Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És obligatori, per a la matriculació del TFG, que l’estudiantat hagi superat com a mínim dos terços (160) del total de crèdits del Pla d'Estudis de la titulació.
El treball de final de grau és l'instrument principal per a la comprovació de l'assoliment, per part de l'estudiantat, de les competències associades al Grau. En aquest sentit el treball ha de permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades al títol, mitjançant un treball que demostri la capacitat per a aplicar-les a la seva futura tasca docent, investigadora o professional. El treball de final de grau, en les seves parts escrita i oral, ha de permetre mostrar l'assoliment no només de continguts sinó també d'estratègies, recursos i eines metodològiques adients per expressar continguts i resultats amb correcció i propietat estructural i terminològica.
Tria raonada d'un tema específic per a la realització del treball, original i de caràcter inèdit, d'entre les àrees temàtiques generals següents:
1) Patrimoni musical hispànic
2) Estètica i anàlisi musical
3) Etnomusicologia i músiques populars
4) Gestió i programació musical
A continuació s'especifiquen les àrees d'especialització pel professorat de l'Àrea de Música:
DIEGO ALONSO – Músiques del segle XX; Anàlisi musical.
JAUME AYATS – Etnomusicologia; cant col·lectiu i història.
ELSA CALERO – Recuperació i preservació del patrimoni musical espanyol; Música i repressió.
MARIA INCORONATA COLANTUONO – Música medieval; Notacions medievals; Cant litúrgic i seu context ritual; Llibres litúrgic-musicals; Repertoris litúrgics i devocionals de tradicions orals.
FRANCESC CORTÈS – Òpera i repertori líric; Música i identitats nacionals; Gestió musical; Música al Romanticisme i Segle XX; Cançó (lied) i relació text-música; Patrimoni musical ss. XIX-XX.
XAVIER DAUFÍ – La música a Catalunya al segle XVIII; Retòrica musical al barroc català; Estudis sobre el villancico i gèneres afins; Música a l'època de la Il·lustració.
PUBLIO DELGADO – Jazz i música moderna; Cinema musical; Anàlisi simfònic i tècniques d'orquestració; La música popular del Brasil; Gestió i producció musical.
GERMÁN GAN – Estètica musical contemporània; La creació musical d'avantguarda (1975-); La música durant el franquisme.
JOSEP MARIA GREGORI – Estètica de la Música i Patrimoni Musical (recuperació d'autors i fons del patrimoni musical de Catalunya).
GABRIELLE KAUFMAN – Anàlisi de Performance, Enregistraments, Recepció i Percepció musical, Psicologia musical
TESS KNIGHTON – Música i cultura a Espanya i Portugal des del segle XV fins a finals del XVII.
LIDIA LÓPEZ – Música i cinema; Música i mitjans audiovisuals; Música i conflictes bèl·lics.
SÍLVIA MARTÍNEZ – Etnomusicologia; Recerca en músiques populars urbanes; Música i gènere; Perspectives postcolonial i decolonial en l'estudi de la música.
AURÈLIA PESSARRODONA – Estètica; Patrimoni musical; Història de l’òpera; Dramatúrgia musical; Semiòtica de la música; Música del segle XVIII.
JORDI ROQUER – Música popular urbana; Producció musical; Relacions entre música i tecnologia; Anàlisi de la música en la cultura audiovisual.
L'extensió mitjana prevista per al format escrit del TFG és d'unes 10.000 paraules, descomptats els capítols d'agraïments i bibliografia, així com la informació complementària (imatges, gràfics, etc.) i els annexos documentals. S'hi farà servir una mida de lletra i tipus de fons estàndards (Times New Roman-Garamond-Calibri-Arial, amb mida 12 en el cos del text [mida 10 en notes], així com un interlineat d'espai i mig.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
Procés de seguiment tutoritzat | 40 | 1,6 | 6, 1, 2, 10, 5, 11, 9, 16, 7, 8, 22, 19, 14, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació bibliogràfica / Treball de camp / Anàlisi de fonts primàries | 25 | 1 | 20, 12, 10, 25, 15, 22, 23, 24 |
Elaboració de la versió escrita del TFG | 50 | 2 | 6, 1, 4, 2, 20, 12, 5, 11, 9, 25, 16, 15, 7, 8, 17, 22, 24, 14 |
Preparació de la defensa oral del TFG | 25 | 1 | 20, 13, 23, 19 |
Atesa la naturalesa de l'assignatura, no hi ha cap activitat dirigida.
CALENDARI GENERAL DE L'ASSIGNATURA
Maig: sessió informativa per a l’estudiantat de tercer curs a càrrec de la coordinació dels TFG.
Segona quinzena de setembre: coordinació farà difusió d'una llista orientativa de temes (i si escau de línies concretes associades a tutores i tutors) a través de l'Aula Moodle de l'assignatura i de la fitxa del grau editada a la pàgina web.
Primera quinzena d'octubre: l’estudiantat matriculat sol·licitarà formalment el tema o àrea temàtica del seu TFG, d'acord amb la llista publicada. Si escau, es pot presentar una proposta pròpia, així com la preferència de tutores/tutors. La sol·licitud es farà mitjançant un document word, disponible a l'Aula Moodle de l'assignatura. L’estudiantat haurà d'omplir degudament aquest imprès i pujar-lo de nou a l'Aula Moodle.
Primera quinzena de novembre: coordinació de TFG farà pública (via Moodle) l'assignació del tema i del tutor/ra. Un cop rebudes les propostes i després de discutir-les en Comissió de Docència, es farà l'assignació de tutors sobre els criteris d'adequació dels perfils de recerca, d'activitat docent de les tutores i tutors, dels temes o àrees temàtiques plantejades i de l'equilibri de càrregues docents associades a la tutorització.
Prèvia consulta amb el(s)/la(les) tutor(s)/(es) assignats/-des per la titulació i la coordinació de TFG, es contempla la possibilitat de cotutoritzacions entre professorat amb activitat docent en la titulació de Musicologia i professorat d'altres titulacions de la UAB o d'altres universitats catalanes, sempre que el tema proposat hob requereixi.
Les tutores/tutors i l'estudiantat pactaran, a l'inici del procés de seguiment (novembre), un calendari específic que pot implicar una o més entregues parcials.
Inicis de juny: data límit de lliurament definitiu del treball a les tutores/tutors (la data concreta es publicarà al Moodle amb un mes d'antelació).
Mitjans de juny: publicació dels tribunals d'exposició oral (les dates i horaris es publicaran al Moodle amb una setmana d'antelació).
Segona meitat de juny: primera fase d'avaluació (notes dels tutors i revisió de qualificacions).
Finals de juny: defenses orals.
Mitjans de juliol: tancament d'actes de l'assignatura.
N. B. El professorat responsable d'aquesta assignatura ho és en qualitat de coordinador/a general: les seves competències es refereixen a la preparació de la guia docent anual, l'organització general de l'assignatura, l'establiment del seu calendari i la supervisió dels processos d'assignació de tutores/tutors, convocatòria de tribunals d'exposició oral i avaluació conduent a la qualificació final. En cap cas intervindrà en la tria de temes o en la primera fase d'avaluació, tret -òbviament- dels TFG que tutoritzi com a professor o professora.
Al llarg del mes de setembre s'obrirà l'Aula Moodle de l'assignatura, via exclusiva de comunicació per a assumptes generals relatius a la seva organització; la coordinació de l'assignatura no atendrà cap consulta ni sol·licitud relativa al TFG no transmeses a través d'aquesta via.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Qualificació de la defensa oral | 40% | 10 | 0,4 | 13, 23, 19 |
Qualificació de la versió definitiva | 60% | 0 | 0 | 6, 1, 3, 4, 2, 20, 12, 10, 5, 11, 9, 25, 16, 15, 7, 8, 17, 18, 22, 23, 19, 24, 14, 21 |
L'avaluació consta de dues fases: la qualificació del treball escrit per part dels tutors/es i la qualificació obtinguda a la presentació oral del TFG davant del tribunal assignat.
PRIMERA FASE (60%):
Tot i que el calendari intern d'aquest procés de seguiment s'ha d'acordar en cadascun dels casos entre l'estudiantat i el seu tutor o tutora, es proposa com a model orientatiu una estructura en tres etapes que es corresponen amb l'assoliment progressiu de les competències associades a l'assignatura:
1) Lliurament inicial (10%)
2) Lliurament intermedi (15%)
3) Lliurament final (35%), en format físic (paper) o electrònic via Campus Virtual [format .doc, .docx, .pdf, .odt o qualsevol altre audiovisual, en cas que el tipus de TFG així ho requereixi]
Aquest lliurament final es farà als tutors/res, responsables de la seva avaluació i qualificació, i també a través del sistema d'entrega habilitat des de l'Aula Moodle. Abans de la publicació dels tribunals de defensa, l'estudiantat haurà de fer arribar un exemplar de les versions definitives dels seus TFG als membres del tribunal assignat, prèvia consulta sobre el format de lliurament (electrònic o físic).
Els criteris específics d'avaluació d'aquests lliuraments del TFG depenen de la naturalesa temàtica; tot i això, es valorarà, com a rúbriques generals d'avaluació de cadascuna de les etapes propostes, les següents:
- Lliurament inicial: originalitat de la proposta (40%), planificació inicial de les tasques (60%).
- Lliurament intermedi: treball autònom i responsable (30%), adequació entre objectius i metodologia (25%), qualitat de la cerca bibliogràfica i d'anàlisi, si escau, de fonts primàries (25%), correcció i propietat terminològica de l'expressió escrita i atenció a les normes acadèmiques de referència (20%).
- Lliurament final: Adequació entre objectius i metodologia (25%), Qualitat de la cerca bibliogràfica i d'anàlisi, si escau, de fonts primàries (25%), Correcció i propietat terminològica de l'expressió escrita i atenció a les normes acadèmiques de referència (25%), Cura en la presentació i maquetació del lliurament (25%).
Cada tutoria i lliurament quedaran registrats en una acta escrita en la qual es valorarà l'avançament progressiu en l'assoliment de les rúbriques determinades en el paràgraf anterior.
SEGONA FASE (40%)
En l'exposició oral, que es desenvoluparà davant d'una comissió/tribunal conformat per un mínim de tres professors/res de l'Àrea -inclòs el tutor/a del treball exposat-, s'avaluen preferentment competències relacionades amb l'exposició per se, segons les següents rúbriques d'avaluació generals:
Qualitat de l'expressió oral (30%).
Qualitat dels materials de presentació (25%).
Adequació a la durada establerta (màx. 20 minuts, habitual per a una comunicació en el marc d'un seminari d'iniciació a la recerca).
Estructura ordenada de l'exposició (25%).
Capacitat de resposta argumentada als suggeriments i preguntes plantejats per la comissió (20%).
ALTRES CONSIDERACIONS
1) Cal superar ambdues fases de l'avaluació de manera independent per a optar a una qualificació global de l'assignatura.
2) En cas que l'alumne manifesti expressament disconformitat amb la seva qualificació final, podrà acollir-se a un procés de revisió en què intervindran el tutor/a assignat i el coordinador/a de l'assignatura.
3) Per indicació general de Facultat, EL TREBALL DE FI DE GRAU NO DISPOSA DE CAP REAVALUACIÓ posterior al procés intern de revisió ordinària per part de la titulació. El procediment de revisió extraordinària s'acull a la normativa general de Facultat per a aquest procediment.
4) Si el professorat en qualsevol moment de l'avaluació d'un TFG detecta un plagi evident, el qualificarà amb un zero, en aplicació del compromís que l'estudiant signa en el moment de la matrícula de respectar les regles sobre l'originalitat dels treballs.
4) Es considerarà NO AVALUABLE l'estudiantat que no lliuri al tutor/a cap ítem avaluable al llarg del recorregut de l'assignatura.
5) Per a la concessió de la "Matrícula d'Honor", els membres del tribunal hauran de fer-ne la proposta específica i per acord unànime, en el moment de la signatura d'actes. En cas que el nombre de propostes superi el nombre màxim de matrícules possibles segons la normativa general d'avaluació de la UAB, la Coordinació del Grau designarà una comissió de tres membres que tindrà en compte per a l'atorgament definitiu de "Matrícula d'Honor" els següents criteris:
a. Qualificació global del TFG (fins a un 60%)
b. Nota mitjana de l'expedient de l'estudintat dels dos últims cursos (3r i 4t) (fins a un 20%)
c. Evidències del procés de seguiment de la primera fase d'avaluació, assoliment particular de les rúbriques d'avaluació i compliment de les característiques, requisits i format del TFG exposats en aquesta guia docent (fins a un 20%).
6) La possibilitat d'avaluació del TFG en convocatòria extraordinària de febrer requereix l'acord entre l'estudiantat i el tutor/a, aixícom la comunicació adient al coordinador/a de TFG al llarg del mes de gener de 2021. Es tracta de l'AVANÇAMENT de la convocatòria ordinària de juny del curs acadèmic en vigor, no pas de l'ENDARRERIMENT de la convocatòria de juny del curs anterior i, per tant, requereix una nova matrícula de l'assignatura; és a dir, la convocatòria de febrer de 2022 és l'avançament de la convocatòria de juny de 2022 (amb nova matrícula), no l'endarreriment de la convocatòria de juny de 2021.
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
BEARD, David - Kenneth GLOAG (eds.) Musicology: The Key Concepts. London: Routledge, 2005.
CHAILLEY, Jacques. Compendio de Musicología. Madrid: Alianza Editorial, 1991 (1958).
CHIANTORE, Luca - Áurea DOMÍNGUEZ - Sílvia MARTÍNEZ. Escribir sobre música. Barcelona: Musikeon Books, 2016.
ECO, Umberto. Cómo se hace una tesis doctoral. Barcelona: Gedisa, 2010.
GARCÍA LLOVERA, Julio Miguel. Musicología. Campos y caminos de una ciencia. Zaragoza: Libros Pórtico, 2005.
GONZÁLEZ GARCÍA, Juana María. Cómo escribir un Trabajo de Fin de Grado. Madrid: Síntesis, 2014.
FALCES-SIERRA, Marta - GÓMEZ-JIMÉNEZ, Eva María. While the music lasts. A workbook for students of english for musicology. Granada: Universidad de Granada, 2016.
MACONIE, Robin. La música como concepto. Barcelona: Acantilado, 2007.
RODRÍGUEZ SUSO, Carmen. Prontuario de Musicología. Barcelona: Clivis, 2002.
Cada tutor recomanarà la bibliografia necessària per al desenvolupament dels treballs específics.
Sense programari específic.
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.