Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 |
2500240 Musicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits.
L'assignatura proposa una aproximació a l’estudi de les representacions de la música a les arts visuals.
Objectius:
- Conèixer els principals corrents d’estudi relacionats amb la iconografia musical.
- Conèixer els principals sistemes de catalogació aplicats a la iconografia musical.
- Saber analitzar i interpretar les representacions iconogràfiques des de diversos punts de vista (artístics, simbòlics, organològics ...) d’acord amb les diferents èpoques històriques.
1.- Iconografia: definició, abast i principals corrents d’estudi.
2.- Iconografia musical: definició, objecte d’estudi i historiografia. Debats, problemàtiques i potencialitats de la iconografia musical. Iconografia musical i organologia.
3.- Metodologies d’estudi i d’anàlisi iconogràfica.
4.- Propostes de catalogació iconogràfica.
5.- Temes principals de la iconografia musical:
5.1- Mitologia.
5.2- Religió.
5.3- Al·legories.
5.4- Natures mortes.
5.5- Retrats.
5.6- Espais i pràctiques musicals.
6.- Sinèrgies entre arts plàstiques i música.
7.- Iconografia i música en l’art contemporani. Iconografia musical i perspectives actuals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 23 | 0,92 | 4, 1, 2, 3, 8, 7, 9, 15, 10, 13, 6 |
Col·loquis a classe | 9 | 0,36 | 4, 1, 2, 3, 5, 8, 7, 9, 15, 10, 13, 14, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Presentació oral d'exercicis / treballs individuals a classe | 15 | 0,6 | 4, 2, 3, 8, 7, 9, 15, 10, 11, 13, 14, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 2, 3, 5, 8, 7, 9, 15, 10, 13, 14, 6 |
Lectura d'articles i llibres | 15 | 0,6 | 1, 5, 8, 7, 9, 15, 10, 13, 6 |
Les classes de l’assignatura alternaran exposicions i explicacions de la professora amb exercicis que l'alumnat durà a terme de manera individual o en grup i que seran objecte d’exposició oral, també es realitzaran col·loquis o debats a partir de lectures realitzades prèviament per l'alumnat. Eventualment, es convidarà a especialistes en la matèria a impartir conferències sobre temes relacionats amb l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe (com a mínim el 80% de les classes presencials). | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 8, 7, 15, 10, 6 |
Examen sobre els continguts generals de l'assignatura. | 45% | 1,5 | 0,06 | 4, 1, 2, 3, 8, 7, 15, 10, 13, 6 |
Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (base de dades IcMuC) | 20% | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 5, 8, 7, 9, 15, 10, 11, 13, 14, 6, 12 |
Participació a classe | 5% | 0 | 0 | 4, 1, 3, 8, 7, 15, 10, 13, 6 |
Treball i exposició oral. | 25% | 18,5 | 0,74 | 1, 2, 5, 8, 9, 15, 10, 11, 13, 14, 6, 12 |
Activitats d'avaluació:
- Examen sobre els continguts generals de l’assignatura. Pes global en la qualificació final: 45%.
- Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (amb la base de dades IcMuC). Pes global en la qualificació final: 20%.
- Treball i exposició oral (temàtica a determinar). Pes global en la qualificació final: 25%.
- Participació a classe. Pes global en la qualificació final: 5%.
- Assistència a classe -només es tindrà en compte si l'assistència és igual o superior al 80% dels dies de classe presencial-. Pes global en la qualificació final: 5%.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Recuperació: En la data de recuperació fixada per la Facultat, l’estudiant que no hagi superat l'examen sobre els continguts generals de l'assignatura podrà demanar, únicament, ser reavaluat d'aquest examen (el pes del qual representa el 45% de la qualificació final).
No avaluable: L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Molt important: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació Única: En cas que l'estudiant vulgui optar-hi, haurà de dur a terme les següents activitats en la data que es publicarà al Campus Virtual:
1. Examen sobre els continguts generals de l'assignatura (45%)
2. Exercici pràctic de catalogació d'iconografia musical (amb la base de dades IcMuC) (25%)
3. Exposició oral (temàtica a determinar) (30%)
Llibres i articles de caràcter general:
Álvarez, Rosario. “Iconografía musical y organología: un estado de la cuestión”, Revista de Musicología, XX/2 (1997): 767-782.
Andrés, Ramón. Diccionario de música, mitología, magia y religión. Barcelona: Acantilado, 2012.
Baldassarre, Antonio. “The Musicalization of the Visual Arts. Considerations of 20th century music iconography research” Musique-Images-Instruments 10 (2008): 142-169.
Ballester, Jordi. “Iconografía musical: una disciplina entre la musicología y la historia del arte” Edades 10 (2002): 147-156.
Ballester, Jordi. “Organología e iconografía” Revista de Musicología XXXII/2 (2009): 167-180.
Ballester, Jordi. “Past and present of music iconography in Spain” Music in Art XXVII/1-2 (2002): 7-11.
Bordas, Cristina; Ávarez, Rosario (eds). IMAGENesMÚSICA. IMAGENesMUSICA. Recursos para la catalogación y estudio de fuentes de Iconografía Musical en España y Portugal. Madrid: AEDOM (2012). Disponible online a Recursos.pdf (dropbox.com)
Bordas, Cristina & de Vicente, Alfonso. “Recopilación bibliográfica de iconografía musical española” Music in Art XXX/1-2 (2005): 205-227.
Bordas, Cristina. “Música y artes plásticas. Una presentación y otra mirada más al Pórtico de la Gloria” a Campos Interdisciplinares de la Musicología. Actas del V Congreso de la Sociedad Española de Musicología. Madrid: SEdeM, 2001: 1227-1242.
Brown, Howard Mayer. “Iconography of Music” New Grove 9 (1980): 11-18.
Brown, Howard Mayer. & Lascelle, Joan. Musical Iconography: A Manual for Cataloguing Musical Subjects in Western Art before 1800. Cambridge: Harvard University Press, 1972.
Castiñeiras González, Manuel Antonio. Introducción al método iconográfico. Santiago: Tórculo Edicións, 1997.
Duchet-Suchaux, Gaston& Pastoureau, Michel. Guía iconográfica de la Biblia y los santos. Madrid: Alianza, 1996.
Ford, Terence. List of western instruments annoted from an iconographical point of view. New York: Research Center for Music Iconography, 1987. [versió castellana de Ríos, Koldo. Lista de Instrumentos de Música Occidentales. Madrid: AEDOM, 1999].
Hall, James. Diccionario de temas simbólicos y artísticos. Madrid: Alianza, 1996.
Lexicon Iconographicum Mythologicae Classicae. Zürich & München: Artemis, 1981-1997.
Panofsky, Erwin. Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza, 1972.
Réau, Louis. Iconographie de l’Art Chrétien. Paris: P.U.F., 1956-59.
Schiller, Gertrud. Iconography of Christian Art. London: Lund Humphries, 1971-72.
Seebass, Tilman. “Prospettive dell’Iconografia Musicale” Rivista Italiana di Musicologia XVIII (1983): 67-86.
Seebass, Tilman. “Iconography” New Grove 12 (2001): 54-71.
van Straten, Roelof. An introduction to iconography. Yverdon:Gordon & Breach, 1994.
van de Waal, Henri. Inconclass. An iconographic classification system. Leiden, 1973-1985 17 vols.
Revistes especialitzades:
Imago Musicae
Music in Art (RCMI / RIdIM Newsletter)
Musique - Images - Instruments
Monografies:
Barbe, Michèle. (ed.), Musique et Arts Plastiques. Analogies et interférences. Paris: PUF, 2006.
Bosseur, Jean-Yves. Musique et arts plastiques. Paris: Minerve, 1998.
Bosseur, Jean-Yves. Musique et beaux-arts. De l'Antiquité au XIXe siècle. Paris: Minerve, 1999.
Buttà, Licia & Massip, Francesc & Sanchis, Raül. El teatre del cos. Barcelona: IRCVM, 2022.
Clouzot, Martine. Images de musiciens (1350-1500). Typologies, figurations et pratiques sociales. Turnhout: Brepols, 2007.
Clouzot, Martine. La musicalité des images au Moyen Age: instruments, voix etcorps sonores dans les manuscrits enlumines (XIIIe-XIVe siecles). Turnhout: Brepols, 2021.
Clouzot, Martine. Le Jongleur. Mémoire de l'Image au Moyen Age. Figures, figurations et musicalité dans les manuscrits enluminés (1200-1330). Berne: Peter Lang, 2011.
Ferino-Pagden, Sylvia. Dipingere la musica. Strumenti in posa nell’arte del Cinque e Seicento. Milano: Skira, 2000.
Gétreau, Florence. Voir la Musique. Paris: Citadelles & Mazenot, 2022.
Illiano, Roberto. (ed.). Music and Figurative Arts in the Nineteenth Century Turnhout: Brepols, 2020.
Illiano, Roberto. (ed.). Music and Figurative Arts in the Twentieth Century Turnhout: Brepols, 2017.
Leppert, Richard. Music and Image. Domesticity, ideology and socio-cultural formation in eihteenth-century England. Cambridge: C.U.P., 1988.
López-Calo, José. (ed.), Los instrumentos del Pórtico de la Gloria. Su reconstrucción y la música de su tiempo, 2 vols La Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 1993.
Marchesin, Isabelle. L'Image Organum. La représentation de la musique dans les psautiers médiévaux 800-1200. Turnhout: Brepols, 2000.
Mirimonde, Albert Pomme. Astrologie et Musique. Genève: Minkoff, 1977.
Mirimonde, Albert Pomme. L’iconographie musicale sous les rois bourbons. La musique dans les arts plastiques (XVII-XVIII siècles). Genève: Minkoff, 1977.
Robledo, Luis. Los emblemas musicales de Juan de Vado. Madrid: Fundación Caja Madrid, 2009.
Rubin, James H. & Mattis, Olivia. (eds.). Rival Sisters, Art and Music at the Birth of Modernism, 1815-1915. London: Ashgate, 2014.
Slim, H.Colin. Painting Music in the Sixteenth Century. Aldershot: Ashgate, 2002.
Staiti, Nico. Angeli e pastori. L’imagine musicale della Natività e le musiche pastorali natalizie. Bolonia: Ut Orpheus Edizioni, 1997.
Villanueva, Carlos. (ed.), El Pórtico de la Gloria. Música, Arte y Pensamiento.Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Santiago, 1988.
Villanueva, Carlos. (ed.), El sonido de la piedra. Actas del encuentro sobre instrumentos en el Camino de Santiago. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia, 2005.
Wieseman, Marjorie E. Vermeer and Music. The Art of Love and Leisure. London: National GalleryCompany, 2013.
Winternitz, Emanuel. Musical instruments and their symbolism in western art. New Haven & London: Yale University Press, 1979.
Enllaços web:
Sobre l'IcMuC · ICMUC (uab.cat)
Grupo Complutense de Iconografía Musical – www.imagenesmusica.es
Base de Datos de Iconografía Musical (iconografiamusical.es)
RIdIM – Association Répertoire Internationald'Iconographie Musicale
---
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |