models de dinàmica forestal. Diferents aproximacions i escales.
Bloc 3. Dinàmica dels boscos
8. Els boscos al llarg del temps. Establiment d'un bosc. Successió i pertorbacions. Canvis funcionals dels boscos durant la successió.
9. Les principals pertorbacions i els seus efectes. La sequera i els seus efectes. Els incendis i els seus efectes als boscos mediterranis. Els plans de prevenció d'incendis forestals.
10. Boscos i canvi global. L’impacte dels boscos sobre el clima. Efectes observats i previstos del canvi global sobre els boscos. Què determina la vulnerabilitat dels boscos als canvis ambientals?
Bloc 4. Multifuncionalitat del bosc. Serveis ecosistèmics
11. La gestió forestal als boscos mediterranis. Tipus de gestió forestal i els seus efectes. Serveis ecosistèmics forestals.Gestió forestal adaptativa. Passat, present i futur dels boscos de Catalunya.
12. Usos i conservació dels boscos. Conservació dels boscos. Boscos i perspectiva de gènere.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 28 | 1,12 | 4, 5, 7, 10 |
Pràctiques d'aula | 3 | 0,12 | 4, 8, 9 |
Pràctiques d'ordinador | 5 | 0,2 | 4, 7, 8, 9 |
Pràctiques de camp | 16 | 0,64 | 5, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte ApS | 36 | 1,44 | 4, 5, 7, 8, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal | 50 | 2 | 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Classes magistrals
Combinaran classes teòriques expositives, sessions de problemes, i seminaris convidats i debats sobre temes actuals en ecologia forestal, a més de les classes de seguiment del projecte ApS (veure més avall) o d'altres tasques encarregades pel professorat. L'alumnat disposarà de material complementari que li facilitarà el seguiment de les classes, i que estarà prèviament disponible a l'aula moodle corresponent.
Pràctiques d'ordinador
Durant aquestes classes pràctiques aprendrem a utilitzar bases de dades forestals i eines metodològiques com la dendroecologia (l'estudi dels anells de creixement dels arbres).
Projecte d'aprenentatge servei (ApS)
Aquesta activitat consisteix en la presentació (per grups) d'una proposta de gestió i/o de seguiment de les actuacions de gestió a una finca forestal determinada, en col·laboració amb l'administració ambiental encarregada de la seva gestió. A partir dels coneixements que es van obtenint durant el curs els grups seran capaços de fer una diagnosi de l'estat del bosc i de la idoneïtat de la seva gestió. Per orientar el treball hi haurà una sèrie de sessions en horari de teoria on el professorat supervisarà el procés.
Pràctiques de camp
Farem dues sortides de camp per tal de veure diferents boscos in situ i aplicar les eines i metodologies pròpies dels inventaris i els estudis forestals. Una de les dues sortides serà a la Garrotxa i l'altra a la finca forestal corresponent al projecte ApS.
Pràctiques d'aula
Classes pràctiques a l'aula en les que durem a terme una activitat/debat relacionada amb la presa dedecisions en la gestió iexplotació forestals. Treballarem en grup i es farà especial èmfasi en els aspectes aplicats treballats al quart bloc de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Altres activitats | 15 | 0 | 0 | 1, 4, 9 |
Autoavaluació/Coavaluació | 40 | 6 | 0,24 | 2, 3, 4, 7, 8 |
Examen - reavaluació | (variable) | 2 | 0,08 | 4, 7, 9, 10 |
Projecte ApS - anàlisi | 20 | 0 | 0 | 4, 7, 10 |
Projecte ApS - pla de gestió | 25 | 4 | 0,16 | 3, 4, 5, 6, 8 |
Projecte ApS
Treball en grup per escrit de la part d'anàlisi i disseny inicial (20% de la nota final) i presentació en grup per escrit i oral de la proposta final (25%).
Continguts teòrics
Autoavaluació oral (individual) dels continguts de la primera part de l'assignatura, supervisada pel professorat (20% de la nota). Aquesta autoavaluació inclou una entrevista on el professor podrà introduir preguntes sobre el temari de l'assignatura.
Coavaluació escrita (individual) dels continguts del conjunt de l'assignatura (20% de la nota). La nota final d'aquesta part serà el promig de l'autoavaluació de l'estudiant i la nota posada pel professorat, sempre i quant la diferència entre les dues sigui de com a màxim un punt (sobre 10). Si la diferència és superior, el pes de la nota del professorat aungmentarà proporcionalment a aquesta diferència.
Altres activitats
Resolució de problemes i exercicis, resums d'altres activitats i participació (15%)
La nota final de l’assignatura es calcula com la mitjana ponderada pels percentatges indicats de les notes anteriors
En cas que la nota mitjana no arribi a 5 cal anar a un examen de recuperació (reevaluació) del conjunt de l'assignatura, que passa a substituir la nota de les autoavaluacions/coavaluacions i, per tant, val un 40% de la nota total. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Qui ho desitgi, pot fer un examen per millorar la nota de la part teòrica. Aquest examen es farà el mateix dia que el de recuperació i valdrà també un 40% de la nota final, substituint la nota de les autoavaluacions. Es garanteix sempre l'aprovat (és a dir, en cap cas se suspendrà l'estudiant si inicialment havia aprovat).
El no lliurament d'alguna de les activitats d'avaluació dins del periode establert implica una nota de zero per aquella activitat.
Avaluació única:
Barnes BV, Zak DR, Denton SR, Spurr SH. 1998. Forest Ecology (4th Edition) Wiley.
Binkley D. 2021. Forest Ecology: An Evidence–Based Approach. Wiley.
Blanco E, Casado MA, Costa M, Escribano R, García M, Génova M, Gómez A, Gómez F, Moreno JC, Morla JC, Regato P, Sainz H. 1997. Los bosques ibéricos. Planeta.
Blondel J, Aronson J. 1999. Biology and wildlife of the Mediterranean region. Oxford University Press.
Chapin FS, MAtson PA, Mooney HA. 2002. Principles of Terrestrial Ecosystem Ecology. Springer.
Hirons AD, Thomas PA. 2018. Applied Tree Biology. Wiley, USA.
Kimmins JP . 2003. Forest Ecology (3rd Edition) Benjamin Cummings.
Lloret F. 2022. La muerte de los bosques. Arpa Ed., Barcelona.
Peh KS-H, Corlett RT, Bergeron Y. 2015. Routledge Handbook of Forest ecology. Routledge, NY, USA.
Perry DA, Oren R, Hart SC. 2008. Forest Ecosystems (2nd Edition) The Johns Hopkins University Press.
Piñol J, Martinez-Vilalta J. 2006. Ecologia con números. Lynx.
Terradas J. 2001. Ecologia de la vegetación. Omega.
Thomas P, Packham J. 2007. Ecology of Woodlands and Forests: Description, Dynamics and Diversity. Cambridge University Press.
Waring RH,Running SW. 2007. Forest Ecosystems: Analysis at Multiple Scales (3rd Edition). Academic Press.
Young RA, Giese RL (eds.). 2002. Introduction to Forest Ecosystem Science and Management (3rd Edition) Wiley.
*Alguns dels textos anteriors estan disponibles electrònicament a la biblioteca de la UAB (https://ddd.uab.cat/record/22492)
Laboratori Forestal Català: https://laboratoriforestal.creaf.cat/
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 241 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PCAM) Pràctiques de camp | 241 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 241 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 24 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |