Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Coneixements de teoria i pràctica musicals equivalents, com a mínim, a Grau Professional de conservatori. Anglès, francès i italià a nivell llegit.
L'assignatura proposa fer conèixer a l'alumnat la història de la música i el repertori musical europeu del període comprès entre 1400 i 1600, aproximadament. Tot això atenent al fil cronològic de les diverses generacions francoflamenques, a la seva relació amb Itàlia, i a l'evolució dels estils musicals d'acord amb els gèneres vocal, instrumental, i a les músiques religiosa i profana.
Objectius
1. Renaixement i Manierisme. Conceptes, periodització i problemàtica. Característiques i context general del període.
2. La música a Anglaterra al segle XV. El Ducat de Borgonya com a focus musical.
3. Nord i sud: la importància i difusió a Europa de la polifonia francoflamenca.
4. Connexions mediterrànies: el Regne de Nàpols sota la dinastia catalanoaragonesa. La música en temps dels Reis Catòlics.
5. La música francoflamenca entre 1520 i 1550. Música profana a Itàlia als segles XV i XVI: de la frottola al madrigal.
6. Música i reforma religiosa: Anglaterra i Alemanya al segle XVI. La reacció catòlica.
7. La música a la Monarquia Hispànica als regnats dels primers Àustries. Connexions amb Amèrica.
8. Música instrumental: instruments i formes instrumentals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 35,5 | 1,42 | 7, 13, 9, 19, 16, 23, 29 |
Tutoria | 20 | 0,8 | 7, 11, 10, 15, 27 |
Tipus: Supervisades | |||
Anàlisi d'obres musicals | 15 | 0,6 | 3, 1, 2, 8, 23, 27, 28, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 28 | 1,12 | 4, 8, 13, 9, 18, 19, 15, 16, 26, 31 |
Lectura de bibliografia | 16 | 0,64 | 4, 11, 10, 15, 16, 31 |
El rol del professor en aquesta assignatura, a banda de fornir la base teòrica i historiogràfica per al coneixement, comprensió i estudi de la música dels segles XV i XVI, consisteix a suscitar en l'alumnat la descoberta i el coneixement crític del repertori musical d'aquella època mitjançant l'audició comentada del repertori i l'anàlisi de les respectives partitures.
La programació d'aquesta assignatura obeeix a les convencions internacionals sobre les que la comunitat científica estructura els àmbits i els límits de les respectives èpoques de la història de la música europea occidental.
L'alumnat es corresponsabilitzarà del seu procés d'aprenentatge cercant la informació complementària que sigui escaient preferentment als manuals, llibres i articles ressenyats a la bibliografia.
L'alumnat disposarà d'un complet Campus Virtual amb materials de classe, bibliografies i enllaços a llistes de reproducció de material audiovisual.
Les classes es complementen amb l'anàlisi i comentari de textos i imatges rellevants sobre l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació i motivació a classe | 10% | 6 | 0,24 | 3, 1, 2, 30, 5, 7 |
Primera evidència (continguts teòrics) | 30% | 15 | 0,6 | 3, 1, 2, 4, 30, 5, 7, 22, 8, 13, 14, 9, 17, 18, 11, 20, 10, 19, 15, 16, 21, 23, 26, 31, 12, 6, 24, 25, 27, 28, 29 |
Segona evidència (anàlisi de textos i audicions) | 30% | 4,5 | 0,18 | 2, 4, 30, 5, 7, 8, 13, 9, 17, 11, 20, 10, 19, 15, 21, 23, 26, 31, 12, 6, 24, 28, 29 |
Tercera evidència (treball escrit) | 30% | 10 | 0,4 | 3, 1, 2, 4, 30, 5, 7, 22, 8, 13, 14, 9, 17, 18, 11, 20, 10, 19, 15, 16, 21, 23, 26, 31, 12, 6, 24, 25, 27, 28, 29 |
Es proposa un sistema d'avaluació continuada on es valoraran ponderadament les següents activitats formatives:
- Una primera evidència on s’avaluaran els continguts teòrics (30% de la nota final).
- Una segona evidència de caràcter pràctic on s'avaluaran la lectura i comprensió de textos i l'anàlisi d'obres musicals (30% de la nota final).
- Una tercera evidència que consistirà en la redacció d’un treball escrit (30% de la nota final).
- Participació i motivació a classe (10% de la nota final).
Aclariments a l'avaluació
La nota de la evidencia teòrica i la evidència pràctica ha de ser com a mínim cinc (5). En cas que aquesta sigui inferior a cinc en primera convocatòria, caldrà reavaluar els continguts suspesos a l'examen de recuperació.
En cap cas es podrà aprovar l'assignatura amb aquestes dues evidències suspeses.
El dia i l'hora de la revisió dels exàmens seran comunicats a través del calendari del Campus Virtual de l'assignatura.
A l'examen de recuperació es reavaluaran únicament les evidències suspeses i no es podrà obtenir una nota superior a sis (6).
La qualificació del treball escrit no serà recuperable.
No s'acceptaran treballs o exercicis extraordinaris per a compensar el suspens o la no realització de les activitats proposades en el temps i la forma establerts.
Tampoc es realitzaran exàmens individuals fora del dia i l'hora establerts per al conjunt del grup-classe, llevat de casos de força major degudament justificats.
Quan no s'hagi lliurat cap evidència es consignarà a l'acta de l'assignatura "no avaluable".
Avaluació única
S'informarà al Campus Virtual.
Les proves i els percentatges seran:
- Part teòrica. Preguntes de diversa tipologia: 50%
- Part pràctica:
Anàlisi d’audicions: 25%
Comentari de text: 25%
Plagi
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Abraham, Gerald, i Hugues, Dom Anselm. (eds.). The New Oxford History of Music. Londres: Oxford University Press, 1960. Vol. III: Ars Nova and The Renaissance, 1300-1540. Vol. IV: The Age of Humanism, 1540-1630.
Atlas, Allan W. Renaissance Music. Music in Western Europe, 1400-1600. London: Norton & Company, 1998. (Traducció castellana: La música del Renacimiento. Madrid: Akal, 2009).
_____ Music at the Aragonese Court of Naples. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
_____ Antología de la música del Renacimiento: la música en la Europa occidental, 1400-1600. Madrid: Akal, 2002.
Briscoe, James R., (ed). New Historical Anthology of Music by Women. Bloomington: Indiana University Press, 2004.
Brown, Howard Mayer. Music in the Renaissance. New Jersey: Englewood, 1976.
Busse Berger, Anna Maria, i Rodin, Jeese (eds.). The Cambridge History of Fifteenth Century Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2015.
Fenlon, Iain (ed.). The Renaissance: From the 1470s to the End of the 16th Century. New Jersey: Prentice Hall, 1989.
Freedman, Richard. La música en el Renacimiento. Madrid: Akal, 2018.
Gallico, Claudio. La época del Humanismo y del Renacimiento. Madrid: Turner, 1986.
Gregori, Josep Maria. "Renaixement i Manierisme". A Història Crítica de la Música Catalana, coordinat per Francesc Bonastre, 53-130. Cerdanyola del Vallés: Servei de Publicacions Universitat Autònoma de Barcelona, 2010.
Gómez Muntané, Maricarmen (ed.). Historia de la música en España e Hispanoamérica. Volumen 2: De los Reyes Católicos a Felipe II. Madrid. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 2012.
Haar, James, (ed.). European Music 1520 – 1640. Woodbridge: Bodyell Press, 2006.
Knighton, Tess, i Fallows, David, (ed.). Companion to Medieval & Renaissance Music. Londres: Dent, 1992.
Knighton, Tess. Música y músicos en la Corte de Fernando el Católico, 1474-1516. Zaragoza: Institución Fernando el Católico, 2002.
Kreitner, Kenneth (ed.). Renaissance Music. Farnham: Ashgate, 2011.
Perkins, Leeman. Music in the Age of the Renaissance. New York: Norton, 1999.
Reese, Gustave. Music in the Renaissance. Londres: Dent, 1959. (Traducció castellana: La música en el Renacimiento. Madrid: Alianza Editorial, 1988).
Strohm, Reinhard. The Rise of European Music 1380 – 1500. Cambridge University Press, 2005.
Taruskin, Richard. Music from the Earliest Notations to the Sixteenth Century. Oxford History of Western Music, Oxford University Press, 2009.
No és necessari cap programari específic per a cursar aquesta assignatura.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |