Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500004 Biologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit. S’aconsella tenir aprovada la genètica de primer curs.
La ciència de la Biologia Humana estudia la variabilitat de la espècie Homo sapiens sapiens, tant des de la vessant morfològica com del desenvolupament i de la genètica, de la nostra espècie. Es tracta d’una matèria necessària sobre la que es fonamenten els coneixements tant de la pròpia assignatura de Biologia Humana com de l’assignatura de Salut i Ambient, que s’imparteix a tercer curs. Caldrà obtenir els coneixements de Biologia Humana per a assolir els de les matèries optatives de quart curs: Antropologia Forense, Antropologia Molecular, Genètica Humana, Orígens Humans i Primatologia.
L’assignatura de Biologia Humana s’estructura en dues parts ben diferenciades: a) el coneixement de l’origen i evolució de la nostra espècie, i b) la variabilitat humana actual.
Els continguts de l'assignatura seràn els que es mostren a continuació, llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Tema 1. Mecanismes d’evolució humana
Variabilitat genètica, Mutacions en la espècie humana.
Recombinació genètica. Polimorfisme. Selecció.
Processos d’especiació humana
Tema 2. Genètica de poblacions humanes
Població panmítica. Hardy- Weinberg i alteracions. Consanguinitat. Flux genètic. Deriva.
Tema 3. Biodemografia de poblacions humanes
Estructura de la població. Migracions. Biodemografia. Fenòmens biodemogràfics. Composició de la població
Tema 4. Marcadors moleculars
La sang. Sistemes de grups sanguinis . Interès del seu estudi, aplicacions i distribució.
Sistemes HLA i HPA
DNA nuclear. STRs i SNPs. Projecte HapMap.
Marcadors monoparentals.
Tema 5. Evolució del cicle vital
Desenvolupament, creixement i maduració. Corbes de creixement.Factors controladors del creixement.
Envelliment.
Tema 6. Els primats i l’evolució humana
L’home un primat. Característiques de l’Ordre primats. Relacions socials dels primats.
Tema 7. Tècniques aplicades a l’evolució humana
Escales cronològiques. Mètodes de datació. Mètodes de reconstrucció ambiental.
Tema 8. El Miocè
Moviment de lesplaques tectòniques. Condicions ambientals. L’aparició dels primers homínids.
Tema 9. L’origen del bipedisme
Canvis anatòmics que comporta el bipedisme. Els australopitecins.
Tema10. L’Homo
Les primeres evidències d’un raonament humà. Dels primers Homo fins el els Homo erectus.
Homo erectus s.s. L’expansió per Àsia. L’expansió per Europa.
Característiques morfològiques dels neandertals respecte els homes moderns. Tipus de vida i extinció
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
teoria, pràctiques, seminaris, problemes | 50 | 2 | 4, 3, 7, 8, 38, 9, 10, 11, 37, 12, 13, 18, 15, 16, 17, 19, 22, 20, 21, 23, 24, 14, 25, 34, 36, 35 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories en grup | 5 | 0,2 | 7, 38, 37 |
Tipus: Autònomes | |||
estudi, resolució de problemes i preparació de seminaris | 87 | 3,48 | 7 |
El desenvolupament de les activitats formatives del curs es basa en: classes de teoria, classes de problemes, seminaris i classes de pràctiques de laboratori; cadascuna d’elles amb la seva metodologia específica. Aquestes activitats seran complementades per una sèrie de sessions de tutoria.
Classes de teoria: L’alumnat adquireix els coneixements científics propis de l'assignatura assistint a les classes de teoria: classes magistrals amb suport de TIC, que complementarà amb l’estudi personal dels temes exposats. El material audiovisual utilitzat a classe es podrà trobar a l’eina de “material docent” del Campus Virtual, amb les restriccions vigents sobre la propietat intel.lectual. Aquestes classes estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l’alumnat que obliga a aquest a desenvolupar estratègies d’aprenentatge autònom fora de classe.
Classes de problemes: Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos pràctics que se plantegen en les classes de problemes on es treballa la manera de resoldre’ls. L'alumnat treballa en grups reduïts permetent que adquireixin la capacitat de treball en grup i d’anàlisi i síntesi. A més permet aplicar recursos estadístics en la interpretació de dades. L’alumnat trobarà al Campus Virtual els enunciats dels problemes treballats a classe. A més disposarà de l’enunciat d’altres problemes que podrà treballar de manera autònoma.
Seminaris: Amb la suficient antelació es proporcionarà a l’alumnat la documentació necessària a debatre en els seminaris; l’alumnat els haurà d’haver preparat a partir del material lliurat pel professorat.
Classes de pràctiques: L’alumnat entra en contacte amb el material i tècniques de laboratori. Es debatran els resultats al final de cada pràctica i/o es recollirà els materials avaluables. L’alumnat podrà accedir als protocols i les guies de pràctiques mitjançant el Campus Virtual.
Tutories: L’objectiu d’aquestes sessions és múltiple: resoldre dubtes, dur a terme debats sobre temes que s’hagin proposat a classe, orientar sobre les fonts consultades per l'alumnat i explicar l’ús de les eines del Campus Virtual necessàries per les activitats proposades. Aquestes sessions no seran expositives ni en elles s’avançarà matèria del temari, sinó que seran sessions de debat i discussió. Bona part del contingut de les sessions de tutories es basaran en el treball realitzat per l’alumnat de manera autònoma.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions | 50% | 6 | 0,24 | 4, 3, 7, 8, 38, 9, 10, 11, 12, 13, 18, 15, 16, 17, 19, 22, 20, 21, 23, 24, 14, 25, 34, 36, 32, 33, 31, 30, 29, 35 |
Entrega, al professorat de la matèria, del material avaluable a llarg del curs | 50% | 2 | 0,08 | 6, 5, 2, 7, 38, 39, 1, 37, 27, 28, 26 |
En tractar-se d’una avaluació continuada es tindrà en compte la participació de l’estudiant, la preparació dels seminaris i problemes, els materials de pràctiques i les notes dels controls.
La ponderació de les diferents parts de la matèria és la següent:
Controls: Es faran dos controls eliminatoris amb un pes de cadascun del 25%.
Pràctiques: ponderen un 30 % de la qualificació final. Per a l'avaluació es tindrà en compte tant l'actitud de l'alumnat com els treballs que es realitzin en el propi laboratori i els questionaris que es plantegin.
Altres (seminaris, problemes...): ponderen un 20 % sobre la nota final. Per a l'avaluació es tindrà en compte tant l'actitud de l'alumnat com els treballs que es realitzin a l'aula i els questionaris i problemes que es plantegin.
Per a l’avaluació de la part teòrica de l’assignatura es faran dos controls. L'alumnat que no hagi superat mitjançant avaluació continuada algun dels controls teòrics s’avaluarà amb un control final de la part que no hagin superat.
Els seminaris, problemes, així com les classes pràctiques s'avaluaran com indiqui el professorat (a través controls, de la presentació de treballs o memòries, de la nota obtinguda "in situ" en el laboratori, ...).
Per aprovar l'assignatura, la nota mínima en cadascuna de les parts avaluables ha de ser de 4,0. La nota final de l'assignatura ha de ser igual o superior a 5.
L'alumnat que aprovi se’l permetrà pujar la nota mitjançant un control integrador de tota l’assignatura. En aquest cas, la nota quees considerarà serà aquesta última independentment de que sigui superior o inferior a la obtinguda prèviament.
"Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final".
"L'assistència a les sessions pràctiques (o sortides de camp) és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades".
Avaluació única:
Les activitats docents de l’alumnat que s’aculli a l’avaluació única ha de fer:
- Teoria: una única prova de síntesi en la que s’avaluaran els continguts de tot el programa de teoria de l'assignatura. La prova constarà de preguntes de tipus test. La nota obtinguda en aquesta prova de síntesi suposarà el 50 % de la nota final de l’assignatura.
- Altres tipologies docents d’assistència obligatòria (PLAB, AI, PAUL, SEM,): L’avaluació de les activitats de pràctiques seguiran el mateix procés de l’avaluació continuada. La nota obtinguda per les PLAB i AI suposarà el 30% , el 20 % restant anirà a càrrec de SEM i PAUL.
BIBLIOGRAFÍA BÁSICA
BANDELT, H.J. et al (eds.) Human mitochondrial DNA and the evolution of Homo sapiens. Ed Springer, cop. 2006 (Berlin)
BERTRANPETIT, J. (1993). Orígenes del hombre moderno. Prensa científica. Libros de Investigación y Ciencia.
BOYD R & SILK JB (2004) Como evolucionaron los humanos. Ariel Ciencia.
CAVALLI-SFORZA, L.L. et al (1995). The History and Geography of Human Genes. Princeton University Press.
CAVALLI-SFORZA, L.L. i BODMER, W.F. (1981). Genética de poblaciones humanas. Ed. Omega (edició posterior en anglès).
CAVALLI-SFORZA, L.L. (2017): Genes ,pueblos y lenguas. Ed. Drakontos.
DANIELS, G. (2013). Human Blood Groups. Blackwell Science. . A John Wiley & Sons, Ltd., Publication. First published:28 January 2013. Print ISBN:9781444333244 |DOI:10.1002/9781118493595. Copyright © 2013 Geoff Daniels. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118493595
DEVOR, E.J. (1992). Molecular Applications in Biological Anthropology. Ed. Cambridge University Press.
FEREMBACH, D. et al. (1986). L’homme, son évolution, sa diversité. Ëditions du CNRS.
FLEAGLE JG (2013) Primate adaptation & Evolution. Academic Press.
HENRI, L. (1976). Demografía. Ed. Labor.
ISSIT, P.D. i ANSTEE, D.J. (1999). Appied Blood Group Serology. Montgomery Scientific Publications
JACQUARD, a. (1993). La explosión demográfica. Ed. Debate, S.A.
JONES, S. et al. (199) The Cambridge Enciclopedia of Human Evolution. Ed Cambridge.
KENNEDY, G.E. (1980). Paleoanthropology. Ed. MacGraw-Hill.
LEWIN R (2004) Human Evolution. An Illustrated Introduction. Blackwell Science.
LEWONTIN,R. (1995). Human Diversity. Scientific American Library.
LOZANO, M. i RODRÍGUEZ, X.P. 2010. D'on venim? l'origen de l'Homo sapiens. Ed: Rafael Dalmau, col·lecció evoluciona núm 2.
LLORENTE ESPINO M (2019) Primates. Biología, comportamiento y evolución. Lynx Edicions.
MOLLISON, et al. (1994). Blood transfusion in Clinical Medicine. Blackwell Scientific Public.
PARK, M.A. (2013) Biological Anthropology. Published by Mc Graw-Hill. Seventh Edition. ISBN 978-0-07-803495-4
RELETHFORD, J. (2001) Genetics and the search for modern human origins. Wiley-Liss, New York, USA.
REBATO, E.; SUSANNE, Ch. i CHIARELLI (2005). Para comprender la antropología biológica. Evolución y Biología Humana . Ed Verbo Divino.
SELIGMANN, H. (2018).Mitochondrial DNA: New Insights. University of Chicago, United States
STONEKING, M. 2016. An Introduction to Molecular Anthropology. John Wiley & Sons, Incorporated (https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/reader.action?docID=4719165&ppg=185)
SUSANNE, Ch. i POLET, C. (2005). Dictionnaire d’Anthropobiologie. Ed. DeBoeck supérieur. ISBN:978-2-8041-4842-3.
TREY, C. (2019). Biological Anthropology. ISBN-10: 1641720840; ISBN-13: 978-1641720847. Editor: Larsen and Keller Education
TURBÓN, D (2006). La evolución humana. Ariel.
VALLS, A. (1985). Introducción a la Antropología. Ed. Labor.
von Marion E. Reid; Christine Lomas-Francis; Martin L. Olsson (2012). The Blood Group Antigen. FactsBook. Elsevier Ltd. ISBN: 978-0-12-415849-8. https://books.google.de/books?hl=de&lr=&id=5YYwS-iVPDgC&oi=fnd&pg=PP1&ots=f7cT9Irad8&sig=w2d0t0ULlrYyrWQ2FsH460CJBFg#v=onepage&q&f=false
WEINER, M.P. et al. (2007) Genetic variation: a laboratory manual. Ed Cold Spring Harbor: Cold Spring Harbor Laboratory Press, cop.
BIBLIOGRAFÍA ESPECÍFICA
S’anirà donant en el decurs de la impartició de la matèria.
Burkle, A. and Grune, T. (2015) Biomarkers of Human Ageing Volume 151
Webs:
Becoming Human: www.becominghuman.org
The surprising science of alpha males - Frans de Waal: https://www.youtube.com/watch?v=BPsSKKL8N0s
Cognició i memòria en ximpanzés: https://www.youtube.com/watch?v=ktkjUjcZid0
Article: Andrews (2020) Last Common Ancestor of Apes and Humans: Morphology and Environment. Folia Primatologica 91:122-148. https://www.karger.com/Article/Pdf/501557
Models de cranis 3D: https://www.morphosource.org
Models de cranis i eines de pedra 3D: https://africanfossils.org/
A timeframe for human evolution: https://natureecoevocommunity.nature.com/posts/a-timeframe-for-human-evolution
Origen i adaptacions al bipedisme: https://www.youtube.com/watch?v=3bFtotU0of4
The evolution of human mating - David Puts: https://www.youtube.com/watch?v=OXQwtTOnLvg
Homo erectus - The First Humans: https://www.youtube.com/watch?v=MP00uxg-274
The Neanderthals That Taught Us About Humanity: https://www.youtube.com/watch?v=h777yfE39O8
One Species, Many Origins: https://www.shh.mpg.de/1474609/pan-african-origins
Evolutionary ecology of primates and hominids https://human-evolution.blog/
No es requereix cap programari.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 121 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 122 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 121 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 122 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 123 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 124 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 121 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 122 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 12 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |