Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500004 Biologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
L'alumne que ha de cursar els estudis d'Immunologia ha d’haver assolit les competències d'aprenentatge en les assignatures programades pels dos primers cursos del Grau. Es convenient que l’alumne tingui coneixements sobre l’estructura i organització dels organismes animals i els seus sistemes cel·lulars. Així com coneixements de les característiques estructurals i funcionals de les biomolècules, els fonaments bàsics de bioquímica, biologia molecular, genètica i estructura de proteïnes.
Objectius de l’assignatura:
Al final de curs, els alumnes hauran de:
- Conèixer els components del sistema immunitari: molècules, cèl·lules i òrgans limfoides.
- Comprendre la resposta immunitària innata i adaptativa, humoral i cèl.lular; les fases de la resposta immunitària i la regulació i homeòstasi del sistema immunitari.
- Conèixer la comunicació entre components del sistema immunitari a través del tràfic sanguini i limfàtic; i la localització anatòmica de la resposta immunitària.
- Aplicar els coneixements de la resposta immunitària en infeccions per virus, bacteris, protozous, helmints i fongs.
- Conèixer les tècniques immunològiques cel.lulars i moleculars aplicables als diferents sistemes biològics.
- Saber aplicar les reaccions del sistema immunitari i la seva especificitat a l'estudi de biomolècules, al diagnòstic, a les vacunes i a la immunoteràpia.
- Conèixer els fonaments bàsics de la immunopatologia
Els 9 ECTS de l'assignatura d'Immunologia es dividiran en tres blocs temàtics amb competències d'aprenentatge específiques, a més de les pràctiques de laboratori que integren tots ells.
Bloc I. Immunologia bàsica (3 ECTS) 33 hores
- Conèixer els components del sistema immunitari: molècules, cèl·lules i òrgans limfoides.
- Conèixer la comunicació entre components del sistema immunitari mitjançant del tràfic sanguini i limfàtic.
- Conèixer els conceptes de la immunitat innata i la immunitat específica.
- Identificar els elements que intervenen en ambdues respostes.
- Enumerar i explicar les característiques estructurals i funcionals de cada component molecular i cel.lular de la immunitat innata i l’adaptativa.
Bloc II. Organització de la Resposta Immunitària (2 ECTS) 12 hores
- Integrar els elements del sistema immunitàri en les tres fases de la resposta immunitària: 1) fase d'activació; 2) fase efectora; i 3) fase regulació i homeòstasi de la resposta immunitària.
- Integrar les diferents fases de la resposta immunitària i els seus components cèl·lulars amb la localització anatòmica de la mateixa.
- Conèixer els mecanismes que participen en la resposta immunitària contra infeccions per virus, bacteris, protozous, helmints, fongs i processos tumorals.
- Identificar els mecanismes d’evasió que utilitzen els patògens contra el sistema immunitari.
Bloc III. Aplicacions de la Immunologia (1 ECTS) 9 hores
- Conèixer les tècniques immunològiques cèl·lulars i moleculars aplicables als diferents sistemes biològics.
- Saber aplicar les reaccions del sistema immunitari i la seva especificitat a l'estudide biomolècules, al diagnòstic, a les vacunes i a la immunoteràpia.
- Conèixer els fonaments bàsics de les disfuncions del sistema immunitari que originen immunopatologies i immunodeficiències.
- Conéixer els mecanismes d’immunopatologia per excés de resposta (hipersensibilitat), per defecte (immunodeficiències) o per error (autoimmunitat).
Practiques de laboratori (3ECTS) 20 hores
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts
Bloc I. Immunologia bàsica: elements del Sistema Immunitari (3 ECTS)
Introducció
TEMA 1 i 2: Introducció: vista general del sistema immunitari. Conceptes bàsics.
TEMA 3 i 4: Introducció: organització general de la resposta immunitaria.
Immunitat Innata
TEMA 5: Anatomia: órgans i teixits.
TEMA 6: Immunitat innata: molècules.
TEMA 7: Cèl.lules de la resposta innata: macròfags, neutròfils, mastòcits.
TEMA 8: Cèl.lules presentadores i altres de la resposta innata.
TEMA 9: El Sistema del Complement.
Immunitat adquirida - Cèl.lules i receptors específics d'antigen i reconeixement d'antigen
TEMA 10: Estructura de les immunoglobulines i receptor d'antigen de les cèl·lules B (BCR).
TEMA 11: Organització i reordenament dels gens de les immunoglobulines.
TEMA 12: Interacció antigen-anticòs.
TEMA 13: Limfòcits B: Selecció en el moll de l'òs i subpoblacions de limfòcits B.
TEMA 14: Complex Principal d'Histocompatibilitat (MHC): estructura i funció.
TEMA 15: Complex Principal d'Histocompatibilitat (MHC): organizació genètica.
TEMA 16: Processament i presentació antigènica.
TEMA 17: Receptor d'antigen de la cèl·lula T (TCR): estructura i genètica.
TEMA 18: Limfòcits T: Selecció tímica.
TEMA 19: Limfòcits T II: subpoblacions de limfòcits T i funcions.
TEMA 20: Citocines.
TEMA 21: Quimiocinesi molècules d'adhesió.
Bloc II. Organització de la Resposta Immunitària (2 ECTS)
Organització de la resposta immunitària
TEMA 22: Tràfic limfociari i recirculació dels limfòcits: concepte de homing.
TEMA 23: Resposta immunitària humoral.
TEMA 24: Resposta immunitària cel·lular.
TEMA 25: Regulació de la resposta immunitària.
TEMA 26: Tolerància immunològica.
Resposta immunitària en front de patògens i mecanismes d'evasió
TEMA 27: Resposta immunitària contra bacteris.
TEMA 28: Resposta immunitària contra fongs i paràsits.
TEMA 29: Resposta immunitària contra virus.
TEMA 30: Immunitat antitumoral.
TEMA 31: Transplantament.
Bloc III. Aplicacions de la Immunologia (1 ECTS)
TEMA 32: Immunodeficiències primàries.
TEMA 33: Immunodeficiències secundàries.
TEMA 34: Immunopatologia associada a la resposta immunitària: hipersensibilitat I.
TEMA 35: Immunopatologia associada a la resposta immunitària: hipersensibilitat II-IV.
TEMA 36: Autoimmunitat.
TEMA 37: Immunoteràpia. Vacunes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives (teoria) | 36 | 1,44 | 22, 6, 7, 11, 10, 12, 21, 20 |
Pràctiques d'aula | 10 | 0,4 | 22, 6, 7, 11, 10, 12, 21, 20, 23 |
Pràctiques de laboratori | 20 | 0,8 | 3, 6, 8, 11, 9, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral d'un tema | 10 | 0,4 | 22, 6, 7, 10, 12, 21, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 94 | 3,76 | 3, 22, 6, 7, 11, 10, 12, 21, 20 |
Lectura de textos | 12 | 0,48 | 22, 7, 11, 10, 12, 21, 20 |
Preparació presentació i discusió de seminaris i casos | 20 | 0,8 | 3, 22, 6, 7, 11, 10, 12, 21, 20, 23 |
Realització del quadern de laboratori | 8 | 0,32 | 22, 6, 11, 9 |
Resolució de problemes | 8 | 0,32 | 22, 6, 11, 12, 20, 23 |
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
El grup per a les classes expositives (teoria) serà el total d'alumnes matriculats.
Per a les pràctiques d'aula (seminaris) es faran dos grups, cadascun amb la meitat dels alumnes matriculats.
Les pràctiques d'aula s'impartiran en 10 hores (10 hores per a cadascun dels dos grups) en les quals es presentaran i discutiran diversos temes, casos o articles.
Classes Expositives:
Els diferents temes del programa s'impartiran en 36 hores. Durant el curs, i dins les classes expositives, es podran incloure fins a 3 seminaris que impartiran experts en cada tema.
Pràctiques d'aula (seminaris):
Es programaran treballs per grups de 4-5 alumnes, que els prepararan cooperativament. Alguns d'ells seran seguiments de temes sorgits de notícies de la premsa diaria o de la prensa científica relacionades amb la Immunologia. Altres seran temes o casos clínics que els professors prepararan per que els alumnes puguin desenvolupar el seu treball. La informació sobre cada treball i les pautes d'aplicació es desarà al Campus Virtual (CV). Cada grup prepararà l'exposició oral del seu treball en base a una presentació en power point (o similar). No hi ha presentació escrita del treball. A cada sessió de pràctiques d'aula (1h) es presentarà 1 treball (30-40 min d'exposició + 10-15 min de preguntes/discussió). El professor i la resta d'alumnes faran preguntes sobre aspectes del tema presentat. La presentación final (en format PDF) l'hauran de desar els alumnes al CV abans del dia de la presentació.
TIPUS D'ACTIVITAT | HORES | RESULTATS D'APRENENTATGE |
DIRIGIDES | ||
Classes expositives (teoria) | 36 | G01.00, T01.00, E03.05, E03.06, E06.39, E06.40, E08.05, E12.06, E18.05 |
Pràctiques d'aula | 10 | G01.00, T01.00, T04.00, E03.05, E03.06, E06.39, E06.40, E08.05, E12.06, E18.05 |
Pràctiques de laboratori | 20 | T04.00, E08.05, E09.03, E10.07, E13.06, E18.05 |
SUPERVISADES | ||
Exposició oral d'un tema | 10 | G01.00, T01.00, E03.05, E03.06, E06.39, E06.40, E12.06, E18.05 |
AUTÒNOMES | ||
Estudi | 94 | G01.00, T01.00, E03.05, E03.06, E06.39, E06.40, E08.05, E12.06, E13.06, E18.05 |
Lectura de textos | 12 | G01.00, T01.00, E03.05, E03.06, E06.39, E06.40, E08.05, E12.06 |
Preparació presentació i discusió de seminaris i casos | 20 | G01.00, T01.00, T04.00, E03.05, E03.06, E06.39, E06.40, E08.05, E12.06, E13.06, E18.05 |
Realització del quadern de laboratori | 8 | G01.00, T01.00, E08.05, E10.07, E18.05 |
Resolució de problemes | 8 | G01.00, T01.00, T04.00, E06.39, E06.40, E08.05, E18.05 |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 70% | 3 | 0,12 | 3, 22, 6, 7, 11, 10, 12, 21, 20, 16, 15 |
Examen parcial bloc 1 | 35% | 2 | 0,08 | 7, 10, 12, 21, 16, 15 |
Examen parcial bloc 2 | 35% | 2 | 0,08 | 3, 22, 6, 11, 20, 16, 15 |
Pràctiques d'aula i laboratori (presentació, contingut i discussió) | 30% | 0 | 0 | 5, 3, 4, 22, 2, 6, 7, 8, 11, 10, 12, 9, 13, 14, 21, 20, 18, 19, 17, 16, 15, 1, 23 |
L'avaluació de l'assignatura serà individual i continuada a travès de les següents proves:
Examens parcials: dos exàmens parcials, al final dels Blocs I i IV (aproximadament). Cada prova valdrà el 35% de la nota final. Seran exàmens de tipus test, que inclouen preguntes amb 5 respostes i una correcta. En la correcció es restarà 1/5 del valor de cada pregunta per resposta incorrecta. La duració de cada prova serà d'un màxim de 2 hores. L'assignatura es podrà aprovar per parcials sempre que la mitjana entre les dues proves sigui un 5, tenint en compte que es pot fer mitjana només amb una nota mínima de 4 en algun dels parcials.
Pràctiques d'aula i laboratori (seminaris i pràctiques): Els seminaris i les pràctiques de laboratori ajuden al desenvolupament les capacitats d'autoaprenentatge, de síntesi i de comunicació escrita i oral dels alumnes. L'avaluació representarà el 30 % de la nota final de l'assignatura i es valoraran el contingut de la memòria de pràctques, el contingut dels seminaris, la presentació oral, la resposta a preguntes i la participació en la discussió. Tant les pràctiques d'aula com les de laboratori son d'assistència obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
Examen Final: Es programarà un examen final pels alumnes que no hagin assolit el mínim necessari o que vulguinapujar la nota. Es podran recuperar els dos parcials per separat o un dels dos. L'examen final tindrà un valor del 70% de l'assignatura al qual es sumarà el percentatge de nota del treball dels seminaris.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.
Avaluació final (veure taula):
1) Els alumnes que hagin obtingut un mínim de 5 (sobre 10) a cada un dels parcials, tindran el 70% de la nota. Els alumnes han d'assolir un mínim de 4 a cada parcial per poder compensar la nota amb l'altre parcial, sempre que el resultat final sigui ≥5.
2) El 30% de la nota correspón a l'avaluació dels treballs presentats i les pràctiques.
3) Els alumnes que no hagin arribat a aprovar amb els dos examens parcials, podran fer l'examen final. La valoració d'aquest examen final serà per parcials i comptarà el 70% de la nota total (es pot fer en el mateix examen un o dos parcials). A aquesta nota se li sumarà la nota dels seminaris (30%).
4) El mateix càlcul es farà pels alumnes que vulguin apujar nota. En el cas d'optar a pujar nota, no es guarda la nota original.
5) La no presentació a qualsevol de les proves ha d'estar justificada.
AVALUACIÖ ÚNICA
Aquells/lles alumnes que ho sol.licitin a principi de curs podran fer com a avaluació única un examen del total del contingut Teòric de l'assignatura en el moment que s'avalui el segon parcial. La nota d'aquest examen únic contarà el 70% de la nota de l'assignatura. Aquesta es complementarà amb les notesde les pràctiques de laboratori i dels seminaris d'aula que son d'assistència obligatòria per a tots els/les alumnes. En aquests casos s'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada, sense la possibilitat de recuperar un únic parcial.
Taula d’avaluació:
AVALUACIÓ | PROVES | TIPUS | PROGRAMACIÓ | % NOTA FINAL | NOTA MÍNIMA |
Classes expositives | 1er parcial | Test | Finals de març | 35% | 4/10 |
2on parcial | Test | Finals de maig | 35% | 4/10 | |
Examen final | Variable | Finals de juny | 70% | 4/10 | |
TOTAL | 70% | 5/10 | |||
Pràctiques d'aula | Presentació oral | Power Point | Del 29/04 al 23/05 | 20% | n/a |
TOTAL | 20% | n/a | |||
Pràctiques de laboratori | memòria | Al final de les pràctiques | 10 | 5 | |
SUMA TOTAL | 100% | 5/10 |
Llibres en anglès:
Janeway’s Immunobiology by K Murphy, C. Weaver. Ltd/Garland Science, NY & London, 9th ed., (2017).
Kuby Immunology by Judy Owen , Jenni Punt , Sharon Stranford. W.H. Freeman Co., 7 th ed, (2012).
Cellular and Molecular Immunology by Abul K. Abbas, Andrew H. Lichtman, Shiv Pillai. Saunders, 9 th ed, (2017).
Roitt's Essential Immunology, Peter J. Delves, Seamus J. Martin, Dennis R. Burton, Ivan M. Roitt 9 th Edition Elsevier Ed. (2017).
Llibres en castellà:
Inmunobiología: El sistema inmunitario en condiciones de salud y enfermedad de C. Janeway Jr., P. Travers, L. Walport, M. J. Shlomchik. 4ª edición. Editorial Masson, S.A. Barcelona, (2003).
Inmunología Celular y Molecular de A.Abbas, W. Lichtman, R. Pober. W. B. Saunders Co., Philadelphia, 5ª edición, (2004).
Introducción a la Inmunología Humana de L. Faimboim, J. Geffner. Ed Medica Panamericana, 5ª edición (2005).
Kuby Immunology (en español) by T.J. Kindt, R.A. Goldsby, B.A. Osborne. W.H. Freeman Co., 6 th ed, (2007).
Fundamentos de Inmunología de Roitt, I. M. Panamericana, 10ª ed. (2003).
Inmunología de I. Roitt, J. Brostoff, D. Male. Hartcourt Brace, 5ª ed. (2003).
Introducción a la Inmunología humana L. Fainboim, J. Geffner. 5ª ed. Editorial Médica Panamericana. Buenos Aires 2005.
Inmunología de P. Parham. Ed. Panamericana, 2ª ed. (2006).
Bibliografia Complementària (reviews més importants en Immunologia)
Advances in Immunology: https://www.sciencedirect.com/bookseries/advances-in-immunology
Annual Review of Immunology: https://www.annualreviews.org/loi/immunol
Current Opinion in Immunology: https://www.sciencedirect.com/journal/current-opinion-in-immunology
Immunological Reviews: http://www3.interscience.wiley.com/journal/118503650/home
Nature Reviews in Immunology: http://www.nature.com/nri/index.html
Seminars in Immunology: https://www.journals.elsevier.com/seminars-in-immunology/
Trends in Immunology: http://www.cell.com/trends/immunology/
Recursos d'Internet
Inmunología en un mordisco: http://inmunologia.eu/
Sociedad Española de Inmunología: http://www.inmunologia.org/
Revista Inmunología: http://www.inmunologia.org/revista/home.php
Immunobiology by C. A. Janeway, P. Travers, M. Walport and M. Shlomchik. Garland Science 2001: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/bookshelf/br.fcgi?book=imm
Roitt's Essential Immunology, by Peter Delves, Seamus Martin, Dennis Burton, Ivan Roitt. Wiley-Blackwell Ed., 11 th ed., (2006): http://www.roitt.com/
Microbiology and Immunology On line. School of Medicine, University of South Carolina: http://pathmicro.med.sc.edu/book/welcome.htm
Faculty of Medicine, Dalhouse University (Halifax, Nova Scotia, Canada): http://immunology.medicine.dal.ca/bookcase/
The Infectious Diseases WebLink: http://webpages.charter.net/deziel/
Departament of Molecular and Cellular Biology, Harvard University: http://mcb.harvard.edu/BioLinks/Immunology.html
Biology Animations: http://biology-animations.blogspot.com/
Introduction Immune System: http://www.biology.arizona.edu/immunology/tutorials/immunology/main.html
Janeway's animations: http://www.blink.biz/immunoanimations/
Davison College (Immunology course, Molecular Movies):http://www.bio.davidson.edu/courses/Immunology/Bio307.html
El programari que es farà servir per l'anàlisi dels resultats de les pràctiques de l'assignatura inclou: l'excell, el word i el CytoExpert
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 131 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 132 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 133 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 134 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 131 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 132 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 13 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |