Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits especials, més enllà d’haver cursat les assignatures de primer i segon del Grau d’Arqueologia, imprescindibles per comprendre la projecció territorial i social d’aquests coneixements.
Aquesta assignatura analitzarà la projecció sobre el territori dels diversos fets culturals i processos històrics desenvolupats a l’àrea del Mediterrani durant la Prehistòria i l’Antiguitat. El paisatge, entès com el resultat del procés històric de transformació del territori i els seus recursos per part de les diverses comunitats humanes, serà l’objecte d’estudi principal, en especial la seva vessant de paisatge social, és a dir, la seva vessant més històrica.
Objectius
En acabar el curs l’alumne ha de demostrar
BLOC I. INTRODUCCIÓ A ALGUNES NOCIONS TEÒRIQUES. (Docència compartida Ermengol Gassiot i Oriol Olesti)
3. Els paisatges Antics. Geografia i Racionalitats antigues.
BLOC II. PAISATGE I TERRITORI DES DE L’ARQUEOLOGIA PREHISTÒRICA. (Docència a càrrec d' Ermengol Gassiot)
A. Els recursos instrumentals
- El paleoclima
- La paleovegetació
- Bases de dades semàntiques i espacials
- Descàrrega i preparació de mapes
B. Arqueologia dels paisatges i territoris prehistòrics
- Explotació dels recursos i territori
- Mobilitat i sistemes d’assentament
- L’agricultura: tipus de terreny i potencial agrícola al neolític antic
- La ramaderia: àrees de pastura, camins òptims i transhumància
- Anàlisis de visibilitat i dòlmens
- Territoris megalítics
BLOC III. PAISATGES ANTICS.(Docència a càrrec d'Oriol Olesti)
1. Els paisatges de L’ Edat del Ferro. El món ibèric.
2. Els paisatges de la Grecia Antiga. Documentació Literària i epigràfica.
3. Els paisatges Grecia Antiga. Exemples.
4. Roma Antiga. Documentació. Agrimensors. Epigrafia. “Delimitar el territori”.
5. Roma Antiga. La gènesi d’un model. Tipus d’Ager. “Inventariar el territori”.
6. Roma. La centuriació. El model ideal.
7. Roma. Explotar els recursos: l’Agricultura. Villae i paisatge rural.
8. Roma. Explotar els recursos: regadius i gestió de l’aigua.
9. Roma. Explotar els recursos: la Mineria.
10. Roma. El control estratègic del territori. Vies i fortificacions.
11. El Paisatge al final del món antic. Control territorial.
12. El paisatge al final del món antic. Explotar els recursos.
PRÀCTICA DE CAMP
S'ha programatuna sortida / pràctica de camp al Bosc de Viròs i Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, durant el mes d’octubre (data a concretar). Alternativament, es farà si no és possible aquesta sortida una pràctica de Camp a la Cerdanya (novembre).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques | 30 | 1,2 | |
Pràctiques d'aula i seminaris | 5 | 0,2 | |
Pràctiques de camp | 5 | 0,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels materials del curs | 60 | 2,4 | |
Realitzar les activitats d'avaluació continuada | 13,5 | 0,54 |
- Assistència a classes teòriques dirigides pel professor /a.
- Assistència a sessions de seminaris/pràctiques dirigides pel professor/a.
- Participació a les classes pràctiques fora de l’aula i a les activitats derivades d’aquestes.
-Lectura comprensiva de textos i interpretació de cartografies, gràfics, taules i documents arqueològics.
-Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, individuals i en grup.
-Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentaris de Textes i Documents gràfics | 30 | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 13, 14, 16, 17, 18, 19 |
Examen | 30 | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 13, 18, 19, 20 |
Particpació a classe | 10 | 0 | 0 | 2, 7, 8, 13, 19 |
Treball pràctic resultat dels seminaris | 30 | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22 |
40% prova escrita dedicada al Món Antic. Aquesta prova es realitzarà amb l’ajuda de tots els materials que l’estudiant vulgui portar a l'aula (apunts, articles, etc.).
40 % Treball pràctic dirigit.
10% Treball pràctic sobre la sortida de camp
10 % Participació a classe.
Es reavaluaran les activitats d'avaluació entregades en els terminis establerts pel professor/a de l'assignatura; en cap cas es podrà presentar un exercici per primera vegada durant el
període de reavaluació. La participació, assistència i progressió no es reavaluen.
Es considerarà un alumne com a "no presentat" si no ha lliurat el treball i la prova escrita.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluable, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
Bibliografia comentada:
És molt convenient que els estudiants utilitzin la bibliografia com un instrument a l’abast per assolir un coneixement global dels continguts i ser capaços de plantejar i desenvolupar qualsevol tema o apartat d’ampliació. A banda del llistat adjunt, a l'aula s'aniran recomenant lectures complementàries durant el transcurs de la docència.
Ariño, E., Gurt, J.M., Palet, J.M. (2003), El pasado presente. Arqueología de los paisajes en la Hispania Romana, Barcelona 2003.
Baena, J.; Blasco, C.; Quesada, F. (eds.) (1997). Los SIG y el Análisis espacial en Arqueología. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.
Berger, J. F. (dir). (2005). Temps et espaces de l'homme et société : analyses et modèles spatiaux en archéologie : actes des recontres, 21-23 octobre 2004. Antibes : APDCA.
Binford, L. W. (1982). “The Archaeology of Place”. Journal of Anthropological Archaeology 1, 5-31. https://doi.org/10.1016/0278-4165(82)90006-X
Chouquer, G.-Favory, F. (1991), Les paysages de l'antiquité. Terres et cadastres de l'Occident romain, París.
Chouquer, G.-Favory, F. (2001), L’arpentage romain, Ed. Errance, Paris.
Clavel-Lévêque, M. (Ed.) (2000), Atlas Historique des Cadastres d’Europe I, Bruselas.
Clavel-Lévêque, M., Orejas, A., (Ed.) (2002), Atlas Historique des Cadastres d’Europe II, Luxemburg.
Conolly, J. i Lake, M. (2009). Sistemas de información geográfica aplicados a la arqueología. Barcelona: Bellaterra arqueología.
Criado, F. (1999). Del terreno al espacio planteamientos y perspectivas para la arqueología del paisaje. Santiago de Compostela : Grupo de Investigación en Arqueología del Paisaje. Universidade de Santiago de Compostela. On-line: http://hdl.handle.net/10261/5698
Davidson, I.; Bailey, G. N. (1984). “Los yacimientos, sus territorios de explotación y la tropografía”. Boletín del Museo Arqueológico Nacional, 2(1): 25-43.
Fairclough, G., Moller, P.G. ( 2008), Landscape as Heritage. The management and protection of Landscape in Europe, Action Cost A27. Berna.
Fernández, J. (2010). Una aportación desde la arqueología del paisaje al conocimiento del primer poblamiento humano del Valle del Trubia. Estudio geoarqueológico y análisis SIG del territorio. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.
García Luján, L. (2005). Introducción al Reconocimiento y Análisis Arqueológico del Territorio. Barcelona: Ariel.
Gassiot, E., Clemente, I., Mazzucco, N., Garcia, D.; Obea, L., Rodríguez Antón, D. (2016). “Surface surveying in high mountain areas, is it possible? Some methodological considerations”. Quaternary International, 402: 35-45. https://doi.org/10.1016/j.quaint.2015.09.103
Gassiot, E., Garcia, D., Nunes, J., Salvador, G. (2020). “Modelización de territorios ganaderos en la alta montaña al final del Neolítico: una integración de análisis espacial e información etnogràfica”. Trabajos de Prehistoria, 77(1): 48–66. https://doi.org/10.3989/tp.2020.12246
Gaydarska B. (2014). “Spatial Analysis in Field Archaeology”. In: Smith C. (eds) Encyclopedia of Global Archaeology. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-0465-2_219
Grau, I. (ed) (2006). La Aplicación de los SIG en la arqueología del paisaje. San Vicente del Raspeig, Universidad de Alicante.
Grau, I. (2021). Cuaderno de arqueología del paisaje: Introducción al análisis espacial de las sociedades del pasado. Alacant: Universitat d’Alacant
Gillings, M.; Hacıgüzeller, P.; Lock, G. (2020). Archaeological Spatial Analysis: A Methodological Guide. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351243858
Howard, P. (2006). Archaeological surveying and mapping: recording and depicting the landscape. New York: Routledge.
Jarman, M. R.; Vita-Finzi, C.; Higgs, E. S. (1972). “Site catchment analysis in archaeology”. A: Ucko, P.; Tringham, T.; Dimbledy, C. (eds.). Man, Settlement and Urbanism. Londres: Duckworth, pp. 61-66.
Le Couédic M. (2012). Modéliser les pratiques pastorales d’altitude dans la longue durée, Cybergéo: European Journal of Geography, Systèmes, Modélisation, Géostatistique [en ligne], http://cybergeo.revues.org/25123
López, P. (1994), La economía política de los romanos. La ciudad romana ideal. El territorio. Santiago de Compostela.
Minguez, Mª. C.; Capdevila, E. (2016). Manual de Tecnologías de la Información Geográfica aplicadas a la Arqueología. Madrid: Museo Arqueológico Regional de Madrid
Olesti, O. (2014), Paisajes de la Hispania Romana: la explotación de los territorios del Imperio. Ed. DStoria (hi ha 4 exemplars a la biblioteca UAB).
Orejas, A. (1991). A”rqueología del paisaje: historia, problemas y perspectives”. Archivo español de arqueología, Vol. 64, Nº 163-164: 191-230.
Orejas, A. (1995). “Arqueología del paisaje: de la reflexión a la planificación”. Archivo español de arqueología, Vol. 68, Nº 171-172: 215-224.
Orejas, A. (1998). “El estudio del paisaje: visiones desde la arqueologia”. Arqueología espacial. Nº 19-20: 9-20.
Orejas, A. (2006), Arqueología de los paisajes agrarios e historia rural. Arqueología espacial, Nº 26: 7-19.
Orejas, A. Mattingly, D., Clavel-Léveque, M. (2009). From present topast through landscape, Action Cost A27. Madrid.
Pasquinucci, M.; Trement, F. (eds.) (2000). Non-destructive techniques applied to landscape archaeology. Oxford: Oxbow.
Santos, M. (2000). La naturaleza del espacio. Barcelona: Ariel. https://geohistoriahumanidades.files.wordpress.com/2010/11/milton-santos-la-naturaleza-del-espacio.pdf
Soriano, J. M.; Mendizábal, E.; Pélachs, A., Pérez, R.; Gassiot, E. (2010). “Per què el paisatge és com és?”. Portarró 27: 4- 7.
Vita-Finzi, C.; Higgs, E. S. (1970). “Prehistoric economy in the Mount Carmel area of Plaestine: site catchment analysis”. Proceedings of the prehistoric Society, 36: 1-37.
ArcGis 7.5, QGIS.3.3.2, processador de text, fulles de càlcul tipus MsExcel
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |