Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500250 Biologia | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l'alumnat repassi:
1) La combinatòria i el binomi de Newton.
2) La probabilitat i l'estadística que hagi estudiat al Batxillerat.
3) Les funcions elementals (exponencial, logaritme) i els sumatoris.
Contextualització:
Es tracta d'una assignatura bàsica, de tipus instrumental, que introdueix en els estudis de Biologia les eines probabilístiques i estadístiques bàsiques per tal d'analitzar dades biològiques provinents de la descripció de fenòmens naturals o d'experiments, incidint en la seva correcta utilització i en la interpretació de resultats. Aquestes eines es faran servir a altres matèries del grau i resulten fonamentals per a la capacitació del futur graduat en Biologia tant per a l'exercici de la seva professió com per a la recerca. Juntament amb l'assignatura Matemàtiques, aquesta es caracteritza perquè, a més dels seus continguts propis, ajuda l'alumnat a desenvolupar el rigor científic i el pensament lògic.
Objectius formatius de l'assignatura: Es pretén que l'alumnat...
1. Estadística descriptiva.
2. Probabilitat.
3. Inferència estadística.
Part del temari es desenvoluparà a pràctiques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes i pràctiques | 22 | 0,88 | CM06, CM08, KM12, SM07, SM09 |
Classes de teoria | 30 | 1,2 | CM06, CM08, KM12, SM07, SM09 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals | 8 | 0,32 | CM06, CM08, KM12, SM07, SM09 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi + treball dels problemes i les pràctiques | 83 | 3,32 | CM06, CM08, KM12, SM07, SM09 |
El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l’alumnat. L’alumnat aprè treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i dirigint els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. En línia amb aquestes idees, i d’acord amb els objectius de l’assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Classes de teoria:
L’alumnat adquireix els coneixements científic-tècnics propis de l'assignatura assistint a les classes de teoria, complementant-les amb l’estudi personal autònom dels temes explicats per tal d'assimilar els conceptes i els procediments, per a detectar dubtes i realitzar resums i esquemes de la matèria. Les classes de teoria són classes magistrals a les quals el professor introdueix els conceptes bàsics corresponents a la matèria de l'assignatura, tot mostrant la seva aplicació. Es fan amb pissarra i amb el suport de les TIC.
Problemes i pràctiques:
Els problemes i les pràctiques són sessions amb un nombre més reduït d’alumnes on es treballen els coneixements científic-tècnics exposats en les classes de teoria per a completar la seva comprensió i aprofundir-hi mitjançant la resolució de problemes i casos pràctics, amb el programari adient. Els alumnes treballaran de manera individual o en grup, sota la supervisió del professor, resolent els problemes proposats. Això es farà tant a classe com de manera autònoma per part de l'alumnat.
A les sessions de pràctiques amb ordinador l'alumnat aprendrà a utilitzar eines informàtiques per a l'anàlisi descriptiva de conjunts de dades i la inferència estadística.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens parcials | 70% | 4 | 0,16 | CM06, KM12, SM07, SM09 |
Recuperació | 70% | 3 | 0,12 | CM06, KM12, SM07, SM09 |
Treballs de pràctiques | 30% | 0 | 0 | CM06, CM08, KM12, SM07, SM09 |
Avaluació continuada.
L'avaluació de l'assignatura consta d'una part d'avaluació contínua de les competències adquirides: hi haurà dos exàmens parcials, cadascun amb un pes del 35%. Aquests dos parcials seran la part recuperable de l'assignatura.
L'avaluació de les pràctiques amb ordinador tindrà un pes del 30% en l'avaluació final de l'assignatura. La nota s'obtindrà a partir de l'entrega d'uns treballs.
Per participar en la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Avaluació única.
L’avaluació única consisteix en una única prova de síntesi en la qual s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La nota obtinguda en aquest examen final suposarà el 70% de la nota final de l’assignatura. Aquesta prova es farà coincidint amb la mateixa data fixada en calendari per a la darrera prova d’avaluació continuada i s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
L’avaluació de les activitats de pràctiques i l'entrega de treballs seguiran el mateix procediment de l’avaluació continuada. La nota obtinguda suposarà el 30% de la nota final de l’assignatura.
Notes mínimes.
Es demana una nota mínima de 3,5 sobre 10 a cada examen (parcials, final o recuperació). També es demana una nota mínima de 4 sobre 10 a cada entrega. En cas d'assolir aquestes notes mínimes, la nota final és la mitjana ponderada. En cas contrari, la nota final es calcula com el mínim entre la mitjana ponderada i 4,5 (tot valorat sobre 10).
A les sessions de pràctiques amb ordinador l'alumne aprendrà a fer servir el programari lliure R amb la interfície gràfica d'usuari R Commander (o una interfície gràfica equivalent), per tal d'aplicar les eines estadístiques per a l'anàlisi descriptiva de conjunts de dades i la inferència estadística.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 11 | Català | segon quadrimestre | tarda |