Logo UAB

Informàtica musical

Codi: 100669 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500240 Musicologia OT 3
2500240 Musicologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Roquer Gonzalez
Correu electrònic:
jordi.roquer@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Són necessaris els coneixements bàsics impartits a “Llenguatge musical I” i “Llenguatge musical II”. Aconsellable un bon nivell d’anglès.


Objectius

L’objectiu primordial de l’assignatura és que l’estudiant adquireixi una visió panoràmica de les principals aplicacions tecnològiques orientades a la creació i producció musical. Per aquesta raó es presenten diverses possibilitats per a la creació i producció musical en un estudi d'enregsitrament.

En acabar l’assignatura l’estudiantat ha de ser capaç de:

  • Disposar d’una visió genèrica de les possibilitats d’aplicació de tecnologies vinculades a la creació musical.
  • Tenir fluïdesa en un entorn DAW amb capacitats MIDI i àudio.
  • Saber enfrontar l’arranjament i la producció de temes de complexitat.
  • Disposar de vocabulari pràctic per tenir una millor comprensió de l'anàlisi i la descripció de qualsevol fenomen sonor. 
  • Disposar d'una base teòrica sòlida tant en l'àmbit de la història de la producció musical moderna com en les seves eines procedimentals i analítiques.

 


Competències

    Musicologia
  • Aplicar mitjans tecnològics i informàtics (Internet, bases de dades, programari específic d'edició i tractament del so, etc.). a la disciplina musicològica.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els conceptes tecnològics bàsics vinculats a la música.
  2. Desenvolupar habilitats per a la transferència de la formació musicològica a l'àmbit de la gestió cultural i de lleure.
  3. Establir una planificació per desenvolupar un treball sobre la matèria.
  4. Interpretar la informació normativa localitzada als webs d'institucions normatives a Internet.
  5. Recollir totes les eines informàtiques pròpies de la musicologia i saber aplicar-les correctament als projectes.
  6. Resoldre problemes d'índole metodològica en l'àmbit de la musicologia.
  7. Resoldre problemes de manera autònoma.
  8. Utilitzar aplicacions informàtiques d'edició de partitures.
  9. Utilitzar seqüenciadors i editors de so a nivell d'usuari.

Continguts

 TEÒRICS: 

  • Història de l’enregistrament: formats i tecnologies fonamentals.
  • Història de la producció musical (1950-2020).
  • Fonaments teòrics i principis bàsics del so.
  • Aspectes bàsics sobre mescla i ruta del senyal.
  • Equalització.
  • Compressió.
  • Aspectes bàsics del protocol MIDI i d'àudio digital.
  • Introducció a la producció musical en l'entorn DAW.
  • Introducció al sampling i les llibreries de mostres.
  • Introducció a la síntesi i generació electrònica d'àudio.
  • Estudi analític de diverses eines de producció d’àudio amb capacitats correctives i/o creatives.

PRÀCTICS:

  • Reconeixement auditiu dels efectes i processos creatius estudiats.
  • Enregistrament MIDI d'una base harmònica.
  • Realització d'activitats pràctiques relacionades amb els diferents mètodes de síntesi del so.
  • Remescla d'un arxiu multipista professional.
  • Mescla d'un arranjament orquestral partint d'un arxiu MIDI.
  • Composició, producció i mescla d’un fons musical per a una seqüència de vídeojoc en entorn DAW.
  • Composició, producció i mescla de la música per a un spot publicitari en entorn DAW.

PROJECTE FINAL:

Composició, arranjament, enregistrament, edició i mescla d'un tema propi a l’estudi d’enregistrament.  

  

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessió expositiva 20 0,8 5, 3, 2, 4, 6
Sessió pràctica 25 1 1, 5, 3, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 3
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació 15 0,6 3
Treball autònom pràctiques i projecte final 50 2 1, 5, 3, 4, 7, 9

L'assignatura combina sessions teòriques i pràctiques. En les sessions teòriques s'expliquen els conceptes històrics, teòrics i aplicats. En les sessions pràctiques es treballen les funcionalitats bàsiques del programari emprat a l'assignatura. Per a les sessions pràctiques l'estudiant disposarà̀ d'un document que el guiarà̀ pas a pas al llarg de cada pràctica. El projecte final es basarà en un enregistrament d'estudi i l'entrega d'una memòria final.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada a l'aula (online) 30% 3,5 0,14 1, 5, 3, 4, 7, 8, 9
Projecte final 30% 28 1,12 1, 5, 3, 2, 6, 7, 8, 9
Prova de continguts conceptuals 40% 1,5 0,06 1, 6, 7, 8, 9

Al llarg de l'assignatura es faran diverses activitats d'avaluació continuada a través de la plataforma Nearpod amb un pes d'un 30% sobre la nota final.

Es farà una prova final de síntesi de continguts teòrics i pràctics que tindrà un pes d'un 40% sobre la nota final. El 30% restant de nota sortirà de la qualificació obtinguda en el projecte final de l'assignatura. 

L'estudiantat que no superi l'assignatura disposarà d'una prova de revaluació de tota la matèria. El projecte no disposa de recuperació.

Si no es presenta el projecte de l'assignatura, aquesta es considerarà no avaluable. 

L'estudiantat que s'aculli a l'avaluació única hauran d'entregar tres exercicis específics: a) síntesi de conceptes sobre els
articles de l'assignatura (30%) b) treball individual assimilable al projecte de l'assignatura (40%) i c) qüestionari proposat pel professor (30%).

 

 

 


Bibliografia

BLANQUEZ, Javier y MORERA, Omar (2002): Loops, una historia de la  música electrónica. Barcelona: Resevoir Books.

BUTLER, Tom (1994): Manual de audio Fender. Trad. d’Alberto Gutiérrez Marín. Fender musical instruments corporation

CHANNAN, Michael (1995): Repeated takes: A short history of recordings and his effects on music. Londres: Verso.

COX, Cristoph & WARNER, Daniel (Eds.). (2004). Audio culture: Readings in modern music. Bloomsbury Publishing USA.

CUNNINGHAM, Mark (1996): Good Vibrations. Londres: Sanctuary Productions.

FRITH, Simon; ZAGORGKI-THOMAS, Simon (eds.). (2012).The Art of Record Production: An Introductory Reader for a New Academic Field. Farnham: Ashgate.

GIBSON, David (2019). The art of mixing: a visual guide to recording, engineering, and production. Routledge.

KATZ, Mark. (2004): Capturing Sound: How Technology Has Changed Music. Berkeley: University of California Press.

MARTIN, George (1979): All you need is ears. New York: St. Martin’s Griffin.

______________(1997): Summer of love. The making of Sgt. Peppers. Londres: Macmillan

MILES, Huber David (2007): The MIDI Manual. Abingdon: Focal Press.

LEVITIN, Daniel  (2007). How recordings are made I: analog and digital tape-based recording. In Audio Anecdotes III (pp. 3-14). AK Peters/CRC Press.

_____________(2014): Modern Recording Techniques. Abingdon: Focal Press.

RUDOLPH, Thomas E. (1996): Teaching Music With Technology. Chicago: GIA Publications.

RUDOLPH, Tom; RICHMOND, Floyd; MASH, David and WILLIAMS, David (2002): The Technology Strategies for Music Education. Londres: Hal Leonard Publishing.

SIMONS, Dave (2004). Studio Stories: How the Great New York Records Were Made: From Miles to Madonna, Sinatra to the Ramones. Hal Leonard Corporation.

THEBÉRGE, Paul (1997): Any Sound You Can Imagine: Making Music/Consuming Technology. Middletown: Wesleyan University Press.

TRYNKA, Paul (Ed)(1996): Rock hardware: 40 years of rock instrumentation. London: Balafon Books.

WACHOLTZ, Larry E. (1996): Star tracks. Principles for success in the music and entertainment business. Nashville: Thumbs up Publishing.

WARNER, Timothy (2003): Pop music, tecgnology and creativity. London: Asgate.


Programari

AUDACITY Programari d'àudio gratuït, de codi obert i multiplataforma
https://www.audacityteam.org


REAPER Digital Audio Workstation. Programari d'àudio gratuït, de codi obert i multiplataforma
https://www.reaper.fm


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt