Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit
L’arqueologia clàssica disposa d’uns recursos tècnics que li permeten afrontar una part de la seva feina científica amb un grau de fiabilitat cada vegada més gran. En aquesta matèria s’analitzaran en profunditat els aspectes més especialitzats d’aquestes eines instrumentals per tal d’obtenir uns resultats fiables en els treballs de recerca i interpretació històrica generats per l’activitat arqueològica. Aspectes com les anàlisis de pastes ceràmiques aplicades a la ceramologia; l’estudi de la metal·lografia, les tècniques de encuny en el cas de la numismàtica antiga i els mètodes d’aixecament planimètric per l‘estudi de les estructures arquitectòniques seran elements d’estudi, també el coneixement dels materials lapidis.
D’altra banda, la forma de com recollir i elaborar la documentació en el camp i el seu tractament en el laboratori són bàsics per disposar d’unes mostres el màxim d’eficients i fiables han de ser estructurats i practicats a les classes per tal d’assolir el seu valor documental. Per aquesta raó s’insistirà en les formes d’enregistrament gràfic (dibuix) d’estructures i objectes arqueològics, tant en la versió de paper com en format digital. A més a més, s’analitzaran resultats de les prospeccions geofísiques amb programes informàtics adients.
En aquesta matèria s’ampliaran molts dels continguts tractats en altres assignatures però amb un marcada orientació vers l’arqueologia clàssica.
Competències a assolir. Els alumnes aprendran a
Bloc 1 – Comerç d’àmfores i ceràmiques comunes
Bloc 2 – Indústries extractives
Bloc 3 – Dibuix
Bloc 4 – Geofísica-Demografia
|
|
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats a l'aula | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi d'un conjunt de material arqueològic: - Classificació - Dibuix de formes - Dibuix del context (AUTOCAD) - Anàlisi - Presentació d'un informe | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Estudi i lectura sobre la matèria impartida a classe | 13 | 0,52 | 1, 2, 6, 12, 13 |
L’assignatura es fonamentarà en activitats a l’aula, tant el laboratori d’arqueologia com l’aula informàtica, resoldre problemes en grup i autònomament que té com a màxim exponent l’estudi d’un conjunt de materials com a treball de curs. D’altra banda, es faran alguns seminaris de discussió per tal d’afavorir la visió crítica en l’ús de determinades metodologies i la seva interpretació. A més comptarà amb el suport del Campus Virtual de la UAB. 1. Activitats a l’aula. Les activitats que es desenvoluparan a l’aula tindran com a fil conductor la classe magistral amb suport de presentacions en power point juntament amb les pràctiques d’estudi de materials i la seva representació gràfica. D’altra banda, es faran classes pràctiques a l’aula informàtica amb una introducció teòrica, però sobre tot exercicis pràctics per tal de resoldre problemes gràfics o d’interpretació.
2. Seminaris. L’assignatura inclou un parell de Seminaris amb especialistes convidats que plantejaran una problemàtica metodològica o interpretativa, que es discutirà en el grup. Per aquesta raó, els estudiants s’hauran de preparar el tema amb antel·lació a partir de lectures, i discutir amb el ponent i la resta de companys, quina seria la solució més adequada per tal de respondre al problema presentat. Es tracta doncs, d’aplicar coneixements adquirits i competències de forma crítica davant de situacions reals.
3. L’activitat autònoma. Al tractar-se d’una assignatura molt pràctica és important que els estudiants utilitzin totes les tècniques i mètodes presentats en el curs. Per això, s’ha dissenyat un exercici tutoritzat en grup per tal de que els estudiants classifiquin, dibuixin, contextualitzin i interpretin un conjunt de materials (ceràmics, lítics i metàl·lics) procedents d’una excavació i quin puguin escriure un breu informe.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen - pràctic | 30% | 16 | 0,64 | 1, 3, 7, 9, 11 |
Informe d'excavació | 40% | 20 | 0,8 | 1, 7, 8, 10, 13 |
Presentació oral | 30% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
1. Estudi dels materials d'un conjunt arqueològic (70%). 1.a: Presentació (30%) 1.b: Informe tènic seguint els criteri del Servei d'Arqueologia de la Generalitat (40%)
Competències a demostrar per a l’obtenció d’uns resultats d’avaluació òptims:
Coneixements: - Demostrar que l’alumne s’ha familiaritzat i domina les fonts documentals arqueològiques i els treballs de recerca previs a l’inici de qualsevol recerca arqueològica de camp - Saber desenvolupar un treball de recerca formalment correcte tant pel que fa a l’estructura com a les referències i les citacions bibliogràfiques. - Demostrar una correcta assimilació dels continguts exposats.
Habilitats: - Fer servir els principals mètodes, tècniques i instruments d’anàlisis de l’arqueologia - Realitzar documents gràfics convencionals: planimetria, topografia, cartografia, dibuix il·lustratiu - Utilitzar els principals instruments informàtics i de gestió de dades i de la tecnologia de la informació i comunicació en general en el camp específic de les ciències històric-arqueològiques - Reconèixer la importància de controlar la qualitat dels resultats de treball i les seves presentacions
2.Examen (30%). Coneixements: - Demostrar que l’alumne s’ha familiaritzat i domina les fonts documentals arqueològiques i els treballsde recerca previs a l’inicide qualsevol recerca arqueològica de camp
Habilitats: - Resumir els principals arguments epistemològics i metodològics en arqueologia i les principals tècniques de recerca
Reavaluació
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
|
Bibliografia bàsica. (La bibliografia complementaria s’inclou al Campus Virtual).
General
Bowman, A. K. and Wilson, A. I. (eds) (2009) Quantifying the Roman Economy: Methods and Problems, Oxford Studies in the Roman Economy 1. Oxford University Press, Oxford.
Bowman, A. K. and Wilson, A. I. (eds) (2012), Settlement, Urbanisation and Population, Oxford Studies in the Roman Economy 2. Oxford University Press, Oxford.
Webs
The Oxford Roman Economy Project
http://oxrep.classics.ox.ac.uk/
Comerç d’àmfores
Carreras, C. (2000): Economía de la Britannia romana: la importación de alimentos. Barcelona
Casson, L. (1974): Travel in the ancient world. Londres.
Casson, L. (1985): Ships and Seamanship in the Ancient World. Londres.
Gould, R. (2000) Archaeology and the Social history of ships. Cambridge.
Keay, S.J. (1984): Late Roman amphorae in the Western Mediterranean. A typology and economic study: the Catalan evidence. Oxford, British Archaeological Reports International Series. Oxford.
Laubenheimer, F. (1985): La production des amphores en Gaule Narbonnaise. Paris.
Martin-Kilcher, S. (1994): Die römischen amphoren aus Augst und Kaiseraugst. Ein Beitrag zur römischen Handels- und Kulturgeschichte II: Die Amphoren für Wein, fischsauce, Südfrüchte (Gruppen 2-24): und Gesamtauswertung. Augst
Peacock, D.P.S.; Williams, D.F. (1986): Amphorae and the Roman Economy. London.
Peña, J.T. (2007) Roman Pottery in the Archaeological Record. New York: Cambridge University Press,2007
Tomber, R. (1993) “Quantitative approaches to the study of long-distance exchange”. Journal of Roman Archaeology 6, 142-162.
Webs
Amphorae ex Hispaniae
Roman amphorae: a digital source
http://archaeologydataservice.ac.uk/archives/view/amphora_ahrb_2005/
FACEM
CEIPAC
Dibuix de materials
Alvarez, R.; Molist, N. (1988) El dibuix de material arqueològic. Dossier núm VIII. Soc.Catalana d’Arqueologia. Barcelona
Brodribb, V. (1970) Drawing archaeological finds for publication. London.
Conlon, V.M. (1973) Camera Techniques in Archaeology. U.Michigan.
Chéné, A.; Réveillac, G. (1975) La photographie en archéologie. Les appareils, la priese de vue, les techniques. Les dossiers d’archeologie 13. Paris.
Chéné, A.; Foliot, P.; Réveillac, G. (1999) La fotografia en archeologia. Milano.
Dorrell, P. (1994) Photography in Archaeology and Conservation (2nd edition,Cambridge University Press, 1994)
Fonollà, A. (1984) Apunts de dibuix arqueològic. Badalona.
Grey,T. (2006) Color Confidence: The Digital Photographer's Guide to Color Management. N.York.
Harp, E. (1975) Photography in archaeological research. U.Mexico.
Howell, C.L. (1995) A Practical Guide to Archaeological Photography (Archaeological Research Tools)
Necci, M. (1992) La fotografia archaeologica (StudiaNIS archaeologia 13). Roma.
Pérez Cuadrado, S. (2008) Manual básico de dibujo de materiales arqueológicos. Murcia.
Rigoir, Y (1975) “Le dessin technique en céramologie”. Laboratoires d’etude et documentation des sigillées paléochrétiennes. Lambsech.
Schlitz, M. (2005) 'Archaeological Photography' in The Focal Encyclopaedia of Photography, Fourth Edition, Elsevier Inc. Massachusetts
Simmons, H.C. (1969) Archaeological Photography. London.
Webs
Advice on all digital imaging issues.
http://www.tasi.ac.uk/index.html
Archaeology and photography -Michael Shanks
http://metamedia.stanford.edu/projects/MichaelShanks/943
Dave Webb’s gallery of Diggers
http://www.archdiggers.co.uk/diggers/frameset.html
Projecte Orbis
Dibuix arquitectònic arqueològic
Ackerman, J., 2003. Architettura e disegno. Milà: Electa.
Adkins, L. & Adkins, R., 1989. Archaeological Illustration. Cambridge: Cambridge Publications.
Aitchison, K., 1999. Profiling the Profession. A survey of archaeological jobs in the UK. Londres: Council for British Archaeology, English Heritage and the Institute of Field Archaeologists.
Almagro Gorbea, A., 2004. Levantamiento arquitectónico. Granada: Universidad de Granada.
Bianchini, M., 2008. Manuale di rilievo e di documentazione digitale in archeologia. Roma: Aracne Editrice.
Caballero, L., 2006. El dibujoarqueológico: Notas sobre el registro gráfico en arqueología. Papeles del Parpal, Issue 3, pp. 75-95.
Carandini, A. & altri, 1984. Settefinestre. Una villa schiavistica nell'Etruria Romana. Modena: Ed. Panini.
D'Andrea, A., 2008. Metodologie laser scanning per il rilievo archeologico: metodi operativi e standard di documentazione.. En: L'informatica e il metodo della stratigrafia. Bari: Edipuglia, pp. 123-134.
de Luis, I. & Merrony, C., 2010. Dibujo de campo y topografía para arqueólogos. Milà: EDAR Arqueologia y Patromonio. Hugony Editore.
Di Grazia, V., 1991. Rilievo e disegno nell'archeologia e nell'architettura. Roma: s.n.
Docci, M. & Maestri, D., 1984. Il rilevamento architettonico. Storia, metodi e disegno. Bari: s.n.
Filippi, F., Attilia, L. & De Pace, A., 2007. Riconstruire l'antico prima del virtuale. Italo Gismondi, un architetto per l'archeologia (1887-1974). Roma: Catàleg d'exposició. Museo NAzionale Romano a Palazzo Altemps. Abril-Juny 2007.
Giuliani, C., 2007. Il rilievo dei monumenti, l'immaginario colletivo e il dato di fatto. En: Reconstruire l'Antico prima del virtale. Italo Gismondi, un architetto per l'archeologia (1887-1974). Roma: Catàleg d'exposició. Roma Museo Nazionale Romano a Palazzo Altemps. Abril-Juny 2007, pp. 63-75.
Giuliani, C. F., 1983. Archeologia. Documentazione grafica. Roma: de Luca editore.
Jodar, A., 2006. Por dibujado y por escrito. Granada: Universidad de Granada.
Lanciani, R., 1893-1901. F.U.R. Forma Urbis Romae. Roma-Milà: s.n.
Luis, I. d. & Merrony, C., 2010. Dibujo de campo y topografía para arqueólogos. Barcelona: Colección Estudios EDAR.
Manetti, R., 1989. Rilievo e disegno: analisi e rappresentazione architettonica.. s.l.:Alinea.
Medri, M., 1988. La pianta composita nella documentazione e nell'interpretazione dello scavo. En: Archeologia e restauro dei monumento. s.l.:s.n., pp. 305-334.
Medri, M., 2003. Manuale di rilievo archeologico. Bari: s.n.
MoLAS, 1994. Archeological Site Manual. Londres: Museum of London.
Rizzas, S., 1999. La reprpresentazione di architetture antiche. Palermo: s.n
Geofísica I Demografia
Bowman, A. K. and Wilson, A. I. (eds) (2012), Settlement, Urbanisation and Population, Oxford Studies in the Roman Economy 2. Oxford University Press, Oxford.
Clark, A. (1996) Seeing beneath the soil. Oxford.
Gaffney, C.; Gater, J. (2003) Revealing the buried past. Stroud.
Gracia, F.; J.M.Gurt; C.Carreras; G.Munilla (eds)(2001) Jornades d’Arqueologia i Tecnologies de la Informació i la Comunicació: Recerca, Docència i Difusió. Arqueomediterrània 21, Barcelona.
Lock, G.; Stančič, Z. (eds.)(1995) Archaeology and Geographical Information Systems: A European Perspective, London.
Scollar, I.; A.Tabbagh; A.Hesse; I.Herzog (1990) Archaeological prospecting and remote sensing. Cambridge.
Wheatley, D.; M.Gillings (2002) Spatial archaeology. The archaeological application of GIS. London.
Indústries extractives
Adams, A.E.; MacKenzie, W.S.; Guilford, C. (1991) Atlas of sedimentary rocks under the microscope. London.
Buchwald, V.F. (2005) Iron and steel in ancient times, The Royal Danish Academy of Sciences and Letters. Copenhague.
Dodge, H.; Ward-Perkins, B. (1992) Marble in Antiquity. Collected papers of J.B.Ward-Perkins. British School at Rome. Roma.
Gutierrez, A. (2009) Roman quarries in the Northeast of Hispania (Modern Catalonia). Tarragona.
Hamilton, D. (1996) Basic Methods of Conserving Underwater Archaeological Material, Culture Naval Historical Center. EE.UU.
Henderson, J. (2000) Science and Archaeology of Materials: An Investigation of Inorganic Materials, Bell & Bain. Reino Unido.
Peacock, D.P.S.; Maxfield, V. (1997) Mons Claudianus: survey and excavation 1987-1993. El Cairo.
Pensabene, P. (1994) La vie del marmo. Rome.
Tylecote, R.F. (1976) A History of Metallurgy, The Metals Society.
AUTOCAD, IDRISI
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |