Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixement de teoria i pràctica musicals equivalent a Grau Mitjà de conservatori.
L'assignatura té com a objectius fer conéixer les eines bàsiques per a la descripció dels documents musicals manuscrits i impresos que es conserven als arxius. Aquesta assignatura té la virtut de posar a l’abast dels estudiants repertori musical de compositors que encara roman ignorat i oblidat en nombrosos arxius i biblioteques. Mitjançant el contacte directe amb les fonts, a través de les classes pràctiques de grup, l’estudiant va prenent consciència de la immensa labor necessària per arribar a conèixer la història de la música catalana, sobre tot pel que fa als segles XVII, XVIII, XIX i XX.
Objectius:
1.-Aprenentatge de les eines metodològiques necessàries per accedir als criteris de descripció detallada dels documents musicals manuscrits i impresos.
2.-Aprenentatge dels criteris de classificació i ordenació del repertori conservat i descrit.
3.-Acés a les fonts del repertori musical de l'àrea catalana: localització, estat i programacions d'actuació.
4.–Promoure treballs sobre fonts musicals inèdites (autors i repertori).
4.-Participar en la confecció d'inventaris analítics de fons musicals de titularitat pública i/o privada.
5.–Fomentar la participació en l'elaboració de treballs de suport al coneixement i la difusió del patrimoni musical català.
I. Temari
1. Patrimoni musical: concepte i consideracions prèvies
2. Les ciències de la Documentació
3. L’Arxivística musical i els seus principis fonamentals
II. El patrimoni musical a Catalunya i el procés de la seva recuperació
1. La cruïlla del s. XIX-XX: Felip Pedrell i el desvetllar de la consciència del
patrimoni musical
2. Les primeres institucions: Junta de Museus, Institut d’Estudis Catalans i
Biblioteca de Catalunya
3. La post-guerra: creació de l’Instituto Español de Musicología del CSIC i del
Museu de la Música de Barcelona
4. L’època autonòmica: la creació del CDM de la Generalitat de Catalunya i les
primeres iniciatives universitàries
III. El projectes IFMuC (Inventari dels Fons Musicals de Catalunya) i IcMuC (Iconografia Musical a Catalunya) de la UAB
1. Motivacions, procés, objectius i beneficis
2. Cens Fontes Musicæ Cataloniæ
3. Fons catalogats
4. Presentació dels webs http://ifmuc.uab.cat; http://icmuc.uab.cat; https://fontes-musicae-cataloniae.iec.cat/
IV. Els fons musicals i la seva tipologia
1. Procedència i titularitat
2. Dinàmica dels processos d’intervenció
V. Criteris catalogràfics i instruments de descripció
1. Arbres de classificació
2. Sistemes i nivells de descripció
3. Tractament descriptiu dels documents musicals
II. Pràctiques integrades
1.– Treball de camp. Pràctiques de catalogació
2.- Pràctiques de conversió d'íncipits musicals digitalitzats a Plaine & Easy Code
3.- Revisió de veus del Viquiprojecte IFMuC: https://ca.wikipedia.org/wiki/Viquiprojecte:IFMuC
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició dels ítems del temari | 15 | 0,6 | 3, 6, 7, 11 |
Pràctiques de catalogació i confecció d'íncipits musicals | 30 | 1,2 | 1, 3, 6, 2, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball Viquiprojecte IFMuC | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 9, 10, 8 |
Treball individual tutoritzat | 15 | 0,6 | 5, 4, 9, 8 |
La programació de l'assignatura està orientada vers un vessant eminentment pràctic amb l’objectiu de facilitar el contacte directe de l’estudiant amb les fonts musicals, manuscrites i impreses, que es conserven en arxius, biblioteques i/o centres de documentació.
El suport metodològic i recursos docents, a banda dels ítems relatius als sistemes de catalogació internacionals, compten amb els materials de la Guia per a la descripció de documents musicals (Subdirecció General d'Arxius, Dep. de Cultura, Generalitat de Catalunya, 2024); el model dels estudis aplicats a la recuperació del patrimoni musical català (12 volums impresos de la col·lecció Inventaris dels fons musicals de Catalunya); i les bases de dades de repertori musical catalogat pel projecte IFMuC de la UAB (https://ifmuc.uab.cat/?ln=ca).
La docència comprèn 15 hores lectives de formació teòrica (impartides al Campus, en format presencial) i 30 de pràctiques integrades (impartides en un o diversos arxius). Els estudiants realitzen les pràctiques supervisades en arxius musicals catalans que conserven fons de manuscrits i impresos sense catalogar. Gràcies a aquestes pràctiques els estudiants entren en contacte directe amb les fonts, la qual cosa esdevé per a ells una experiència única en tot el Grau, i que desvetlla, en molts casos, nous interessos científics, els ajuda a prendre consciència de la labor que comprèn la confecció d'un inventari i aprenen a valorar els beneficis que representa la seva edició de cara a l’estudi i difusió de la música dels avantpassats, del llegat creatiu dels quals en som hereus.
Per a aquells estudiants que ho desitgin, l'assignatura de 4rt «Pràctiques externes», els permet seguir treballant en la descripció d'un fons musical mitjançant un conveni de pràctiques.
Les classes de l'assignatura es reparteixen en dos blocs:
1. Les classes teòriques que imparteix el professor (15 hores) per tractar els ítems del temari de l'assignatura.
2. Les classes pràctiques (30 hores) repartides de forma alternada entre:
a) Pràctiques de descripció de documents musicals en un arxiu, biblioteca o centre de documentació extern a la UAB.
b) Pràctiques de transcripció d'íncipits musicals amb Plaine & Easie Code (PAE) a partir dels íncipits digitalitzats dels fons en línia de la base de dades IFMuC (https://ifmuc.uab.cat/?ln=ca). Plaine & Easie Code és un estàndard bibliogràfic que permet codificar íncipits musicals en notació moderna o mensural. El manteniment i actualització del codi va a càrrec de l’Associació Internacional de Biblioteques de Música, Arxius i Centres de Documentació (IAML) i el Repertori Internacional de Fonts Musicals (RISM), per ser utilitzat com a format d’intercanvi tan en biblioteques com en arxius. Enllaços relacionats: IAML/PAE: https://www.iaml.info/plaine-easie-code; RISM: http://www.rism.info/home.html; PAE: https://www.verovio.org/pae-editor.xhtml
c) Pràctiques de revisió de la redacció de 5 veus del Viquiprojcete IFMuC (https://ca.wikipedia.org/wiki/Viquiprojecte:IFMuC) i de preparació de materials bio-bibliogràfics sobre compositors inèdits per a la redacció d'1 nou article de referència a la Viquipèdia.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència presencial (classes teòriques, tècniques de descripció de manuscrits) | 25% | 45 | 1,8 | 1, 3, 6, 2, 7, 11 |
Pràctiques | 45% | 15 | 0,6 | 1, 2, 5, 10, 8 |
Treball individual tutoritzat | 30% | 15 | 0,6 | 5, 4, 9, 10, 8 |
Es tracta d'una assignatura amb un marcat perfil pràctic. El resultat de la seva avaluació s'obté de la suma de tres components:
1.– Assistència. Valor en l'avaluació: 25%
Per cursar aquesta assignatura esdevé imprescindible la completa assistència presencial de l'estudiant en els dos trams que la configuren: classes teòriques (15 hores) i classes pràctiques (30 hores). Els estudiants que no arribin a acreditar l'assistència al 25% de les classes seran considerats "No Avaluables".
2.– Pràctiques. Valor en l'avaluació: 45 %
a) Pràctiques de descripció de documents musicals: 15 %
b) Pràctiques de transcripció d'íncipits musicals amb Plaine & Easy Code (PAE): 15 %
c) Preparació de revisió de 5 veus i de preparació de materials bio-bibliogràfics sobre compositors inèdits per a la redacció d'1 nou article de referència a la Viquipèdia. (https://ca.wikipedia.org/wiki/Viquiprojecte:IFMuC): 15 %. Data d'entrega: 30/11/24.
3.– Treball personal. Valor en l'avaluació: 30 %
Presentació d'un treball personal sobre l'estat de la qüestió d'un tema de recerca relacionat amb el patrimoni musical de Catalunya: centres/organismes de creació i difusió, institucions, autors, gèneres, estils i repertori.
Data de la presentació (exposició a classe) 10, 17 y 24/01/25.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Encas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas de recuperació caldrà completar les tasques no acomplertes en el termini que estableixi el professor.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
1. Bibliografia general
ALBERCH I FUGUERAS, Ramón; BELLO I URGELLÈS, Carme; et al. Manual d’Arxivístiva i gestió documental, Barcelona: Associació d’Arxivers de Catalunya, 2009.
ANGLÈS, H. – SUBIRÀ, J. Catálogo musical de la Biblioteca Nacional de Madrid. Barcelona: CSIC, 1946, 3 vols.
BERNAL, Àngels; MAGRINYÀ, Anna; PLANES, Ramon (eds.). Norma de Descripció Arxivística de Catalunya (NODAC) 2007. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2007.
BERTRAN XIRAU, Lluís. Musique en lieu: une topographie de l'expérience musicale à Barcelone et sur son territoire (1760-1808). [Tesi Doctoral]. Poitiers, 2017. Accés obert.
BONASTRE, F. - CORTÈS, F. (coord.). Història Crítica de la Música Catalana. Barcelona:Universitat Autònoma de Barcelona, 2009.
CATALÀ VIÚDEZ, Manel. Metodologia de recerca etnològica. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2010.
CIVIL CASTELLVÍ, Francesc. El fet musical a les comarques gironines en el lapse de temps 1800-1936. Girona: Caja de Pensiones para la Vejez y de Ahorros, 1970.
CODE INTERNATIONAL DE CATALOGAGE DE LA MUSIQUE, Rules for Cataloging Music Manuscripts / Règles de catalogage des manuscrits Musicaux / Regeln für die Katalogisierung von Musikhandschriften. Frankfurt: Peters, 1975.
Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana (E. Casares, coord.). Madrid: SGAE, 1999-2002, 10 vols.
HERRERA I LLOP, Lluís Marc. Música en silenci. Fons musicals dels arxius de Lleida. Lleida: Institut d'Estudis Ilerdencs, 2012.
Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear (X: Aviñoa, coord.). Barcelona: Edicions62, 2000-2004, 11 vols.
PEDRELL, F. Catàlech de la Biblioteca Musical de la Diputació de Barcelona.Vilanova : Oliva, 1908-1909, 2 vols.
PERSIA, J. de(ed.). En torno alpatrimonio musical en Cataluña [Archivos Familiares].Madrid: Biblioteca Nueva, 2001.
RISM. Normas internacionales para la catalogación de fuentes musicales históricas.Madrid: Arco, 1996.
I Congrés de Música a Catalunya. Llibre d'actes. Barcelona: Consell Català dela Música, 1994.
2n Congrés Internacional de Música a Catalunya. Llibre d'actes.Barcelona: Consell Català de la Música, 2008.
2. Bibliografia sobre tractament de documents musicals
Ester-Sala, Maria - Vilar, Josep Maria. «Una aproximació als fons de manuscrits musicals a Catalunya», Anuario Musical, 42 (1987), p. 229-243.
—. «Una aproximació als fons de manuscrits musicals a Catalunya (II)», Anuario Musical, 44 (1989), p. 155-166.
—. «Una aproximació als fons de manuscrits musicals a Catalunya (III)», Anuario Musical, 46 (1991), p. 295-320.
—. «Els fons musicals a Catalunya: Un patrimoni a revalorar», Lligall, 5 (1992), p. 123-145.
Gómez González, Pedro José - Hernández Olivera, Luis – Montero García, Josefa – Vicente Baz, Raúl. El archivo de los sonidos: la gestión de fondos musicales. Salamanca: Asociación de Archiveros de Castilla y León (ACAL), 2008. Estudios Profesionales, 2.
Grassot i Radresa, Marta. «Una aproximació a ladescripció dels fons musicals a través de la NODAC. Una proposta de descripció a partir de l’experiència en el tractament dels fons musicals del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí», Lligall, 28 (2008), p. 61-93.
Gregori i Cifré, Josep Maria. «La catalogació del arxius musicals de Catalunya, una de les línies de recerca de l’IDIM de la UAB», Llibre d’Actes del Congrés de Música a Catalunya. Barcelona: Consell Català de la Música–Dinsic, 1994, p. 863-864.
—. amb Rifé i Santaló, Jordi. «Els fons musicals de Catalunya: estat de la qüestió», Recerca Musicològica, XVI (2006), p. 219-239.
—. «Els inventario de los fondos musicales eclesiásticos de Catalunya, un proyecto en marcha desde la Universitat Autònoma de Barcelona», Memoriae Ecclesiæ, XXXI (2008), p. 483-497.
—. «Els Inventaris dels Fons Musicals de Catalunya, el projecte de la UAB per a la recuperació del patrimoni musical», Llibre d’Actes del 2n Congrés Internacional de Música a Catalunya. Barcelona: Consell Català de la Música–Dinsic, 2013, p. 621-625.
—. «Fondos Musicales en Catalunya: el proyecto IFMuC de la Universitat Autònoma de Barcelona para la recuperación del patrimonio musical catalán», a María Nagore; Víctor Sánchez (eds.), Allegro cum laude. Estudios musicológicos en homenaje a Emilio Casares. Madrid: ICCMU, 2014, p. 581-588.
—. «Catalonia project report», Early Music, 43 (2015), p. 367-368.
—. «El Cens IFMuC dels Fons Musicals de Catalunya”, Lligall, 38 (2015), p. 136-168.
—. «El nou web IFMuC al serveidel Patrimoni Musical de Catalunya: http://ifmuc.uab.cat», Revista Catalana de Musicologia, VIII (2015), p. 23-35.
—. «IFMuC: un proyecto universitario para la recuperación del patrimonio musical de Catalunya», Cuadernos de Investigación Musical, 1 (2016), p. 12-26.
—. «Francesc Bonastre i Bertran (1944-2017), impulsor de la recuperació del patrimoni musical de Catalunya des de la Universitat Autònoma de Barcelona», Revista Catalana de Musicologia, XIII (2020), p. 15-41.
—. amb Badal Pérez-Alarcón, Carles. «Inventari dels Fons Musicals de Catalunya (IFMuC), un proyecto de la Universitat Autònoma de Barcelona al servicio del patrimonio musical de Catalunya: balance y bases tecnológicas», dins de Maria Gembero-Ustárroz i Emili Ros-Fàbregas (eds.). Música, patrimonio y Sociedad en la era de las humanidades digitales. Barcelona: CSIC, 2021, p. 267-286.
Pessarrodona Pérez, Aurèlia – Gregori i Cifré, Josep Maria. «Unearthing Catalan Musical Heritage: the IFMuC Project», Fontes Artis Musicæ, 64, núm. 4 (2017), p. 331-345.
2. Bibliografia sobre fons musicals
2A. Publicacions científiques
Anglada i Mas, Anna Maria. «El fons musical de la Casa Carles de Girona», Revista Catalana de Musicologia, xiii (2020), p. 345-371.
Canela Grau, Montserrat. «De manuscritos e impresos. Fondos musicales en el Archivo Histórico Archidiocesano de Tarragona: una panorámica sobre el estado de la cuestión», Cuadernos de Investigación Musical, 17 (2023), p. 128-149.
Garcia Llop, Ester. «El dia d’avui delfons musical de l’Arxiu de la Catedral de Lleida», Recerca Musicològica, XVI (2006), p. 241-245.
Guinart i Verdaguer, Andreu. «El fons musical de Sant Pere de Ripoll de l’Arxiu Històric Comarcal del Ripollès», Recerca Musicològica, XVI (2006), p. 253-258.
Niubó i Sala, Olga. «Els fons musicals Ramon Carnicer i Ramon Florensa de l’Arxiu Històric Comarcal de Tàrrega», Recerca Musicològica, XVI (2006), p. 247-251.
Monells Laqué, Carme. «El fons musical de l’església de Sant Esteve d’Olot», Revista Catalana de Musicologia, II (2004), p. 207-213.
2B. Publicacions de divulgació musical
Anglada i Mas, Anna Maria. “Fons Casa Carles de l’Arxiu Diocesà de Girona (GiCar)”, Revista Musical Catalana, 373 (2021), p. 88.
Anglada Mas, Anna M.; Martin Roig, Gabriel. «El fons de la Capella de Música de Santa Maria de Palamós», Revista del Baix Empordà, 54 (2016), p. 31-39.
Artigas, Anna. «Música - El fons musical Josep Baró i Güell», Revista de Girona, núm. 289 (2015), p. 48-50. <https://raco.cat/index.php/RevistaGirona/article/view/291982> [Consultat el 8/1/2024]
Badal Pérez-Alarcón, Carles. “Fons Musical de Sant Feliu de Girona (GiFel)”, Revista Musical Catalana, 375 (gener-abril 2020), p. 88.
—. “Fons Musical de Santa Maria de la Bisbal (GiBis)”, Revista Musical Catalana, 381 (gener-abril 2024), p. 88.
Cabot i Sagrera, Neus. “Els fons musicals del Museu-Arxiu de Santa Maria de Mataró (I)”, La sènia del rellotge. Revista de cultura de Vilassar de Mar i el Maresme, I (2013), p. 47-72.
—. “Fons Lluís Viada (MatV), Revista Musical Catalana, 361 (2018), p. 62.
—. “Fons Joan Fargas (MatF), Revista Musical Catalana, 360 (2018), p. 12.
Fontelles Ramonet, Albert. “Els tresors del Patrimoni Musical Català. IFMuC”, Revista Musical Catalana, 351 (2016), p. 28-29.
Giménez i Mas, Montserrat. “Fons Salvador d’Horta Bofarull (SHB)”, Revista Musical Catalana, 368 (2019), p. 62.
Grassot Radresa, Marta. «El fons musical de l’Arxiu Històric de Torroella de Montgrí», Llibre de la Festa Major de Torroella de Montgrí, 2003, p. 143-151. <https://raco.cat/index.php/LlibreFestaMajor/article/view/186788> [Consultat el 8/1/2024]
—. «Fons Musicals de Catalunya. Fons Musicals de Catalunya. Fons Fons Vicenç Bou i Geli del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí», Revista Musical Catalana, 355 (febrer-març 2017), p.12.
—. «Fons Musicals de Catalunya. Fons Pere Rigau del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí», Revista Musical Catalana, 356 (abril-maig 2017), p.12.
—. «Fons Musicals de Catalunya: Fons Josep Pi del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí». Revista Musical Catalana,358 (agost-setembre 2017), p.11.
—. “Fons Vicenç Bou i Geli del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí (TomB)”, Revista Musical Catalana, 355 (2017), p. 12.
—. «El repertori musical nadalenc a través dels arxius musicals», La Dada (24 dedesembre de 2018). <https://arxivers.com/ladada/el-repertori-musical-nadalenc-a-traves-dels-arxius-musicals/> [Consultat el 8/1/2024]
—. «Els arxius musicals de Catalunya, una realitat per conèixer», La Dada (22 de novembre de 2019).<https://arxivers.com/ladada/els-arxius-musicals-de-catalunya-una-realitat-per-coneixer/> [Consultat el 8/1/2024]
—. «El fons de partitures de l’Orfeó Català conservat al CEDOC», Revista Musical Catalana, 372 (maig-agost 2020), p.88.
—; Escuté Zamora, Oriol «Per la recuperació dels arxius musicals. Les entitats corals: primera recerca i futura jornada», La Dada, 20 de novembre de 2020. <https://arxivers.com/ladada/per-la-recuperacio-dels-arxius-musicals-les-entitats-corals-primera-recerca-i-futura-jornada/> [Consultat el 8/1/2024]
—. «El fons Antoni Ros Marbà conservat al CEDOC», Revista Musical Catalana, 377 (setembre 2022), p.88.
—. «ArxiRuta: Centre de Documentació de l’Orfeó Català», La Dada (22 de novembre de 2022).
<https://arxivers.com/ladada/arxiruta-centre-de-documentacio-de-lorfeo-catala/> [Consultat el 8/1/2024]
—. «La col·lecció de música manuscrita al CEDOC (I)», Revista Musical Catalana, 380 (setembre-desembre 2023), p.88.
Gregori i Cifré, Josep Maria. “El fons musical del Santuari dels Arcs”, El cartipàs. Ciutat, patrimoni, memòria, 32 (abril 2009), p. 2.
—. “Tomàs Milans (1672-1742) i el Fons Musical de l’església parroquial de Canet”, El Sot de l’Aubó, 30 (desembre 2009), p. 18-23.
—. “Fons musicals del Maresme (I): església parroquial de Sant Pere i Sant Pau de Canet de Mar”, Singladures, 30 (2012), p. 57-94.
—. “El web de la UAB del patrimoni musical català”, Serra d’Or, 672 (2015), p. 57-59.
—. “El nou web IFMuC del patrimoni musical de Catalunya”, Sonograma Magazine, 28 (29 octubre 2015). <https://sonograma.org/2015/10/ifmuc-patrimoni-musical-de-catalunya/> [Consultat el 8/1/2024]
—. “Fons Musicals de Catalunya. El projecte IFMuC de la UAB”, Revista Musical Catalana, 352 (2016), p. 12.
—. “Fons de la Capella de Música de la Catedral-Basílica del Sant Esperit de Terrassa (TerC), Revista Musical Catalana, 353 (2016), p. 12.
—. “Fons de l’església parroquial de Sant Pere i Sant Pau de Canet de Mar (CMar)”, Revista Musical Catalana, 354 (2017), p. 12.
—. “Fons de la Capella de Música de Santa Maria de Mataró (MatC)”, Revista Musical Catalana, 359 (2017), p. 11.
— amb Monells i Laqué, Carme. “Fons de l’església parroquial de Sant Esteve d’Olot (SEO)”, Revista Musical Catalana, 362 (2018), p. 62.
—. “Fons Teodoro Echegoyen (TEch)”, Revista Musical Catalana, 364 (2018), p. 62.
—. “Fons de la Catedral de Tarragona (TarC)”, Revista MusicalCatalana, 366 (2019), p. 62.
—. “Fons Artur Sitjà (GrAS), Joan Vernet (GrJV) i Enric Pey (GrEP)”, Revista Musical Catalana, 369 (2019), p. 62.
—. “Fons de la Catedral de Girona (GiC)”, Revista Musical Catalana, 370 (2019), p. 76.
—. “El Fons Musical de la Catedral de Girona i el seu repertori”, Taüll, 52 (juliol-agost 2019), p. 7-9.
—. “Fons del Santuari de Santa Maria dels Arcs”, Revista Musical Catalana, 378 (2023), p. XX.
—. “IFMuC, a la recerca dels fons musicals catalans”, Paperets. Podcast de Ficta sobre Patrimoni Musical (2023). <https://podcast.ficta.cat/paperets/ifmuc-a-la-recerca-dels-fons-musicals-catalans/> [Consultat el 8/1/2024]
Martí Fabra, Jordi. “Inventaris de Fons Musicals de Catalunya. Endreçant la història”, 440 Clàssica & Jazz, 48 (desembre 2018 – gener 2019), p. 35-37.
Niubó i Sala, Olga. “Fons Ramon Florensa de l’Arxiu Comarcal de l’Urgell (TagF)”, Revista Musical Catalana, 363 (2018), p. 62.
Parra, Joan Andreu. “Retrobar les arrels musicals del país”, Catalunya Cristiana, 1984 (8 octubre 2017). <https://bibliotecaepiscopalbcn.org/wp-content/uploads/Catalunya-cristiana1985-1.pdf> [Consultat el 8/1/2024]
PdM. Papeles de Música. «Presentación del Inventario de los Fondos Musicales de Cataluña». <https://papelesdemusica.wordpress.com/2015/11/27/10516/> [Consultat el 8/1/2024]
Romeu Solà, Anna. “Fons de la Basílicade Santa Maria d’Igualada (SMI)”, Revista Musical Catalana, 367 (2019), p. 62.
Salgado Cobo, Elena. “Fons de la Basílica de Santa Maria de Castelló d’Empúries (CdE (I)”, Revista Musical Catalana, 365 (2018), p. 62.
Torrents, María. “Acceso en línea al Patrimonio Musical Europeo”, Ar@cne. Revista electrónica de recursos en internet sobre Geografía y Ciencias Sociales, UB, juliol 2016. <https://raco.cat/index.php/Aracne/article/view/311944> [Consultat el 8/1/2024]
Vega i Rofes, Aina. “IFMuC, el nou web del patrimoni musical català”, ESMUC, 3 de desembre de 2015. <https://www.nuvol.com/musica/classica/ifmuc-el-nou-web-del-patrimoni-musical-catala-31456> [Consultat el 8/1/2024]
3. Catàlegs impresos IFMuC
Gregori i Cifré, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 1: Fons de la catedral-basílica del Sant Esperit de Terrassa. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2007. Arxius i documents. Eines de recerca, núm. 2. <https://ddd.uab.cat/record/125763> [Consultat el 8/1/2024]
Bonastre i Bertran, Francesc - Gregori i Cifré, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 2/1, 2/2: Fons de l'església parroquial de Sant Pere i Sant Pau de Canet de Mar Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2009. Arxius i documents. Eines de recerca, núms. 5/1 i 5/2. <https://ddd.uab.cat/record/125761> [Consultat el 8/1/2024]
Grassot i Radresa, Marta. Inventaris dels fons musicals de Catalunya. Volum 3: Fons del Museu de la Mediterrània de Torroella de Montrgrí (I). Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació, 2009. Arxius i documents. Eines de recerca, núm. 6. <https://ddd.uab.cat/record/125765> [Consultat el 8/1/2024]
Gregori i Cifré, Josep Maria - Cabot i Sagrera, Neus. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 4: Fons dels Museu-Arxiu de Santa Maria de Mataró. Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació – Universitat Autònoma de Barcelona, 2010. Arxius i documents. Eines de recerca, núm. 7. <https://ddd.uab.cat/record/125764> [Consultat el 8/1/2024]
Niubó i Sala, Olga. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 5: Fons Ramon Florensa de l'Arxiu Comarcal de l'Urgell Barcelona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació - Universitat Autònoma de Barcelona, 2010. Arxius i documents. Eines de recerca, núm. 8. <https://ddd.uab.cat/record/125766> [Consultat el 8/1/2024]
Gregori i Cifré, Josep Maria - Monells i Laqué, Carme. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 6: Fons de l'església parroquial de Sant Esteve d'Olot i Fons Teodoro Echegoyen de l'Arxiu Comarcal de la Garrotxa. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2012. <https://ddd.uab.cat/record/125760> [Consultat el 8/1/2024]
Gregori i Cifré, Josep Maria – Salgado Cobo, Elena. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 7: Fons de l'església parroquial de Santa Maria deCastelló d’Empúries. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2013. <https://ddd.uab.cat/record/125762> [Consultat el 8/1/2024]
Bonastre i Bertran, Francesc – Gregori i Cifré, Josep Maria – Canela i Grau, Montserrat. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 8: Fons de la Catedral de Tarragona. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2015. <https://ddd.uab.cat/record/211252> [Consultat el 8/1/2024]
Gregori i Cifré, Josep Maria – Romeu i Solà, Anna. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 9: Fons de la basílica de Santa Maria d’Igualada de l’Arxiu Comarcal de l’Anoia. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2016. <https://ddd.uab.cat/record/211255> [Consultat el 8/1/2024]
Gregori i Cifré, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 10: Fons de Catedral de Girona. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona – Institut d’Estudis Catalans, 2019. <https://ddd.uab.cat/record/234561> [Consultat el 8/1/2024]
Anglada, Anna Maria – Badal, Carles – Fernández, Nil – Gregori, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 11: Fons de Sant Feliu de Girona, Santuari de Santa Maria dels Arcs, Casa Carles, Santa Maria de la Bisbal i Narcís Figueras de l’Arxiu Diocesà de Girona. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona – Institut d’Estudis Catalans, 2020. <https://ddd.uab.cat/record/266821>[Consultat el 8/1/2024]
Augé, Irene – Badia, Martí – Navàs, Josep – Gregori, Josep Maria. Inventari dels fons musicals de Catalunya. Volum 12: Fons de la catedral de Solsona, Santa Eulàlia de Berga i Santa Maria de Cornudella. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona – Institut d’Estudis Catalans, 2021. <https://ddd.uab.cat/record/266820> [Consultat el 8/1/2024]
4.- Enllaços web
Portal IAML/PAE: https://www.iaml.info/plaine-easie-code
Portal RISM: http://www.rism.info/home.html
Editor visual de PAE: https://www.verovio.org/pae-editor.xhtml
a) Nacionals
IFMuC (Inventari dels Fons Musicals de Catalunya. UAB)
Pàgina web: https://pagines.uab.cat/ifmuc/ca
Catàlegs: https://pagines.uab.cat/ifmuc/ca/catalegs
Bases de dades: https://ifmuc.uab.cat/
Cens de fons musicals de Catalunya: https://fontes-musicae-cataloniae.iec.cat/mapa/
IcMuC (Iconografia Musical a Catalunya)
Pàgina web i base de dades: https://icmuc.uab.cat/
FMT (Fons de Música Tradicional. IFM.CSIC): https://www.musicatradicional.eu/ca/home
BHP (Booksof Hispanic Poliphony. IFM: CSIC): https://hispanicpolyphony.eu/ca/home
FOMCAT (Fontes Musicæ Cataloniæ. IEC): https://fontes-musicae-cataloniae.iec.cat/
b) Estatals
1. Centro de Documentación de Música y Danza
http://musicadanza.es
2. Centro de Documentació Musical de Andalucía
http://www.juntadeandalucia.es/cultura/centrodocumentacionmusical/opencms/patrimonio.html
3.musikareneuskalartxiboa archivo vasco de la música
b) Internacionals
1. IAML International Association of Music Libraies
http://www.iaml.info/activities/projects/access_to_music_archives
En el seno de esta asociación se localiza elWorking Group on the Access to Music Archives Project.
2. Anglaterra
AIM25 Archives in London and the M25 area
http://www.aim25.ac.uk/index.stm
Collection level descriptions for archives atawiderange of institutions within London and the M25 area. (Uso de la ISAD -G- para la descripción de sus fondos, aplicado tambien a los musicales)
3. Alemanya
http://kalliope.staatsbibliothek-berlin.de/
4. Itàlia
(Massimo Gentili-Tedeschi (Responsabledel Departament de Recerca de Fons Musicals de la Biblioteca Nacional Braidense de Milà)
Lenguaje MARC: aglutina en un catálogo único los fondos musicales con un único sistema de descripción e introduce partituras digitalizadas:
http://opac.sbn.it/opacsbn/opac/iccu/musica.jsp;jsessionid=4B3C9760A3552A048A25E80EEDE07466.ha1
5. Suècia
National Archival Database of Sweden, in English, German and Swedish:
http://www.nad.ra.se
Uso de la normativa internacional de archivística:
Sense aplucació informàtica específica
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 13 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |