Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500004 Biologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de Bioquimica, Biologia cel·lular, Histologia i Fisiologia Animal: sistemes.
L’assignatura de Fisiologia: Neurofisiologia i Endocrinologia es programa durant el primer semestre del segon curs del Grau de Biologia i desenvolupa el coneixement integrat del sistema endocrí i del funcionament normal del sistema nerviós. Es fa particular èmfasi en el sistema nerviós de mamífer.
L’adquisició de les competències bàsiques de l‘assignatura permetrà a l’estudiant afrontar amb una base suficient l’estudi de la fisiopatologia i la comprensió dels mecanismes malalties que afecten al sistemes endocrí i nerviós dels animals i els humàns.
Els objectius formatius generals de l'assignatura són:
.Conèixer l
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts
I.- Sistema nerviós
Introducció al sistema nerviós:
- Biologia cel·lular de la neurona.
- Cèl·lules nervioses: neurones i glia.
- Sinapsi i Neurotransmissió.
- Neuroquímica.
- Conceptes d’Integració neuronal i d’integració neural.
Organització anatòmica dels sistema nerviós:
- Anatomia general del sistema nerviós. Barrera hemato-encefàlica. Líquid cefalorraquidi.
- Estructura histològica de l’escorça cerebral. Organització funcional de l’escorça.
Fisiologia sensorial:
- Receptors sensorials. Concepte. Tipus. Mecanismes de transducció.
- Informació somatosensorial. Receptors de tacte i pressió. Receptors de l’equilibri. Dolor.
- Fonorrecepció i oïda humana.
- Fotorrecepció i l’ull humà
- Quimiorrecepció: El gust i l’olfacte.
Estats d’activació dels sistema nerviós. Emoció i motivació:
- Estats d’activació del SNC. Electroencefalograma. El sistema reticular. Vigília i son.
- Emoció i motivació. Conceptes. El paper del sistema límbic i de d’hipotàlem.
Sistema motor:
- Sistema nerviós vegetatiu. Simpàtic i parasimpàtic.
- Sistema motor somàtic: organització medul·lar. Òrgans sensorials del múscul. L’organització dels moviments musculars.
- Sistema motor somàtic: organització supramedul·lar. Paper de l’escorça cerebral, ganglis basals i el cerebel. Funció vestibular i equilibri.
- Funcions superiorsdel SN:
Memòria i aprenentatge.
II.- Sistema endocrí i Reproducció:
- Glàndules endocrines i Hormones.
- Unitat funcional hipotàlem-hipòfisi. Control hipotalàmic de la funció hipofisiària.
- La hipòfisi: Neurohipòfisi. Hormones neurohipofisàries. Pars intermèdia. Adenohipòfisi.Hormones adenohipofisàries. GH i prolactina.
- Hormones pancreàtiques. Insulina i Glucagó.
- La glàndula tiroides. Síntesi i funció de les hormones tiroidals
- El metabolisme del calci i fòsfor. Parathormona, Vitamina D i calcitonina.
- Glàndula adrenal: Teixit adrenocortical: Glucocorticoides. Mineralocorticoides. Andrògens
adrenals. Teixit cromafí: Catecolamines.
- La funció testicular. Control de les funcions reproductives masculines
- La funció ovàrica. El cicle ovàric. Control reproductor en la femella.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Teoria | 32 | 1,28 | 1, 2, 3, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30 |
classes pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
seminaris | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories | 5 | 0,2 | 24, 25, 26, 27, 28 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 78 | 3,12 | 1, 2, 3, 6, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 |
Problemes | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L’alumne adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats.
Seminaris:
Els coneixements adquirits a les classes de teoria i amb l’estudi personal es reforçaran amb els seminaris, realitzant proves escrites de discussió i resolució de casos pràctics i problemes que s’hauran de resoldre amb grup. Aquestes probes són avaluables i no són recuperables. La no assistència (a 1 o més d’aquests) es considerarà un cero del seminari no presentat.
Classes pràctiques:
Sessions de pràctiques per l’observació i realització de tècniques neuroanatòmiques neurohistològiques i conductuals. S’hi promou el treball en grup i l’aprenentatge actiu.
L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan la seva absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Seminaris | 15% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
Teoria | 70% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31 |
memoria i examen practiques | 15% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 |
Les competències d’aquesta assignatura seran avaluades mitjançant:
Teoria: 70% de la nota final:
Avaluació escrita. Els coneixements teòrics es valoraran mitjançant tres parcials. El valor de cada parcial serà proporcional a la quantitat de matèria avaluada (del 20-25% cada parcial).
La nota de teoria correspon a la part del sistema nerviós (dos parcials ) i a la part del sistema endocrí (un parcial). Per aprovar per parcials, es requereix una nota mínima de 4,5 a cadascú d'aquets exàmens per fer mitjana amb els seminaris i pràctiques.
Hi ha un examen de recuperació per cada parcial suspès.
Seminaris: 15% de la nota final:
Avaluació escrita. Discussió i resolució de casos i problemes. 7 seminaris. Els seminaris no són recuperables.
Pràctiques: 15% de la nota final:
Avaluació escrita única i individual al acabar totes les pràctiques, al mateix dia de l’examen de teoria del 2n parcial. No hi ha nota mínima a aquesta part per fer mitja amb les notes de teoria i seminaris, però en notes de pràctiques inferiors a 4, hi haurà la possibilitat de presentar-se a un examen de recuperació de les pràctiques.
Recuperació: Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin unaponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Per millorar nota: Existeix la possibilitat d’un examen especial per millorar nota. L’examen és de tota la matèria (no et pots presentar a millorar nota només d’un parcial) el mateix dia de la recuperació.
En el cas de sol·licitar l’avaluació única, l’alumnat podrà realitzar un únic Examen Final de la teoria que inclourà tots els continguts de l’assignatura i tindrà un pes del 70% de la nota. Aquesta prova es realitzarà el mateix dia que la resta de persones matriculades realitzin el 3r parcial de teoria. La part de seminaris i pràctiques (30% de la nota final) s’haurà de realitzar com la resta d’ alumnes.
Com s’ha dit anteriorment, es rebrà la qualificació de "No Avaluable" quan el conjunt d’activitats d'avaluació realitzades tingui una pes inferior al 67% de la qualificació final.
– BARRETT KE. et al., Ganong’s Review of Medical Physiology (25th Ed.), McGraw Hill, 2016 (*)
– KOEPPEN B, STATON B: Berne & Levy Physiology (7 ed), Elsevier, 2018 (*).
– CARDINALI DP, Neurociencia aplicada. Sus fundamentos, Panamericana, 2007 (*)
– GUYTON AC, HALL JE. Tratado de Fisiología Médica (13 ed.), Elsevier, 2016.
– PURVES. Neurociencia, Médica Panamericana, 2016 (*)
- TRESGUERRES J.A.F. et al. Tratado de endocrinologia básica y clínica. Volumen I i II Ed.Síntesis 2001
- TRESGUERRES J.A.F. Fisiología Humana, Interamericana-McGraw Hill (4ª Ed.), 2014 (*)
(*) Acces eletrònic
No fen servir ningun software
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 131 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 132 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 133 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 134 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 131 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 132 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 13 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |