Logo UAB

Llenguatge musical I

Codi: 100659 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500240 Musicologia FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Gabrielle Kaufman
Correu electrònic:
gabrielleemelie.kaufman@uab.cat

Equip docent

Marta Dosaiguas Canal

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Per cursar l’assignatura es recomana formació musical prèvia.


Objectius

S'espera que després de cursar l'assignatura l'alumnat podrá:

 

 

  • Llegir una partitura musical de varies veus 
  • Ser capaç de cantar melodies anotades en partitura amb poca preparació prèvia 
  • Ser capaç de reconèixer elements bàsics musicals d’oïda, incloent característiques de timbre, forma, textura, alçada de to, tempo i ritme 
  • Ser capaç de llegir i xifrar acords musicals de tres notes 
  • Conèixer el funcionament i procés de l'oïda musical 
  • Ser capaç de transcriure, modificar i complementar partitures d’obres musicals, seguint les convencions bàsiques de notació musical  
  • Ser capaç d’improvisar fragments musicals senzills amb un acompanyament donat, utilitzant la veu o un teclat 

Competències

  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar conceptualment una obra de la matèria en qüestió.
  2. Demostrar un coneixement de la problemàtica, el vocabulari i els conceptes fonamentals de la música.
  3. Discernir els elements bàsics de les grans àrees musicals i culturals del planeta i relacionar-los amb la praxi musical. Desenvolupar l'experiència de la relativitat cultural en l'acte d'escolta
  4. Discernir les equivalències i les distincions.
  5. Participar en els debats orals realitzats a l'aula de manera crítica i utilitzant el vocabulari de la disciplina.
  6. Reconèixer els principals models i l'aplicació d'aquests a les obres musicals.

Continguts

  • Modalitat i tonalitat  

  • Acords de triada i les seves funcions bàsiques 

  • Timbre, Dinàmica i Textura 

  • Ritme, Pulsació i Tempo 

  • Tècnica vocal 

  • Els fonaments de la notació musical i el xifrat americà 

  • Transcripció i improvisació 

  • Conceptes teòrics del desenvolupament de l'oïda musical i la capacitat musical 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi d'estructures i textures musicals 15 0,6 1, 5, 2, 3, 6
Lectura rítmica i melòdica 15 0,6 2, 4
Pràctica d'entonació 15 0,6 2
Tipus: Supervisades      
Activitats d'anàlisi i pràctica musical en grups reduïts 13 0,52 1, 2, 4, 6
Utilització de software informàtic en laboratoris docents específics 12 0,48 1, 2, 4, 6
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi del repertori proposat a classe 26 1,04 1, 2, 4, 3, 6
Pràctica virtual de dictats musicals 26 1,04 1, 2, 4
Realització de melodies, xifrats, cadències, funcions harmòniques 26 1,04 1, 2, 4, 6

La metodologia que es durà a terme al llarg de l'assignatura es basarà en aquests principis:   

• La pràctica reflexiva, la co-avaluació i l’auto-avaluació  

• La connexió entre l'escolta, l’auto-diagnòstic, la interpretació i la creació musical.   

• El treball pràctic en grup i de manera individual.   

• La utilització de software específic a nivell individual 

 Es trobarà al Moodle material de suport per poder realitzar activitats de:   

  • Educació auditiva  

  • Lectura i anàlisi d'obres musicals 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis continuats a l'aula 25% 0,4 0,02 1, 2, 4, 6
Prova oral 35% 0,85 0,03 5, 4, 3, 6
Proves escrites 40% 0,75 0,03 1, 5, 2, 4, 3, 6

L'avaluació serà continuada i es dividirà en els següents àmbits:   

  • Identificació i escriptura de notació musical (partitura, xifrats)  

  • Reconeixement d’elements auditius (alçada de to, ritme, timbre, pulsació, dinàmica etc.)  

  • Reproducció d’elements auditius (alçada de to, ritme etc.)  

  • Auto-avaluació i co-avaluació de l’oïda musical  

  • Transcripció i Improvisació musical 

  • La reflexió i comentari sobre la evolució de la capacitat musical 

 

EXERCICIS CONTINUATS A L’AULA 25% 

Hauran exercicis a l’aula de manera continuada per treballar les capacitats requerides de l’assignatura. No seran de compliment obligatori i no es podran recuperar. Inclourà elements de auto-avaluació i co-avaluació. 

PROVES ESCRITES 40% 

Es realitzarà diferents exercicis del temari essencial de l’assignatura. Seran de compliment obligatori i es necessitarà una puntuació mínima de 4 per poder fer mitjana de nota final. En cas d’obtenir una nota inferior l’alumne podrà presentar-se a les recuperacions de febrer.      

PROVA ORAL 35% 

Es realitzarà diferents entregues i exercicis a aula relacionats amb la reproducció oral durant el curs. Serà de compliment obligatori amb una nota mínima per fer la mitjana final de 4 sobre 10. En cas d’obtenir una nota inferior l’alumne podrà presentar-se a les recuperacions de febrer.   

Es podrá accedir a la reavaluació sempre que la mitjana ponderada arribi al 3/10.  

Es podrá accedir a la reevaluació sempre que s'hagi presentat a les proves, únicament recuperant les proves que estiguin suspeses. 

L'estudiant serà considerat "no avaluable" si no ha completat cap examen escrit.

En el cas de que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduirauna variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única. 

Els estudiants seran notificats sobre la data i lloc de revisió d'elements d'avaluació i les seves qualificacions.

Tots els detalls restants de l’avaluació s’exposarà al principi del trimestre al campus virtual de l’assignatura.  

 


Bibliografia

Bibliografia

 Candé, R. (1967). Diccionari de la música. Barcelona: Edicions 62

Edlund, L. (1963?). Modus Vetus, Sight singing and ear training in Major/Minor tonality. Stockholm; AB Nordiska Musikförlaget/Edition Wilhem Hansen.

Edlund, L. (1963). Modus Novus, Studies in reading atonal melodies. Stockholm; AB Nordiska Musikförlaget/Edition Wilhem Hansen.

Kühn,C. (1998). Tratado de la forma musical. Madrid: Span Press universitària

Michels, U.(1985). Atlas de la música 1 i 2. Madrid: Alianza

Segarra, I (2003). Llenguatge musical/Harmonia. Grau Mitjà. Primer Curs/Segon Curs El meu llibre de músic. Barcelona: Publicacions Abadia de Montserrat.

Thackray, R. (1995) The seeing ear: exercises in aural musicianship. Nedlands: The University of Western Australia Press

Toch, E. (2001). Elementos constutivos de la música. Armonía, melodia, contrapunto y forma. Barcelona: Idea Books S.A

Zamacois, J. (1986). Teoria de la música, libros I/II. Barcelona: Labor


Programari

Musescore

Audacity

Software propi desenvolupat per l'assignatura


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 2 Català primer quadrimestre matí-mixt