Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomana un bon nivell de llenguatge musical
Dotar l'alumnat d'aquells coneixements teòrics i pràctics que li permetin entendre la música de l'Edat Mitjana Occidental
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions presencials | 36 | 1,44 | 3, 1, 2, 4, 7, 8, 13, 14, 9, 18, 11, 10, 19, 15, 16, 23, 26, 31, 12, 29 |
Tutorització de les activitats de classe | 4 | 0,16 | 4, 21, 6, 27, 28, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
Audició d'exemples musicals | 7 | 0,28 | 13, 14, 9, 18, 19, 28, 29 |
Debat participatiu | 4 | 0,16 | 3, 1, 2, 4, 7, 27, 29 |
Tutories individuals i/o grupals | 1 | 0,04 | 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi de la matèria de l'assignatura | 32 | 1,28 | 4, 7, 8, 14, 9, 18, 10, 15, 16, 26, 31, 25, 28 |
Lectura de material bibliogràfic (llibres i articles especialitzats) | 20 | 0,8 | 22, 17, 11, 29 |
Preparació de les activitats i dels debats orals | 20 | 0,8 | 3, 1, 2, 22, 8, 13, 9, 17, 18, 20, 19, 15, 16, 21, 23, 12, 6, 27, 28, 29 |
Preparació i correcció dels apunts de classe | 20 | 0,8 | 6, 28, 29 |
Desenvolupament del temari a partir de classes magistrals obertes a la participació de l'alumnat.
Realització d'activitats, questionaris i debats orals al final de cada bloc temàtic.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 50% | 2 | 0,08 | 3, 1, 2, 4, 7, 8, 13, 14, 9, 17, 18, 11, 20, 10, 19, 15, 16, 21, 23, 26, 31, 12, 6, 25, 27, 28, 29 |
Examen parcial | 30% | 1 | 0,04 | 7, 22, 8, 13, 9, 18, 20, 19, 15, 16, 12, 6, 28, 29 |
Questionaris i debats orals | 20% | 3 | 0,12 | 30, 5, 20, 15, 16, 21, 6, 24 |
1. Examen parcial (30%): cal desenvolupar un tema proposat, identificar i analitzar un fragment musical i una audició.
2. Examen de l'assignatura (50%): cal desenvolupar un tema proposat, identificar i analitzar dos fragments musicals i dues audicions.
3. Realització de qüestionaris i debats orals per cadascún dels dos blocs temàtics en què es parteix el curs (20%).
Aclariments a l'avaluació
- En el cas de que la nota mitjana de l'examen parcial sigui inferior a 5, caldrà reavaluar els continguts suspesos a l'examen de recuperació.
- Les activitats de classe (qüestionaris i debats orals) no són recuperables.
- En cap cas es podrà aprovar l'assignatura amb l'examen parcial suspès.
- Per poder accedir a l'examen de recuperació s'haurà d'haver realitzat l'examen parcial i l'examen final amb una nota mitjana mínima de 3,5.
- A l'examen de recuperació es reavaluaran les proves suspeses.
- No es faran exàmens individuals fora del dia i de l'hora establerts, llevat de casos de força major degudament justificats.
- Es considerarà "no avaluable" qui no hagi realitzat l'examen parcial o l'examen final.
- En el cas de que l'estudiant faci qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb aquest acte d'avaluació 0, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. En el cas de que es produeixin diverses irregularitats als actes davaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
- En el cas de que les proves no es puguin realitzar presencialment se n'adaptarà el format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats queofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es faran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin a l'abast.
AVALUACIÓ ÚNICA
En data única es duran a terme 2 activitats avaluadores, de les quals una serà d'identificació i anàlisi de 3 fragments i 3 audicions i la segona de respostes a un questionari de 4 preguntes sobre els continguts del temari.
- El pes de les dues evidències correspon a la suma del 30%+30% de la primera activitat i al 40% de la segona.
- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió.
- S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Data possible de l'examen final: consultar al llistat d'informació del grau.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Cattin G., La monodia nel medioevo, Torino, EDT, 1991 (Storia della musica, a cura della Società Italiana di Musicologia, 2)
Fassler M., Music in the Medieval west, New York - London, W. W. Norton & Company, Inc., 2014 (trad. La música en el Occidente medieval, ed. Akal Música, 2020)
Fassler M., Music in the Medieval west Anthology, New York - London, W. W. Norton & Company, Inc., 2014
Gallo A., La polifonia nel medioevo, Torino, EDT, 1991 (Storia della musica, a cura della Società Italiana di Musicologia, 3), capítols I-III (Il
Duecento, Il Trecento francese, Il Trecento italiano).
Hoppin, R.H., Medieval Music (New York, 1978; edic. española, 1991)
Ibidem, Anthology of Medieval Music (New York, 1978; edic. española Madrid, 2002)
Source readings in music history O. Strunk & L. Treitler eds. (New York, 1998) [“The Early Christian period and the latin middle ages”]
The New Grove Dictionary of Music and Musicians, S. Sadie ed. (London etc., 2001)
Gómez, MªC., La música medieval en España (Kassel, 2001)
Ibidem, Historia de la Música en España e Hispanoamérica 1. De los orígenes hasta c.1470, MªC. Gómez ed. (Madrid, 2009)
Rossell A., Literatura i música a l'Edat Mitjana, 2 voll. (Lírica i Cancó èpica), Dinsic (Barcelona, 2004)
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA
Música
Liber Usualis
Graduale Triplex
Monumenta Monodia Medii Aevi
Werf, H. Van der, The Extant Troubadour Melodies (Rochester, 1984)
Anglés, H., La música de las Cantigas de Santa María del rey Alfonso el Sabio (Barcelona, 1943-64) (3 vols.)
Karp, Th., The Polyphony of Saint Martial and Santiago de Compostela (Oxford, 1992) (2 vols.)
Magnus Liber Organi, E.H. Roesner, ed. (7 vols.)
The Montpellier Codex, H. Tischler ed. (Madison, 1978-85) (4 vols.)
Polyphonic Music of the Fourteenth-Century (24 vols.) [PMFC]
Corpus Mensurabilis Musicae [CMM]
Libros (según temario)
1.
M. Ferrari, L’interpretazione della musica antica, ed. Ut Orpheus (2022)
Haynes, B., The End of Early Music (Oxford, 2007)
Leech-Wilkinson, D., The Modern Invention of Medieval Music (Cambridge, 2002)
Sherman Bernard D., Inside Early Music: Conversations with Performers (Oxford University Press, New York, 1997)
2.
S. Boynton – D. J. Really, Resounding Images: Medieval Intersections of Art, Music, 2015
Boecio, Tratado de Música, trad. S. Villegas (Madrid, 2005)
Fubini, E., Música y estética en la época medieval (Pamplona, 2008)
Schueller, H.M., The Idea of Music. An Introduction to Musical Aesthetics in Antiquity and the Middle Ages (Kalamazoo, 1988)
3-4.
D. Saulnier, Regards sur le plain chant: la liturgie et sa musique, ed. Feuilles (2021)
Busse Berger, A.M., Medieval Music and the Art of Memory (Berkeley-Los Angeles-London, 2005)
Chailley, J., L’imbroglio des modes (Paris, 1960)
Levy, K., Gregorian Chant and the Carolingians (Princeton, 1998)
Treitler, L., With Voice and Pen. Coming to Know Medieval Song and How it was Made (Oxford, 2003)
5-10.
Apel, W., Gregorian Chant (Bloomington, 1958)
Asensio, J.C., El canto gregoriano (Madrid, 2003)
Baroffio G. – Ju Kim E., Cantemus Domino Gloriose. Introduzione al canto gregoriano, Saronno, Urban, 2003
Carrillo Rojo R., Text, Liturgy, and Music in the Hispanic Rite, Oxford University Press, 2021
Colantuono M. I., Música i litúrgia medieval a la Biblioteca de Catalunya, s. IX-XIII. Vol. 3 de la col·lecció Escrits i Memòries. Generalitat de Catalunya: Departament de Cultura.
Harper, J., The Forms and Orders of Western Liturgy from the Tenth to the Eighteenth Century. A Historical Introduction and Guide for Students and Musicians (Oxford, 1991)
Hiley, D., Western Plainchant. A Handbook (Oxford, 1993)
11.
Donovan, R.B., The liturgical drama in medieval Spain (Toronto, 1958)
Nardini L., Chants, Hypertext, and Prosulas, Oxford University Press, 2022
Orden, D.H., The Staging of Drama in the Medieval Chuch (Wewak-London, 2002)
Ranking, S., The Music of the Medieval Liturgical Drama in France and England (New York & London, 1989)
12.
Aubrey, E., The Music of the Troubadours (Bloomington-Indianapolis, 1996)
Krause K. M. & Stones, A., Gautier de Coinci. Miracles, Music and Manuscripts, ed. Brepols, 2007
Menéndez Pidal, R., Poesía juglaresca y juglares (Madrid, 1991/9ª edic., etc.)
Rossell A., El cant dels trobadors, Ajuntament de Castelló d'Empuries (Castelló d'Empuries, 1992)
Van der Werf, H., The chansons of the troubadours and trouvères. A studyof the melodies and their relation to the poems (Utrecht, 1972)
Zuchetto, G., Terre des troubadours XII-XIIIe siècles (Paris, 1996)
13.
Colantuono M. I., Memoria y composición melódica en las Cantigas de amigo de Martin Codax, a Roda de Fortuna, Revista electrónica 2 (2015)
Ibidem, De la vox mortua a la voxviva: sistemas de composición y oralidad en las Cantigas de Santa Maria, a Boitatá, Revista de Literatura oral de la Universidad de Londrina (Brasil), n. 19 Voz, poesia e performance na Idade Média.
Ferreira, M.P., O som de Martin Codax (Lisboa,1986)
14.
E. Baldassarre, Musica instrumentalis mediaevalis, Il Salentino editore (Melendugno, 2014)
15-17
Musica enchiriadis and Scolica enchiriadis, trad. R. Erickson (New Haven-London, 1995)
Wright, C., Music and Ceremony at Notre Dame of Paris 500-1550 (Cambridge,1989)
Everist, M., French Motets in the Thirteenth Century (Cambridge, 1994)
Fauvel Studies. Allegory, Chronicle, Music, and Image in Paris, Bibliothèque Nationale de France, MS Français 146 (Oxford, 1998)
Gómez Muntané, Maricarmen, El Llibre Vermell. Cantos y danzas de fines del Medioevo (Madrid, Fondo de Cultura Económica, 2017)
Kügle, K., The Manuscript Ivrea, Biblioteca Capitolare 115: Studies in the Transmission and Composition of Ars Nova Polyphony (Ottawa, 1997)
Leech-Wilkinson, D., Machaut’s Mass. An Introduction (Oxford, 1990)
Robertson. A.W., Guillaume de Machaut and Reims (Cambridge, 2002)
Stäblein-Harder, H., Fourteenth-Century Mass Music in France (MSD 7, 1962)
18.
Beck, E.M., Singing in the Garden. Music and culture in the Tuscan Trecento (Innsbruck, 1998)
Pirrotta, N., Music and Culture in Italy from the Middle Ages to the Baroque (Cambridge, 1984)
Revistas
Early Music [EM]
Early Music History [EMH]
Musica Disciplina [MD]
Plainsong & Medieval Music
Acta Musicologica [AcM]
Archiv für Musikwissenschaft [AfMw]
Journal of the American Musicological Society [JAMS]
Notes
The Musical Quarterly [MQ]
Revista de Musicología [RdM]
Quodlibet
Revista catalana de Musicologia
Rivista italiana di Musicologia
No hi ha
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |