Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500004 Biologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits oficials, tanmateix seria adient que abans de matricular-se a aquesta assignatura s'hagin superat les següents assignatures de primer i segon: Biostadística, Botànica, Zoologia, Ampliació de Zoologia i Genètica
Es tracta d'una assignatura general que aborda els principals conceptes i metodologies bàsiques d'Ecologia, però que a la vegada el vol aproximar a algunes de les temàtiques més actuals al voltant d'aquesta ciència.
L’objectiu principal de l’assignatura és proporcionar els continguts i metodologies bàsiques per a l'estudi de l’estructura i la dinámica dels sistemes naturals en tres nivells d’organització bàsics:
El temari de l'assignatura s'organitza en 11 temes
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 32 | 1,28 | 7, 8, 9, 10, 19 |
Pràctiques d'ordinador | 6 | 0,24 | 6, 10, 20, 22 |
Pràctiques de camp | 6 | 0,24 | 8, 20, 22 |
Sessions de debat (Pràctiques d'Aula) | 5 | 0,2 | 10, 19, 20, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 70 | 2,8 | 7, 9, 10 |
Preparació de la memòria la pràctiques | 12 | 0,48 | 6, 20, 22 |
Preparació de les sessions de debat | 12 | 0,48 | 20, 22 |
Les activitats formatives s'organitzen en tres grans blocs: classes teòriques expositives, seminaris al voltant de temes diversos d'ecologia preparades pels propis estudiants i les pràctiques
Classes teòriques
Les classes teòriques es desenvolupen mitjançant classes magistrals expositives. Per seguir les classes l'alumnat disposarà d'un material complementari que li facilitarà el seguiment de la classe. Aquest material estarà prèviament disponible a l'aula moddle de s'assignatura.
Intercalat entre les classes teòriques expositives, que estaran organitzades aproximadament en tres blocs; hi ha entre tres i cinc session de teoria on l'alumnat i el professorat comenten la resposta d'una sèrie de preguntes curtes sobre el contingut donat a les classes expositives que previament està disponible al campus de l'assignatura
Sessions de debat
En començar el curs es proposa una sèrie de temes de debat sobre qüestions d'Ecologia que poden ser contestats o enfrontats des de 2 o 3 punts de vista. L'alumnat s'organitza en grups i a cada grup se li assigna un tema i una de les posibles aproximacions. Cada grup ha de documentar-se per tal d'intentar argumentar la conveniència de la seva aproximació o punt de vista sobre el tema. Finalment es fa una presentació oral davant dels companys i companyes i el professorat on han de defensar el seu punt de vista en contrast amb altres punts de vista o aproximacions.
Pràctiques
Les pràctiques es fan en grup i consisteixen en una sortida de camp de tot un dia en la que es recullen dades directament al camp per part de l'alumnat. A partir de les dades preses s'ha de realitzar un petit treball en format d'article científic. Per poderfer el tractament de les dades hi ha dues sessions de pràctiques d'ordinador dirigides
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Document escrit sobre un debat d'un altre grup | 5 | 0 | 0 | 19, 20, 21, 22 |
Examens parcials o final | 60 | 6 | 0,24 | 3, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 20 |
Presentació de les sessions de debat | 15 | 1 | 0,04 | 2, 4, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 22 |
Treball de pràctiques | 20 | 0 | 0 | 1, 5, 6, 11, 12, 20, 21, 22 |
L'avaluació es farà en tres blocs: la part teòrica, les sessions de debat i les pràctiques
Part teòrica (60% de la nota final, nota individual)
Un primer examen escrit parcial aproximadament a meitat del semestre. Representa un 30% de la nota final
Un segon examen escrit parcial en acabar tota la part teòrica. Representa un 30% de la nota final
En cas de que la nota conjunta dels dos parcials sigui igual o superior a 4 sobre 10, es podrà fer la mitjana per calcular la nota global. Si la nota dels dos parcials no arriba a 4, caldrà anar necessàriament a l'examen final si es vol aprovar l'assignatura.
Examen final, un examen que inclou els continguts examinats al dos parcials (60% de la nota final). Aquest examen el poden fer tots les persones que vulguin millorar la seva nota. En el cas que es presentin persones que tenen els parcials superats però volen millorar la nota, no han de renunciar a la nota dels parcials de manera que sempre es farà mitjana amb la nota més alta, sigui la dels parcials o la d'aquest examen. Per poder fer mitjana amb la resta de notes cal assolir un 4 sobre 10 com a mínim a aquest examen final.
Sessions de debat (20% de la nota final)
L'avaluació d'aquest contingut consta de dues parts: una presentació oral davant dels companys i el professor on han de defensar el seu punt de vista (15%de la nota final, nota individual) i un text escrit explicant els principals arguments i justificant el seu grau de rigor d'un dels debats d'unaltre grup (5%de la nota final, nota grupal)
Pràctiques (20% de la nota final, nota grupal)
La valoració per part del professorar del treball en format d'article científic, les instruccions per la seva redacció es faciliten per part del professor. Els estudiants que ho desitgin poden presentar una segona versió d'aquest treball un cop corregit, la qual es reavaluarà podent-se incrementant la nota fins a un màxim de tres punts respecte la primera versió del treball
Per poder aprovar l'assignatura cal assolir un 4 sobre 10 com a mínim a la nota de pràctiques.
Aspectes generals de l'avaluació.
Cal treure un mínim de 5 sobre 10 per aprovar l'assignatura.
S'obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final".
L'assistència a les sessions pràctiques (o sortides de camp) és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades".
Avaluació única
Les persones que demanin avaluació unica de teoria faran en un sol dia els dos examens parcials, coincidint amb la data del segon parcial i la nota obtinguda representarà un 60% de la nota final. En cas de que la nota sigui igual o superior a 4 sobre 10, es podrà fer la mitjana per calcular la nota global. En sa que la nota sigui inferior a 4 caldrà anar necessàriament a l'examen final. Per poder fer mitjana amb la resta de notes cal assolir un 4 sobre 10 com a mínim a aquest examen final.
En el cas de le treball de pràctiques, en tractar-se d'un treball en grup i que s'entrega telemàticament no es pot aplicar cap mecanisme d'avaluació única.
En el cas de l'avaluació de les sessions de debat, com es tracta d'una presentació oral en grup no es pot aplicar cap mecanisme d'avaluació única.
Begon M., Townsed C.R., Harper J.L. (2006) Ecology. From Individuals to Ecosystems (4ª ed.). Blackwell Publishing, Oxford
Gotelli N. J. (2001) A primer of Ecology. (3º ed.). Sinauer Associates Inc.,Sunderland, Massachussets.
Krebs CJ (2001) Ecology: The Experimental Analysis of Distribution and Abundance (5ª ed.). Benjamin-Cummings Publishers Co.
Margalef (1986) Ecología (2ª ed), Omega, Barcelona
Molles M.C. (2006) Ecología: conceptos y aplicaciones. McGraw-Hill, Madrid
Odum E.P., Warret G.W. (2006) Fundamentos de Ecología (5ª ed.). Internacional
Pianka E.R. (2000) Evolutionary Ecology. 6th. ed. Addison Wesley Longman, San Francisco.
Piñol & Martínez-Vilalta (2006) Ecología con números. Lynx, Bellaterra, Barcelona.
Ricklefs R.E., Miller G.L. (2000) Ecology (4ª ed.). W.H. Freeman & Co., New York.
Thompson Editores, México.
Townsend C.R., Harper J.L., Begon M. (2003) Essentials of Ecology (2ª Ed.). Blackwell Science, Oxford
Enllaços web
http://www.ecologiaconnumeros.uab.es/
Micrsoft excel, R studio i EstimateS
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 131 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 132 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 131 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 132 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 133 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 134 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 131 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 132 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 133 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 134 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |